Fitness Seller

Sticky Intermittent fasting

Glycogeen uitgeput... je hebt het over leverglycogeen mag ik hopen ? Met 130 bpm gebruik je geen spierglycogeen (verwaarloosbaar) en loop/fiets je voornamelijk op vet.

En nee, regelmatig krachttraining en voldoende eiwit inname over de rest van de dag is voldoende bescherming tegen spierverlies.

Super, dan zie ik totaal geen nadelen aan deze manier om te cutten.
Vandaag mijn eerste dag gedraaid op deze manier. Na mijn eerste maaltijd om 15:00 voelde het even een uurtje raar. Maar gelukkig niet echt misselijk zoals jij beschreef die eerste week.

Heb gecut op 7 maaltijden per dag en iedere maaltijd rond de 400kcal. Maar dan heb ik echt de hele dag honger. Nu was het 'honger'gevoel prima te onderdrukken tot 15:00.

Glycogeen uitgeput... je hebt het over leverglycogeen mag ik hopen ? Met 130 bpm gebruik je geen spierglycogeen (verwaarloosbaar) en loop/fiets je voornamelijk op vet.

En nee, regelmatig krachttraining en voldoende eiwit inname over de rest van de dag is voldoende bescherming tegen spierverlies.

Misschien een domme vraag, maar waarom spreekt steady cardio geen spierglycogeen aan? als je een beetje door fietst/loopt/crosstraint moeten je benen toch ook werken en kracht leveren? Dat verschil met KT ligt volledig aan de intensiteit neem ik aan?

De redenatie dat je met cardio na je KT vet aanspreekt ómdat je glycogeen uitgeput is door die KT heeft dus weinig logica dan? aangezien je dus sowieso wel vet zal verbuiken als energie.. En hoe zit het dan met HIIT cardio, dat is vrij intensief en dat vereist een andere bron? glycogeen?

Sorry als ik dingen door elkaar haal nu, ik probeer elke dag bij te leren :)

zoek eens op. Aeroob en anaerobe training.

Daar vind je het antwoord.

zoek eens op. Aeroob en anaerobe training.

Daar vind je het antwoord.

Ja goed, dat is toch het verschil tussen intensiteit, uiteindelijk? Aeroob > hoge intensiteit (KT), waar anaerobe voor lagere intensiteit staat (cardio). En die gebruiken beide een andere energiebron.

Maar uiteindelijk gaat het er toch allemaal om, om het calorische tekort te realiseren? dan maakt het niet eens zoveel uit welke bron je op welk moment aanspreekt, als je totaal maar meer verbruikt dan binnenkrijgt? Wat betreft cardio kun je dan niet beter de keuze maken tussen wat voor effect het heeft op je gezondheid in termen van conditie e.d..? wat dat betreft kun je het net zo ingewikkeld maken als je zelf wil zolang je maar meer verbruikt dan inneemt.

of zie ik het nu te simpel?

(doe overigens zelf zowel HIIT als steady cardio, ideale combo vind ik)

• Topic Starter Topic Starter
Misschien een domme vraag, maar waarom spreekt steady cardio geen spierglycogeen aan? als je een beetje door fietst/loopt/crosstraint moeten je benen toch ook werken en kracht leveren? Dat verschil met KT ligt volledig aan de intensiteit neem ik aan?

De redenatie dat je met cardio na je KT vet aanspreekt ómdat je glycogeen uitgeput is door die KT heeft dus weinig logica dan? aangezien je dus sowieso wel vet zal verbuiken als energie.. En hoe zit het dan met HIIT cardio, dat is vrij intensief en dat vereist een andere bron? glycogeen?

Sorry als ik dingen door elkaar haal nu, ik probeer elke dag bij te leren :)

Als hij 2.5 uur gaat hardlopen.... dan wel, maar 8 uur niet eten en dan 30 minuten slo mo cardio @ 130 bpm... tuurlijk gebruikt hij wel een beetje spierglycogeen, maar bij lange na niet genoeg om ze te depleten (en dan nog, depleted spierglycogeen zorgt voor een hogere vetverbranding). Hoe intensiever de training hoe groter het percentage spierglycogeen.

Nee, 2 dagen low cal, low carb met 24 sets high rep depletie training per spiergroep en dan een half uur cardio gaan doen, dan begint het wellicht ietwat penibel te worden ( en dan nog zolang je niet vreselijk high intensity gaat valt het allemaal reuze mee. (HIIT is op die dag iet het beste plan wellicht)

Iedereen doet hier altijd alsof ze na 2 uur niet eten en 15 minuten joggen er uit gaan zien als een oost-Afrikaanse top-marathon loper met anorexia.

