MuscleMeat

Range of motion: to full ROM or not to full ROM.

Maar, @imnewhere, hoe sta jij hierin? Als topic starter zal je toch ook wel een mening hebben?

• Topic Starter Topic Starter
Maar, @imnewhere, hoe sta jij hierin? Als topic starter zal je toch ook wel een mening hebben?
Ik weet niet of mijn mening in deze relevant is; ik heb hier niet voor gestudeerd. Mijn gevoel zegt dat mijn huidige uitvoering van de db press prima en veilig is, maar echt solide onderbouwen kan ik dat niet. Verder ben ik het volledig met de uiteenzetting van @harpep eens. De topictitel is te zwart/wit.

Ik weet niet of mijn mening in deze relevant is; ik heb hier niet voor gestudeerd. Mijn gevoel zegt dat mijn huidige uitvoering van de db press prima en veilig is, maar echt solide onderbouwen kan ik dat niet. Verder ben ik het volledig met de uiteenzetting van @harpep eens. De topictitel is te zwart/wit.
Toch zou ik het advies van @ak ter harte nemen. Hij is iemand met een fijne lichaamsbouw met grote spieren erop en veel kracht, goede ervaringsdeskundige.

Wat @harpep zegt inderdaad. Full ROM is in de meeste gevallen the way to go, rekening houdend met de spiergroep die je wilt aanpakken en blessuregevoeligheid.

plastic gewichten = full ROM
Zwaardere dbs = beperk je ROM, OM BLESSURES TE VOORKOMEN ITO.

Dat full ROM beter (VOOR SPIERGROEI) is heb je gelijk, maar jou fragiele botjes kunnen dat niet aan op het dieptepunt als je zwaarder gaat. Stop nou eens om voor alles een bevestiging te zoeken, lijkt wel een wijf gek. Bent 50 gepasseerd en je zoekt nog bevestiging of je RPE wel goed is aan een 18 jarige knul. Krijg je gratis goed advies en wat doe jij, je verwijderd het.
Vreemd antwoord. Is er een ruzie gaande in bepaalde trainingslogs? Niet iedereen leest alle logjes (ik ook niet), dit is een topic in een algemene sectie, niet nodig om dan zo te gaan lopen schelden imo. Daarnaast ook nog eens onjuiste algemeenheden in je post, zoals 'plastic gewichten = full ROM' en 'ROM beperken om blessures te voorkomen'.

Daarnaast ook nog eens onjuiste algemeenheden in je post, zoals 'plastic gewichten = full ROM' en 'ROM beperken om blessures te voorkomen'.
Dus als vb heeft een bb bench press /shoulder press gedurende de hele ROM evenveel stress op je schouder gewricht?

Een spier is ook niet even sterk over de hele ROM.
Snap ook niet dat mensen ROM beperken icm met bepaalde gewichten/oefeningen om blessures preventief te voorkomen. Dat het minder gains geeft is logisch door te verkorte ROM, maar een pijntje/kwaaltje of blessure levert nog minder op….

plastic gewichten = full ROM
Zwaardere dbs = beperk je ROM, OM BLESSURES TE VOORKOMEN ITO.

Dat full ROM beter (VOOR SPIERGROEI) is heb je gelijk, maar jou fragiele botjes kunnen dat niet aan op het dieptepunt als je zwaarder gaat. Stop nou eens om voor alles een bevestiging te zoeken, lijkt wel een wijf gek. Bent 50 gepasseerd en je zoekt nog bevestiging of je RPE wel goed is aan een 18 jarige knul. Krijg je gratis goed advies en wat doe jij, je verwijderd het.
Is hij al 50 joh?

Eigenlijk is het dus zoveel mogelijk rom en op sommige oefeningen minder?

Snap ook niet dat mensen ROM beperken icm met bepaalde gewichten/oefeningen om blessures preventief te voorkomen. Dat het minder gains geeft is logisch door te verkorte ROM, maar een pijntje/kwaaltje of blessure levert nog minder op….

Ga dan -bijvoorbeeld- maar eens een tijdje dippen met een grotere ROM, dan dat de biomechanica van je schoudergewrichten toe laat.
Dit zal geen significante extra hypertrofie voor je pecs, schouders en triceps opleveren.

Wat het waarschijnlijk wél oplevert, is een schouder-blessure waar je mogelijk de rest van je leven last van hebt.
Of op z'n minst er voor zorgt dat je lange tijd niet of amper je bovenlichaam productief kunt trainen.

Dus ja, ik beperk de ROM waarmee ik dips doe.
Ik ga zo diep mogelijk, maar niet dieper dan een bepaald punt, om echt hele vervelende chronische blessures te voorkomen..

Laatst bewerkt:
Als het zo doorgaat snapt straks niemand het meer. :grinny:

Gewoon lekker gaan trainen, partial werkt ook mee aan het geheel.

En hoeft ook niet over de gehele ROM een zelfde kracht te genereren.
Precies, dat had ik ook in gedachte. Je kan er dus voor kiezen wat te licht te trainen en het sterkste gedeelte niet voldoende aan te spreken - of iets te zwaar en te cheaten of de ROM te beperken.

Daarnaast speelt nog, dat, met name voor het schoudergewricht, de ROM van dat gewricht veel groter is dan dat van de spier die getraind 'moet' worden; nog sterker als alleen de side delts moeten worden getraind.

Terug
Naar boven