XXL Nutrition

LUCTOR ET EMERGO (log sergeant Mossad)

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
Mosselman, lees gewoon eerst Rippetoe. +10000000 Heb toch eens wat geduld, als je de basis niet hebt of kent ga daarmee beginnen.
Problemen met het squatten, met name het diep zakken zonder bijvoorbeeld geneigd zijn voorover te vallen, is niet zozeer gerelateerd aan de absolute lichaamslengte. Naast flexibiliteit is het vaker gebonden aan de verhouding lengte benen vs. lengte romp.

Generaliserend:
  • Mensen met een relatief lang bovenlichaam tov. korte benen kunnen vaak zonder problemen diep en zwaar squatten en hebben wel weer meer problemen met de (conventionele) deadlift.
  • Mensen met een korte romp t.ov. lange benen hebben meestal problemen met squatten, vooral wanneer ze de voeten relatief dicht bij elkaar houden. (om en nabij schouderbreedte). Ze zijn dan geneigd om voorover te vallen en gebruiken in excessieve mate hun onderrug om te compenseren.
Met je hielen op een blok kan dan een uitkomst bieden en zal zeker de quadriceps meer aanspreken omdat de lichaamshouding meer rechtop is en de knieen meer geneigd zijn om naar voren te gaan tijdens het zakken.
De vraag is dan wel of je knieen hier wel tegen kunnen...dat is namelijk bij velen niet het geval.

Disbalans door onevenwichtige training!!!
Een veelvrokomend kwaaltje bij bodybuilders is een achtergebleven pc of beter gezegd overdreven veel aandacht voor de all-show-no-go muscles genaamd quadriceps door gegeil op outsweep teardrops. Op die manier kan squatten heel lastig worden ja.


Kortom, de knie wordt meer belast doordat het gewicht minder op de hiel rust en de belasting meer naar de anterior chain verschuift. Bepaalde mensen praten poep..

Een ander alternatief is om de voeten wijd/ ver uit elkaar te zetten (1 meter of meer afhankelijk van hoe lang je bent) en bij het zakken de knieen naar buiten en opzij te bewegen ipv. naar voren.
Ook is het belangrijk dat je meer naar achteren gaatn zitten in plaats van naar beneden.
Zeg maar meer de powersquat-style al la westside.

Om te voorkomen dat ze naar binnen draaien hoop ik?? De knie moet IMO gewoon op lijn blijven met de heup en voet. Afwijkingen door binnen of buiten bewegen veroorzaakt imo excessieve stress op het kniegewricht. Sommige lifters maken hier gebruik van om meer te liften, zou het zoveel mogelijk vermijden.

Op deze manier wordt de belasting meer verdeeld meer over de heupen, hamstrings, glutes (en in wat mindere mate de quadriceps) en kun je daardoor wellicht op den duur ook veel meer gewicht pakken en dat betekend weer een grotere kans op spiergroei...

Volgens mij is het zo dat veel gewichtheffers schoenen met een kleine hak of een lichte verhoging in de schoen op hiel niveau dragen om beter de balans te kunnen bewaren tijdens de lift...
Vergeet trouwens niet dat gewichtheffers ook snatches en cleans doen. Het is wel handig als je schoenen hebt waardoor je moeilijker achterover valt als je een gewicht boven je hoofd trekt.

Bij doodgewone overhead pressen zijn deze schoentjes ook zalig.

Ik ben absoluut geen voorstander van het squatten met de hielen op een hoog blok (3 cm of meer), te blessure-gevoelig in veel gevallen.
Het is veel beter om in combinatie met het trainen van souplesse een houding te vinden waarin je met de voeten plat op de grond staat. Sommigen zijn echter ZO ontzettend stijf op dat punt, dat een lichte verhoging (hooguit een paar cm) onder de hielen kan worden geplaatst en die vervolgens langzaam wordt afgebouwd zodra de benodigde souplesse ontwikkeld wordt.


Sommigen zijn stijf zonder dat ze het doorhebben. Dat zie je door het van hol naar bol trekken van de onderrug bij breken van parallel. Enkels, kuiten, hams zijn veelal de boosdoeners. Een deskundig oog + filmen van je lifts is altijd aan te bevelen.

...
 
Laatst bewerkt:
Mooie discussie gaande hier.

Ze zijn zeldzaam maar af en toe kom je nog ze nog tegen hier.
 
leerzaam, en herkenbaar overigens ook.... Ik zit (naja, zat) vooral met squatten te klooten. Nu ik ook een lichte helling van de achterzijde van mijn voeten heb, gaat het een stuk beter.
 
