MuscleMeat

Is wandelen beter als cardio voor vetverbranding?

Met wandelen blijf je onder Anaërobe verbranding grens en behoud je de Aërobe verbranding van vet.

Aërobe verbranding van vet
Vet
kan alleen met zuurstof worden verbrand. Vet kan zeer veel energie leveren als het wordt verbrand en het is bijna onuitputtelijk in het lichaam aanwezig. Vet kan echter alleen worden verbrand als er zeer veel zuurstof aanwezig is. Bij inspanningen van zeer lage intensiteit wordt voornamelijk vet als energiebron gebruikt. Naarmate de inspanningsintensiteit toeneemt, wordt relatief minder vet verbrand.

Met wandelen blijf je onder Anaërobe verbranding grens en behoud je de Aërobe verbranding van vet.

Aërobe verbranding van vet
Vet
kan alleen met zuurstof worden verbrand. Vet kan zeer veel energie leveren als het wordt verbrand en het is bijna onuitputtelijk in het lichaam aanwezig. Vet kan echter alleen worden verbrand als er zeer veel zuurstof aanwezig is. Bij inspanningen van zeer lage intensiteit wordt voornamelijk vet als energiebron gebruikt. Naarmate de inspanningsintensiteit toeneemt, wordt relatief minder vet verbrand.
Volgens mij verbrand je relatief het meest vet als je op 70% van je max. hartslag rent (nog beter is met VO2max te rekenen). Op hogere hartslag kan ook, maar dan niet te lang om te voorkomen dat je spiermassa gaat verliezen. HIIT werkt ook prima.

Met wandelen zal verlies van spiermassa niet zo snel optreden (of je moet structureel beneden onderhoud eten, maar dan zit het hem niet zozeer in het wandelen) en is minder belastend voor de spieren i.c.m. zware beentraining.

Volgens mij verbrand je relatief het meest vet als je op 70% van je max. hartslag rent (nog beter is met VO2max te rekenen). Op hogere hartslag kan ook, maar dan niet te lang om te voorkomen dat je spiermassa gaat verliezen. HIIT werkt ook prima.

Met wandelen zal verlies van spiermassa niet zo snel optreden (of je moet structureel beneden onderhoud eten, maar dan zit het hem niet zozeer in het wandelen) en is minder belastend voor de spieren i.c.m. zware beentraining.

Met fietsen houden we 60% aan.

Volgens mij zit er nogal een verschil in gradatie tussen wandelen in de polder over een vlakke weg en een bergwandeling met oneffen terrein en hoogtemeters.

Dit laatste is slecht te nabootsen in een sportschool.

Ik val gwn af hoor als ik uurtje ga lopen op de loopband incl krachttraining

• Topic Starter Topic Starter
PERSOONLIJKE CONCLUSIE: ik probeer vanaf nu dagelijks 2 uur te wandelen ter herstel van de spieren en op mentaal vlak in de split. Het andere deel (best tijdens de vroege voormiddag) bestaat uit krachttraining.
Werk maakt dit allemaal niet zo evident en/of een relatie

PS: 20 km lopen is zeker niet hetzelfde als 20 minuten wandelen maar dat staat hierboven al goed uitgelegd.

Laatst bewerkt:
beginnersfout om te trainen op testosteron en amfetamine

Xcostsl.gif

Klopt. Dat was mijn beginnersfout om te trainen op testosteron en amfetamine. Toen ik mezelf op de vakantie foto's zag was ik duidelijk veel spiermassa kwijtgespeeld. Zonde van al die tijd en niet goed voor vriendschappen of voor uw partner die op den duur ook gefrustreerd raakte.

Als je een laag percentage lichaamsvet hebt dan heb je steeds dat hongergevoel en de neiging om weer veel te eten.
Ook had ik vaak last van hoofdpijn achteraf en een lusteloos gevoel na stopzetting daarvan.

Nu schrijft de dokter enkel hoge dosissen concerta voor en modafinil. Dit verhoogt natuurlijk ook het metabolisme en je gaat sneller zweten of wordt zenuwachtig zonder lichaamsbeweging.

Hoe dan ook testosteron zit opgeslagen in vetten, teveel gewicht verliezen (en zeker op korte tijd) is niet gezond en de ouderdom maakt het me extra lastig, helaas..

PERSOONLIJKE CONCLUSIE: ik probeer vanaf nu dagelijks 2 uur te wandelen ter herstel van de spieren en op mentaal vlak in de split. Het andere deel (best tijdens de vroege voormiddag) bestaat uit krachttraining.

PS: 20 km lopen is zeker niet hetzelfde als 20 minuten wandelen maar dat staat hierboven al goed uitgelegd.
Ik snap echt geen hol van deze post.

2 uur wandelen voor herstel? Op welke manier helpt wandelen met het herstel van spieren dan?

2 uur wandelen voor herstel? Op welke manier helpt wandelen met het herstel van spieren dan?

JIJ hebt gelijk hoor.

