AndroidHealthClinic

HELP! Squat, ik snap het niet meer.

Bezoekers in dit topic

Mijn deadlift en voorheen mijn squat waren meerdere keren bekeken door de instructeurs die er werken *zelf naar gevraagd* , ook heb ik vaak bij de fysio gelopen en daar heb ik de deadlift eigenlijk geleerd. Hier ben ik zelf verder mee gaan bouwen dmv boeken/filmpjes etc. Me vaste trainingsbuddy die kijkt de filmpjes ook natuurlijk en die heeft er ook nooit iets op aan te merken. Verder train ik nog weleens met een dbb lid en daar kwam ik ook door de keuring heen :).

Om het nogmaals duidelijk te maken, het was maar 1 persoon die mij adviseerde om niet meer beneden paralel te gaan.

okidoki


Ik heb verschillende hoogtes geprobeerd, van een hoogte dan mijn voeten praktisch de stang raakten tot een yogamatje hoog.

duidelijk

Deze ga ik is een keer proberen. Dus je wilt hem "pauzeren" op het punt waar je met het nieuwe gewicht een sticking point wordt gecreërd?

Ja, er vanuitgaande dat het sticking point in het deel van de beweging ligt wat doorgaans wordt omschreven als de lift-off.
Zeg maar binnen de eerste 5cm nadat de stang los is gekomen van de grond.

Ik schreef onlangs al eerder ergens:

Een correcte lift-off brengt je in de juiste positie om de rest van de pull beweging optimaal af te maken.
Falende Max Effort pogingen worden in beginsel vaak veroorzaakt door een falende of slechte lift-off, vandaar dan de noodzaak om dit extra te benadrukken in trainingen.

Een korte pauze dwingt je om kracht/tensie en stabiliteit op te bouwen in dat opzicht.

edit: kijk maar eens naar Mike T:
http://www.youtube.com/watch?v=IxXzV5_Ca0Q
 
Laatst bewerkt:
Mobiliteit boven intensiteit... kortom alles draait om vorm. De diepte is precies op het punt dat je bekken naar achter begint te kantelen, na dat punt is de holle rug (lordose) niet meer vast te houden. Blindelings zeggen dat iedereen onder paralel moet squaten gaat wat mij betreft dus wat kort door de bocht.

Dat is exact wat ik denk. Zou he echter nooit verwoord gekregen hebben.

Voor sommige mensen zou het enorm slecht kunnen zijn, onder par squatten. Want mss hebben ze een aangeboren beperking. Ik denk dat de oplossing is zeer licht te starten, eventueel onder par te squatten en als dat lukt gedurende een paar weken zonder negatieve gevolgen (pijn,...) dan verder doen met zewaardere gewichten en terug evalueren en zo verder.

---------- Post toegevoegd Wed 7 Mar 2012 om 19:47 ----------

wat een k*t artikel, sinds wanneer maakt het wijder of smaller zetten van je voeten niks uit voor je quads? als je squat, squat dan gewoon zo diep mogelijk en ga geen halve werk doen.
wil je kwart reps maken, ga dan lekker een apparaat pakken.

adnl7m.jpg


zelfde verhaal met legpress, positie van benen zegt zeker wel wat over welke deel je accent op legt

De stand van je voeten, dat maakt geen zak uit. Want als ik me op mijn gemak stel, dan staan mijn voeten reeds in een hoek van 45 graden tot mekaar terwijl mijn onderbeen en bovenbeen en knie volledig naar voren wijzen. ALs ik mijn voeten parallel zou zetten dan staan mijn knieën naar binnen. Zo squatten zou echt nefast zijn./ Men moet dus spreken over de stand van de benen tov elkaar, denk ik./
 
  • Like
Waarderingen: PAW
Dat is exact wat ik denk. Zou he echter nooit verwoord gekregen hebben.

Voor sommige mensen zou het enorm slecht kunnen zijn, onder par squatten. Want mss hebben ze een aangeboren beperking. Ik denk dat de oplossing is zeer licht te starten, eventueel onder par te squatten en als dat lukt gedurende een paar weken zonder negatieve gevolgen (pijn,...) dan verder doen met zewaardere gewichten en terug evalueren en zo verder.

Precies! Hele discussie gaat voorbij aan het feit dat squaten voorbij het punt waar je bekken kantelt en je de lumbale lordose niet meer vast kunt houden, voor enorm veel spanning op je ruggewervels zorgt. Punt is per persoon afhankelijk van zijn/haar mobiliteit. Blindelings zeggen dat diep squaten beter is klopt dus niet. Feit is gewoon dat de ene persoon langer de correcte houding vast kan houden dan de ander en dus veilig dieper kan squaten dan de ander. Ook afhankelijk van het soort squat trouwens.
 
