Fitness Seller

Het geheim tot volle schouders

Sleutel tot het groeien van mijn schouders was juist minder gewicht pakken..
Te zwaar trainen op schouders zorgt bij mij alleen maar voor problemen.. ga je lager en zorg je dat je faalt door uitputting en verzuring, werkt het bij mij in elk geval beter dan dat je enorm veel gewicht pakt tot de spieren falen en half instorten...

Zo persoonsgebonden is het dus, want ik ga heerlijk op zware presses (met name dumbbell presses). Schouders zijn altijd een goed ontwikkelde spiergroep geweest, die ik altijd op een aparte dag heb getraind. Wel zorg ik voor minstens twee dagen tussen borst en schouderdag. Uitputting en verzuring doe ik altijd door wat hoger in reps te gaan op isolatieoefeningen (side raises op 12-15 reps).

Zeker waar!

het geheim van volle schouders is .........

AANLEG

• Topic Starter Topic Starter
Ja heb het er eens met een serieuze coach over gehad, genen zullen bepalen of je al dan niet kanonskogels kan kweken maar een heel gevarieerde en correcte schoudertraining zijn zowel met als zonder genen noodzakelijk om ze groot te krijgen.

Vraag me niet waarom maar een amateurbodybuilder die ik goed ken en heel goede schouders heeft, doet na zn schouder workout een soort stretchoefening. Lijkt net op een pullover met bar maar dan soort van stretch..

Yes, exactly.

Kijk met alle groepen train ik op mijn max, maar schouders vind ik zo damn risky om te zwaar te pakken, want een blessure is zooo snel verkregen met schouders en die voel je bijna niet aankomen.. het is erop of eronder..Vandaar dat ik dat dan lichter doe, om in de safe zone te zitten :) maar ze groeien wel :D
Je kunt ook zeggen dat je van zware presses juist je schouders sterker maakt om problemen van zwaar benchen of verkeerde houding te kunnen weerstaan.

De uitvoering moet wel goed blijven natuurlijk.

Je kunt ook zeggen dat je van zware presses juist je schouders sterker maakt om problemen van zwaar benchen of verkeerde houding te kunnen weerstaan.

De uitvoering moet wel goed blijven natuurlijk.

Daar ben ik het wel mee eens, alleen bij mijn schouders is het altijd zo geweest dat ik heel zwaar kan pressen (Relatief voor mij dan) maar op het moment dat ik verzuur/schouders moe worden, kan ik dat niet voelen en is het ineens binnen dezelfde rep nog ''knak'' en instant blessure..

Vandaar dat ik op safe speel..

Topic ga ik later lezen, heb er nu geen tijd voor. :)

Dat, plus al het werk dat de voorkant schouder al te doen krijgt tijdens de meeste borstoefeningen.

Vraag me nog altijd af waarom zoveel trainee tobben met schouderklachten :(

Brooks Kubik spreekt hierover in 'Dinosaur training', ik kan het niet meer met zekerheid zeggen, maar volgens hem is het te wijten aan de dalende populariteit van de staande press, nu is de Bench Press de meest populaire 'press', maar in principe zorgen Bench Presses niet voor een gezonde schouder, terwijl staande presses geneigt zijn dit wel te doen (ze pakken een groter deel van de schouder aan en bouwen meer kracht in de schouderpezen en ligamenten als ze zwaar genoeg worden gepakt).
By that logic, zegt hij ook dat isolatie oefeningen voor de schouder (alle raises ongeveer dus) ook voor een groot deel medeplichtig zijn aan het voortbrengen van schouder- en rotary cuff letsel, aangezien ze bijna niks bijdragen aan de schoudersterkte (zoals een press weldoet), maar toch enorm vaak en zwaar worden uitgeoefend.

Hij zei ook iets in de aard van (ik parafraseer):

"In the golden age of weightlifting, rotary cuff injuries weren't nearly as wide spread as today, even though athletes all over the world were doing heavy overhead presses with well over bodyweight."

bij de meeste gymrats is de anterior deltoid de meest overtainde spier in het hele lichaam. Als je meer dan 1 press oefening voor borst doet, is pressen voor schouders vaak overbodig.

Veel zij- en achterkant trainen, daar krijg je volle schouders van. Dat is voor mij het geval geweest althans.

Favoriete oefening is de cable side raise, vanwege de druk op de spier in de volledige ROM, in tegenstelling tot side raises met dumbbells.

Zeer nuttig topic! Ik heb me front raises uit me schema gegooid want zie dat ik em al teveel aanpak met andere oefeningen!

Ik had bij het bankdrukken last van me rechterschouder echt inside de kop. Bij het bewegen van me schouder voelde ik alles kraken. Dit heb ik verholpen door een goede warming up te doen voor de schouders en simpelweg me schouders goed te blijven trainen ;)

Ik maak op dit moment progressie met correct uitgevoerde zware military presses 3x8, gevolgd door upright rows x 10 supersetted met side raises lichte dumbbells x 10.
Vervolgens nog seated rear lateral raises 3 x 12. Hierbij lichtgewicht en heel kort vasthouden. Belangrijk is voor mij de lanzaam gecontroleerde beweging en de mind muscle connection.

Wat ik de laatste weken merk is dat het voor mij persoonlijk het beste werkt als ik laag volume, hoog gewicht in de military press pak met eventueel overgang tot push-press.
Daarna lateral raises met relatief laag gewicht en qua reps tussen de 8 en 10 zit.
achterkant dan altijd laag gewicht nog 2 setjes.
alles bij elkaar 9 setjes. 4 MP, 3 side raises en 2 achterkant.

Iemand hier meningen over? :)

als het bij jou werkt lekker doorgaan daarmee!:) maar ziet er goed uit beetje vergelijkbaar met dat van mij.

Zelf veel last van schouders gehad. Doe geen presses voor de schouders. Enkel upright row (eventueel met kabel) en side raises met best gebogen armen.
Nu eigenlijk nooit meer last
Schouders zijn och redelijk tot goed vind ik zelf.
edit: ik doe 9 sets in totaal. 4 raises en 5 upright row, of andersom.

MP en achterkant schouder oefeningen.. en hier en daar wat side raises.

Dat, plus al het werk dat de voorkant schouder al te doen krijgt tijdens de meeste borstoefeningen.

Vraag me nog altijd af waarom zoveel trainee tobben met schouderklachten :(

Volgens mij is dat omdat hun schouders achterlopen, en bij het benchen nemen ze dan een gewicht dat hun borst wel aankan maar hun schouders niet. Zit zelf ook met die problemen en dat is volgens mij de oorzaak van mijn eigen schouderpijn

• Topic Starter Topic Starter
Wat ik me ook afvraag is waarom schouders zo goed reageren op kuren?

Ik doe 6 verschillende oefs voor schouders, gaat wel lekker.

Terug
Naar boven