Ik heb beide gedaan en ga nu gewoon mijn BF rond de 11% houden, is een beetje mijn standaard-BF, ik kan dat gemakkelijk vasthouden. Ik heb een keer een klein jaar serieus gebulkt en naar pakweg 15% gegaan en het is niet voor herhaling vatbaar, ging niet sneller dan year round @ 11%. Als je een tijdje traint moet je ook niet echt meer dan 5kg VVM per jaar verwachten bij zelfde BF onder normale omstandigheden.
de grootste misconceptie van "bulken" is dat men denkt dat je extreem moet stijgen in vet %. Het is een tijdje mode geweest in de bb-scene om zeer hoog te gaan in vet %, maar tegenwoordig is men daar weer vanaf gestapt.
Punt wat ik probeer te maken, en wat ik ook met grote regelmaat in de sportschool tegen kom is het volgende;
Als je eet, en je eet, en je eet, en je blijft constant droog (zoals de foto van MTJ) dan is de kans heel groot dat je onder je behoefte zit.
Enige uitzondering is dat je precies goed zit en de perfecte balans hebt gevonden tussen verbruik en inname, maar dan moet je wel heel veel geluk hebben.
Wil je op de meest effectieve wijze spiermassa aanzetten, dan zul je je inname aan moeten passen aan je verbruik. Vergeet niet dat de aanmaak en het onderhoud van spiermassa calorieën VREET! Ze schreeuwen erom.
Hoe kom je er achter dat je inname voldoende is? Als je vet % gaat oplopen dan weet je dat je inname hoger is dan je verbruik. BINGO, je zit goed.
De kunst is om je inname zo op je verbruik af te stellen dat je niet of nauwelijks in vet % stijgt, maar dat vergt ervaring. Je zult moeten expirimenteren. Je zult over je verbruik moeten gaan om erachter te komen wat het is. Blijf je altijd droog, dan blijf je jezelf altijd afvragen of je niet te laag in inname zit. Wordt je in rap tempo vetter, dan weet je dat je lager moet gaan. Zo is het expirimenteren tot je je juiste dieet hebt.
Maar 1 ding is zeker, blijf je constant droog dan zit je te laag.
Veel pro's en serieuze "hobbyisten" snappen dit principe. Daarom gaan ze offseason hoger in calorieën zitten, het zou immers een ramp zijn als je onder je behoefte zit, zonde van al je werk. En het opschroeven van je calorieën houdt in dat je helaas iets in vet % zal stijgen. Just part of the game.
Bijkomend voordeel van deze stijging is natuurlijk wel dat je een stuk zwaarder kunt liften, want gewichtstoename leidt tot krachtstoename, en krachtstoename leidt tot meer belasting van je spieren en dat leidt weer tot hypertrofie.
Nu weer terug naar de sportschool. Veel jongens willen all year around droog blijven, maar helaas is dit niet de meest efficiënte manier om size te gainen.
En dat is het punt wat ik duidelijk wil maken.