MuscleMeat

Is gewicht zo belangrijk?

Zoals je aangeeft werk je dus met wat jij beschouwd als weinig gewicht, maar wel zodat je met 10x60kg vast komt te zitten. Dus zit je aan je grens en dan maakt het totaal niet uit hoeveel je kunt drukken. Zolang je spier maar geprikkeld wordt.

Als je met het gewicht faalt bij de 10e rep omdat je gekozen heb voor een langzame uitvoering (bv SloMo) dan zijn de resultaten minder dan waneer je met een gewicht faalt bij de 10e rep bij explosievere training.

Om die langzamere training te kunnen doen gebruik je minder gewicht en spreek je dus kleinere MU's(is minder spiercellen) aan.

het maakt dus wel degelijk uit wat je aan kan.

3XL, dus jij zegt dat je beter minder gewicht kan nemen en explosief trainen en dan falen bij de 10e rep?
Ik probeer concentrisch altijd zo explosief mogelijk te trainen maar bij de laatste 3 reps is het explosieve er wel af.

Benchpress is blijft gewoon een macho macho oefening.

Ben ik het wel mee eens. Ik noem het zelf altijd een ego oefening.

Ik weet dat ik er niet echt op groei, maar ik ben er redelijk goed in en blijf'm doen :D

---------- Toegevoegd om 20:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:04 ----------

3XL, dus jij zegt dat je beter minder gewicht kan nemen en explosief trainen en dan falen bij de 10e rep?

Nee, dat zeg ik niet.

Ik zeg dag SloMo met een licht gewicht niet verglijkbaar is met explosievere training met een zwarder gewicht, wat dus betekend dat meer gewicht beter is.

Die 10 reps zijn omdat in de post waarop ik reageer ook 10 reps gesteld wordt.

Oke duidelijk, daar ben ik het mee eens. Verders ervaar ik bankdrukken ook niet als zo'n goeie massabouwer als DB pressen. Met DB presses kan je toch meer gebruik maken van het myotatic reflex waar je in een ander topic over sprak.

Maar, met banken kan je stuiteren :D :D

Whaha true story :roflol:

Ik reageer op de post van topicstarter...;)

ONBELANGRIJK hoeveel gewicht je aankunt!
Krachtstats zijn geen meetlat voor fysieken.

uitvoering/techniek is belangrijker dan zoveel mogelijk kunnen squatten/pressen of welke oefening dan ook.

Verder ben ik het helemaal met je verhaaltje eens ;)

okee, sorry ik had je verkeerd geinterpreteerd.

---------- Toegevoegd om 00:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:40 ----------

waar ik train ze ze model 10kg:(

overal hebben ze stangen van 10 kilo (en zwaarder)

---------- Toegevoegd om 00:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:41 ----------

Oke duidelijk, daar ben ik het mee eens. Verders ervaar ik bankdrukken ook niet als zo'n goeie massabouwer als DB pressen. Met DB presses kan je toch meer gebruik maken van het myotatic reflex waar je in een ander topic over sprak.

Bankdrukken is ook zeker niet de ultieme massa maker die fout maken veel mensen.
Het is slechts een basis kracht/massa ontwikkelaar/compound. Maar naar mijn mening toch wel een belangrijke.

db-press is idd een betere massamaker.

Toen ik het erste deel las Ik denk echt dat sommige mensen eens boeken moeten gaan lezen dacht ik "hee een slim persoon"

Toen ik het tweede deel las moest ik m'n mening veranderen :(

Lees liever Science and practice of strength training(Zatsiorsky) en Supertraining (Siff). Eventueel aangevuld met wat werk van Bompa, Thibauddea en Mentzer.

OT, natuurlijk is gewicht belangrijk. Gewicht is het instrument waarmee gewerkt wordt en als dit niet regelmatig verhoogd dan groei je niet meer.

En dit topic kan weer op slot!:bow::bow::bow:

Als je met het gewicht faalt bij de 10e rep omdat je gekozen heb voor een langzame uitvoering (bv SloMo) dan zijn de resultaten minder dan waneer je met een gewicht faalt bij de 10e rep bij explosievere training.

Om die langzamere training te kunnen doen gebruik je minder gewicht en spreek je dus kleinere MU's(is minder spiercellen) aan.

het maakt dus wel degelijk uit wat je aan kan.

Maar dat is weer een discussie over de manier van trainen en niet over het gewicht. Ik train zelf explosief en tot failure en dan maakt het dus niet uit hoeveel gewicht ik pak, zolang IK er maar op faal. Er zijn natuurlijk grotere en kleinere jongens in de gym die dus meer of minder gewicht pakken en aankunnen, zolang zij tot failure trainen (uitgaande van eenzelfde hoeveelheid reps), maakt het niet uit hoeveel gewicht je pakt.

Dat is echt vreemd. 65-70 KG is wel heel erg laag, en dan heb je ook nog eens flinke massa. En dan die 60 KG squat?! WTF? Misschien heb je een lichte vorm van spierdystrofie ofzo?

Echt een serieuze vraag: gebruik je steroïden? Want dan gelden de meeste regels niet, dan haal je de 80 KG wel met slechte training en genoeg eten.

Ik heb echt nog nooit een naturel van jouw formaat gezien die minder dan 80 KG benched, 100 KG squat en 120 KG DLed. Ik heb echt kippekracht en ik Bench/SQ/DL al 80/140/175.

Maar dat is weer een discussie over de manier van trainen en niet over het gewicht. Ik train zelf explosief en tot failure en dan maakt het dus niet uit hoeveel gewicht ik pak, zolang IK er maar op faal. Er zijn natuurlijk grotere en kleinere jongens in de gym die dus meer of minder gewicht pakken en aankunnen, zolang zij tot failure trainen (uitgaande van eenzelfde hoeveelheid reps), maakt het niet uit hoeveel gewicht je pakt.

als je faalt met eenzelfde percentage van je 1RM en een zelfde manier van uitvoering maakt het idd. niet uit wat dat gewicht op zich is.

Rep range zou ik er door verschil in vezel dominantie niet eens bij betrekken.

Maar dat zegt nog niet dat het gewicht niet belangrijk zou zijn, alleen dat er verschil is tussen trainee.

Mijn richtlijn is 8 tot 10 reps te kunnen maken met een zo'n correcte en gecontroleerde uitvoering mogelijk.
Hier pas ik mijn gewicht op aan,en probeer geleidelijk aan om elke keer ietsjes hoger te komen met gewichten :D

Terug
Naar boven