Precies! Hele discussie gaat voorbij aan het feit dat squaten voorbij het punt waar je bekken kantelt en je de lumbale lordose niet meer vast kunt houden, voor enorm veel spanning op je ruggewervels zorgt. Punt is per persoon afhankelijk van zijn/haar mobiliteit. Blindelings zeggen dat diep squaten beter is klopt dus niet. Feit is gewoon dat de ene persoon langer de correcte houding vast kan houden dan de ander en dus veilig dieper kan squaten dan de ander. Ook afhankelijk van het soort squat trouwens.

Stierenstront! Wat een pover excuus om niet volledig te squatten! Diep squatten kan je gewoon leren. Het vraagt wel discipline en inspanning. Of denk je dat iedereen die volledig squat dat gewoon van de eerste keer kan? Bij mij duurde het maanden voor ik ATG kon squatten.

Als je geen spanning kan houden onderaan en je bekken kantelt dan wil dat zeggen dat (je controle over) je onderrug niet sterk genoeg is en/of je nog niet lenig genoeg bent. Tenzij je dus een aangeboren afwijking hebt of een ernstige blessure kan iedereen volledig squatten. Je moet er gewoon voor willen werken en stoppen met zulke excuses te verzinnen.

Edit: Ik bedoel overigens niet dat iedereen MOET volledig squatten, maar kom alsjeblieft niet aanzetten met zulke onzin. Noem het dan geen squat, maar zeg dan gewoon dat je liever half of quarter squats doet.
 
Laatst bewerkt:
Precies! Hele discussie gaat voorbij aan het feit dat squaten voorbij het punt waar je bekken kantelt en je de lumbale lordose niet meer vast kunt houden, voor enorm veel spanning op je ruggewervels zorgt. Punt is per persoon afhankelijk van zijn/haar mobiliteit. Blindelings zeggen dat diep squaten beter is klopt dus niet. Feit is gewoon dat de ene persoon langer de correcte houding vast kan houden dan de ander en dus veilig dieper kan squaten dan de ander. Ook afhankelijk van het soort squat trouwens.

Of je zoekt gewoon excuusjes omdat het te moeilijk is?
 
Kan je idd gewoon aanleren, ik stond bij mijn eerste squat ook zwaar onstabiel en kon ook niet diep zakken.

Maar na een paar keer kan je gewoon full squats.
Ik kan ze nu gewoon zelfs zo:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
De stand van je voeten, dat maakt geen zak uit. Want als ik me op mijn gemak stel, dan staan mijn voeten reeds in een hoek van 45 graden tot mekaar terwijl mijn onderbeen en bovenbeen en knie volledig naar voren wijzen. ALs ik mijn voeten parallel zou zetten dan staan mijn knieën naar binnen. Zo squatten zou echt nefast zijn./ Men moet dus spreken over de stand van de benen tov elkaar, denk ik./

Als ik het goed begrijp, dan wijzen je voeten naar buiten maar je knieën naar binnen (voren)? Dat klinkt niet gezond!

Je knieën moeten gewoon de tippen van je voeten naar buiten volgen. Knieën die inzakken tijdens de beweging wijzen meestal op een een zwakke posterior chain en een sterke afhankelijkheid van je quadriceps. Iets waar je beter kan aanwerken want het zet ook onnodig meer druk op je knieën.
 
Stierenstront! Wat een pover excuus om niet volledig te squatten! Diep squatten kan je gewoon leren. Het vraagt wel discipline en inspanning. Of denk je dat iedereen die volledig squat dat gewoon van de eerste keer kan? Bij mij duurde het maanden voor ik ATG kon squatten.

Als je geen spanning kan houden onderaan en je bekken kantelt dan wil dat zeggen dat (je controle over) je onderrug niet sterk genoeg is en/of je nog niet lenig genoeg bent. Tenzij je dus een aangeboren afwijking hebt of een ernstige blessure kan iedereen volledig squatten. Je moet er gewoon voor willen werken en stoppen met zulke excuses te verzinnen.

Edit: Ik bedoel overigens niet dat iedereen MOET volledig squatten, maar kom alsjeblieft niet aanzetten met zulke onzin. Noem het dan geen squat, maar zeg dan gewoon dat je liever half of quarter squats doet.

We zeggen precies hetzelfde hoor, dus beetje overdreven reactie. Je hoort mij niet zeggen dat je het niet kan ontwikkelen. Ik zeg alleen dat je goed op je houding moet letten, en dat wil zeggen dat je je lordose vast moet houden. Mobiliteit boven intensiteit; dat wil zeggen dat je eerst de beweging goed moet kunnen uitvoeren voordat je de intensiteit opvoert. Je moest eens weten hoe vaak ik mensen zie squaten die dan hun lordose niet vast kunnen houden... Daar komt mijn reactie uit voort.

En voor de volledigheid: Ik heb het niet over front squat, daar is het relatief eenvoudig om je houding vast te houden omdat je zwaartepunt anders is.