LB 1

Deadlift exclusief warming up
5x160
3x5hhx180
laatste set filmpje ga ik morgen online posten voor techniek controle

Oef 2 full squat
12x80
10x100
8x120
6x120

oef 3 Lunges 60 kg 10hh per been uitstappen 3 sets

Oef 4 Liggende leg curl superset leg extension
3x15-20


kuiten & buik overgeslagen had haast voor een BBQ ---> veel vlees en vis gegeten









en als toetje een pakje chocomel........:o:eek:


bbq 005.jpg


bbq 008.jpg


bbq 009.jpg


bbq 010.jpg


bbq 011.jpg
 
Dat ziet er gezond uit :P.. ik had net ook een bbq voor mijn gevoel minder gegeten dan anders maar kan wel elk moment alles eruit gooien... (tis maar ff dat je het weet xD)

Tjek je bezoekersbericht.. en ben benieuwd wat de kenners van je deadlift vinden :D
 
LB 1

Deadlift exclusief warming up
5x160
3x5hhx180
laatste set filmpje ga ik morgen online posten voor techniek controle

Oef 2 full squat
12x80
10x100
8x120
6x120

oef 3 Lunges 60 kg 10hh per been uitstappen 3 sets

Oef 4 Liggende leg curl superset leg extension
3x15-20


kuiten & buik overgeslagen had haast voor een BBQ ---> veel vlees en vis gegeten



en als toetje een pakje chocomel........:o:eek:
Bekijk bijlage 8731

Man, man, man, wat ziet dat er weer smakelijk uit, moz braakhekke! Wanneer kan ik bij je blijven eten? Ut water loopt me echt in de mond :D

Hele mooie poten training man! Ben benieuwd naar je techniek met DL
 
dat ziet er allemaal weer lekker uit op de BBQ, ook die poontjes.......:D
 
Sarge lekker he die pijn in de adductors. Erger zul je nooit tegenkomen. Heb veel spierpijn meegemaakt maar van de adductors in het begin het ergst. I feel your pain.

Plankje onder de hak is in het algemeen een no-no. 9 van de 10 keer juist een onnodige belasting van de knie.

Als je gewoon zonder gewicht een normale squat kan maken zonder met de hakken het contact met de grond te verliezen dan is een plankje niet nodig. Komen ze wel van de grond, eerst maar eens even een paar kuit stretches en weer proberen.

Vaak is het beter nu. Als je het al doet dan moet je het minimaal doen. Bv gelijk aan een hakje onder de schoen. Vergeet niet dat je met gewone hardloopschoenen (waar je by the way nooit op mag squatten) ook al een "hakje"hebt.
 
Hahahaha dat pakje diet choco met 2 slokjes inhoud..how quite :o :roflol: ;)

p.s; squat je nu met dezelfde gewichten als je bankt?:scratch:
 
Thanks mannen die BBQ was perfect goede aanrader voor een megaboost van proteines:thumbs:

Sarge lekker he die pijn in de adductors. Erger zul je nooit tegenkomen. Heb veel spierpijn meegemaakt maar van de adductors in het begin het ergst. I feel your pain. Plankje onder de hak is in het algemeen een no-no. 9 van de 10 keer juist een onnodige belasting van de knie. Als je gewoon zonder gewicht een normale squat kan maken zonder met de hakken het contact met de grond te verliezen dan is een plankje niet nodig. Komen ze wel van de grond, eerst maar eens even een paar kuit stretches en weer proberen. Vaak is het beter nu. Als je het al doet dan moet je het minimaal doen. Bv gelijk aan een hakje onder de schoen. Vergeet niet dat je met gewone hardloopschoenen (waar je by the way nooit op mag squatten) ook al een "hakje"hebt.

Thanks Big-G ik had gisteren toevallig geprobreerd met plankje maar dat gaf alleen maar meer druk op de knietjes. Not my cup of tea :)Een kenner die mij eindelijk gelijk geeft die pijn is echt heftig inderdaad.Gewone spierpijn vind ik ook heerlijk maar deze shit:o

Hahahaha dat pakje diet choco met 2 slokjes inhoud..how quite :o :roflol: ;) p.s; squat je nu met dezelfde gewichten als je bankt?:scratch:

Die chocomel is inderdaad voor kleuters:o:o:o. Ik was bij een maatje die heeft een kleine die drinkt het en ik had het gepakt uit de ijskast:)

Gelukkig valt iemand het op mijn kracht op de squat is belachelijk laag dat loopt ver achter op andere oefeningen. Heeft het er nog mee te maken dat ik misschien fullsquats doe en heel erg lang ben waardoor langere roms? Anyway ze moeten dus omhoog ik ga een splitprogramma maken waarbij ik 2x per week mijn benen ga trainen. Is dat verstandig iemand suggesties?
Ik wil alleen voor de benen op kracht gaan trainen. Er zitten wat experts bij ; tips qua opbouw,hh , intensiteit?

