XXL Nutrition

Shocking News Gaia toont gruwelijke beelden uit Belgische slachthuizen

Ga anders lekker anders over mekkeren, ze maken ze toch dood, ze mishandelen ze toch niet? Wat mekkeren jullie nou.. Het is niet zo dat het dier 3 maanden kanker heeft en dan na veel pijn doodgaat, wat een bullshit. Ingespeeld op het gevoel + het feit dat het om halal vlees gaat zorgt altijd weer voor veel gezeik om niets :)

Ben het wel deels met je eens.

Ik snap gewoon niet waarom mensen hier zo'n drama van maken. Die kippen die gewoon allemaal in een kotje van 20cm op 20cm zitten, ( legbatterijkippen?) Daar maakt niemand een schandaal van , terwijl deze beesten wel hele dagen op 40 vierkante centimeter leven. Dat is dan imo veel erger dan beesten die misschien wat pijn lijden bij hun dood maar wel hun hele leven vrij waren.

Het feit dat het er zo gruwelijk uitziet doet mensen natuurlijk walgen. Maar als je dit naast die legbatterijkippen zet dan zullen mensen dit erger vinden , onlogisch imo..

Ga anders lekker anders over mekkeren, ze maken ze toch dood, ze mishandelen ze toch niet? Het is niet zo dat het dier 3 maanden kanker heeft en dan na veel pijn doodgaat, wat een bullshit. Ingespeeld op het gevoel + het feit dat het om halal vlees gaat zorgt altijd weer voor veel gezeik om niets :)

Je ziet toch dat die beesten pijn leiden voor niets? Daar gaat het om, het kan anders. Zelfs al duurt het maar ff je kan zo'n dingen niet verantwoorden.

Kwestie van vraag en aanbod. Als we met z'n allen stoppen met het consumeren van vlees, zullen zulke taferelen vanzelf verdwijnen. Of dacht je dat kipfilet aan een boom groeide? En laten we het niet hebben over het "waardige" leven dat deze kip heeft gehad ;). Hypocrieten, ik laat me stukjes vlees niet staan hoor.

• Topic Starter Topic Starter
Kwestie van vraag en aanbod. Als we met z'n allen stoppen met het consumeren van vlees, zullen zulke taferelen vanzelf verdwijnen. Of dacht je dat kipfilet aan een boom groeide? En laten we het niet hebben over het "waardige" leven dat deze kip heeft gehad ;). Hypocrieten, ik laat me stukjes vlees niet staan hoor.
Lees het topic dan nog maar eens goed door, het gaat er niet over dat er bloed te zien is of dat dieren dood gaan, het gaat over de omstandigheden voor die dieren.

Lees het topic dan nog maar eens goed door, het gaat er niet over dat er bloed te zien is of dat dieren dood gaan, het gaat over de omstandigheden voor die dieren.
Maar jij denkt dus serieus dat in 95% van de "normale" slachterijen vrolijke muziek draait en bloemen hangen? Dit is gewoon de realiteit. Een slachterij probeert zo snel en efficiënt mogelijk te werken. Hoe je het ook wendt of keert uiteindelijk belandt dat beestje in jou maag. Best wel sick he:eek:
Als je dat niet aan staat kerel, wordt vegetariër ;)

Maar jij denkt dus serieus dat in 95% van de "normale" slachterijen vrolijke muziek draait en bloemen hangen? Dit is gewoon de realiteit. Een slachterij probeert zo snel en efficiënt mogelijk te werken. Hoe je het ook wendt of keert uiteindelijk belandt dat beestje in jou maag. Best wel sick he:eek:
naja niet erg dat je t ook niet snapt.
Je bent niet de enige

Rundvlees is toch niet automatisch taai omdat het van een volwassen koe is?

Taai vlees is vaak een teken dat het niet goed bestorven is.

---------- Toegevoegd om 00:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:56 ----------

Ga anders lekker anders over mekkeren, ze maken ze toch dood, ze mishandelen ze toch niet? Het is niet zo dat het dier 3 maanden kanker heeft en dan na veel pijn doodgaat, wat een bullshit. Ingespeeld op het gevoel + het feit dat het om halal vlees gaat zorgt altijd weer voor veel gezeik om niets :)

Moeten die dieren dan voor onze hebzucht ook nog op hun laatste momenten immens lijden? Dieren hebben recht op een dierwaardig bestaan wat ook nog veelste weinig gebeurt en zeker op een dierwaardig einde en overmatige stress en pijn is niet diervriendelijk en bovendien heeft het stresshormoon een nadelige invloed op de smaak, mocht je diervriendelijk niet genoeg vinden. Maar de meesten kan het waarschijnlijk niet eens schelen, willen het niet weten en weten niet eens meer waar het vlees wat ze in de super kopen nou eigenlijk vandaan komt, van welk dier (deel).
Halal is gewoon een stap terug in dierenwelzijn, maar hier in slachthuizen waar verdoofd geslacht word is het helaas ook niet altijd goed.

• Topic Starter Topic Starter
Je negeert dus bewust of onbewust waar het hier echt over gaat. De essentie van het probleem is hier duidelijk aangekaart. Blijkbaar lastig te vatten voor sommigen.

Ik eet trouwens al jaren geen rundvlees meer.

Ben het wel deels met je eens.

