AndroidHealthClinic

Range of motion: to full ROM or not to full ROM.

Ga dan -bijvoorbeeld- maar eens een tijdje dippen met een grotere ROM, dan dat de biomechanica van je schoudergewrichten toe laat.
Dit zal geen significante extra hypertrofie voor je pecs, schouders en triceps opleveren.

Wat het waarschijnlijk wél oplevert, is een schouder-blessure waar je mogelijk de rest van je leven last van hebt.
Of op z'n minst er voor zorgt dat je lange tijd niet of amper je bovenlichaam productief kunt trainen.

Dus ja, ik beperk de ROM waarmee ik dips doe.
Ik ga zo diep mogelijk, maar niet dieper dan een bepaald punt, om echt hele vervelende chronische blessures te voorkomen..
Volgens mij bedoelt @ak dit ook.

Ik denk dat het belangrijk is om een zo groot mogelijke ROM na te streven, mits je correcte form kunt blijven gebruiken en je geen pijn in je gewrichten/ pezen krijgt. (voor de goede orde, een OHP tot de navel is GEEN correcte form voor de OHP uiteraard)

Bijvoorbeeld: de een kan dieper squaten dan de ander (uiteraard kan dit ook aan je form liggen). Waar sommige mensen a la Clarence Kennedy ATG kunnen squatten, zullen anderen hun onderrug moeten bollen om hun kont zo diep te krijgen. Dan kan je beter net wat hoger squatten.

Iemand met een schouderblessure kan wellicht niet meer tot bovenkant chest zakken met OHP. Dan is tot de nek beter dan niets, etc.

• Topic Starter Topic Starter
Vreemd antwoord. Is er een ruzie gaande in bepaalde trainingslogs? Niet iedereen leest alle logjes (ik ook niet), dit is een topic in een algemene sectie, niet nodig om dan zo te gaan lopen schelden imo.
Ik heb geen ruzie met @ak in ieder geval. Snap ook niet waarom hij ineens zo tekeer gaat in die post. Ik snap ook niet waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen 'plastic gewichtjes' en 'zware dumbbells' want zwaarte is relatief. Als een minder sterk persoon met maximale effort 7 reps haalt met 'plastic dumbbells' met een bepaalde ROM, is het blessurerisico dan niet van eenzelfde orde als bij een sterk iemand die hetzelfde doet met zware dumbbells?

Nee natuurlijk niet. De stress spanning wat op je lijf komt is toch vele malen hoger met 40kg dan met 8kilo.

Toch?

@imnewhere, ben jij hypermobiel?
Hypermobiel-paard_hypermobiliteit.jpg

• Topic Starter Topic Starter
Zit je me nu uit te lachen @Schwarzeneggertje? Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar ik probeer gewoon logisch te redeneren. Door training past het lichaam zich aan aan de belasting. Dan is het blessurerisico voor iemand die 5x80 kg op 80% van zijn 1RM doet toch van dezelfde orde als iemand die 5x160kg op 80% van zijn 1RM doet met dezelfde ROM, er vanuit gaand dat beide ook altijd met die ROM hebben getraind?

Zit je me nu uit te lachen @Schwarzeneggertje? Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar ik probeer gewoon logisch te redeneren. Door training past het lichaam zich aan aan de belasting. Dan is het blessurerisico voor iemand die 5x80 kg op 80% van zijn 1RM doet toch van dezelfde orde als iemand die 5x160kg op 80% van zijn 1RM doet met dezelfde ROM, er vanuit gaand dat beide ook altijd met die ROM hebben getraind?
Nee, in tegendeel. De weefsels die de spieren ondersteunen en sturen zoals bindweefsel, fascia's en pezen, zijn veel minder trainbaar zodat met name PED gebruikers die heel snel heel sterk worden, daar vaak enorme problemen mee krijgen. Je zit er helemaal naast.

Laatst bewerkt:
Nee, in tegendeel. De weefsels die de spieren ondersteunen en sturen zoals bindweefsel, fascia's en pezen, zijn veel minder trainbaar zodat met name PED gebruikers die heel snel heel sterk worden, daar vaak enorme problemen mee krijgen. Je zit er helemaal naast.
Er zijn maar weinig mensen die natural 5x160kg kunnen drukken (ben er zelf 1 van) en die krijgen meestal ook problemen.

Laatst bewerkt:
Kan je mij het verschil uitleggen tussen bindweefsel en fascia?

je kunt het beste gewoon variëren short rom met meer gewicht en full rom met minder gewicht.

Deze man gaat over 20 jaar nog geen gram spier aankomen omdat alles wat hij doet bekogeld wordt met 3000 verschillende meningen en onderzoeken :roflol:
Gewoon doen wat fijn voelt
Al die over complicaties ik word er zelf helemaal gek van

Deze man gaat over 20 jaar nog geen gram spier aankomen omdat alles wat hij doet bekogeld wordt met 3000 verschillende meningen en onderzoeken :roflol:
Nu krijgen wij de schuld?

Dan is hij wel lekker consistent 😌

Terug
Naar boven