Fitness Seller

g-mens log

• Topic Starter Topic Starter
  • #17.441
Pittig schema, maar ongetwijfeld effectief. Doe je Romanian DL op UB voor die extra dag hamstring training?

Soort van ja. Ik vind mijn dl beter vooruitgaan als ik terug kijk naar het verleden als ik 2x per week een versie doe. Voor mijn DL is het versterken van mijn hamstrings echt het grote punt. Ik denk zelf dat ik door achterblijvende hamstrings deze toen ook heb geblesseerd. RDL is voor mij dus een mooie versie omdat je de spieren van de DL goed belast met nadruk op de hamstrings. training 2 is meer gefocused op SQ en daarna versterken van de rug met GM. De RDL hierbij doen zou overkill zijn. De RDL op training 1 toevoegen is voor mij de meest logische oplossing.

ik zeg niet dat je chest moet trainen, alleen viel het me op dat je er nu buiten dips om helemaal niets meer voor doet. daarna zeg je zelf al...incline db press af en toe dus erin (voorheen elke week volgens mij, daarom vroeg ik het)

vond het bijvoorbeeld opvallend dat je db rows op een LB dag zette, aangezien ik dat laatst in één of andere template voorbij zag komen op een soortgelijke manier terwijl ik het zelf echt onder de UB-oefeningen plaats. maar goed, UB/LB hoeft uiteraard niet te betekenen dat je strict je LB buiten beschouwing moet laten tijdens UB en vice versa.

DB rows zie je idd vaker na een LB dag omdat je rug behoorlijk vermoeid kan zijn van de training en je het zo mooi kan afmaken qua belasting. Daarbij is het ook voor de strongman een goede gripoefening. Specifiek zie je vaak dat DB rows nog wel eens als assistance na DL gedaan worden omdat de bovenrug tijdens DL veel doet. Op een LB zie je dus regelmatig DB row na DL. Bij mij is het omdat ik RDL op training 1 heb gezet en om de belasting over de rug wat te spreiden.

Je komt zo anti-borst/bench press over, maar toch zie ik top strongman lui regelmatig toch borst trainen, Als ik bv naar poundstone kijk gewoon wekelijks, je pakt je triceps en voorkant schouders er toch ook flink bij mee...?

Ik ben niet anti borst. Ik heb in mijn begin jaren ontzettend veel borst getraind. Maar nu ben ik ouder en wijzer. Je moet jezelf ten eerste afvragen waarom je bepaalde oefeningen doet. Als je fly in je schema hebt staan is het waarschijnlijk omdat je er esthetischer wil uitzien. Met andere woorden een grotere borst. Isolatieoefeningen dienen vooral het bb-ing doel. Mijn borst is nog groter dan bijna iedereen in deze sectie dus voor mij niet echt een doel.

Als je het doet om de specifieke lift te verbeteren zoals bench dan prima voor een powerlifter. Als je het doet omdat er spieren meewerken die dan ook sterker worden zoals schouders kun je beter schouderdrukken zo simpel is het.
om de balans in mijn lichaam te bewaren zal dippen en af en toe db drukken volstaan.

Daarbij krijgen weet ik hoeveel mensen last van hun schouders met bench en ikzelf ook. Ik vind het het niet meer waard om een paar dagen last te hebben van bench terwijl die eigenlijk nauwelijks een doel dient voor strongman.

M.b.t tot je schema. Op zich geen verkeerd schema Gijs. Uiteraard is het voor verbetering vatbaar. Dat geldt voor elk schema eigenlijk. Steeds weer iets nieuws proberen en je grenzen verleggen. Je kan bovengenoemd schema even een week of 4-5 toepassen en je ervaringen die je ermee doet noteren in je log. Ik zie dat je de power clean en de snatch nu standaard meepakt. Dat is altijd goed. Ik zou zeggen kijk het ff aan dit schema en evalueer na een week of 4-5.

Idd. Dat is ook het plan.

---------- Post toegevoegd Thu 12 Jan 2012 om 18:26 ----------

Low box squat vs bands dat word heavy shit. Zou ze weglaten heb ze niemand in raalte met bands zien doen.

Zelf ook wel eens gedaan Kevin? Bij RawPowerBaarn trainen we meestal een uur of 4-5 moet iedereen dat nu doen?

Laatst nog gedaan en ik vond het wel prettig. Waarom zou je met low box geen bands gebruiken en met high wel?

