AndroidHealthClinic

Heb ik een beetje aanleg?

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben gestopt met trainen.
Ik ben nog jong, en het is niet eens zo goed voor me.
Ik denk dat ik het gewoon beter een tijdje moet uitstellen.
Bedankt voor alle info!

Hou je nou voorlopig maar lekker bij pushups en crunches dan krijg je al een mooi figuurtje. Letten op wat je eet (geen big tasty's dus) en dat je niet teveel achter de computer kruipt helpen al een stuk om een mooi lichaam te krijgen. Als je de leeftijd van 16 hebt bereikt, overweeg dan nog maar eens om naar de sportschool te gaan. Maar om echt een flinke jongen te worden, dat is een levensstijl die je zal moeten kiezen, waar je keihard voor moet werken.

Richt je op je school, zo niet dan krijg je er spijt van zoals ik :rolleyes:
Succes!

zwaar bulken jonge vind je scary mager

meteen op de dag van je 16de verjaardag gaan knalle:P

Ja ik blijf gewoon wat meer eten.
Ik zie vanzelf wel hoe dat gaat.

He Scootert,

Jammer dat er zoveel mensen zo suf reageren op je vraag. Voor iemand van 14 zie je er gewoon normaal uit, en heb je alle mogelijkheden om mooi gespierd te worden. Ik denk dat een deel van de reageerders even je leeftijd vergeet, want er is echt helemaal niks mis met je lichaam. Toen ik 14 was zag ik er precies zo uit, ik denk nog een stuk dunner zelfs, en ik loop nu ook redelijk gespierd rond, al zeg ik het zelf.

Naar een sportschool gaan heeft nu nog amper nut. Als je nu zware gewichten gaat pakken blesseer je jezelf waarschijnlijk alleen maar, en zoals eerder aangegeven kan het je groei belemmeren. Bedenk je dat je nu in een groeispurt omhoog zit of gaat zitten, en je lichaam heeft die energie nodig om je te laten groeien. Het hoort bij je leeftijd, je bent dan gewoon even een "lange slungel". Daar is niks mis mee, sterker nog, later zal je merken dat vrouwen lengte minstens net zo belangrijk vinden als breedte (sorry minder lange beesten onder ons). In de breedte kun je later zelf nog groeien, maar in de lengte trainen is onmogelijk ;).

Wat je nu wel gewoon kan blijven doen is opdrukken, sit-ups, push-ups etc. Je hoeft hierbij echt nog niet zoveel te letten op voedingsschema's ofzo. Hiermee laat je je lichaam wennen aan inspanning, en zal je op je 16e, als je begint met de sportschool, een hele goede basis hebben. Je hebt geen "oost-europees" frame, zoals ik het altijd noem (kort, breed, dik, gespierd). Je hebt wel een slank frame waar je met voldoende inzet mooie spieren op kunt kweken, precies het lichaam waar de meeste vrouwen juist de voorkeur aan geven ;). Je zal eerder het athletische type worden dan een beest, maar daar heb je denk ik geen problemen mee.

Ook adviezen van mensen die zeggen dat je beter duursport kan gaan doen zijn niet verkeerd, maar dat betekent niet dat je geen spierbundels kan opbouwen. Ik ben tot een paar jaar terug ook altijd uitgemaakt voor ethiopier, slungel, wandelende tak etc. Aanleg is ECHT minder belangrijk dan je denkt, je zal het wel merken als je over een paar jaar een aantal maanden traint. geloof me, maak je daar geen zorgen om!!! De meetlat op dit forum is een Arnold of een Ronnie Coleman, dat heb je met een bodybuilding forum, maar dat is niet je doel begrijp ik. De meetlat in "de maatschappij" is echter heeeel anders. Daar vinden de meeste mensen een Coleman ronduit lelijk. Besef dat.

Wat ook erg belangrijk is om te beseffen, is dat je lichaam een groot aanpassingsvermogen heeft. Denk maar aan op vakantie gaan. De eerste dagen sterf je van de hitte, maar daarna went je lichaam en past het zich aan. Zo is het ook met trainen. Daarom is het enorm belangrijk je hele lichaam te trainen. In het begin zul je vooral in de spiegel kijken, later haal je meer een kick uit het gevoel dat je lichaam je geeft. Je voelt dat je sterker wordt... en dan is het wel zo prettig als je hele lichaam zo voelt.

