Hoe bedoel je dit ?
Ik denk gewoon in: Kcal's in vs out / ik lijk wat te missen in mijn toolbox ? Enlighten me please
Dat laatste daar zijn vele discussies over. En koppel er ook nog eens de discussie van nuchter cardio bij dan heb je helemaal DBB aan het dansen hahaha.
Maar goed in antwoord op je vraag geef ik je een kijkje in mijn beleving, de richting van mijn trainer en het geloof van de teamleden.
KHD timing. Vooral als je ouder bent heb je (lees ik) daar baat bij. Ik start mijn dag met khd in de vorm van havermout. In mijn wedstrijd voorbereiding heb ik ook bambix of rijstebloem gebruikt maar dat is als energiebron zo weg. Mijn laatste voorbereiding gewoon met rijst gedaan en veel meer energie.
Rondom mijn 3e of 4e maaltijd neem ik ook koolhydraten. Wil ik leaner worden dan doe ik de khd vlak voor mijn training. En na mijn training vul ik ook weer khd aan.
Nu is dat 90gr havermout in de ochtend, ~80gr rijst maaltijd 3 of 4 en 80gr rijst na het trainen.
In mijn voorbereiding heb ik in de laatste 8 weken 50gr rijst als ontbijt en vlak voor de training 50gr rijst en na de training 50gr rijst genomen en uiteraard de proteïne verhoogt.
Algemeen is het zo dat Kcal's in vs Kcal's out resultaat geeft Zit je in de plus dan wordt je zwaarder zit je in de min dan wordt je lichter. Of je dan ook meer of minder vet hebt is niet te zeggen. Als het zo makkelijk zou zijn dan was iedereen tussen de 10-12%.
Voor mij is het verhaal niet simpel Kcal in vs Kcal out, het is meer dan dat. Je macro's doen meer dan enkel iets vullen. Proteïne wordt voor een groot deel omgezet in voeding voor je spieren en je khd wordt omgezet als energiebron en bouw je vetten heb je nodig om je hormonale huishouding in evenwicht te brengen. En natuurlijk is er meer dan dat maar dit is voor mij wel de basis. Vanuit dit oogpunt benader ik mijn inname.
Ik wil massa en leaner worden, wie wil dat niet. Ik gebruik mijn khd wanneer ik die het hardste nodig heb en vul dat aan met proteïne als voedingsbron voor mijn spieren.
Ik verbrand mijn vetten dmv cardio of dmv hit training. Kort gezegd vullen en verbranden.
Klinkt dit logisch of zie je dit als abracadabra.
Tja, de gemiddelde Dbb'er hanteert natuurlijk wel jou (jullie) systeem, nogmaals ik vind het zonde.
Want bijv. 10 x 20 kg en 5 x 40 kg en 5 x 60 kg zet voor mij geen zoden aan de dijk (ook niet met het oog op hypertrophy lijkt mij), het kost wel energie.
Hoe kijken jullie hiernaar
@Bosco55555 @Ron501 @neet61 en anderen ?
Ik gebruik warmup sets om het gewicht naar werksets te brengen en om mijn spieren en pezen op te warmen voor het zware werk.
Maar WU kan met gemak 3 setjes zijn met 40kg en dan het dubbele in werksetjes. (voor nu in ieder geval)
En 5x5 is in basis voor kracht maar ook ik heb daar resultaat mee behaalt, te weinig

maar toch.