Marc J heeft een topicban hij trainde geloof ik 5x5 en elke week een beetje verhogen of zoiets?


;)
 
Laatst bewerkt:
ik zie niet echt veel verschil in uitvoering???
je rug is recht daar niet van maar je benen gaan nog steeds te snel omhoog, probeer meer naar achter te liften en dan naar voor, zoals snoob al aangaf.
misschien eerst wat weight eraf gooien en dan nog eens proberen?

over dat squatten, weet je het kingsquat principe van dessed black nog? heeft mij 15kg op squat erbij gegooid op amper 3 weken ;) give it a try?
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

A: Je ziet dat je heupen nog wat te hoog staan voor de start positie, gevolg dat je bovenlichaam een scherpere hoek maakt tov de vloer. Vanuit deze positie is al duidelijk dat je benen minder last zullen dragen tijdens de lift. Als ook goed kijkt dan zie je dat je onderbenen verticaal staan. Je voeten staan dus te ver naar voren, zie het voorbeeld voor de juiste hoek en zet je schenen tegen de bar.

B: Het gewicht is nog niet los van de grond gekomen. Je heupen zijn al omhoog gekomen terwijl de spanning wordt opgebouwd. Dit is het gevolg van het ontbreken van voldoende spanning tijdens positie A. In feite lift je nog niets in deze positie, je bouwt uitsluitend spanning op. De hoek van je rug is nog scherper geworden. Zoals je op het voorbeeld ziet zou het gewicht al los van de grond moeten komen bij deze positie.

C: Nu komt het gewicht pas van de grond omdat je voldoende spanning hebt opgebouwd en kunt gaan liften. Kijk naar je benen, die zijn bijna gestrekt terwijl je rug nog vlakker is gaan liggen, bijna horizontaal met de grond. Je benen doen dus vrijwel niets meer tijdens de lift. Het compound gehalte van de lift is aanzienlijk afgenomen.

D: Het gewicht is nu net voorbij je knie en je benen staan al gestrekt.

Wil je de techniek onder de knie hebben dan adviseer ik je met minder zware gewichten de deadlift te trainen. Wil je toch een zware belasting op je rug zetten pas dan de rackpull toe.

Halting deadlifts zouden je ook kunnen helpen.

over dat squatten, weet je het kingsquat principe van dessed black nog? heeft mij 15kg op squat erbij gegooid op amper 3 weken ;) give it a try?
+1
 
wissel je regular squats af met fronts en Zercher squats...
Helpt echt je squats omhoog te brengen !

Succes, Mossel ;)
 

ik zie dat als je het met het gewicht terug naar onder gaat, de rug ook niet helemaal hol is.
ik zelf heb hier ook last van met het terug omlaag gaan, maakt dit niet zoveel uit?

dus met omhoog komen helemaal hol, omlaag gaan heel klein beetje bol. er staat wel spanning op je rug dan maar je lift hem dan er toch niet mee omhoog?
 
ik zie dat als je het met het gewicht terug naar onder gaat, de rug ook niet helemaal hol is.
ik zelf heb hier ook last van met het terug omlaag gaan, maakt dit niet zoveel uit?

dus met omhoog komen helemaal hol, omlaag gaan heel klein beetje bol. er staat wel spanning op je rug dan maar je lift hem dan er toch niet mee omhoog?

Je rug meot recht zijn. niet hol, niet bol.
 
Dat je weer over gaat op split na 8weken ub/lb snap ik, maar je geeft aan 2x per week de benen te willen trainen. Dat heb je deze periode met lb/ub ook gedaan. Hoe heeft zich dat vertaald naar je LB kracht?
 
a: Je ziet dat je heupen nog wat te hoog staan voor de start positie,



c: Nu komt het gewicht pas van de grond omdat je voldoende spanning hebt opgebouwd en kunt gaan liften. Kijk naar je benen, die zijn bijna gestrekt terwijl je rug nog vlakker is gaan liggen, bijna horizontaal met de grond. Je benen doen dus vrijwel niets meer tijdens de lift. Het compound gehalte van de lift is aanzienlijk afgenomen.

d: Het gewicht is nu net voorbij je knie en je benen staan al gestrekt.

Wil je de techniek onder de knie hebben dan adviseer ik je met minder zware gewichten de deadlift te trainen. Wil je toch een zware belasting op je rug zetten pas dan de rackpull toe.

Halting deadlifts zouden je ook kunnen helpen.

+1

+2 Flink verder zakken Moz, verder netjes... Kan niet goed zien of je idd je schouders goed naar achteren drukt bij het bovenste dode punt, maar leek er wel op ;)
 
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven