Fitness Seller

Ouwe vent training (1966)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt Rob!

Hier en daar wat moeilijk te lezen, maar zeker de moeite waard.
Ik zit met mijn gedachtegang wel een heel eind op dezelfde weg las ik.
Herstel vermogen, zenuwstelsel, meerdere sets...
Dat alles in overweging nemend, en Dressed zijn advies ter harte nemende, zal ik er vast wel uitkomen! :thumb:
Vandaag of morgen ofzo... :p

Een stukje uit een e-mail die ik kreeg...

Ok, so as you know, I often mention that I lift only three days a week.
Full-body, three days a week, about 30-45 minutes per session-- thats it.
Now why would I do such a thing?
Several good reasons, one of which is this: physical training places a demand on the body, its the recovery and subsequent adaptation that allows one to get stronger, get in better shape etc etc.
That "demand" involves the entire body: Im talking everything -- muscles? sure, but soft tissues like tendons and ligaments, bones, internal organs, endocrine system etc etc and so on.
As far as the tendons, for example, they are tough and fiberous tissue, 'white'
because they dont get a lot of blood flow, which means that they take longer than muscle to heal (ever wonder why pesky tendonitus takes so long to heal?
and why its probably not a good idea to 'train hard' too often? Theres your physiological answer, straight out of Grays Anatomy)
Oh they will adapt, it just takes a long time for the reason I mentioned above.
But also make no mistake about it, different kinds of training have different levels of demand on the system. And not all "activity" is the same as training.
Which is why someone can (and should) maintain an active lifestyle and still be
able to build size and strength through regular resistance training.
And make no mistake about it, a couple extra sets here and there shouldnt make much of a difference if you like, but that is a far cry from spending all day in the weight room doing thousands of sets...
Train hard,
John Wood
P.S. And if youre looking for a few good programs, there are several listed in Dinosaur Training. Notice that none of them take more than an hour:
http://www.functionalhandstrength.com/dinosaur_training.html

Hmmmm.... :rolleyes:

"We" zitten op "de goede weg" :thumb:

Kort, goed, basisoefeningen... :cool:

Ik ga "Dressed" zijn advies eens ter hand nemen (waarschijnlijk met een kleine aanpassing... ;) )

To be continued! :D

Hmmmm.... :rolleyes:

"We" zitten op "de goede weg" :thumb:

Kort, goed, basisoefeningen... :cool:

Ik ga "Dressed" zijn advies eens ter hand nemen (waarschijnlijk met een kleine aanpassing... ;) )

To be continued! :D

Denk eerlijk gezegd niet dat je Dressed zijn schema ook op jou kunt projecteren.
Dressed krijgt hulp en herstelt dus ook sneller en beter.

En zoals het artikel al zei: het duurt lang voor je ligamenten etc zijn aangepast aan meer trainen.
En dus ga je lang lichter moeten trainen en inbinden qua volume. Anders kunnen er blessures komen.
Tevens ook opletten met overtrainen etc ...

Echter staat er wel weer niet bij hoe lang het duurt voor je ligamenten etc
erop afgesteld zijn :p Maar dat zal ook wel weer persoonsgebonden zijn. En
moet je dus niets inbinden qua volume.

Vraag blijft dan, heeft het nut om te wisselen van het ene naar het andere.

Denk eerlijk gezegd niet dat je Dressed zijn schema ook op jou kunt projecteren.

En zoals het artikel al zei: het duurt lang voor je ligamenten etc zijn aangepast aan meer trainen.
En dus ga je lang lichter moeten trainen en inbinden qua volume. Tevens ook opletten met overtrainen etc ...

Daar heb je gelijk in.

En dus ga je lang lichter moeten trainen en inbinden qua volume. Anders kunnen er blessures komen.
Tevens ook opletten met overtrainen etc ...

