MuscleMeat

Logje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Heb 2 oude filmpjes voor je, een met verhoogde hak en een zonder. Zit 5 maanden tussen beide lifts. Die squat van juli 2012 voelde zo waardeloos. In het smolov squat filmpje zat ook nog een lichte goodmorning maar stukken minder dan die 5 maanden daarvoor. De vlakke zool had meteen al een verbetering. Heb de post nog teruggevonden waarin deze discussie werd gevoerd, http://forum.dutchbodybuilding.com/f64/grow-or-191471/index390.html#post6967041. Goodfellas (destijds clubber) had die tip gegeven helaas is zijn volledige uitleg niet meer terug te lezen hij heeft veel van zijn posts verwijderd van het forum. http://www.youtube.com/watch?v=I3tKVTxpiNM&list=UUke44Vfk1tTSxrtRXS9TbmA&index=31 http://youtu.be/5E7v6EgLlKk?t=48s

Yep, it all makes sense now. Ik heb ook zo gesquat, maar mijn huidige stijl voelt veel beter.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.985
Verschil tussen filmpje 1 en 2 ligt puur aan je techniek hoor. Filmpje 1 duw je je kont naar achteren waardoor je bovenlijf naar voren klapt. Filmpje 2 zak je meer naar beneden (zoals het naar mijn idee hoort) en blijf je ook rechter op. ;)
Maar goed als oly schoenen voor jou de reden zijn dat je niet omlaag maar naar achter gaat dan is plat beter voor je.
Ik denk dat ik er een verklaring voor heb waarom de squat op een verhoogde hak zo'n negatief resultaat voor mij had.

Je ziet bij een deadlift bijvoorbeeld dat met name beginnende atleten bij de liftoff hun heupen omhoog schieten. Vaak heeft dit te maken met zwakke quads en door het op lengte trekken van hun hamstrings activeren ze deze bij de liftoff om de benodigde kracht te genereren.
Ik heb tevens dat probleem gehad, posterior chain is bij mij altijd dominant geweest waardoor bij sub max gewichten ik niet in staat was de juiste techniek vast te houden en mijn lichaam een houding aannam om deze gewichten alsnog te verplaatsen.

Dit werkt op dezelfde wijze bij mijn manier van squatten. Wanneer een squat zeer zwaar wordt gaat mijn lichaam een houding aannemen die mijn hamstrings wederom op lengte trekt om zo de benodigde kracht te genereren. Een verhoogde hak verkort juist de lengte van je hamstrings en dus heb ik dit moeten compenseren door mijn torso verder naar voren te buigen om zo toch die benodigde lengte, die ik nodig had om mijn hamstrings optimaal te activeren, te bereiken. Op het moment dat ik zonder verhoogde hak squatte was het niet meer nodig om mijn houding aan te passen om mijn hamstrings optimaal te activeren.
Het heeft dus zeer waarschijnlijk ook te maken met een zwakte in mijn lichaam waarbij mijn anterior chain niet sterk genoeg was bij sub max gewichten de juiste techniek vast te houden.

De vlakke schoen verbeterde destijds mijn squat enorm en daarom gebruik ik nooit meer een oly schoen.
Geen idee... dat vraag ik me dus af :) Zou ik meer SQ'ten op oly shoes...
Als je geen technische issues hebt dan zou ik zeggen dat je ze niet nodig hebt.

Yep, it all makes sense now. Ik heb ook zo gesquat, maar mijn huidige stijl voelt veel beter.
Gelukkig squat ik ook niet meer zo. Voorheen had ik nog dagen dat ik met de squat niet in de juiste 'groove' zat. Daar heb ik nu gelukkig nooit meer last van.

---------- Toegevoegd om 14:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:40 ----------

Dag C
Bench press

15x20kg
8x60kg
3x80kg
3x89,5kg
3x99kg
3x108,5kg
2x118kg

Deadlift
8x70kg
5x110kg
3x135kg
3x152kg
3x168kg
3x184kg
2x200,5kg

Slingshot bench press
8x100kg
8x105kg
8x107,5kg

Pull up
8x99kg
8x99kg

Side raise
8x10kg
8x12kg
8x14kg

Fijne training. Goed besluit dat ik de gewichten wat ga terug schroeven, weer niet target gehaald.

Bah ik ben het met je eens, ik heb dezelfde problemen gehad, vandaar ook het epische verschil in mijn squat en deadlift max.

• #9.987
Ja balen he. ;)
Dat was ook de reden dat ik de opmerking maakte eens te squatten zonder de oly schoen toen jij zo aan het stoeien was die goodmorning eruit te krijgen. Ik herkende meteen het probleem.

• #9.988
Dag B
Standing long jumps

5x 0,93m
5x 1,4m
3x 1,86m
2x 2,1m
2x 2,32m
2x 2,42m PR

Hang clean & jerk (2+1)
50kg
60kg
65kg
70kg
75kg

OH squat
5x20kg
5x30kg
5x40kg
5x45kg

Seated db press
8x18kg
8x24kg
8x28kg
8x28kg PR

Db curl
8x18kg
8x20kg
8x24kg

Ab wheel - knie
15x
15x

Swiss ball planks
45sec
45sec

Side planks
120sec

Bij de swiss ball planks mijn ellebogen verder naar voren gedrukt (niet onder lichaam) maakt de oefening een stuk zwaarder.

aardig wat werk Frogger

netjes

waarom begin je met die jumps ?

om sneller de straat over te kunnen steken....

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

:roflol:

Goeie tren!

• #9.993
yolo

Standing long jumps, overhead squats, swiss ball planks... Wat ben je allemaal van plan Mark?

• #9.996
Ik ben van plan gezond sterker te worden.

lekkere training mark - afwisseling zat hier - oh squats oke

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven