"Leg jij dat eens uit aan al die halvegaren in het Nederlands elftal met dat achterlijke armbandje. De Power Balance. 'Twee hologrammen die de energiekanalen in het lichaam optimaliseren.' Lees die zin twee keer over en je weet meteen waarom we tóch geen wereldkampioen worden. De Nederlandse Vereniging tegen de Kwakzalverij legt het verder uit.
Wat het spel betreft, Sjoerd. Iedereen voelt zich ongemakkelijk, zo niet ongelukkig, met dit Oranje. Van Hanegem en Cruijff houden zich op de vlakte, maar ik weet uit betrouwbare bron dat ze het tien keer niks vinden. Co Adriaanse en Van Gaal idem dito.
Zijn blij dat ze niet analyseren. Houden ook alles af. Willen de illusie niet verstoren, nu iedereen nog in een goede afloop gelooft. Zodra het Nederlands elftal wordt uitgeschakeld, daalt de kritiek neer als een aswolk uit een IJslandse vulkaan. En terecht.
Alleen het goud rechtvaardigt een lovende recensie. De woorden 'minimaliseren' en 'controleren' alleen al. Dat klinkt als 'begrotingstekort', 'solidariteitsgedachte' en 'tolheffing'.
Politiek. We hebben een politiek elftal, Sjoerd. We voetballen als een VVD-PVV-CDA-coalitie. Die zit er vooralsnog niet aan te komen, omdat het CDA dat niet wil. De liberaal Rutte wel trouwens. Ik blijf hopen op een glorieuze wedstrijd morgen. Maar dan moeten Van Bommel en De Jong gaan bijschuiven zoals Khedira en Schweinsteiger op hun posities ook doen in die Mannschaft.
Men vraagt mij soms naar mijn zwak voor Duitsland. Omdat ze kiezen voor voetbal, Sjoerd. Hun controleurs zijn aanvallend ingestelde middenvelders. Het is jaloersmakend."
Leuk stukkie van Hugo's column, waar toch wel een hoop instaat. Samenvattend: Ons spel is k*t, de grote Nederlandse coaches, die staan voor aanvallend en aantrekkelijk voetbal vinden het ook k*t, de vulkanen uit IJsland zijn k*t, de woorden 'minimaliseren' en 'controleren' zijn k*t, politiek is k*t, wij spelen met van Bommel en de Jong ipv bijschuivende middenvelders, en dat is ook k*t.