Accoord, maar ik geloof ook wel al sinds ik ooit ben begonnen met trainen in "de basisoefeningen" weet je..?
En wat Dressed zegt, is eigenlijk veel minder dan wat ik vroeger altijd deed.
Ik was gewoon om werkelijk iedere spiergroep zijn eigen oefening te geven, de grote spiergroepen zelfs meerdere...
Ik merk nu dat ik inderdaad de biceps ook voel na en rugtraining, en 'm eigenlijk niet eens apart moet trainen.
Daar dacht ik eerst echt anders over.
Ik denk dat die paar oefeningen die Dressed voorsteld, en een heel eindje stroken met Rippetoe en Bill Star enzo, de absolute basis zijn van een kracht/massa schema.
En ja, waar Dressed 3 sets helemaal "all out" gaat, kan ik toe met 1 of 2 setjes "allmost all out"... ;)
Dat HIT dat ik deed was duidelijk te belastend voor me... :o
Toch een ouwe vent éh..? :(
Ik moet echt een korter schemaatje hebben dan ik voorgaande jaren gewend geweest ben, en de intensiteit een beetje aanpassen aan de huidige omstandigheden.
Zo heb ik tijdens mijn werk soms heel veel belasting op de benen, rug en onderarmen...
Daar moet ik leren rekening mee te houden in mijn werkweek, anders ga ik problemen krijgen...
Gisteren 'smorgens lekker getraind, en daarna 14 uur gewerkt!
Dat is te gek voor één dag...
Nu voel ik m'n knieën, polsen, onderrug, en ellebogen iets te goed....
Pijntjes...
Ik ben inmiddels weer al ruim 27 uur wakker, waarvan ik zoals gezegd 14 uur gewerkt heb, dat is ook weer funest voor m'n herstel.
Ook iets om rekening mee te houden.
Maar ik ga mijn draai wel vinden, let maar op! :thumb:

whoow 27 uur aaneenvolgend? Denk dat daar het provleem zit makker..

Juist Hummer je kan hetzelfde principe volgen, maar als naturel iets minder sets doen met de volle intensiteit! Het principe dat basisoefeningen the way to go zijn blijft, maar de intensiteit moet aangepast worden aan de recuperatie van de individuele persoon.

Juist Hummer je kan hetzelfde principe volgen, maar als naturel iets minder sets doen met de volle intensiteit! Het principe dat basisoefeningen the way to go zijn blijft, maar de intensiteit moet aangepast worden aan de recuperatie van de individuele persoon.
Ja, en dan misschien toch proberen "full body" te doen door de intensiteit wat te verdelen...
Dan kan ik goed mijn rust pakken, en een beetje creatief zijn ivm het werk enzo...
Misschien zelfs een soort "Ed Coan" er in verwerken zodat er een beetje structuur in zit....
Alles natuurlijk losjes geïnterpreteerd op de mij zo eigen manier...
W8 maar eens af! :D

Ja, en dan misschien toch proberen "full body" te doen door de intensiteit wat te verdelen...
Dan kan ik goed mijn rust pakken, en een beetje creatief zijn ivm het werk enzo...
Misschien zelfs een soort "Ed Coan" er in verwerken zodat er een beetje structuur in zit....

:D

Ik zie onze Hummer al boven zijn kookpotje met schema's staan brouwen :p

Ik wacht in spanning en hou je in de gaten:cool:

Mijn ideale schema..?

Ik denk dat ik er uit ben...
Geen full body...
Wel voornamelijk de basis oefeningen.
Uit te voeren binnen het uur, en bij voorkeur in 45 minuten (?!)
Een beetje "Dressed", een beetje "Rippetoe", een beetje van alles wat ik gelezen heb over rep ranges aantal sets enwat dies meer...
En een beetje van mezelf! :D
Aangepast aan mijn voorkeuren, en flexibel te mis/gebruiken.
En hoe zit het dan met het herstel..?
Dat zullen we wel zien... :rolleyes:
De herhalingen liggen wat hoger met deze gewichten.
De eerste paar trainingen zullen behoorlijk "licht" zijn, en niet te veel inspanning kosten.
Even een beetje herstellen... :o
Daarna worden het steeds zwaardere sets van 5-10 herhalingen, voor de benen en traps iets hoger, zo'n 12 herhalingen, sommigen gewoon max. aantal....
Iedere nieuwe cycle worden de gewichten verhoogd! :eek:
Als dat maar goed gaat...
Enkele zinnige theorieën over gelezen, die me wel aanspraken.
Dus dit is 'm, de definitieve! (????!!!!!!) ;)

Dag: 1
Bench press, Incline press, Millitary press,
1warming up setje, 1 setje met zo'n 68% van mijn max. en 2 setjes met zo'n 75% van mijn max.
Dips,
3 sets van max. aantal herhalingen zonder extra gewicht.
Seated rope crunch,
3 sets van max. aantal herhalingen met 56kg.

Dag: 2
Squat
1warming up setje, en dan 3 sets met zo'n 68% van mijn max.
Stiff legged deadlift, Bent over row, Barbell shrugs,
In een triset achter elkaar uitgevoerd met 68-75% van mijn max.
Lat pull down,
3 sets van max. aantal herhalingen met 135kg omdat er geen zwaardere lat pully voorhanden is...