Besef verder, al is het al genoemd, dat een beetje trainen niet een beetje gespierd maakt. Laat ik als grappig voorbeeld eens breien nemen. Ik herinner me van de basisschool dat het insteken, omslaan en doorhalen en af laten glijden is (haha). Stel je wil een sjaal van 2 meter maken of stel je wil een lapje van 4 centimeter maken. Nog steeds moet je in beide gevallen dezelfde handelingen doen. In dit geval dus hard trainen, eten en slapen. Je kan niet zeggen, ik steek in en sla om, en haal niet door en laat niet af glijden, want ik hoef maar 4 centimeter.

Verder enorm veel respect voor hoe je hier met die sukkels omgaat. Dat sommigen hier van jouw leeftijd zo reageren kan ik me nog een beetje voorstellen, dat is de leeftijd, maar dat volwassen mannen hier jou gaan lopen afzeiken is echt enorm zielig. Dat je daar op je 14e nu al boven staat spreekt alleen maar voor jou. Mentaal sterk zijn is belangrijker dan fysiek, dat wordt steeds duidelijker naarmate je ouder wordt, geloof me ;).

Wat eerder al is genoemd, wellicht is het verstandig om nu een vechtsport als judo of worstelen te gaan doen. Je krijgt er een enorme "core strength" van (basiskracht) en je lichaam went al aan de optaters die je het later in de gym gaat geven. Daarnaast is het gewoon een leuk idee dat je je leeftijdsgenootjes zonder veel moeite aan kan mocht het nodig zijn. Daar haalde ik zelf een veel grotere kick uit dan breed zijn (ik doe al enkele jaren aan jiu-jitsu, de moedersport van judo en trainde vroeger muay thai).

Als je dit forum goed doorleest zul je merken dat er tientallen trainingsmethoden zijn die allemaal resultaat geven. De een zegt heel zwaar heel weinig, de ander zegt heel licht heel veel. Het geeft al een beetje aan dat de trainingsmethode, hoewel belangrijk, niet zo belangrijk is als een goede inzet en plezier in het trainen.

Druk je op, doe push-ups, en je lichaam reageert vanzelf op zijn eigen manier. Werk nu gewoon lekker aan de basis en zorg dat je lol maakt. Je lichaam past zich vanzelf wel aan. Zodra je dat beseft en vooral voelt zul je zien dat je je er beter bij voelt en je vanzelf sterker en gespierder wordt. Ga het gewoon niet pushen voordat je door je groeispurt heen bent.

Tot slot klopt het dat je met jouw huidige bouw spieren snel ziet (je ziet ze nu al goed trouwens). Besef wel dat om spier aan te maken je veel zult moeten eten. En tenzij je PRECIES uitrekent hoeveel calorieën je gebruikt, zul je toch iets meer moeten eten dan je gebruikt. Ik was net zo dun als jij, maar ben door te eten flink groter geworden (overigens ben ik pas op mijn 23e begonnen, dus je loopt zwaaaar voor). Je zult in het begin wat vet rond je middel opbouwen, maar schrik daar niet van. Om de zoveel maanden stop je even met veel eten, ga je wat minder krachttraining doen en loop of fiets je het vet er weer af. Je spieren zullen hierdoor iets kleiner worden, maar dat is echt te overzien. Vervolgens heb je weer je huidige vetpercentage met een stuk grotere spieren, die dan inderdaad zichtbaarder zijn.

Sorry voor de lange post, en een hoop is al gezegd, maar wellicht handig om alles even op een rijtje te hebben. Je komt over als een goede jongen en nogmaals, die gasten die hier zo reageren zijn echt in en in triest. Schaam jullie zeg, t*ring.

Je komt er echt wel. Motivatie is 90% van het werk, de rest volgt vanzelf.

groet

Bas

Laatst bewerkt:
Wow, idd wat een post.
Maar ik zie die hele tekst als 1 groot compliment.
Weetje, je zit hier op de pc en je zit in een forum, ik vind het gewoon nutteloos om hier terug te gaan zeuren, want dan blijft het doorgaan en heb je een topic van Jan Lul.
Ik ben momenteel helaas weer 60.2 kilo.
Denk dat ik nu gewoon rustig aan doe, en dat ik over iets minder dan een jaar, dan ben ik ongeveer 15.7 jaar, gewoon harder ga trainen.

