MuscleMeat

Recomposition log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Ik stel me toch zo langzaamaan meer vragen bij het overgebruik van eiwitten. Je spreekt in je laatste artikel over 2-3g EW/kg per dag. Ik heb dergelijke eiwitinname reeds met meerdere nefrologen besproken, en zij raden dit ten stelligste af. Sindsdien ben ik hier ook veel meer gematigd in. Hypertrofie OK, maar niet ten koste van nierproblemen.
Ik zou hier graag wel enkele studies van opzoeken (als deze er zijn), doch zit zelf weer in examens en ik neem zelf genoegen met de mening van nefrologen van een universitair ziekenhuis die hierin toch experts zijn.

PS Voor wie uit België komt, op donderdag 7 juni is er een bijscholing sportwetenschappen in UZ Gent (auditorium C). Thema van de avond is: "Sportvoeding: gericht eten om beter te presteren".
Spreker van dienst is Raf Van Dyck, Sportdiëtist, TopsportABC, KULeuven.

Ik neem aan dat hij het oa. hierover wel zal hebben, maar ik zal er zelf niet bij zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Wanneer ga je je contest log openen? Zie net dat de deadline daarvoor binnen 3 dagen is. Zeker mee doen, want de concurrentie is niet super groot dit jaar!

Yes I know. Einde van de week ga ik me inschrijven.

Foto’s komen als ik het water heb gedropt. Morgen doe ik een dry refeed.

Ik stel me toch zo langzaamaan meer vragen bij het overgebruik van eiwitten. Je spreekt in je laatste artikel over 2-3g EW/kg per dag. Ik heb dergelijke eiwitinname reeds met meerdere nefrologen besproken, en zij raden dit ten stelligste af. Sindsdien ben ik hier ook veel meer gematigd in. Hypertrofie OK, maar niet ten koste van nierproblemen.
Ik zou hier graag wel enkele studies van opzoeken (als deze er zijn), doch zit zelf weer in examens en ik neem zelf genoegen met de mening van nefrologen van een universitair ziekenhuis die hierin toch experts zijn.

PS Voor wie uit België komt, op donderdag 7 juni is er een bijscholing sportwetenschappen in UZ Gent (auditorium C). Thema van de avond is: "Sportvoeding: gericht eten om beter te presteren".
Spreker van dienst is Raf Van Dyck, Sportdiëtist, TopsportABC, KULeuven.

Ik neem aan dat hij het oa. hierover wel zal hebben, maar ik zal er zelf niet bij zijn.

Dat veel eiwitten slecht voor de nieren zijn van gezonde mensen is een hardnekkige mythe die helaas niet wilt sterven. Op mijn opleiding geloven ze daar ook nog steeds in, en zo heb je inderdaad huisartsen, nefrologen, etc. die er hetzelfde over denken. Dit hebben ze zo aangeleerd gekregen.

Hierbij een artikel die meer uit 100 referenties bestaat m.b.t. eiwitten en de nieren.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

Het klopt dat te veel eiwitten slecht voor de nieren zijn voor mensen met chronische nierziektes. Maar onderzoek heeft nooit aangetoond dat een te hoge eiwitinname slecht voor de nieren is bij gezonde mensen.

Het zou dan ook betekenen dat er nu duizenden atleten met kapotte nieren rondlopen. Iets wat dus niet waar is.

Het klopt dat te veel eiwitten slecht voor de nieren zijn voor mensen met chronische nierziektes. Maar onderzoek heeft nooit aangetoond dat een te hoge eiwitinname slecht voor de nieren is bij gezonde mensen.

Het zou dan ook betekenen dat er nu duizenden atleten met kapotte nieren rondlopen. Iets wat dus niet waar is.

Zijn er geen onderzoeken die dit aantoonden bij gezonde mensen, of zijn er geen onderzoeken hieromtrent gebeurd? Een groot verschil.

Atleten met slecht werkende nieren verdwijnen snel uit het circuit, als er enige genetische voorbeschiktheid is wellicht zelfs vooraleer ze subtoppers worden, en daarom is dit mogelijks niet iets waar de media op springt.
Ik ben in ieder geval al een aantal patiënten tegengekomen die zoals ons overdadig veel eiwitten innamen, en nierproblemen hadden (claimden: erna begonnen te zijn). Maar de voor de hand liggende reactie is dan natuurlijk: misschien had die persoon al nierproblemen (waarna nadelen inderdaad wel zijn aangetoond).
Echter, zelfs dan, zou het niet naïef zijn om te geloven dat enkel mensen met gezonde nieren (zonder enige aanleg voor nierziekten) jouw blog lezen?

De discussie is ver verwijderd van relevantie voor je log waarvoor mijn excuses :o. Maar ik zal hier verdere studies over raadplegen na afloop van mijn examens. Ik hoop in ieder geval wel dat JIJ gelijk hebt.

Bekijk de link maar. Hoge eiwitinnames zijn getest op gezonde mensen en atleten. Voor zo ver heeft dat geen schade aan de nieren gebracht. De ureum productie gaat omhoog, that's it. Het enige wat nog niet onderzocht is, is het ultra lange termijn effect van een hoge eiwitinname. Een hoge eiwitinname die bijvoorbeeld voor meer dan 50 jaar gehanteerd wordt.

Conclusion

Although excessive protein intake remains a health concern in individuals with pre-existing renal disease, the literature lacks significant research demonstrating a link between protein intake and the initiation or progression of renal disease in healthy individuals. More importantly, evidence suggests that protein-induced changes in renal function are likely a normal adaptative mechanism well within the functional limits of a healthy kidney. Without question, long-term studies are needed to clarify the scant evidence currently available regarding this relationship. At present, there is not sufficient proof to warrant public health directives aimed at restricting dietary protein intake in healthy adults for the purpose of preserving renal function.

