XXL Nutrition

Hoe bouwt de natural van die lekkere dikke ronde delts?

gewoon beulen, veel zware compounds zoals shoulder presses etc militairy

hallo

is het waar dat ge als naturel maar 4kg droge spiermassa kunt opbouwen in een jaar tijd
volgens een trainer wel

Relevant of niet, toch even een antwoord, de medische wetenschap zegt dat je ongeveer 6-7 kg droge spiermassa kan bouwen op een jaar. Dit is dan nog voornamelijk in de benen waar uiteraard de grootste massa kan aangezet worden en op voorwaarde dat werkelijk alles perfect in orde is vooral qua voeding.

Hoe bedoel je?

Alle oefeningen die de spier belasten dragen bij aan de totaal belasting. Als je bedenkt welke oefeningen allemaal de schouder belasten dan is de optelsom snel gemaakt

Hier ben ik dus volledig mee eens, veel oefeningen belasten de schouders en als je dan de fout maakt die schouders 3 x per week te trainen dan vraag je om moeilijkheden. Ik heb het allemaal meegemaakt, 1 keer zware tendinitis en 2 x de rotator cuffs gescheurd hebben mij node wijzer gemaakt. Verantwoord is de schouders 1 x per week te pakken of maximum twee maal en dan die tweede keer nog in een hogere rep range en met andere oefeningen. Anders ga je na wat jaren de prijs betalen. En zoals reeds gesteld, vanaf dat je de pijn voelt is het al te laat.
Het valt mij trouwens op hoe iedereen zijn schouders wil laten groeien door zeer veel oefeningen en sets te doen, terwijl je beter slechts enkele sets kan doen om een maximum groei in de schouders te krijgen.

Laatst bewerkt:
gewoon gericht gaan trainen en zware gewichten gebruiken. Maar daarmee dan niet gaan "zwaaien" want dat belast ook niks.

En zoveel mogelijk basisoefeningen die meerde gewrichten gebruiken, dat principe blijft altijd staan.

Verder is het ook een groot deel genen wat schouders betreft.

+1

Relevant of niet, toch even een antwoord, de medische wetenschap zegt dat je ongeveer 6-7 kg droge spiermassa kan bouwen op een jaar. Dit is dan nog voornamelijk in de benen waar uiteraard de grootste massa kan aangezet worden en op voorwaarde dat werkelijk alles perfect in orde is vooral qua voeding.

Misschien waar, maar 6 a 7 kg massa is ECHT veel hoor. het verschil tussen iemand die 75 kg @ 12% is en dezelfde persoon die 82 kg @ 12% is, is echt groot hoor.:D

Misschien waar, maar 6 a 7 kg massa is ECHT veel hoor. het verschil tussen iemand die 75 kg @ 12% is en dezelfde persoon die 82 kg @ 12% is, is echt groot hoor.:D

Ja natuurlijk is dat enorm veel, maar dit is dan ook op voorwaarde dat je een heel jaar een perfect voedingsschema volgt, de ideale trainingen volgt en niet te veel ziek wordt. Daarbij is het dus vooral in de benen en zal je het volgende jaar al veel minder vooruitgang maken.
Er mag dus echt niets fout gaan en er zullen weinigen zijn die ooit die 6 of 7 kg per jaar halen.

fascia-stretching in die houding die hier in dit topic getoont word voelt lekker moet ik zeggen. Ik deed hem vandaag na een flinke schouder training. Rekt goed.

• Topic Starter Topic Starter
Verder is het ook een groot deel genen wat schouders betreft.

Ik geloof daar niet zo in. Het zegt geen moer over waar je kan staan, het zegt misschien wel wat over mensen die hun genoegen ergens mee in een reden willen steken. Ik denk dat bereidheid, eerlijkheid en consistentie in je gedrag het hele genen verhaal naar de achtergrond drukt.

IMO gaan genen pas het verschil maken op wedstrijd niveau omdat dan iedereen alles geperfectioneerd heeft. En dan blijven genen over.

3XL zei:
Als je bedenkt welke oefeningen allemaal de schouder belasten dan is de optelsom snel gemaakt

Daarom vroeg ik 't ook. Met schouders heb je te maken met een opgesplitse anatomie en veel verschillende soorten oefeningen vanuit verschillende hoeken. 1 gedeelte dat achterloopt beinvloed je hele aanzien van je delts. Omdat je nooit 1 gedeelte helemaal afzonderlijk kunt trainen wordt het moelijk om het plaatje met hardere intensiteit van 1 nadrukkelijke kop bij te trekken.

Beetje hetzelfde als het biceps verhaal. Als 1 van beide koppen door foutieve training sterk achterloopt, is er geen bal zichtbaar. Beide koppen moeten evenwichtig ontwikkeld zijn, en als 1 v/d 2 achterloopt is het verdomd lastig om deze in ontwikkeling bij te krijgen.

Ik geloof daar niet zo in. Het zegt geen moer over waar je kan staan, het zegt misschien wel wat over mensen die hun genoegen ergens mee in een reden willen steken. Ik denk dat bereidheid, eerlijkheid en consistentie in je gedrag het hele genen verhaal naar de achtergrond drukt.

