Fitness Seller

Contest Log Let's bulk up a little

Peiling Peiling Stop maar met deze contest. Het hindert je groei.

• Eens

Stemmen: 2 16,7%
  • Oneens

Stemmen: 8 66,7%
  • Weet niet

Stemmen: 2 16,7%

• Totaal stemmers
    12
  • Peiling gesloten .
  • Topic Starter Topic Starter
Mijn excuses dat ik jouw vraag nog niet heb beantwoord. Ik heb regelmatig last van buikpijn. Dan is het lastig om daarop door te eten. Hoe meer ik moet eten, hoe vaker ik daar last van heb.
Ik heb je topic niet gevolgd maar als ik het goed begrijp heb je hier last van omdat je meer “moet” eten dan je gewend bent? Als het aankomt op forcefeeden, heb dit zelf lange tijd gedaan, van 1000-1400cal per dag naar 3000-3500 (inmiddels 4500+). Wat voor mij heeft gewerkt is opbouwen, werk nu sochtends 150g havermout weg zonder problemen, eerder vanaf 50 al last. Probeer, net als met je lifts, je voeding progressief te overloaden, steeds een beetje meer. En tot die tijd calorieën halen uit minder volumineus voedsel, volle zuivelproducten (al kan een lichte vorm van lactose intolerantie natuurlijk ook een probleem zijn, dus pas daar mee op), vette producten die normaliter als “dirty” bestempeld worden. Zoals gezegd, chocomel en snickers, helemaal geen slechte aanpak om dit deels te implementeren.

Hier nog wat easy kcal-tricks:
- Rozijnen door je havermout/Brinta/kwark. Scheelt alweer gauw 100 kcal op een dag zonder dat je door hebt dat je meer eet. Moet je het natuurlijk wel lekker vinden :)
- Mayo op je boterham. Ligt er natuurlijk aan wat je er nog meer op doet, maar op een broodje kaas met wat groente is mayo wel echt lekker. Of bij een tosti is het ook goed te eten. Ook onverzadigd vet, dus geen probleem wat dat betreft.

Mijn excuses dat ik jouw vraag nog niet heb beantwoord. Ik heb regelmatig last van buikpijn. Dan is het lastig om daarop door te eten. Hoe meer ik moet eten, hoe vaker ik daar last van heb.
Heb al eerder de vraag gesteld hoeveel water je drinkt naast je 70+ gram vezels per dag. En waar komen die vezels zoal uit? Dat kan namelijk (deels) je buikpijn verklaren.

Heb al eerder de vraag gesteld hoeveel water je drinkt naast je 70+ gram vezels per dag. En waar komen die vezels zoal uit? Dat kan namelijk (deels) je buikpijn verklaren.
Ik heb nog nooit bijgehouden hoeveel water ik inneem. Ik drink altijd op gevoel. Maar als ik een schatting mag doen, en ik koffie, thee, water, en de siroop aangelengd met water bij elkaar op tel kom ik op ongeveer 2 liter uit. Op warme dagen in de zomer uiteraard meer. Om exact aan te geven waar de vezels vandaan komen heb ik wat meer uitzoekwerk nodig; kom ik later op terug.

Ik heb nog nooit bijgehouden hoeveel water ik inneem. Ik drink altijd op gevoel. Maar als ik een schatting mag doen, en ik koffie, thee, water, en de siroop aangelengd met water bij elkaar op tel kom ik op ongeveer 2 liter uit. Op warme dagen in de zomer uiteraard meer. Om exact aan te geven waar de vezels vandaan komen heb ik wat meer uitzoekwerk nodig; kom ik later op terug.
Met 70+ gram vezels per dag is 2 liter vocht echt heel schraal. Ik zou je echt adviseren minstens 3 tot 4 liter per dag te gaan drinken. Als dat na een paar dagen geen merkbaar verschil geeft kun je altijd weer minderen met je vochtinname.
En dit advies baseer ik op mijn ervaring als diëtist met cliënten met chronische obstipatie die ook zoveel vezels binnenkrijgen. Niet helemaal uit de lucht gegrepen dus. Just for the record. :)

En waar komen die vezels zoal uit? Dat kan namelijk (deels) je buikpijn verklaren.
Ik zou hier nog op terugkomen. Bij deze dus. Ik neem aan dat je het uitgesplitst wilt hebben naar voedingsgroepen. Helaas houdt de Eetmeter dat niet bij, dus dat wordt een heel rekenwerk. Ik heb even naar de week van 6-12 september gekeken. Daarin zat ik op 3400 KCal en 94 gram(!) vezels. 60 gram daarvan, dus ongeveer 2/3 kwam uit graanproducten (haver, tarwe, rogge). Verder eet ik dagelijks zo'n 300 gram groente, 300-400 gram fruit, regelmatig pinda's, 20-25 gram lijnzaad voor door de havermout en verschillende soorten bonen. Daaruit komen de overige 1/3 van de vezels.