Je moet het gewicht zo instellen dat je nog redelijk van de box kunt komen en daarna zou het zonder banden erg licht zijn wat mij betreft. Als ik er zo over nadenk denk ik zelfs dat je met high box vanwege de zwaardere gewichten mss geen banden zou moeten gebruiken en juist wel met low box.

Je zegt dat je hamstrings vooral een punt zijn, maar vervolgens begin je niet een van de dagen met een hamstring oefening? Wat DB presses er in zou ook wel goed zijn. Eventueel zou je zelfs alleen wat flyes kunnen doen om in ieder geval je borst in shape te houden. Voordeel van flyes ten opzichte van DB presses is dat ze weinig impact hebben op je lichaam buiten je borst. Hou je meer energie over voor overhead stuff.

Goed punt. Presses voor hamstrings vind ik niet zo'n groot punt. het gaat vooral om de totaalbelasting op de hams door de week.

En mijn borst blijft echt wel in shape. Fly is wel het laatste dat ik zou gaan doen. Welke reden kun je mij geven om borst meer te belasten dan met dips als hij al op mijn omvang zit en ik 10x60 incline db press kan terwijl er geen oefening in mijn sport (strongman) is waar ik deze power nodig heb?

High box wel is gedaan met bands, maar zoals ik zag laatst bij bryan was het beneden paralel de banden spanning helemaal weg dat was wel met de reguliere squat. Met low box squat zal dat niet veel anders zijn, of je moet ze dubbel choken maar dan heb je zelfs met de lichtste minstens 30-40kg spanning bovenin per band. Want we hebben laatst gemeten met benchen was dat onderin double choked al 16kg per kant.

• #17.444
Kan wel ja, in ieder geval had ik laatst met 180 single tegen bands van de low box er een behoorlijke kluif aan.

Voor hamstrings en overall hips te versterken zou ik sumo dl/rdl/sldl erbij doen, werken naar mijn ervaring toch sterker op je hams dan smalle stand.

Je pl-ambities blijven voorlopig nog even in de koelkast?

En mijn borst blijft echt wel in shape. Fly is wel het laatste dat ik zou gaan doen. Welke reden kun je mij geven om borst meer te belasten dan met dips als hij al op mijn omvang zit en ik 10x60 incline db press kan terwijl er geen oefening in mijn sport (strongman) is waar ik deze power nodig heb?

Als ik je schema bekijk concludeer ik dat het vergroten van je borst kracht geen hoge prioriteit heeft. Sterker nog, ik zie erg weinig belasting voor je borst. Wanneer je het niet belangrijk vind om een sterkere of grotere borst te krijgen en je wilt veel tijd en energie besteden aan andere (UB) spieren, dan zou ik flyes overwegen als middel om toch de borstspieren te belasten. Flyes zijn niet of nauwelijks belastend voor je CNS en kunnen makkelijk in een training gepast worden zonder andere oefeningen in de weg te zitten. Zelfs na een intensieve press training is het doorgaans geen probleem om een paar setjes flyes te doen. Dat is de reden dat ik flyes als potentiële toevoeging zie voor jouw schema. DB Presses zijn een stuk zwaarder op je CNS en vermoeien een stuk meer spieren dan flyes. Dat is effort die je in een oefening moet stoppen die je liever zou willen sparen voor een andere oefening zoals in jouw geval bijvoorbeeld overhead presses. Is het vergroten van borst kracht en/of massa geen doel, maar wil je wel een goede chest behouden (goed in de zin van kacht/massa behouden en gezond blijven) dan zou ik flyes weldegelijk aanraden.

Volgensmij moet je fly's in je schema doen Gijs

Volgensmij moet je fly's in je schema doen Gijs

In mijn opinie is nagenoeg elke oefening waardevol, indien toegepast op de juiste manier om de juiste redenen. Flyes worden vaak afgedaan als 'gay', voor mietjes, nutteloos, etc, terwijl het in essentie helemaal geen verkeerde oefening is.

Maar niks moet natuurlijk. Ik probeer slechts mee te denken.

• #17.450
Meedenken wordt gewaardeerd maar borst trainen als noodzakelijk voor je gezondheid? Op dbb zouden velen zeggen: not sure if srs?

Goede toevoeging Ziyed, RDL in sumostand, dat heb ik echter nog niet zo vaak gezien?