En voor de volledigheid2: Ik zoek zeker geen excuus, mijn backsquat is gewoon tot paralel en mijn frontsquat ass to the ground.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Mar 2012 om 15:38 ----------

Als ik het goed begrijp, dan wijzen je voeten naar buiten maar je knieën naar binnen (voren)? Dat klinkt niet gezond!

Je knieën moeten gewoon de tippen van je voeten naar buiten volgen. Knieën die inzakken tijdens de beweging wijzen meestal op een een zwakke posterior chain en een sterke afhankelijkheid van je quadriceps. Iets waar je beter kan aanwerken want het zet ook onnodig meer druk op je knieën.

+1 'Geen stierenstront!' ;) Naar binnen zakkende knieen zijn vaak gelinkt aan zwakkere gluteus.
 
Komt bekend voor... gisteravond wilde ik gaan squatten en voor het eerst sinds maanden zie ik iemand anders ook squatten. Zijn maat en de instructeur stonden er ook bij toen ik diep ging squatten met 60kg. Ze vonden alledrie dat je veel beter tot iets onder par kon squatten dan bijna met je achterste tegen je enkels.

Wat nu? Ik wil niet alleen quads aanpakken maar ook hamtrings en andere spieren omdat ik naast squatten alleen wat onbeduidende oefeningen op machines doe (puur voor quads en hamstrings).
 
+1 'Geen stierenstront!' ;) Naar binnen zakkende knieen zijn vaak gelinkt aan zwakkere gluteus.

Of de buitenste kant domineert de binnenste kant van je quadricep, waardoor je knie simpelweg naar binnen wordt getrokken. Dit kan zich uitbreiden tot dingen als chondrometrie / pattela femoraal pijn syndroom.
Kan ook gewoon slechte techniek zijn/slecht schoensel. Vaak vergeet men simpelweg om de knieën naar buiten de duwen en dan is het probleem zo opgelost.



-- Lordose, bedoel je dan de holling van je onderrug vast houden? beetje gegoogled maar snap de benaming niet helemaal.
 
-- Lordose, bedoel je dan de holling van je onderrug vast houden? beetje gegoogled maar snap de benaming niet helemaal.

Klopt. Lumbale lordose; Natuurlijke holling van de onderrug.
 
Stierenstront! Wat een pover excuus om niet volledig te squatten! Diep squatten kan je gewoon leren. Het vraagt wel discipline en inspanning. Of denk je dat iedereen die volledig squat dat gewoon van de eerste keer kan? Bij mij duurde het maanden voor ik ATG kon squatten.

Hoe heb je dat aangepakt? Ik kan niet dieper dan parallel/net boven, omdat mijn onderrug gaat bollen. Ik heb daardoor blessures opgelopen bij mijn knie en een geïrriteerde symphysis waardoor ik enkele maanden niet fatsoenlijk benen kon trainen. Daarna weer opgebouwd (samen met fysio) tevergeefs. Doe nu enkel front squat.
 
Is het wel mogelijk dan als je na een paar keer al ATG kan squatteno of doe ik dan wat fout? Het lijkt mij een logische en normale beweging...
 
Is het wel mogelijk dan als je na een paar keer al ATG kan squatteno of doe ik dan wat fout? Het lijkt mij een logische en normale beweging...

Sommige mensen kunnen het meteen al, sommigen like me doen er een paar maanden over, is genetish hoe goed je flexibiliteit is. (Of je hebt Indisch bloed ;))
 
Is dit fout?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Nee, zelfs een best goede vervaning als je geen oly schoenen kan betalen :D
 
iedereen die zegt dat ATG squats slecht of gevaarlijk zijn om welke reden dan ook -> gtfo. Iedereen wordt tegenwoordig beter en beter in het spuwen van pseudowetenschappelijke bullshit, en dat terwijl olympische gewichtheffers al 100 jaar full squatten en stalen ruggen ontwikkelen. Dus echt, alstublieft, stop met BS prediken en ga eens in de echte wereld leven.
 
@ paw 
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen. Er worden echter zo vaak excuses gemaakt als het over de diepte van de squat gaat. 

@ machete
-  Deftig schoeisel gekocht om in te squatten (wordt zwaar onderschat).
- Elke dag stretchen (vooral hamstrings en lies)
- Van nul begonnen en terug in gewicht beginnen opbouwen.
- Boxsquat op gestapelde schijven. In plaats van je gewicht te verhogen haal je telkens een schijf weg tot je zonder 'box' zit.
- Volume sterk verhoogt ten koste van de intensiteit zodat je de beweging en het spanning houden vaker kan oefenen.
- Veel filmpjes gezien, mezelf gefilmd en vergeleken.
 
Is dit fout?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ja.

- Stang veel te hoog in de nek i.p.v. op de traps
- Knieën naar binnen
- Pussy pad
- Hielen verhoogd d.m.v. plankje
- Lower back rounding

Typische beachboy die ook eens wil squatten..
 
Back
Naar boven