- Waardering
- 499
- Lengte
- 1m82
- Massa
- 117kg
- Vetpercentage
Ik las nog wel ergens iets interessants, Je hebt heel veel gewicht in korte tijd gepakt door je explosiviteit te trainen, hoe heb je dit aangepakt?
Stap 1: onderkennen dat ik zo traag drukte als een schildpad in een coma.
Stap 2: geen enkele serie meer in de buurt van failure komen.
Stap 3a: meer series, maar kortere series (langzaam afgebouwd van 5x5 -> 6x4 -> 8x3 -> 10x2) Wel 2x per week.
Stap 3b: gewicht aanpassen naar datgene wat optimale "power" toelaat. Dus zo zwaar mogelijk -- maar wel dat het gewicht nog explosief omhoog gaat. Bij mij lag dat rond de 62-68%. Het eindpunt was 62%. Toen deed ik 8x3x115 en topte ik mijn alltime PR van 185. Daarna ben ik in procenten nog lichter gegaan, maar dat werkte niet meer.
Stap 4: Tijdsduur tussen de sets verkorten. Langzaam afbouwen van 5-10 minuten tussen de sets naar minder dan 40 seconden. Daar had ik dus speciaal een timer voor gekocht die ik exact kon instellen. Dus als ik 10 sets moest doen met elke 48 seconden een serie, dan kon ik dat zo instellen dat er elke 48 seconden een piepje ging. Timex Ironman horloge werkte goed voor mij.
Elke training een paar seconden tussen de series minder.Stap 5: [BELANGRIJKSTE VOOR MIJ:] Realiseren dat er geen lichte herhalingen zijn. Explosiviteit is grotendeels een CNS kwestie, slechts marginaal een spierkwestie. Ik moest me dus aanleren dat elke herhaling 100% kracht geleverd moest worden. Ook al was het opwarmen met 60 kg. Een licht gewicht betekent gewoon dat het NOG sneller omhoog moet. Let wel: snel omhoog. Snel omlaag win je geen prijzen mee. Beheerst omlaag, en zodra het je borst aanraakt exploderen.
Of het voor jou werkt weet ik niet, maar voor mij was het wonderbaarlijk effectief. Toen gingen de oude mannen bij Hercules dus ook zeuren over anabolen.

NB: ik heb in die tijd geen enkele ME oefening gedaan voor bankdrukken. Als ik dat wel gedaan had, weet ik niet wat de gevolgen waren geweest. Had zowel beter als slechter kunnen gaan, dus daar kan ik niets over zeggen. Het bizarre gevolg was dus wel, dat ik PR na PR drukte als ik ging toppen, terwijl het gewicht waarmee ik de hele tijd trainde alleen maar lager werd.
Stom gevoel: een hele tijd trainen met bijvoorbeeld 120, en dan 180 gewoon kunnen drukken. Bij het uittillen voelde het dan absurd zwaar aan, de paniek sloeg toe, maar zodra het omhoog moest ging het gewoon wel. Echt heel vreemd, dat gevoel.NB2: misschien heb ik nog iets weggelaten, moet je Philip maar vragen of hij zich nog iets van andere details kan herinneren.

maar de spanning was er eventjes af