AndroidHealthClinic

Het geheim tot volle schouders

Anders ga je het in de gym een paar weken uitproberen in plaats van te gaan lopen zeiken over 'tegenstrijdig heden'.

Ieder lichaam is anders.

gistere even dit geprobeerd!
(haal ik even rechtstreeks uit me log)
1e 2 oefeningen lekker 4 setjes en gewoon extra zwaar, techniek ging er wel een beetje onder leiden maar achja, de schouders bleven wel het meeste doen. was af entoe beetje bewegen met de hele lichaam met de db lateral raise

Na deze workout voelden me schouders erg uitgeput aan en dit had ik nooit eerder gehad. voelde goed!

DB shoulder press (deze lekker zwaar gepakt en low reps)
10x 8
10x 10
6x 12,5
6x 10

db lateral raise (deze ook zelfde verhaal)
10x 5
8x 7
8x 6
7x 6

cable rope face pully (achterkant schouders)
12x 7,5
12x 12,5
10x 20
dit was even uitproberen, had de oefening nooit eerder uitgevoerd, en ik moet zeggen dat ik meer de trapz voelde dan de achterkant schouders

bent over cable lateral raise
10x 5
8x 7,5
8x 7,5

Ik denk dat er makkelijk problemen komen als mensen hun presses gaan proberen onderverdelen in verschillende spiergroepen. Bijvoorbeeld:
Borst: bench press, dumbbell press, incline bench,...
Triceps: dips, close grip bench, board press,...
Schouders: military press, behind the neck press, seated press, dumbbell press

Terwijl al deze oefeningen de voorste kop van de schouders hard belasten. Als je dan kijkt naar de pulls, zie je vaak dat die veel minder te vinden zijn in het schema. Wat rows en pullups op de rugdag, en dat is het zowat.
Curls voor de biceps, en misschien wat isolatiewerk voor achterkant schouders, tegenover al dat compound geweld van dips en overhead presses.

Dat is één van de redenen dat ik het lastig vind om te denken in termen van spiergroepen als je een schema maakt in plaats van in termen van bewegingen (presses en UB pulls)

@3XL daar heb je gelijk in.. Maar wil mijn borst ook niet verwaarlozen. Als ik G-men zijn 'methode' hanteer, en voor borst 8 sets presses doe(bankdrukken en incline dumbbell press) vind je het dan teveel?

Het gaat er gewoon dat wanneer je het op het 1 wat meer doet, je op een andere oefeningen waarbij je die spieren ook gebruikt iets minder kan doen. Als je dus meer setjes MP doet om daar beter in te worden en meer schouders wilt bouwen kan je niet evenveel volume met dezelfde intentsiteit (gewicht) doen tijdens bijv. je borsttraining. Beperk dan tijdens de borsttraining het volume of de intensiteit. Dus ipv dat je normaal zwaar ging tijdens je borst training doe je het nu rustiger aan en blijf je 3-4 reps van faillure weg.

Buiten de normale schoudertraining, nog 1-2 keer per week 3 sets side raises extra (bijv. ma wo vrij)..
Zijkant schouders zorgen voor de extra ronding en deze worden vrijwel nergens bij gebruikt, dit in tegenstelling tot andere spiergroepen.
Mij heeft het geholpen in ieder geval.

Oké, lijkt me ook wel wat ja. Hoeveel oefeningen pakte je dan bij je reguliere schouder training voor de zijkant 1 of meerdere?

Normaliter 1 ;)

En ik doe nooit hetzelfde. De ene keer zwaar 8-12 reps, andere keer 1 setje van 50 reps, andere keer 3x highrep.. Maar nooit 3x per week zwaar, dat is too much. Ze reageren er goed op :)

50 reps? Holy shit haha

hmm toch wel weer de nodige tips hier uit dit topic gehaalt. binnenkort maar weer eens wat nieuws uitproberen

Zelf doe ik meestal zware gewichten en minder rep en groei er goed door bijvoorbeeld 7x35kg ofzo

Wou de mening van G-men hierover horen, verder niks..

Nee niet teveel werk voor de voorkant schouder. Wat ik vaak zie is dat de meesten bankdrukken tot ze er bij neervallen en ook vaak vrij zwaar doen. Echter zware OH presses worden veel vermeden. Zeker staande varianten zoals mp of pushpress.

Omdat de nadruk veel vaker bewust of onbewust bij de borst ligt en zeker ook qua ego bv hoeveel kun je banken...... zie je dat bij de meesten er redelijk veel qua gewicht gebankdrukt kan worden maar de krachtontwikkeling van de schouders tegenvalt in vergelijking. Veel mensen gaan schouders dan ook nog eens benaderen met een overdaad aan isolatie zoals side-front/bent over etc etc raises en zijn bang om ook maar iets van momentum te gebruiken. Het totaalplaatje is gewoon vaak: Sterke pecs, overtrainde voorkant schouder (zeker in combi met extra front raises), en relatief te weinig kracht in de delts.

Kracht bouwt massa en kracht zorgt er ook voor dat met de tijd de setjes in de reprange van 8/12 met meer gewicht gedaan kunnen worden. MP is mijn inziens de beste oefening om zoveel mogelijk stress te induceren en dus voor krachtgains te zorgen. Het bankdrukken zal minder gedaan moeten worden om vooral de voorkant schouder te ontlasten. Bv Dinsdag bench in het schema met 3 sets en verder bv fly. Vrijdag de schouders zoals ik omschreef.

• Topic Starter Topic Starter
Heb een jaar lang schouders verdeeld tussen rug en borst.

Bij borst: MP + Front raises + Upright row
Bij rug: Bent over lateral raises

Lijkt weinig maar met BOR en Incline presses etc put ik mn schouders ook uit heb ik het gevoel. Dan doe ik 1 dag in de week Sideraises zwaar tot failure, vaak bij armen. Schouders zijn als kool beginnen groeien, en herstel verloopt veel vlotter.

Sleutel tot het groeien van mijn schouders was juist minder gewicht pakken..
Te zwaar trainen op schouders zorgt bij mij alleen maar voor problemen.. ga je lager en zorg je dat je faalt door uitputting en verzuring, werkt het bij mij in elk geval beter dan dat je enorm veel gewicht pakt tot de spieren falen en half instorten...

Schouders zijn 100x beter geworden sinds ik gewoon op hogere reps blijf zitten.. En mijn afwisseling is wel verschil in gewicht, maar nooit max.

Sleutel tot het groeien van mijn schouders was juist minder gewicht pakken..
Te zwaar trainen op schouders zorgt bij mij alleen maar voor problemen.. ga je lager en zorg je dat je faalt door uitputting en verzuring, werkt het bij mij in elk geval beter dan dat je enorm veel gewicht pakt tot de spieren falen en half instorten...

Schouders zijn 100x beter geworden sinds ik gewoon op hogere reps blijf zitten.. En mijn afwisseling is wel verschil in gewicht, maar nooit max.

Voornamelijk met zware presses zeker?

Voornamelijk met zware presses zeker?

Yes, exactly.

Kijk met alle groepen train ik op mijn max, maar schouders vind ik zo damn risky om te zwaar te pakken, want een blessure is zooo snel verkregen met schouders en die voel je bijna niet aankomen.. het is erop of eronder..Vandaar dat ik dat dan lichter doe, om in de safe zone te zitten :) maar ze groeien wel :D

Wat voor de een werkt hoeft niet perse voor een ander te werken.
Veel uitproberen en vaak in de spiegel kijken is de remedie..

Terug
Naar boven