Ik denk dat het net omgekeerd kan werken. Twee uur wandelen is behoorlijk lang en zal volgens Arnold Schwarzenegger de spieren verder uitputten en de ongebruikte spieren afbreken. Dit is dus te lang volgens Arnold.
In zijn meest recente boek "The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding" schrijft hij dat er dagelijks maximaal aan 30 tot 45 minuten cardio aan lage intensiteit mag worden gedaan voor een optimaal effect.

Off Topic
Veel zuurstofopname, vitamine D door de zon, het psychologisch effect van niet telkens opgesloten te zitten, meer sociale contacten,... maakt wandelen voor mij wel de ideale cardio met zo'n lijf
:blink:

JIJ hebt gelijk hoor.

Ik denk dat het net omgekeerd kan werken. Twee uur wandelen is behoorlijk lang en zal volgens Arnold Schwarzenegger de spieren verder uitputten en de ongebruikte spieren afbreken. Dit is dus te lang volgens Arnold.
In zijn meest recente boek "The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding" schrijft hij dat er dagelijks maximaal aan 30 tot 45 minuten cardio aan lage intensiteit mag worden gedaan voor een optimaal effect.

Off Topic
Veel zuurstofopname, vitamine D door de zon, het psychologisch effect van niet telkens opgesloten te zitten, meer sociale contacten,... maakt wandelen voor mij wel de ideale cardio met zo'n lijf
:blink:
Ja, en in de Donald Duck heb ik gelezen dat elke dag in je geld zwemmen ook goed voor je is.

Niveau gaat hier wel pijlsnel omlaag nu.

Niveau gaat hier wel pijlsnel omlaag nu.
Ja, oke, sorry, was wat kort door de bocht. Dat boek van Arnold is best leuk, veel plaatjes enzo en veel bro science, maar een (wetenschappelijke) onderbouwing wordt nergens gegeven en ook aan referenties ontbreekt het. Daarnaast is het leuk wat voor Arnold werkte, maar voor iemand met niet die uitzonderlijke genen, geen AAS-gebruik en gewoon een full-time baan is het natuurlijk vrij zinloos om iets te doen 'omdat Arnold het ook deed'.

Ja, oke, sorry, was wat kort door de bocht. Dat boek van Arnold is best leuk, veel plaatjes enzo en veel bro science, maar een (wetenschappelijke) onderbouwing wordt nergens gegeven en ook aan referenties ontbreekt het. Daarnaast is het leuk wat voor Arnold werkte, maar voor iemand met niet die uitzonderlijke genen, geen AAS-gebruik en gewoon een full-time baan is het natuurlijk vrij zinloos om iets te doen 'omdat Arnold het ook deed'.
Nee ik had het niet over jouw niveau maar over de post waarop jij reageerde :roflol:

Ik zal het eens aan een sportdiëtst vragen wat de beste cardio is voor bodybuilders.

Ik hou het bij cardio van lage intensiteit en dit dagelijks. Hier is ook geen verder persoonlijk advies te geven: leeftijd, metabolisme snelheid, verschillen lichaamsvetsamenstelling.

Ten slotte traint een bodybuilder anders dan een Men's physique. Denk ik toch?...

Ik zal het eens aan een sportdiëtst vragen wat de beste cardio is voor bodybuilders.

Ik hou het bij cardio van lage intensiteit en dit dagelijks. Hier is ook geen verder persoonlijk advies te geven: leeftijd, metabolisme snelheid, verschillen lichaamsvetsamenstelling.

Ten slotte traint een bodybuilder anders dan een Men's physique. Denk ik toch?...
beste cardio voor een bodybuilder? geen of iets als farmers walk/ strongman events eventueel sprints/HIT

Sportdiëtist :roflol:

Puur vanuit het oogpunt netto vetverlies, gaat het er simpelweg om dat je een calorietekort creëert (voeding tov verbruik). Dat kan door minder te eten, meer te bewegen of een combinatie van beiden. Meer bewegen kan laag intensieve cardio zijn zoals wandelen, maar ook klussen in huis of huishoudelijke taken uitvoeren. wandelen. Gemiddeld tot hoge intensiteit cardio kunnen bijvoorbeeld hardlopen, sprinten, zwemmen, fietsen etc zijn.

Wat zijn de secundaire voordelen die je uit de cardio wilt halen. Is opbouw of onderhouden van conditie belangrijk voor jou? Dan zal lage intensiteit wellicht niet heel veel opleveren op dit gebied. Heb je veel of weinig tijd? Lage intensiteit cardio moet je vrij lang doen wil je een noemenswaardig aantal kcal verbranden. Daarintegen heeft lage intensiteit cardio het voordeel dat het bij korte tot gemiddelde duur niet belastend is en zelfs herstel bevorderd. Kans op blessures is minimaal.

Hiit is goed voor conditie opbouw. Maar extreem belastend en kan herstel in de weg zitten. Als iemands lichaam niet gewend is aan explosieve piekbelastingen, is de kans op blessures en overbelasting groter.

Andere vormen van cardio hebben weer andere eigenschappen en voordelen. Welke vorm het beste bij jou en jouw situatie past hangt af van veel factoren.

Terug
Naar boven