Laatst bewerkt:
En je ellebogen steken ook behoorlijk naar achteren.
Serieus goeie tip trouwens! Ik was vandaag weer aan het squatten en op een of andere manier schoot jouw opmerking door mijn hoofd. Toen merkte ik dat ik helemaal niet bewust bezig ben met de positie van mijn ellebogen bij het inzetten van de squatbeweging! Ik merk dat als ik dat wel doe, ik de ellebogen duidelijk verder naar beneden kan trekken. De mobiliteit is er inmiddels dus wel, maar ik deed er niks mee.

We hebben twee leg presses in onze gym. Deze die ik nu pak (grey) voelt nu net iets fijner aan voor mijn onderrug, omdat de hoek tussen boven- en onderlichaam net iets groter is als ik de rugleuning in de laagste stand zet. RDL voelt nu super easy, maar ik ga toch voorzichtig opbouwen qua gewicht en niet overhaasten. Verhogen van de squat is nu vooral een mentaal dingetje (eind mei ging het mis op 52½ kg).

Dinsdag 22-9-2021: Legs

EquipmentOefeningSets, reps, gewicht
barbellbox (34,6 cm) squat, high bar, paused4x10x50
barbellromanian deadlift4x10x60
machine (grey)leg press, constant tension15x60, 3x15x62½
machine (black)seated calf raise, paused13,13,12,12x50
machine (grey)seated leg curl15x100, 3x13x105 LBS
machine (grey)seated leg extension, unilateral, paused4x13x55 LBS
machine (grey)leg abduction4x16x120 LBS
machine (grey)leg adduction4x13x180 LBS
machine (grey)standing calf raise, unilateral16,16,15,15x10

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik zou hier nog op terugkomen. Bij deze dus. Ik neem aan dat je het uitgesplitst wilt hebben naar voedingsgroepen. Helaas houdt de Eetmeter dat niet bij, dus dat wordt een heel rekenwerk. Ik heb even naar de week van 6-12 september gekeken. Daarin zat ik op 3400 KCal en 94 gram(!) vezels. 60 gram daarvan, dus ongeveer 2/3 kwam uit graanproducten (haver, tarwe, rogge). Verder eet ik dagelijks zo'n 300 gram groente, 300-400 gram fruit, regelmatig pinda's, 20-25 gram lijnzaad voor door de havermout en verschillende soorten bonen. Daaruit komen de overige 1/3 van de vezels.

Voor vezels is geen veilige bovengrens vastgesteld omdat er simpelweg te weinig onderzoek naar gedaan is. En dat komt dan weer omdat 99,99% van de wereldbevolking te weinig vezels eet, en een teveel dus eigenlijk niet voorkomt. Maar de data die wel beschikbaar is laat zien dat vezelinnames boven de 70 gram per dag echt wel af te raden zijn. https://studentaffairs.duke.edu/sites/default/files/u110/TooMuchFiber082015.pdf
Met 94 gram vezels zit je daar ruim boven, en dan is twee liter water echt veel te weinig. Ik krijg al buikpijn van het idee alleen..
Probeer wat volkoren graanproducten (die zijn met name rijk aan niet fermenteerbare vezels, die vocht absorberen en je darminhoud vergroten) te vervangen voor niet volkoren producten. Denk aan witte rijst en pasta, en bijvoorbeeld wat minder peulvruchten en wat meer groene groenten met minder vezels. Als je je vezelinname verlaagd naar zo'n 50 gram per dag en daarnaast 3 tot 4 liter wat gaat drinken kan dat je klachten echt verminderen. Ik zeg nadrukkelijk KAN want vanachter mijn computer kan ik niet beoordelen of je hoge vezelinname de enige oorzaak van je klachten is. Maar het is het proberen zeker waard. :)

Laatst bewerkt:
De makkelijkste manier om je vezelinname te beperken is door meer vet te eten. Dat is sowieso geen gek idee, omdat het makkelijker is om aan je caloriebehoefte te komen:)

Niet te bang zijn voor verzadigd vet trouwens. Het voedingscentrum zal al snel aangeven dat het teveel is.

Laatst bewerkt:
Niet te bang zijn voor verzadigd vet trouwens. Het voedingscentrum zal al snel aangeven dat het teveel is.
Ja, maximaal 10% van je totale energieinname zou verzadigd vet mogen zijn volgens de Eetmeter. Ik zat die bewuste week op slechts 3%.

Terug
Naar boven