XXL Nutrition

Sticky Intermittent fasting

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.801
Ik ben gewend om nooit na 7 uur savonds te eten dus voor mij is dat geen probleem.

Kun je ook schuiven met je Fasting window? Ene dag een uurtje later of vroeger dan de andere dag, aangepast aan of ik smorgens of savonds train?

Ik doe het wel en ik merk geen kwalijke gevolgen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een uurtje of 2 verschil af en toe een groot effect zou hebben.

Minder carbs in je eerste maaltijd. Zeker als je in de cut lijkt me dit geen probleem. Ik bulk op dit moment met een 10u window omdat ik dit meer vind passen bij mijn huidige levensstijl. Ik heb dus bij iedere maaltijd een ruime hoeveelheid carbs of ik nou train of niet die dag. ik heb altijd de insuline dip maar ik compenseer deze met koffie en vrije tijd (student zijnde haha) Probeer eens low carb voor je training en high fast carb na je training. zo voorkom je die insuline dip

Zou er ongeveer zo uit zien
maaltijd 1 : gebakken eieren met broccoli/sperziebonen/hele komkommer + shake (fats + protein)
Of een dikke shake met MCT olie en olijfolie + groentes los
post workout : fast carbs + protein.
Dit is overigens carb backloading wat ik hier beschrijf; een soort IF 2.0

Gister wat carbs laten liggen tijdens de eerste maaltijd en de dip als zodanig bleef uit :)
Vandaag heb ik een lange fast periode en een training dus carbs genoeg vandaag

Ik ga kijken of ik de carbs alleen nog maar na de training kan nemen en voor de training alleen maar vetten en eitwitten ga nemen.

Kun je ook schuiven met je Fasting window? Ene dag een uurtje later of vroeger dan de andere dag, aangepast aan of ik smorgens of savonds train?

Ik schuif elke dag wel met me feeding window ivm vergaderingen en uitlopende werkzaamheden.
Het zal bij elkaar niet veel schelen, zolang het elkaar een beetje opheft :)

IF i.c.m met een LCHF (low carb high fat) bevalt me prima!

Ik ben zowiezo een persoon die meer van vettig eten houd. worst, kaas, sausen, en ander vettig voedsel.

Carbs zitten dagelijks tussen de 40 - 60 gr en merk geen dip oid.

Met veel succes deze week al 1 kg kwijt. zal wel vocht zijn maar alsnog. :)

16 uur vasten is 'optimaal' voor mannen, 10-14 voor vrouwen.
Je kan al 8 uur vasten in je slaap, dus die andere 8 in de loop van de dag nog :)

Weet iemand waarom voor vrouwen 10-14 uur vasten optimaler is? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het dan extra voordelen heeft tegenover een "normaal" eetpatroon want dan heb ik in mijn leven altijd al +/-12 uur of langer gevast. Van 19.00/20.00-08.00

google is je grootste vriend:

But for women my default approach is to actually start off with 14 hrs and see how they do on that before eventually moving them to 16 hrs. When you look at the studies on gender and fasting, you tend to see that women may have slightly more adverse reactions to fasting than men, such as some degree of irritability and increased attention to food cues. 16 hrs is hardly prolonged fasting, but I like to play it safe, so that's why I have female clients fasting for a shorter time at the beginning.

Hoe berekenen jullie de calorieën die je nodig hebt op een rust of trainingsdag?
Stel je doet +20/-10, bereken je dit dan ten opzichte van je onderhoud, BMR of RMR?
Het nauwkeurigste lijkt mij op rustdagen je RMR - 10% en op trainingsdagen je RMR + calorieën die je verbruikt met je krachttraining + 20%.
Het lijkt mij niet nauwkeurig als je dit berekent ten opzichte van je onderhoud, omdat dit het aantal calorieën is dat je 'gemiddeld' op een dag nodig hebt?
Of ben ik nu aan het mieren nken?

Hoe berekenen jullie de calorieën die je nodig hebt op een rust of trainingsdag?
Stel je doet +20/-10, bereken je dit dan ten opzichte van je onderhoud, BMR of RMR?
Het nauwkeurigste lijkt mij op rustdagen je RMR - 10% en op trainingsdagen je RMR + calorieën die je verbruikt met je krachttraining + 20%.
Het lijkt mij niet nauwkeurig als je dit berekent ten opzichte van je onderhoud, omdat dit het aantal calorieën is dat je 'gemiddeld' op een dag nodig hebt?
Of ben ik nu aan het mieren nken?

Neem je onderhoud (BMR x activiteitsfactor) als uitgangspunt. Voeg daar x% aan toe. Mijn onderhoud ligt op ongeveer 3000 (2000 x1.5). Als ik +20/-20 deed, dan zou het dus 3600/2400 kcal zijn.

Neem je onderhoud (BMR x activiteitsfactor) als uitgangspunt. Voeg daar x% aan toe. Mijn onderhoud ligt op ongeveer 3000 (2000 x1.5). Als ik +20/-20 deed, dan zou het dus 3600/2400 kcal zijn.

Stel je eet op onderhoud (3000 in jouw geval), dan eet je op trainingsdagen toch te weinig en op rustdagen te veel? Ik bedoel er mee te zeggen dat je onderhoud per rustdag of trainingsdag verschilt en je daarop niet beter je berekeningen op kunt doen in plaats van je op gemiddelde onderhoud? Dit scheelt toch enkele honderden calorieën.

Stel je eet op onderhoud (3000 in jouw geval), dan eet je op trainingsdagen toch te weinig en op rustdagen te veel? Ik bedoel er mee te zeggen dat je onderhoud per rustdag of trainingsdag verschilt en je daarop niet beter je berekeningen op kunt doen in plaats van je op gemiddelde onderhoud? Dit scheelt toch enkele honderden calorieën.

Je ziet het verkeerd. Je onderhoudsniveau is het gemiddelde dat je in een week verbruikt (gedeeld door 7). Krachttraining verhoogt je metabolisme (tot ~72 uur) na de training, dus ook al rust je de dag na de training, verbruik je meer. Ik begrijp je gedachtegang; het lijkt logischer dat op trainingsdagen je onderhoud hoger zou moeten liggen, maar zoals ik zei, is het een gemiddelde.

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.810
Nog niet gelezen, maar van impruvism, dus het moet haast wel goed zijn...

[Link niet meer beschikbaar]

Vind het geen prettige manier van dieten. Ik vond het ook moeilijk om het te combineren met mijn werk en sociaal leven. Om honger tegen te gaan, eet ik echt alleen producten die de level van mijn bloedspiegel vlak houdt.

Ben nu al een tijdje bezig met IF en het bevalt me enorm! Ik heb een feeding-window van om en nabij de 8 uur. Dit is net hoe het uitkomt met mijn werk maar ik tracht mij wel dagelijks aan die 8 uur te houden. De ene dag is dit van 1200-2000 en dan weer 1400-2200. De ene dag vast ik dus 16 uur, de andere wat langer.

Ik train 4x p.w / max 50 minuten en als dit fasted kan dan train ik fasted. Dit was wennen maar gaandeweg trainde ik hier lekker op.

Wat ik merk: Mijn vet% is gedaald. Of dit alleen door IF komt is moeilijk te zeggen maar het helpt me wel om me aan mijn calorieën te houden en voor mij werkt het. Kracht heb ik niet ingeleverd, integendeel zelfs: Ik ervaar meer kracht al is dit niet bij elke oefening het geval. Mijn lichaamssamenstelling is iig er enorm op vooruit gegaan. Daarbij merk ik dat ik over de gehele dag minder vermoeidheidsverschijnselen heb en meer zin heb om dingen te ondernemen.

Wat ik wel merk is dat ik minder slaap nodig heb. Waar ik voorheen max 9 uur sliep wordt ik nu vrijwel dagelijks voor de wakker wekker en is zo'n 7 uur slaap voldoende. Zijn er meer mensen bij wie dit bij hun opvalt?

Laatst bewerkt:
Mooi dat IF je bevalt. Ik heb qua slaap geen verschil gemerkt, heb nog steeds 8-9 uur nodig om er niet als een zombie bij te lopen.

.

Wegens praktische redenen eet ik nu vaak maar 1 keer per dag (een grote maaltijd).
Moet wel zeggen dat mijn darmen dat niet superplezant vinden.
Ben 3/4 van de tijd ****ing geconstipeerd.
En eet een shitload aan groenten.

Wegens praktische redenen eet ik nu vaak maar 1 keer per dag (een grote maaltijd).
Moet wel zeggen dat mijn darmen dat niet superplezant vinden.
Ben 3/4 van de tijd ****ing geconstipeerd.
En eet een shitload aan groenten.

Shakie met wat vezels moet toch eigenlijk wel lukken neem ik aan? ( als je er tijd voor zou maken iig :p )

Geef is een voorbeeld van zo'n maaltijd?

Hoeveel kcal eet je dan

Damn, 1 meal. Dat is wel erg extreem. Wat eet je dan? Een halve kilo pasta en een kilo kip + kilo groente?

Nee, is in cut.
Is wel vrij extreem, maar eet op rustdagen nu vaak:
- 500g kip
- 500g groenten
- 2 appels

Op trainingsdagen wel op onderhoud.

Is uiteraard niet optimaal en zeker niet voor lange termijn (o.a voor eating disorder), maar nu even het beste/makkelijkste.

Nee, is in cut.
Is wel vrij extreem, maar eet op rustdagen nu vaak:
- 500g kip
- 500g groenten
- 2 appels

Op trainingsdagen wel op onderhoud.

Is uiteraard niet optimaal en zeker niet voor lange termijn (o.a voor eating disorder), maar nu even het beste/makkelijkste.

Veeeeel te weinig eiwitten man. :S

Terug
Naar boven