The Xtralarge
Huge Freak
- Waardering
- 457
- Lengte
- 1m95
- Massa
- 120kg
- Vetpercentage
- 12%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Beste Ijzervreters,
Ik heb nu al talloze malen, voornamelijk ook via PM's de vraag gekregen wat ik nou de meest optimale allround methoden/principes vind om kracht EN massa te ontwikkelen.
Onlangs ook weer naar aanleiding van mijn gekakel in Mc Chicks log en vandaar dat ik besloten heb om mijn antwoord op dit vraagstuk eens gedetailleerd uit te werken met jullie te delen door zo vrij te zijn het meteen maar hier te plaatsen.
de vraag in kwestie:
Citaat:
Advies is dus eigenlijk:
Probeer dus zoveel tussen de 75% en 85% 1RM van een bepaalde lift te trainen.
Hoe ben je aan deze procentuele aantallen gekomen,ervaring?
Daar komt het wel op neer ja, maar...
Bedenk wel dat dit vooral geld voor lieden die het beginnersstadium duidelijk voorbij zijn en er steeds meer voor moeten doen om nog vooruitgang te boeken.
Aan de ene kant hebben een dikke 25 jaar ervaring hebben wel uitgewezen dat dit doorgaans het principe is met de beste resultaten. Vooral op lange termijn!
Aan de andere kant correspondeert dit alles heel goed met feitelijke/wetenschappelijke informatie die ik al jarenlang vergaar. Ik ben namelijk het type dat in de eerste instantie zoekt naar iets dat werkt, maar toch ook heel graag wil weten WAAROM het werkt. Dan slaap ik gewoon beter zeg maar.
Voor het begrip even wat zaken op een rijtje:
Toename spiermassa cq. hypertrofie bedoel ik in dit geval mee: Concrete verdikking van spiervezels doordat het aantal myofibrillen per spiervezel toeneemt.
Dmv. training wordt dit o.a. gestimuleerd door de volgende factoren.
1. De grootte van de intramusculaire tensie.(trekkracht die op de spiervezels wordt uitgeoefend).
Veroorzaakt door mechanische belasting. (gebruikt gewicht)
2. De grootte van de intramusculaire tensie, veroorzaakt door explosieve acceleratie. (Force)
3. De totale tijdsduur van deze intramusculaire tensie of TUT (time under tension)
4. Neurlogische vermoeidheid van de motorische eindplaatjes (motor units) en het totale aantal hypertrofie gevoelige spiervezels dat wordt aangestuurd.
Pas als deze 4 factoren in OPTIMALE samenhang tijdens een training plaatsvinden, zal er pas maximale spiergroei kunnen plaatsvinden.
(Er ook vanuit gaande dat randvoorwaarden zoals dieet toereikend zijn).
Wat men hierbij nogal eens 'verkeerd' doet, is 1 bepaalde factor TE sterk benadrukken, waardoor mogelijkerwijs de andere 3 factoren verwaarloosd worden.
Maw. je laat 75% van de 'groeikansen' liggen!
Een paar voorbeelden
Kijkend naar factor 1, intramusculaire tensie, door mechanische belasting ofwel het gewicht dat je gebruikt.
Wat dan vaak gedacht wordt is, dan nemen we toch gewoon een zo zwaar mogelijk gewicht? (90-100% 1RM) en doen we een paar superzware reps en sets en klaar ben je, groeien maar.
Een logische gedachte, maar niet correct.
De mechanische belasting is weliswaar maximaal, maar juist hierdoor worden de andere 3 factoren (acceleration/force, Time Under Tension, Fatique) onvolledig benut.
Immers het gebruikte gewicht is te zwaar om:
- Er nog echt explosief te mee kunnen acceleren
- Er voldoende werksets mee doen (TUT/Volume) omdat je te snel door je krachten heen bent.
- Met die paar setjes het hele neuromotorische spectrum en bijbehorende spiervezels voldoende aan te spreken.
Ander voorbeeld.
Als je aan de andere kant TE lichte gewichten gebruikt (< 70% 1RM) dan ben je waarschijnljk wel in staat om supersnel te acceleren en heel veel sets en reps te doen, maar de belasting en vermoeidheid is dan weer te laag waardoor het eerder gooi en smijtwerk wordt zonder dat de intramusculaire tensie, TUT e.d. optimaal zijn.