Mensen snappen dus wel als ze dit topic lezen dat als ze 2 dagen helemaal niets eten ze nog geen massa verliezen (wetenschappelijk onderbouwd), maar als z tijdens een vastperiode van 16u een half uurtje cardio willen doen zijn ze bang massa in te leveren? :rolleyes: ;)

Iedereen doet hier altijd alsof ze na 2 uur niet eten en 15 minuten joggen er uit gaan zien als een oost-Afrikaanse top-marathon loper met anorexia.

Mensen snappen dus wel als ze dit topic lezen dat als ze 2 dagen helemaal niets eten ze nog geen massa verliezen (wetenschappelijk onderbouwd), maar als z tijdens een vastperiode van 16u een half uurtje cardio willen doen zijn ze bang massa in te leveren? :rolleyes: ;)

Hehe ik weet dat het niet zo werkt, ik doe zelf ook IF en met succes. Maar wat ik even niet begreep was hoe het zat met die glycogeen waarden e.d. in het antwoord van wazzup, puur ivm mijn interesse in effectief/efficient vet verbranden en hoe alle systemen samenwerken en effect op elkaar hebben. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te leren :)

TheNose: komt jouw interview met Martin op je site te staan? dan hou ik die in de gaten :thumbs:

Hetgeen wat mij ook nog niet 100% duidelijk is, is hoe dat zit met de refeed en die dag vasten. Kan het niet goed terug vinden op http://leangains.blogspot.com/

Bijvoorbeeld:
Maandag t/m vrijdag 2800kcal in een window van 8 uur.
Zaterdag een refeed op 4000kcal in een window van 8 uur of gewoon 14-16?
Die zondag is dan een dag compleet vasten? Dat betekend dat je zo'n ~40 uur niks eet.

Wat is daarvan de achterliggende gedachte? Ik begrijp dat je die refeed wilt gebruiken om je metabolisme een boost te geven. Waar dient die hele dag vasten voor?

@ TheNose: Kun je me de link sturen van je site?

[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]

Nette website! Mijn stukje op mijn blog zal ook zoiets worden aangevuld met een stukje vraag en antwoord met Martin.

@berge: Nee ik ga het interview wat ik voor mijn blog doe naar iedereen mailen! ;) Natuurlijk staat het op mijn site als het af is.

Ik zal de link naar mijn site hier nogmaals posten. Sorry voor alle spaties ertussen maar grote T filtert mijn domeinnaam eruit na problemen met de .com eigenaar ervan (heeft niks met mijn site te maken als het goed is).

h t t p : / / w w w . t r a i n e a t s l e e p . n l

Nog geen antwoord van Martin overigens...

Ik weet niet of je het uberhaut kan voelen/merken,maar heb je het idee dat je nu 'gevoeliger' bent geworden qua insuline?

Ik zou wel (eerder psychisch dan) de hele tijd trek hebben,simpelweg omdat ik al zo'n 10 jaar om de 2 uur eet.
Ik geloof niet dat een refeed nodig is,aangezien je toch gewoon nog steeds evenveel kcal eet als je eerst deed,maar dan in één keer.

Ik weet niet of je het uberhaut kan voelen/merken,maar heb je het idee dat je nu 'gevoeliger' bent geworden qua insuline?

Ik zou wel (eerder psychisch dan) de hele tijd trek hebben,simpelweg omdat ik al zo'n 10 jaar om de 2 uur eet.
Ik geloof niet dat een refeed nodig is,aangezien je toch gewoon nog steeds evenveel kcal eet als je eerst deed,maar dan in één keer.

Ja.

Door stress (elke vorm, zowel fysiek als psychologisch) komt de hormoon 'cortisol' vrij,
het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken, waarbij glucose (energie) vrijkomt. In principe zou "honger" stress kunnen kunnen veroorzaken (toch?). Zou het bij sommige dus een katabolisch effect kunnen veroorzaken? Of zit ik er nou helemaal naast.

