XXL Nutrition

Hoe bouwt de natural van die lekkere dikke ronde delts?

Wat ik trouwens regelmatig zie is dat mensen vetverlies aanzien voor spierwinst.

Zodra het vet op je armen/schouder minder wordt en de afschijdingen tussen de spiergroepen duidelijker wordt lijken de spieren ook groter.

Groot volume aanhouden voor schouderwerk zou dus wel eens resultaat kunnen laten zien doordat het hogere volume meer vet verbruikt, wat dus iets anders is dan massawinst.

In dat geval gaat dus ook iemand met slechte genen er in de spiegel op vooruit.

Hmm deze post had ik nog niet gelezen, hier ben ik dus wel wat mee. Hogere reps voor mn achterkant dus? Doe echter maar 1 oefening voor de achterkant, bb bent over rows doen de rest imo.

In een vest minder , in een hemd goed en in een trui meestal ook nog :').

N/o kerel, zag net je foto maar ik betwijfel dat je je schouders kan zien door een dikke trui.

Verder ben ik het met Big T eens dat je voor de voorste kop niet eens moet isoleren. Deze pak je met bp en mp al genoeg mee.

Het is niet alleen genen, tuurlijk niet.

Trouwens een belangrijk punt is dat velen de voorste kop teveel pakken en de rest dan verwaarloost geraakt. Het ziet er niet uit en de ronde vorm is ook afwezig. Geen isolerende oefeningen doen voor de voorste koppen helpt daarbij al heel wat. Zijkant en achterkant moet je keihard aanpakken, liefst voor een groot deel met compound bewegingen (maar alleen daarmee haal je het beoogde resultaat niet).

Voor sides heb je toch geen compound oefeningen? Ik denk dat ik mijn voorste koppen niet meer ga trainen en dus ook geen overhead presses meer ga doen. Ik wil me schouders zo min mogelijk belasten want een blessure zit in een klein hoekje en me schouders voelen de laatste tijd best verrot. Denk dat upright rows de boosdoeners zijn.

Eerst deed ik altijd superveel voor mijn schouders. Ze waren niet bepaald mijn sterkste spiergroep te noemen (eerder mijn zwakste) en ik wilde ze dus koste wat het kost tot groei stimuleren.

Toen ik op een gegeven moment het volume liet zakken tot 3 oefeningen (1 press-variant, 1 side-variant en 1 rear-variant) begonnen mijn schouders plots te groeien als kool. Zelfs tot eigenlijk een van mijn sterkste spiergroepen.

Bij mij reageren mijn schouders op het 'less is more'-principe, eigenlijk. De schouder is ook maar een zeer kleine spiergroep.

Voor sides heb je toch geen compound oefeningen? Ik denk dat ik mijn voorste koppen niet meer ga trainen en dus ook geen overhead presses meer ga doen. Ik wil me schouders zo min mogelijk belasten want een blessure zit in een klein hoekje en me schouders voelen de laatste tijd best verrot. Denk dat upright rows de boosdoeners zijn.

Dat kan zeker, ik kreeg er vroeger altijd een 'knakje' van in een gewricht ofzo.

De enigste compound oef. die de sides misschien aanspreekt die ik kan bedenken is een power clean?

leuk dit topic
zelf altijd zijkant schouders verwaarloost(te zwaar gaan met te weinig reps), nu doe ik 3 x per 2 weken 5 setjes met licht gewicht 3 x 15 10kg cable side raises, and 2 x 15 seated dumbbell side raises met 6kg, en zie nu, na een week of 3, al wat verschil

Er zijn velen, waaronder ook ik, die van mening zijn dat de sides ook voldoende aangesproken worden met de normale overhead press. Side laterals is, hoe je het ook draait of keert, een isolatieoefening.

Motiverend topic, moet namelijk over 30min me schouders naar de klote maken in de gym :D

Dumbbell press
Side raises
Overovergebogen fly's (met borst op het bankje, omgekeerd dus)
Dat gaan ze worden vanavond.

Ik wissel wekelijks af met oefeningen overigens. Vorige week Barbell press, Dumbbell opright rows en machine side raises gedaan.

Er zijn velen, waaronder ook ik, die van mening zijn dat de sides ook voldoende aangesproken worden met de normale overhead press. Side laterals is, hoe je het ook draait of keert, een isolatieoefening.
Probleem met overhead/military is dat je je voorste kop toch weer een extra opdonder geeft (meer dan de laterale kop) en je zo weer je voorste kop harder zal zien groeien. Je moet simpelweg ook een aparte oefening hebben voor je laterale kop om een goed evenwicht te krijgen.

Een aanrader is de upright row, maar die moet je goed uitvoeren anders ga je risico lopen op overbelasting van de schouders en/of polsen.

toen ik BB gericht trainde was het 2 maal per week

Dumbbell press
Military press
side laterals
machine press
push press

werkte erg goed

In een vest minder , in een hemd goed en in een trui meestal ook nog :').

Ik doe al side raises zolang ik train en vind mijn schouders 1 van de beste spiergroepen. Ktrain ze 3x per week , side raises , shoulder press , dan nog 2 machine oefeningen ook. En soms nog front raises erbij.

Je kan echt wel zotte schouderkoppen krijgen als naturel , kijk naar 3xl...

Je traint 3 keer per week schouders ? :roflol:

Zijkant kun je gerust 3x per week pakken zonder door falen te gaan. Maar als je erbij blijft pressen en front raises blijft doen vraag je om problemen aangezien borst & triceps ook de voorste kop aanspreken..

Terug
Naar boven