MuscleMeat

Handelsoorlog 2025. Hoe ontwijk jij producten uit de VS?

Je bedoelt zoals Nederland met het eigen gas?
Ja Nederland is fucking retarded 🤦‍♂. De Noren snappen het wel.

Ik bedoelde dat er veel grondstoffen en landbouwproducten naar China gaan en er heel andere dingen terugkomen.
Ja klopt, dat is;meestal zo. Dat is het hele concept van handel toch?

Die afhankelijkheid is idd één van de redenen die de denkers achter Team Trump noemen. Als voorbeeld wordt oa de Covid19 Pandemie genoemd, mondkapjes...
Daarom is het idee opzich zo gek nog niet. Alleen gaat het wel hard op deze manier en vindt mijn crypto portfolio dit echt niet leuk.

Dit geintje heeft mij €75k in 4 maanden gekost.

Handel is toch meestal verschillende producten? Zou vreemd zijn als je voor 10 miljard aan bananen exporteert naar China en tegelijkertijd voor 10 miljard aan bananen importeert uit China.

Het gaat Amerika idd pijn doen wat betreft elektronica. Aan de andere kant, is Amerika niet veel te afhankelijk geworden van China wat betreft sommige sectoren?
De hele wereld is veel te afhankelijk geworden van andere landen, dat zag je met Covid en ook met de gasprijs, zelfvoorzienend zijn nog maar weinig landen.

De hele wereld is veel te afhankelijk geworden van andere landen, dat zag je met Covid en ook met de gasprijs, zelfvoorzienend zijn nog maar weinig landen.
Zelfvoorziening is een illusie, maar van één land of streek afhankelijk zijn gaat wellicht wat te ver.

Als Nederland kernenergie wil zijn we afhankelijk van andere landen voor uranium. Nu schijnt Petten één van de weinige plaatsen in de wereld te zijn waar medische isotopen (???) gemaakt worden, ook niet handig.

• Topic Starter Topic Starter
Precies wat de US wilt natuurlijk, minder geld naar China en meer uitgaven in eigen land en andere landen waarmee ze wel door 1 deur kunnen.
De productie zal zich aankomende jaren gewoon verplaatsen van China naar ander lagelonenlanden die geen expansiedrang hebben.

Zouden we in NL ook eens wat aan moeten doen. 'koopt eigen waar, dan helpen wij elkaar'
Een groot deel van de producten die China aan de VS verkoopt kan de VS gewoon niet in vergelijkbare kwaliteit/kwantiteit of voor vergelijkbare prijs maken.

Zelfvoorziening is een illusie, maar van één land of streek afhankelijk zijn gaat wellicht wat te ver.

Als Nederland kernenergie wil zijn we afhankelijk van andere landen voor uranium. Nu schijnt Petten één van de weinige plaatsen in de wereld te zijn waar medische isotopen (???) gemaakt worden, ook niet handig.
Nu is het voor Nederland als klein landje erg moeilijk om zelfvoorzienend te zijn, maar als Europa moet dat toch wel lukken, we zouden toch niet van landen buiten de EU afhankelijk hoeven zijn.

Nu is het voor Nederland als klein landje erg moeilijk om zelfvoorzienend te zijn, maar als Europa moet dat toch wel lukken, we zouden toch niet van landen buiten de EU afhankelijk hoeven zijn.
Moet je eens kijken waar het grote deel van medicijnen en medicijn halffabrikaten vandaan komt.

Als die 3 gorges dam breekt zitten 100 miljoen Chinezen onder water en zit de halve wereld zonder medicijne.

Moet je eens kijken waar het grote deel van medicijnen en medicijn halffabrikaten vandaan komt.

Als die 3 gorges dam breekt zitten 100 miljoen Chinezen onder water en zit de halve wereld zonder medicijne.
En daarom moet dat dus veranderen, zonder financiele prikkel zal het niet veranderen, dus goed dat iig de US nu komt met importheffingen. Ik hoop dat de EU en NL dat ook gaat doen, maar die kans schat ik extreem klein in. Volgens mij is er niks geleerd van de periode rond Covid.

In China roepen ze bijzondere hulp in om de tariffs te bestrijden.

Screenshot_20250408_202009_Chrome.jpg

Landen zoals India zullen hier gretig gebruik van maken om het gat op te vullen dat nu ontstaat qua export naar de US.
En dan gaan de tariffs ook voor India omhoog.
Scherm­afbeelding 2025-04-08 om 23.24.22.png

De andere optie is niet de olie importeren maar de producten die ervan gemaakt worden. Iets anders is de komende decennia wensdenken.
Voor bijna alles is wel een alternatief, misschien iets duurder maar plastic rietjes hoeven we er in ieder geval al niet meer van te maken.

Voor bijna alles is wel een alternatief, misschien iets duurder maar plastic rietjes hoeven we er in ieder geval al niet meer van te maken.
Ik heb laatst een stalen rietje meegenomen uit een hotel. Prima en goed voor het hematocriet.

Terug
Naar boven