- Waardering
- 16.994
- Lengte
- 1m50
- Vetpercentage
- 17%
Ik hoop voor je dat die mogelijkheid gecreëerd kan worden. Probeer daarin ook na te gaan wat jij daarin zou kunnen en willen bijdragen.
Dankje, ik heb die hoop inmiddels zo goed als laten varen. Zo'n relatie is met een narcist namelijk niet mogelijk. Neemt niet weg dat ik het graag zou willen. Maar ik heb het inmiddels al zo vaak geprobeerd. We hebben er al zo vaak over gesproken, en mijn moeder kan heel goed een korte periode net doen alsof ze het snapt en alsof ze veranderd, maar ze houdt dat niet vol. Ze valt altijd weer terug in haar herhaling van zetten.
Ik begrijp dat je zegt dat ik zou moeten nagaan wat ik daarin kan en wil bijdragen. Dat zou in een normale situatie met mensen zonder stoornis inderdaad aan de orde zijn. Ik denk dat men voorzichtig moet zijn als het gaat om slachtoffers van narcisme en hen te wijzen op wat hun aandeel zou moeten of kunnen zijn. Ik ben inmiddels dusdanig ver in mijn therapie dat ik me van dat soort dingen gelukkig niets meer aantrek. Maar als slachtoffer van narcist doe je niets anders dan continu na gaan wat jij kunt en wilt bijdragen, wat jij kunt doen om de situatie te bevorderen. Je bent als kind van een narcist immers op de wereld gezet om je bijdrage te leveren ten behoeve van de narcist. Je probeert alles, je haalt immers al jaren alles uit de kast om een positieve reactie te verkrijgen. Maar je kunt doen wat je wilt, de narcist zal in elke situatie een andere bijdrage eisen. Het is onmogelijk.
Ik snap wel dat als je geen slachtoffer van narcisme bent je de situatie betrekt op een normale situatie waarin beide mensen een aandeel in de situatie hebben. Als je met een narcist te maken hebt is dat niet het geval. Je kunt dus ook niet "de normale normen" op zo'n situatie betrekken. Je hebt te maken met iemand met een stoornis.
Het is eigenlijk wel echt hele interessante materie tbh. Hoewel iedere narcist natuurlijk verschillend is, opereren ze vrijwel allemaal op precies dezelfde manier. Heel bizar.