Bovendien worden door dit alles de spiervezels die het meeste groeipotentieel hebben niet of nauwelijks aangesproken.
Samenvattend en simpel gezegd, je moet dus een manier van trainen vinden waarin er in zo gelijk mogelijke mate aandacht wordt besteed aan alle 4 deze factoren.
Hierbij zijn doorgaans gewichten die grofweg tussen de 75-85% 1RM liggen optimaal om:
* Voldoende mechanische stress op de spiervezels uit te oefenen.
* Maximaal te kunnen accelereren (Force) zonder dat het gooi en smijtwerk wordt.
* Genoeg TUT te bewerkstelligen doordat je een voldoende totaal aantal sets en reps kunt doen per oefening/spiergroep.
* Vooral de zgn fast twith vezels aan te spreken en te vermoeien, want deze hebben het grootste groeipotentieel.
Dit zijn dus allemaal bij factoren bij elkaar, die afzonderlijk bijdragen aan hypertrofie, maar dus ook aan neuromusculaire efficientie in de lifts en daarmee dus ook zeker kracht-basis/potentieel verbeteren.
Kortom, mijn idee over de optimale kracht&massa combi:
* Compound lifts.
* Gewichten tussen grofweg de 75-85% 1RM
* Totaal rep volume tussen 20-30 reps per oefening.
* Set-rep protocol: variabel en progressief...3x8, 4x6, 5x5, 8x3, 5-4-3-2-1 etceeeeeeetera.
* Indicatie RPE scale=9 (dus in de meeste gevallen 1 rep in de tank laten bij een set)
* Rust tussen de sets 45-90 sec., bij de laatse sets iets langer.
* LiftsT: concentrisch = CAT (explosief accelereren), eccentrisch = gecontroleerd binnen 2-3 sec. Maak indien mogelijk gebruik van stretch reflex
harde training Xtra.
en zie dat je het stukje nu ook hebt gepost. had hem ook bij ove gezien.
ziet er goed uit. alleen ik moet hiervoor nog iets meer kennis hebben
* Compound lifts.
* Set-rep protocol: variabel en progressief...3x8, 4x6, 5x5, 8x3, 5-4-3-2-1 etceeeeeeetera.
* Indicatie RPE scale=9 (dus in de meeste gevallen 1 rep in de tank laten bij een set)
* LiftsT: concentrisch = CAT (explosief accelereren), eccentrisch = gecontroleerd binnen 2-3 sec. Maak indien mogelijk gebruik van stretch reflex
maar ga je altijd in deze repranges zitten, of de hele 6 weken dit aanhouden, en daarna variëren?
Doel is om op de 5x5 1rm en 3x8 hh elke week licht te verhogen.
snap het ongeveer wel, en die moeilijkere woorden heb ik al vaker voorbij zien komen. maar om het nou precies een plekje te geven hoe te doen in de sportschool zal ik nog iets beter moeten researchen.
Waarom? is dit stuk...
* Compound lifts.
* LiftsT: concentrisch = CAT (explosief accelereren), eccentrisch = gecontroleerd binnen 2-3 sec. Maak indien mogelijk gebruik van stretch reflex"
echt abracadabra dan?
Daar zou je toch iets mee moeten kunnen doen in de praktijk?
Of schrikt zoiets als bijv. "RPE scale", "CAT" je af, ook al zet ik er bij wat ik er mee bedoel?
bij nader inzien valt het wel mee.
op één regeltje na "* Indicatie RPE scale=9 (dus in de meeste gevallen 1 rep in de tank laten bij een set) "
als je die misschien wat nader zou willen verklaren.
ben bijna aan het eind van mijn huidige schema en dit ziet er allemaal wel heel interessant uit. ook handig dat ik net deze week wat 1 rm's heb gezet. om straks mee te gaan rekenen
) makkelijker de hoeveelheid stress van je training te controleren (niet te vaak tot falen gaan)en te voorkomen dat je in het algemeen te ver gaat, waardoor je je herstelvermogen te veel belast.