XXL Nutrition

Is gewicht zo belangrijk?

Het hangt voornamelijk af van je doel. Voor powerlifters is het gewicht op die oefeningen die jij noemde wel belangrijk. Voor bodybuilders is het minder belangrijk.

Ik let eerlijk gezegd wel veel op het gewicht. Ik probeer er elke training wat bij op te doen. Ik train zelf het fijnst als ik een gewicht pak dat net zwaarder is dan vorige keer zodat je elke training echt de laatste reps eruit moet persen. Uitvoering is voor mij dan wel weer belangerijker dan gewicht.

Weeg de gewichten in je Gym eerst maar eens na voordat je je rijk rekent. Olympische bar is niet eens 20kg in sommige gevallen en de technogym schijven met handvaten kloppen ook niet. 20kg is bijvoorbeeld 17.8 en 10kg is 9.8kg.

Ik ken trouwens ook genoeg figuren die zwaar trainen en nog steeds geen heel goede fysiek hebben.

Gewicht is voor bodybuilding erg belangrijk.

Is het gewicht veel te laag dan moet je een uurtje doorpompen met dat gewicht in 1 set om ergens wat activatie en prikkels te krijgen.
Bij het juiste gewicht dan krijg je de activatieprikkels al bij de 2e set en 8e rep en heb je slechts 4 setjes van 10 nodig om groei te stimuleren.

duhhhh

Gewicht is voor bodybuilding erg onbelangrijk;)
Techniek/uitvoering is belangrijker...

Het is maar hoe je het bekijkt... natuurlijk speelt gewicht een rol. Maar meer is niet altijd beter zoals er vaak wordt gezegd.
Als iemand 100kg bankdrukt zegt dat helemaal niks over zijn fysiek. Het kan een fatass zijn maar ook een rippedass bodybuilder:P

Gewicht is voor bodybuilding erg onbelangrijk;)
Techniek/uitvoering is belangrijker...

Het is maar hoe je het bekijkt... natuurlijk speelt gewicht een rol. Maar meer is niet altijd beter zoals er vaak wordt gezegd.
Als iemand 100kg bankdrukt zegt dat helemaal niks over zijn fysiek. Het kan een fatass zijn maar ook een rippedass bodybuilder:P

onzin.!

10 kilo lege stang bankdrukken met de juiste techniek en uitvoering doet geen reet, hoe graag je dat ook wil en hoe goed de uitvoering en techniek ook is..
Na een half uur continu pompen zal je ergens iets voelen, maar laat dat dan verkramping zijn en verder niets.

Gewicht is erg belangrijk zonder gewicht doe je niets. Gewicht en/of belasting van de spier zorgt voor de groeiprikkels.

Gewicht is dus gewoon belangrijk. Je MOET net onder je grens werken om groei te stimuleren, dat gaat nu eenmaal niet met pipogewichtjes die je duizend keer achter elkaar kan pompen.

Je moet (zware) belasting voelen bij een set van 10 of 4x10 als het te licht is moet je dus 40x25 doen oid om iets effect te krijgen.

De beste manier van trainen is voor mij nog altijd werken met een gewicht welke je max 8 of 10x kan doen en niet een gewicht dat je zonder enige moeite 100x of meer kan doen en dat 4x achter elkaar.

onzin.!

10 kilo lege stang bankdrukken met de juiste techniek en uitvoering doet geen reet, hoe graag je dat ook wil en hoe goed de uitvoering en techniek ook is..
Na een half uur continu pompen zal je ergens iets voelen, maar laat dat dan verkramping zijn en verder niets.

Gewicht is erg belangrijk zonder gewicht doe je niets. Gewicht en/of belasting van de spier zorgt voor de groeiprikkels.

Gewicht is dus gewoon belangrijk. Je MOET net onder je grens werken om groei te stimuleren, dat gaat nu eenmaal niet met pipogewichtjes die je duizend keer achter elkaar kan pompen.

Je moet (zware) belasting voelen bij een set van 10 of 4x10 als het te licht is moet je dus 40x25 doen oid om iets effect te krijgen.

De beste manier van trainen is voor mij nog altijd werken met een gewicht welke je max 8 of 10x kan doen en niet een gewicht dat je zonder enige moeite 100x of meer kan doen en dat 4x achter elkaar.

Je zegt dat je met een 10 kilo stang niets zal bereiken hoe goed de uitvoering ook is. Tegelijkertijd zeg je dat je net onder je grens moet werken om groei te stimuleren. Stel nou je bent een ecto die max 15 kilo kan benchen dan is de stang van 10 kilo toch net onder maximaal en zal dit voor hem toch groei opleveren?

Je zegt dat je met een 10 kilo stang niets zal bereiken hoe goed de uitvoering ook is. Tegelijkertijd zeg je dat je net onder je grens moet werken om groei te stimuleren. Stel nou je bent een ecto die max 15 kilo kan benchen dan is de stang van 10 kilo toch net onder maximaal en zal dit voor hem toch groei opleveren?

Als je grens met een oefening 15 kg is, dan is 10 inderdaad genoeg. Maar er is geen enkel nut om op die 10 kg te blijven hangen als je meer kunt.

Als je meer kunt meer pakken natuurlijk. Daar ben ik het zeker mee eens.

ik vind dat alles wat samen behoord. beginnen met een niet te zwaar gewicht 10x daarna altijd zwaarder gaan en gewicht goed om hoog gaan, vb nog 4 sets van 6 of 8 er nog bij

Ja, dat zal voor die "ecto" -laten we anders zeggen beginner, wel degelijk groei opleveren. Dat klopt dus.

Echter zal die vlieger dus niet opgaan als het top gewicht van de wat meer getrainde sporter al boven de 50 kilo ligt.
De gemiddelde man die gaat trainen zit meestal al snel op of rond de 50 kilo met bankdrukken. vandaar dat dan 10 kilo absoluut niet effectief is en 40/45 kilo dan weer wel.
Doel zou altijd moeten zijn; grens verleggen. Dus altijd ietsje zwaarder om altijd effectief te kunnen blijven trainen.
Als je puur op fit en onderhoud traint mag het wat lichter uiteraard.

Een normaal mens bankdrukt nooit 10kg, dan kan je niet eens functioneren.

dat gewicht krijg je omhoog. gewoon 2kg bij hangen elke week,tot als je nog maar 3hh eruit krijgt de 1e maal. Dan een paar trainingen met dit gewicht verder doen tot je weer 6hh kan doen.

als je dan na een maand terug naar die 65kg gaat, dan zul je merken dat deze veel lichter aanvoelen en dat je meer reps kan doen

je moet wel zorgen dat je een goede spotter hebt.

zo heb ik mijn bp ook omhoog gekregen, want ik bleef ook lang op 70kg hangen

onzin.!

Ik reageer op de post van topicstarter...;)

Ik lees op vele posts de vraag hoeveel bp/sq/dl?
Is dit zo belangrijk hoeveel gewicht je aankunt?
Zelf heb ik heel weinig kracht,na 10 maand zit ik nog maar op 6x65kg bp.
sq 8x60kg. Ik groei wel goed.
Maar met deze gewichten heb ik na 6-8 reps al het punt van spierfalen. Das toch het belangrijkste? Gewicht speelt toch geen rol? Ik zie lichtere/kleinere jongens op de sportschool die veel zwaardere gewichten nemen maar niet breder worden.

ONBELANGRIJK hoeveel gewicht je aankunt!
Krachtstats zijn geen meetlat voor fysieken.

uitvoering/techniek is belangrijker dan zoveel mogelijk kunnen squatten/pressen of welke oefening dan ook.

Verder ben ik het helemaal met je verhaaltje eens ;)

• Topic Starter Topic Starter
Toch is het vaak het eerste wat collega bb'ers vragen: 'hoeveel druk je'. Dat vraag ik persoonlijk nooit aan iemand die ik leer kennen in de gym. Ik vraag eerder welk schema ze trainen, of ze zich in vorm voelen of iets dergelijks.
Ik weeg nu 84kg en kan niet meer bankdrukken dan 65-70kg,6-8 reps, das behoorlijk weinig gewicht vind ik na 10 maand trainen,maar ik doe de oefening technisch perfekt en niet te snel. Zwaarder gaat gewoonweg niet.
Heb indruk dat ik soms ook raar bekeken word,lag laatst vast onder de olympische stang :D. Zat 60kg op of zo en kreeg ze niet meer omhoog na 10reps.
Roepen of iemand me effe kon helpen,meteen 2 vriendelijke collega's die me te hulp kwamen. Toen ik 'gedepanneerd' zeiden die twee: das ochgottekes 60 kg?!
Lachen geblazen en dees ne rooie kop vaneigens :D

Toch is het vaak het eerste wat collega bb'ers vragen: 'hoeveel druk je'. Dat vraag ik persoonlijk nooit aan iemand die ik leer kennen in de gym. Ik vraag eerder welk schema ze trainen, of ze zich in vorm voelen of iets dergelijks.
Ik weeg nu 84kg en kan niet meer bankdrukken dan 65-70kg,6-8 reps, das behoorlijk weinig gewicht vind ik na 10 maand trainen,maar ik doe de oefening technisch perfekt en niet te snel. Zwaarder gaat gewoonweg niet.
Heb indruk dat ik soms ook raar bekeken word,lag laatst vast onder de olympische stang :D. Zat 60kg op of zo en kreeg ze niet meer omhoog na 10reps.
Roepen of iemand me effe kon helpen,meteen 2 vriendelijke collega's die me te hulp kwamen. Toen ik 'gedepanneerd' zeiden die twee: das ochgottekes 60 kg?!

Benchpress is blijft gewoon een macho macho oefening. Dus ja als je traint om macho machoboy te worden moet je je inderdaad flink zorgen gaan maken.

Maar ik denk dat je al meerdere keren je antwoord hebt gekregen....

Zoals je aangeeft werk je dus met wat jij beschouwd als weinig gewicht, maar wel zodat je met 10x60kg vast komt te zitten. Dus zit je aan je grens en dan maakt het totaal niet uit hoeveel je kunt drukken. Zolang je spier maar geprikkeld wordt.

Terug
Naar boven