IMO gaan genen pas het verschil maken op wedstrijd niveau omdat dan iedereen alles geperfectioneerd heeft. En dan blijven genen over.
Dunnere botten, dunnere gewrichten, minder aangeboren spiervezels, minder receptors, snellere stofwisseling,... neem maar van mij aan dat genen een belangrijke plaats innemen. Neemt niet weg dat letterlijk iedereen flinke massa kan opbouwen. Alleen duurt het bij de ene veel langer dan bij de andere en/of is het resultaat anders. Als je van nature hangende schouders hebt en wat grotere traps dan kan je niet verwachten dat je dezelfde schouders kan kweken als iemand die een aangeboren V shape heeft.

• Topic Starter Topic Starter
Nu had ik bij aanvang wel een redelijk profiel maar ook niet echt uitzonderlijk.

Mijn gevoel is echt dat je delts keihard en effectief moet aanpakken, vooral de achter zijde en side bundels. Probeer maar eens een echt goede beweging voor je rear delts aan te houden zonder dat deze ontzien worden. Je hebt echt gauw de neiging te cheaten, en dan sta je 100 procent te roeien.

Maar effectieve schoudertraining is de key, ik wil weleens weten welke geheimen mensen hier weten. Mijn mening is zelfs dat je specifieke front delt training moet weglaten. Omdat deze de middle en rear gaat ontzien en deze front gezien onze anatomie sowieso al hard op de klote krijgt.

Maar goed, als het genen is, ook goed.

ik doe meestal twee algemene drukoefeningen en dan nog isolatieoefeningen voor elke schouderkop, (voor, zij, achter) en dan pak ik één kop met twee oefeningen aan, dat doe ik twee keer in de week, en ik merk nu echt dat ze beginnen te groeien, dus puur natuur kan best wel, als je maar bereid bent er wat voor te doen, en nee, ik heb ook absoluut niet de genen voor makkelijk groeien...

Het is niet alleen genen, tuurlijk niet.

Trouwens een belangrijk punt is dat velen de voorste kop teveel pakken en de rest dan verwaarloost geraakt. Het ziet er niet uit en de ronde vorm is ook afwezig. Geen isolerende oefeningen doen voor de voorste koppen helpt daarbij al heel wat. Zijkant en achterkant moet je keihard aanpakken, liefst voor een groot deel met compound bewegingen (maar alleen daarmee haal je het beoogde resultaat niet).

Wat ik trouwens regelmatig zie is dat mensen vetverlies aanzien voor spierwinst.

Zodra het vet op je armen/schouder minder wordt en de afschijdingen tussen de spiergroepen duidelijker wordt lijken de spieren ook groter.

Groot volume aanhouden voor schouderwerk zou dus wel eens resultaat kunnen laten zien doordat het hogere volume meer vet verbruikt, wat dus iets anders is dan massawinst.

In dat geval gaat dus ook iemand met slechte genen er in de spiegel op vooruit.

Hoe meet je trouwens of je slechte genen heb?

Iemand met ruime ervaring zal er ondertussen al achter zijn, maar voor trainee met minder ervaring kan wat gezien wordt als slechte genen wel eens gewoon verkeerde training zijn.

Ik weet niet hoe het met jou zit Cyan, maar na 4 geforceerde sets side raises schreeuwen die van mij om rust. En dat krijgen ze slechts 1 dag en dan de beuk erweer in. Ik ga dit alleen met schouders doen.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoeveel zichtbaar schoudervolume de gemiddelde DBBer overhoud in een dikke jas, als je het mij vraagt is de werkelijkheid het stigmatiseren waard.

In een vest minder , in een hemd goed en in een trui meestal ook nog :').

Ik doe al side raises zolang ik train en vind mijn schouders 1 van de beste spiergroepen. Ktrain ze 3x per week , side raises , shoulder press , dan nog 2 machine oefeningen ook. En soms nog front raises erbij.

Je kan echt wel zotte schouderkoppen krijgen als naturel , kijk naar 3xl...

Delts schema van T-Nation

Nooit geprobeerd, lijkt me wat veel, aangezien ik leef op een rest-paused setje voor schouders, maar misschien dat iemand dit wil gaan proberen?

Ik zit al met smart te wachten op de eerste die aankomt met de opmerking 'overtraining'.

en heavy dumbbell shoulder press icm side raises

Leg uit? want de enige duidelijke gebruikerskoppen zijn die bij volwassenen vol zitten met acne of zo onnatuurlijk uitsteken dat verkeerd gebruik van Synthol/injecteerbare siliconen overduidelijk zijn.

Vergeet trouwens ook niet dat op het oog dikke/ronde koppen ook vaak te maken hebben met een laag vetpercentage.

Ik heb zelf best ronde schouders en als ik ze opspan lopen ze eerder voor dan achter, buiten de front dan een beetje maar oke.. .

Nu is het zo dat ik vanuit een ontspannen zijaanzicht mijn schouders heel k*t gevormd vind. Mijn achterkant schouder lijkt namelijk volledig door te vloeien in mijn triceps en rug, waardoor je een "ongetrainde look" krijgt zonder dat de massa mooi gedefinieerd wordt. Ik sta echter bij een laag bf dus dat kan het niet zijn.

Is dit normaal en moet ik gewoon nog iets meer achterkant schouders ontwikkelen (wanneer ik de schouders naar achter trek lijkt alles echter oke) om een duidelijke aflijning te krijgen of kan het aan een constante foutieve houding liggen (in het geval dan waarbij de schouders overlopen in de rug) doordat mijn schouders teveel naar voor "hangen"?

Een beetje wazig verhaaltje als ik het zo teruglees, maar anders post ik wel eens een foto als het niet duidelijk is. :D

Terug
Naar boven