2 schemaatjes van ieder 5 oefeningen, 15 werksets en minimaal 1 warm up set voor de eerste oefening (Bench press en Squat)
Ik denk dat het te doen en degelijk is! :thumb:

Ik denk dat ik er uit ben...
Geen full body...
Wel voornamelijk de basis oefeningen.
Uit te voeren binnen het uur, en bij voorkeur in 45 minuten (?!)
Een beetje "Dressed", een beetje "Rippetoe", een beetje van alles wat ik gelezen heb over rep ranges aantal sets enwat dies meer...
En een beetje van mezelf! :D
Aangepast aan mijn voorkeuren, en flexibel te mis/gebruiken.
En hoe zit het dan met het herstel..?
Dat zullen we wel zien... :rolleyes:
De herhalingen liggen wat hoger met deze gewichten.
De eerste paar trainingen zullen behoorlijk "licht" zijn, en niet te veel inspanning kosten.
Even een beetje herstellen... :o
Daarna worden het steeds zwaardere sets van 5-10 herhalingen, voor de benen en traps iets hoger, zo'n 12 herhalingen, sommigen gewoon max. aantal....
Iedere nieuwe cycle worden de gewichten verhoogd! :eek:
Als dat maar goed gaat...
Enkele zinnige theorieën over gelezen, die me wel aanspraken.
Dus dit is 'm, de definitieve! (????!!!!!!) ;)

Dag: 1
Bench press, Incline press, Millitary press,
1warming up setje, 1 setje met zo'n 68% van mijn max. en 2 setjes met zo'n 75% van mijn max.
Dips,
3 sets van max. aantal herhalingen zonder extra gewicht.
Seated rope crunch,
3 sets van max. aantal herhalingen met 56kg.

Dag: 2
Squat
1warming up setje, en dan 3 sets met zo'n 68% van mijn max.
Stiff legged deadlift, Bent over row, Barbell shrugs,
In een triset achter elkaar uitgevoerd met 68-75% van mijn max.
Lat pull down,
3 sets van max. aantal herhalingen met 135kg omdat er geen zwaardere lat pully voorhanden is...

2 schemaatjes van ieder 5 oefeningen, 15 werksets en minimaal 1 warm up set voor de eerste oefening (Bench press en Squat)
Ik denk dat het te doen en degelijk is! :thumb:

Zal pittig worden zo`n schema.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen wanneer ga je beginnen beest?

Ziet er goed uit Hum, op zo'n programma ga je knallen!

Goede artikels Rob, en daaruit blijkt nog maar eens dat er geen vast schema bestaat voor iedereen. Het is gewoon kwestie te voelen wanneer je lichaam klaar is voor de volgende training. Eigenlijk kan je dus elk programma volgen wat je wilt, als je het maar aanpast zodat je lichaam genoeg rust.

daarom vind ik het ook altijd zo raar dat iedereen zijn schema in 1 week probeert te proppen. het maakt toch niet uit of je er 5 7 9 11 dagen over doet

lekker schema Hum! Hoe zit het hier eigenlijk met voeding!?

daarom vind ik het ook altijd zo raar dat iedereen zijn schema in 1 week probeert te proppen. het maakt toch niet uit of je er 5 7 9 11 dagen over doet

Heel juist wat jij zegt, ik val af en toe terug op een programma dat over 8 en soms over 10 dagen gaat. Kan allemaal!

Goed schema; ga ervoor.:D

Zal pittig worden zo`n schema.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen wanneer ga je beginnen beest?
Op dit moment is het weer belachelijk druk op m'n werk, en werk ik zo'13 uur/dag.
Recessie, waar?!
Des te beter natuurlijk, maar wel zwaar soms...
Zeker omdat het steeds ook 's nachts is!
Maar ik hoop maandag eens wat vroeger klaar te zijn 's nachts, en dan na het slapen op dinsdag ochtend/middag te beginnen.
Dit weekend komt er helemaal niets maar van...

Ziet er goed uit Hum, op zo'n programma ga je knallen!
Laten we het hopen!

Een week is slechts een (tijds)handvat, net als een minuut en een uur enzo.
En niemand zegt dat je er mee moet werken. ;)

lekker schema Hum! Hoe zit het hier eigenlijk met voeding!?
De voeding is veel en overvloedig gelukkig.
Zoals gezegd is er hier nog niet veel te merken van de recessie! :D
Nee, ik zou er beter eens wat beter op letten...
Maar ik heb zo weinig karakter... :o
Ik moet echt nodig wat overtollige kilo's kwijt...

Heel juist wat jij zegt, ik val af en toe terug op een programma dat over 8 en soms over 10 dagen gaat. Kan allemaal!
En "d'n Dressed" groeit als kool! ;)

Gaan we doen! :thumb:

En ik zal eens proberen te stoppen met het nadenken over wat nou de beste manier is om te trainen, en dit programma eens een tijdje aanhouden.
Eerst even een wat "lichtere" periode ivm het herstel van wat kleine ongemakjes (want blessures, daar doe ik niet aan!) :D

Terug
Naar boven