Heel erg bedankt Jitsu voor al je begrip, motivatie, en stimulerende zinnen.

Wow, idd wat een post.
Maar ik zie die hele tekst als 1 groot compliment.
Weetje, je zit hier op de pc en je zit in een forum, ik vind het gewoon nutteloos om hier terug te gaan zeuren, want dan blijft het doorgaan en heb je een topic van Jan Lul.
Ik ben momenteel helaas weer 60.2 kilo.
Denk dat ik nu gewoon rustig aan doe, en dat ik over iets minder dan een jaar, dan ben ik ongeveer 15.7 jaar, gewoon harder ga trainen.

Heel erg bedankt Jitsu voor al je begrip, motivatie, en stimulerende zinnen.

Graag gedaan. En nog een kleine tip, let niet op je gewicht. Bedenk dat als je twee liter water drinkt je ook twee kilo zwaarder bent. Dus om op de tiende kilo te gaan wegen heeft ECHT geen zin. Als je 's ochtends naar het toilet gaat kan je zo een halve kilo lichter zijn ;).

Gewicht speelt pas een rol als je echt gaat beesten. Je maakt je spieren nu gewoon sterker met standaard, relatief lichte, oefeningen, en dat zal weinig tot geen invloed op je gewicht hebben. Je zult het wel gaan merken in je kracht en uithoudingsvermogen.

Ik denk dat 90% van de gasten op dit bord (inclusief ikzelf) stikjaloers is op de mogelijkheden die jij nog hebt. Veel succes ermee, en mocht je nog vragen hebben kan je me altijd ff een mailtje sturen.

;)

Laatst bewerkt:
je moet echt veeeeeel meer eten!!
kijk naar je borste?! :s wtf..!
das echt niet meer normaal! :p

1. meer eten
2. techniek onder de knie krijgen

grtzzz

Graag gedaan. En nog een kleine tip, let niet op je gewicht. Bedenk dat als je twee liter water drinkt je ook twee kilo zwaarder bent. Dus om op de tiende kilo te gaan wegen heeft ECHT geen zin. Als je 's ochtends naar het toilet gaat kan je zo een halve kilo lichter zijn ;).

Gewicht speelt pas een rol als je echt gaat beesten. Je maakt je spieren nu gewoon sterker met standaard, relatief lichte, oefeningen, en dat zal weinig tot geen invloed op je gewicht hebben. Je zult het wel gaan merken in je kracht en uithoudingsvermogen.

Ik denk dat 90% van de gasten op dit bord (inclusief ikzelf) stikjaloers is op de mogelijkheden die jij nog hebt. Veel succes ermee, en mocht je nog vragen hebben kan je me altijd ff een mailtje sturen.

;)

Goede reacties bas! Eindelijk idd iets waar deze jongen iets aan heeft. + Karma!;)

Ligt ook aan de lengte denk ik.
Heb wel gelezen dat spiermassa zwaarder weegt dan vet.
Maar hoeveel kilo moet ik wegen om m'n spieren op te bouwen.

Ik zit nu dus met de vraag:
- Kan het bij mij juist goed omdat ik niet veel vet heb
- Of omdat ik te weinig eet dat de spieren zich niet kunnen opbouwen?

je kan trainen wat je wil maar als je niet de goede voeding er bij hebt zal je nooit goed resultaat zien dus begin met goed eten zo als er al zo vaak word gezegd en rust is ook erg belangrijk dat moet allemaal in orde zijn zorg daar eerst voor en voor meer info kan je bij tienerbodybuilding kijken is ook heel handig maar succes nog verder

STOP MAAR MET REAGEREN, HIJ IS AL GESTOPT MET TRAINEN

Jammer genoeg... maar was te verwachten gezien z'n reactie's

:o hoe weet je dat ? :(

staat toch bovenaan deze pagina.. ;)

Ja, maar ik zal ook weer verdergaan, dus ik lees de reacties wel en haal daar wel info uit.

Dat wel..

Om toch maar even oude koeien uit de sloot te halen.
Het gaat de goede kant op...
Weeg nu ong 66 kilo. (1,81 m lang)
Ziet er allemaal gelijk een stuk beter uit :D

66 kilo is een prima gewicht voor je leeftijd en lengte ;)

Goedzo lekker blijven doorgaan , want stoppen omdat sommige mensen negatieve dingen zeggen is geen optie ;) Luister naar je lichaam niks anders

Terug
Naar boven