Ik snap gewoon niet waarom mensen hier zo'n drama van maken. Die kippen die gewoon allemaal in een kotje van 20cm op 20cm zitten, ( legbatterijkippen?) Daar maakt niemand een schandaal van , terwijl deze beesten wel hele dagen op 40 vierkante centimeter leven. Dat is dan imo veel erger dan beesten die misschien wat pijn lijden bij hun dood maar wel hun hele leven vrij waren.

Het feit dat het er zo gruwelijk uitziet doet mensen natuurlijk walgen. Maar als je dit naast die legbatterijkippen zet dan zullen mensen dit erger vinden , onlogisch imo..

Duh 2012 veranderd de wet qua legbatterij en dat is pas een eerste fase. In supermarkten zijn ze eigenlijk al geheel uit de schappen en veel producenten stappen over op scharrel wat een betere houderij is maar nog niet goed. Vrije uitloop is de beste houding en biologisch waarbij de kippen gewoon nog hun snavel mogen houden welke bij scharrel gekapt word. Er word dus weldegelijk gestreden om een afschaffing van de legbatterij maar daar is de hulp van de consument bij nodig dus die van jou oa....:rolleyes:

@BearelleJonas: hoe weet jij eigenlijk zeker dat snel de keel oversnijden bij kleinere dieren pijnloos is? Ik durf dat sterk te betwijfelen, ik vrees zelfs dat de pijn nog relatief lang voelbaar is.

Wat de jonge dieren betreft... ik vergelijk dieren zeker niet met mensen (dan kan je beter geen vlees meer eten, wat ik wel doe) maar een jong dier slachten is imo absoluut niet nodig, en zo'n dier heeft dan eigenlijk geen volwaardig leven gehad. Zie niet goed in wat het nut is, tenzij het om een ziek dier gaat.

Zover ik weet worden er processen in gang gezet waardoor zeker in de eerste minuten geen pijn voelbaar is? Neem gevallen waarin een mens te maken krijgen met extreme verwondingen of pijnprikkels, zodra het overlevingsinstinct de overhand neemt krijg je zo'n grote adrenaline rush dat je geen pijn meer voelt. Weliswaar tijdelijk.

Verder vind ik dit soort praktijken gruwelijk. Een familielid van mij eet alleen wild geschoten vlees, omdat deze dieren een waardevol bestaan hebben gehad. Na het zien van dit filmpje kon ik mij ineens heel goed vinden in dit argument.

precies, ik eet gewoon net als velen graag een stukje vlees maar wil wel graag dat dit dier een goed leven heeft gehad en dat zijn lijden tot een minimum beperkt word. Ik eet dan ook voornamelijk biologisch, wat gewoon ook beter smaakt.;)

Gast, heb jij ogen? Je ziet in het begin hoe het gaat met de schokmethode, beest is binnen 1 seconde dood. Dat tegenover ze strot doorsnijden, halve minuut wachten, dan het beest op de kop draaien. Reken een halve minuut.
<1 seconde tegenover 60 seconden.

Efficiëntie, say whut?

---------- Toegevoegd om 00:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:15 ----------

Zover ik weet worden er processen in gang gezet waardoor zeker in de eerste minuten geen pijn voelbaar is? Neem gevallen waarin een mens te maken krijgen met extreme verwondingen of pijnprikkels, zodra het overlevingsinstinct de overhand neemt krijg je zo'n grote adrenaline rush dat je geen pijn meer voelt. Weliswaar tijdelijk.

Verder vind ik dit soort praktijken gruwelijk. Een familielid van mij eet alleen wild geschoten vlees, omdat deze dieren een waardevol bestaan hebben gehad. Na het zien van dit filmpje kon ik mij ineens heel goed vinden in dit argument.

Je lichaamseigen morfine en pijnonderdrukkende hormonen/neurotransmitters kunnen hooguit 30 seconden zorgen voor totale pijnloosheid.

(Bron: Biological Psychology, James Kalat (boek))

Gast, heb jij ogen? Je ziet in het begin hoe het gaat met de schokmethode, beest is binnen 1 seconde dood. Dat tegenover ze strot doorsnijden, halve minuut wachten, dan het beest op de kop draaien. Reken een halve minuut.
<1 seconde tegenover 60 seconden.

Efficiëntie, say whut?

---------- Toegevoegd om 00:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:15 ----------

Je lichaamseigen morfine en pijnonderdrukkende hormonen/neurotransmitters kunnen hooguit 30 seconden zorgen voor totale pijnloosheid.

(Bron: Biological Psychology, James Kalat (boek))

Hmm praktijkervaring zegt mij iets anders, maar dat is subjectief ( telt niet he). :D

Je zou ook kunnen stellen: Hoe erger de pijn, des te groter de roes. :cool:

Maar dat is natuurlijk bullshit van de bovenste plank hehehe.

Je moet dit zien als een drempelwaarde. Stel, je word aangereden door een auto, die rijd jou klem tussen de bumper en de vangrail. Dan is het natuurlijk geen verschil of alleen je voet ergens van je been word 'gescheiden', of je complete bovenbeen van je lijf.

Je moet dit zien als een drempelwaarde. Stel, je word aangereden door een auto, die rijd jou klem tussen de bumper en de vangrail. Dan is het natuurlijk geen verschil of alleen je voet ergens van je been word 'gescheiden', of je complete bovenbeen van je lijf.

Oké oké, got a point sir! :)

Weet je wat? Ik ga schaapjes tellen.

Terug
Naar boven