Uw flap groeit volledig weer dicht binnen een paar dagen. Feit is wel dat het een kwetsbaar punt blijft omdat het hoornvlies een heel stuk dikte verliest. Er gaat ongeveer 100 micron af door het flapje en ongeveer 14 micron per te corrigeren dioptrie (-3 is dus 42 micron). Stuk kwetsbaarder dus maar helemaal geen 'open wonde' ofzo.
Lasik is tegenwoordig de beste en meest gebruikte manier. Operatie bestaat uit 2 delen: flapje maken en laseren. Meeste problemen komen voor bij het maken van de flap: 1/1000 krijgt daar een probleem zoals ongelijk flapje, scheurtje... Dan wordt de operatie stopgezet, flapje terug geplaatst en moet weer genezen. Herbehandeling vanaf 3 maand. Dan zou je hoornvlies terug moeten hersteld zijn. Grootste probleem bij het laseren is de mogelijkheid tot over- of onder correctie. Te veel of te weinig dus, je komt bijna nooit op 0. Te veel ga je een leesbril nodig hebben, te weinig zit je nog met een bril voor ver. Kan ook herbehandeld worden nadien. 5-10% is niet tevreden van het resultaat van de behandeling.
Slaagkansen zijn bijzonder groot maar als het misloopt ben je ****ed. Je leest verschrikkelijk veel positieve ervaringen maar de negatieve deden mij persoonlijk kiezen om het toch niet te doen. Onlangs in het foto topic nog iemand die getuigde over zijn fout gelopen laserbehandeling en hoe zijn leven eronder heeft geleden. Verder mogelijke complicaties: blindheid (onbehandelbare ontsteking onder flapje, komt zeer zelden voor), nachtblindheid ('s nachts slecht/niet kunnen zien), halo's, lichtbronnen, dubbelbeelden, droge pijnlijke ogen, lichtgevoeligheid, mouches volantes, wazig zicht...
Lens implantaat vooral bij grote afwijkingen. Geeft later kans op verhoogde oogdruk en wazig zicht (staar).
Keuze die je voor jezelf moet maken natuurlijk. Veel mensen die nog geen stabiel zicht hadden toen ze werden geopereerd. Ogen blijven vaak langdurig achteruit gaan. Kijk maar naar je ouders hoe regelmatig ze nieuwe glazen nodig hebben. Kostprijs toch tussen 2500-3000 euro voor Lasik. Veel geld natuurlijk.
Als ik nog lenzen zou kunnen verdragen had ik zelfs NOOIT gedacht aan me te informeren over Lasik. Goede raad aan lensdragers: wissel zo veel mogelijk af met bril. Ik dacht ook dat het mij nooit zou overkomen maar van de ene dag op de andere (zonder voortekenen) kon ik geen lenzen meer verdragen. Geen enkel merk, paar,...