Als ik je schema bekijk concludeer ik dat het vergroten van je borst kracht geen hoge prioriteit heeft. Sterker nog, ik zie erg weinig belasting voor je borst. Wanneer je het niet belangrijk vind om een sterkere of grotere borst te krijgen en je wilt veel tijd en energie besteden aan andere (UB) spieren, dan zou ik flyes overwegen als middel om toch de borstspieren te belasten. Flyes zijn niet of nauwelijks belastend voor je CNS en kunnen makkelijk in een training gepast worden zonder andere oefeningen in de weg te zitten. Zelfs na een intensieve press training is het doorgaans geen probleem om een paar setjes flyes te doen. Dat is de reden dat ik flyes als potentiële toevoeging zie voor jouw schema. DB Presses zijn een stuk zwaarder op je CNS en vermoeien een stuk meer spieren dan flyes. Dat is effort die je in een oefening moet stoppen die je liever zou willen sparen voor een andere oefening zoals in jouw geval bijvoorbeeld overhead presses. Is het vergroten van borst kracht en/of massa geen doel, maar wil je wel een goede chest behouden (goed in de zin van kacht/massa behouden en gezond blijven) dan zou ik flyes weldegelijk aanraden.

:roflol:

Meedenken wordt gewaardeerd maar borst trainen als noodzakelijk voor je gezondheid? Op dbb zouden velen zeggen: not sure if srs?

Goede toevoeging Ziyed, RDL in sumostand, dat heb ik echter nog niet zo vaak gezien?

Klopt hier zie je het niet vaak, maar heb beetje rondgesnuffeld en er wordt zelfs sumo RDL aangeraden ipv normale RDL om je conv. lockout te versterken.
Heb het toen zelf geprobeerd en het voelt erg goed en veel minder stress op je onderrug.

• #17.454
Oke nice,hoe breed sta je, even breed als reg sumo DL, tenen naar buiten of recht?

Ja ik ben serieus. Boris Sheiko bijvoorbeeld liet zijn lifters ook alleen maar flyes doen om een gezonde borst te houden. Als je helemaal niks doet voor je borst krijg je geheid problemen. Maar goed, als je voldoende hebt aan wat dips en af en toe DB presses dan is dat prima toch?

Klopt hier zie je het niet vaak, maar heb beetje rondgesnuffeld en er wordt zelfs sumo RDL aangeraden ipv normale RDL om je conv. lockout te versterken.
Heb het toen zelf geprobeerd en het voelt erg goed en veel minder stress op je onderrug.

Waar heeft dat mee te maken? Exorotatie zorgt voor betere activatie van de gluteus en delen van de hamstring (en zo ja welke delen?)?

Edit: bicep femoris zorgt voor exorotatie van het onderbeen dus zal dan ook wel voor het bovenbeen zo zijn.

Edit 2: The legend kijkt mee :D Any comments?

Oke nice,hoe breed sta je, even breed als reg sumo DL, tenen naar buiten of recht?

ik sta zelf ongeveer 5cm van de schijven af met me tenen zoals gewoon sumo en een beetje naar buiten, maar hoe ver je je tenen draait is per persoon afhankelijk van wat je fijn vindt

Waar heeft dat mee te maken? Exorotatie zorgt voor betere activatie van de gluteus en delen van de hamstring (en zo ja welke delen?)?

Weet ik veel, dat werd geopperd door een paar Amerikaanse lifters die conventional liften en zeiden baat te hebben bij sumo RDL. Waarom dat anatomisch zo was weet ik niet maar volgens hun werkte het goed op de heupen en beter dan smalle stand.

• #17.458
Ja ik ben serieus. Boris Sheiko bijvoorbeeld liet zijn lifters ook alleen maar flyes doen om een gezonde borst te houden. Als je helemaal niks doet voor je borst krijg je geheid problemen. Maar goed, als je voldoende hebt aan wat dips en af en toe DB presses dan is dat prima toch?

Ik neem aan dat je een gezonde balans voor de schouder impliceert? En anders ben ik erg benieuwd naar je bronnen. En voor de rest denk ik dat de balans wel gewaardborgd is.

---------- Post toegevoegd Thu 12 Jan 2012 om 23:27 ----------

Ik toets boris sheiko + fly in op google kom ik uit op bodynet en wat staat er in de eerste post:

Zoals sommigen wel weten ben ik nu in laatste week van mn wedstrijdvoorbereiding voor een eerste powerliftwedstrijd, en heb hievoor het high frequency ub/lb shema van Gijs Boeijen gevolgd, wat me super beviel.

:roflol:

Sheiko was een powerlift coach.

Somebody is getting famous!! Dat betekent baard laten staan :D

Terug
Naar boven