Hier heb ik dus ook mijn vraag over.
Ik ben een extreem geval van een Endo,zet al vet aan van een glas water als het ware..en mijn lichaam is ook erg stress gevoelig..zet dus makkelijk vet aan onder stress.
Dus ik vraag mij af of de stress, die veroorzaakt wordt het 16 uur vasten in de maag,niet mijn vet aanzet bevorderd?
het is niet de eerste keer dat een 'dieet' of voedings verandering stress in mijn lichaam veroorzaakt en mij dikker maakt.
Iemand die hier een antwoord op heeft?

En er is nog een 2e vraag die mij bezig houdt:
Iemand al ervaring met een eventuele rebound als je weer 'normaal' gaat eten.
Na mijn Keto poging was mijn rebound ook goed voor enkele centimeters rond mn taille erbij..en ik had toch erg goed opgelet..stapsgewijs mn carbs weer ingevoerd..en toch nog een rebound..
Als iemand hier iets op weet..of iets over weet te vertellen..gaarne.
Want ik wil IF wel graag gaan proberen..zeker na de goede verhalen en resultaten van posters hier..en heb me goed ingelezen en het al uitgewerkt..alleen deze vragen houden me bezig..

En er is nog een 2e vraag die mij bezig houdt:
Iemand al ervaring met een eventuele rebound als je weer 'normaal' gaat eten.

Na mijn Keto poging was mijn rebound ook goed voor enkele centimeters rond mn taille erbij..en ik had toch erg goed opgelet..stapsgewijs mn carbs weer ingevoerd..en toch nog een rebound..
Als iemand hier iets op weet..of iets over weet te vertellen..gaarne.
Want ik wil IF wel graag gaan proberen..zeker na de goede verhalen en resultaten van posters hier..en heb me goed ingelezen en het al uitgewerkt..alleen deze vragen houden me bezig..

In mijn ogen heeft zo'n rebound alles te maken met het aantal kcal in je dieet en het aantal kcal na je dieet. Als daar een groot verschil in zit dan is de kans aanwezig dat je wat sneller aan zult komen. Maar IF heeft niets te maken met het aantal kcal dat je eet. Het gaat in principe puur over de planning van je maaltijden en het vasten. Het maakt het eten van minder kcal (als je gaat cutten) wat makkelijker vol te houden (en heeft andere health benefits).

Dus, in mijn ogen, als je zorgt voor een verstandig aantal kcal en je gaat dit later rustig opbouwen dan lijkt me dat er niets aan de hand is.

Als je met vertrouwen zo'n periode in gaat dan is stress nergens voor nodig, ik denk dat dat vooral in je hoofd zit bij het beginnen van een dieet en niet zozeer te maken heeft met hoe vaak en wanneer je eet. Maar ik ben op dat gebied geen expert dus ik kan er naast zitten.

• Topic Starter Topic Starter
Over rebound van IF gesproken... Ik had anderhalf jaar geen ontbijt meer gehad toen ik laatst op vakantie was.. Bed & Breakfast , dus betaald voor ontbijt en je bent Nederlander of niet, dus ik moest wel ... Mijn eerste ontbijt in maaaanden ... breek ik me zowaar een stuk kies af op een stuk (gedroogde) banaan ...

verder geen bijzonderheden.. je spreidt je calorieën uit over een langere periode... 99% van de mensen hier doet dat ook, dus niets bijzonders. Wel had ik prompt de hele dag weer honger en zat ik meteen weer op mijn horloge te kijken of het niet alweer tijd was ... (en dat terwijl ik ging bulken). Dat was voor mij de reden om ook IF in de bulk te gaan doen.

Hey Wazzup,

Aangezien jij er toch al zo'n tijd mee bezig bent. Heb jij het antwoord op mijn vraag?

Hetgeen wat mij ook nog niet 100% duidelijk is, is hoe dat zit met de refeed en die dag vasten. Kan het niet goed terug vinden op http://leangains.blogspot.com/

Bijvoorbeeld:
Maandag t/m vrijdag 2800kcal in een window van 8 uur.
Zaterdag een refeed op 4000kcal in een window van 8 uur of gewoon 14-16?
Die zondag is dan een dag compleet vasten? Dat betekend dat je zo'n ~40 uur niks eet.

Wat is daarvan de achterliggende gedachte? Ik begrijp dat je die refeed wilt gebruiken om je metabolisme een boost te geven. Waar dient die hele dag vasten voor?

Op je refeed dag gewoon je window aanhouden en de dag erna weer terug op je 2800kcal, zou ik zeggen, maar mij vroeg je niets hehe :)

Dan weet ik genoeg, bedankt heren :)

Terug
Naar boven