Op mijn blog heb ik volgens mij in een artikel aangegeven dat een hoge eiwitinname alleen slecht is voor mensen met chronische nierziektes. Als je 'slechte' nieren hebt, dan kom je daar wel snel genoeg achter.

Hierbij weer een artikel Vetverlies plateaus deel 1

1/6/2012

front squat (31cm box)
6x60kg
2x100kg
1x140kg
5x160kg

db floor press
12x35kg+3+3
15x30kg

rev bands deadlift (average bands)
1x140kg
1x180kg
1x220kg
1x260kg
0x280kg
0x270kg..
5x230kg

barbell shrugs
10x240kg+3+3
10x150kg (pronated)

elevated split squat
10x70kg
10x90kg

assisted body curl
2x10xbw

Comment:
De training van woensdag had toch wel een kleine impact op de training van vandaag. Vooral met het front squaten kon ik dat wel merken. Met het deadliften ben ik wel tegen een rare plateau aangelopen. 260kg ging snel en easy. Daar had ik zeker minimaal 3 reps mee kunnen halen (een opener als het ware). 280kg krijg ik dan nauwelijks van de grond. Met 230 had ik nog door kunnen reppen..

Dit is me nu al drie keer voorgevallen met een deadlift training en ik vraag me toch af wat het nu precies is. Ik train juist met een lage rep range om neuraal getraind te blijven. Ik zou het begrijpen bij iemand die enkel met hoge herhalingen traint, maar dit is dus niet het geval. Misschien dat de stappen van 5-10% te groot zijn. Misschien dat ik nu tijdens mijn cut maar een semi-zware werk set kan verdragen. Ik merk dat ik i.i.g. op dit moment sterker op reps ben dan het opwerken naar een max.

Kan toch ook gewoon een weakness zijn? Glutes of erectoren od..

Hoe is je speed bij zware deads? En je sticky point?
Ik heb zelf ook altijd dat als ik het van de grond krijg, het ook wel door kan pullen.

Kan toch ook gewoon een weakness zijn? Glutes of erectoren od..

Ja, alleen een weakness die opeens ontstaan is doordat ik lichter ben geworden. Met de meeste LB oefeningen ben ik nog even sterk als voorheen. De enige redenatie wat ik me nog kan bedenken is dat ik vorig jaar de box squats van een hogere box deed. Wellicht gaf dat een betere carry-over naar mijn deadlift.

Hoe is je speed bij zware deads? En je sticky point?
Ik heb zelf ook altijd dat als ik het van de grond krijg, het ook wel door kan pullen.

Over het algemeen wel snel. De lockout gaat het snelst. Ik heb heel veel snelheid nodig om hem van de grond te kunnen trekken. 220kg is bijvoorbeeld een 'speed' deadlift terwijl ik 240 niet eens van de grond krijg.

Ik vroeg me eigenlijk af na hoeveel dagen wordt geaccepteerd door het lichaam om onder onderhoud te zitten voordat er allerlei hormonen, zoals Leptine, een negatieve rol gaan spelen op de vetverbranding?

Door omstandigheden eet ik nu sinds afgelopen woensdag (dik) onder onderhoud ook door middel van low carb, volgende week woensdag ben ik van plan om te gaan trainen en gelijk een refeed te houden.

Thanks!

Ik weet niet of ik het al ooit eens gevraagd heb, maar heb waar heb jij je BF caliper gekocht? En heb je misschien ook een goede 'manual' hoe je BF moet meten? Wil er namelijk ook mee beginnen deze zomer.

Ik vroeg me eigenlijk af na hoeveel dagen wordt geaccepteerd door het lichaam om onder onderhoud te zitten voordat er allerlei hormonen, zoals Leptine, een negatieve rol gaan spelen op de vetverbranding?

Door omstandigheden eet ik nu sinds afgelopen woensdag (dik) onder onderhoud ook door middel van low carb, volgende week woensdag ben ik van plan om te gaan trainen en gelijk een refeed te houden.

Thanks!

Dat is persoonlijk en hangt vooral van het calorietekort en je lichaamsvetpercentage af. Na 3-4 dagen PSMF is het wel verstandig om een refeed te doen. Vooral als je vetpercentag onder de 15 is. Anders kan je nog langer wachten met je refeed. Een refeed van 5 uur is meer dan genoeg. Dit dan rondom je trainingssessie inplannen.

Ik weet niet of ik het al ooit eens gevraagd heb, maar heb waar heb jij je BF caliper gekocht? En heb je misschien ook een goede 'manual' hoe je BF moet meten? Wil er namelijk ook mee beginnen deze zomer.

Via amazon had ik hem gekocht en je krijg er een handleiding bij. Ik moet er wel bij zeggen dat je enige ervaring op moet doen om goed te kunnen clippen. Daarnaast kloppen al die formules van geen kant.

Na 3-4 dagen al? Doel je dan op heel veel carbs laden na een training zodat je boven onderhoud uitkomt of maakt dat nog niet eens zoveel uit. Ik ga vanaf morgen 8 weken cutten en had in gedachte om de eerste 4 weken helemaal geen refeeds te doen. Na trainingsdagen uiteraard wel veel carbs, maar niet boven onderhoud. De laatste 4 weken wel 1x pw een refeed. Dit omdat ik zo makkelijker een groot kcal tekort heb de eerste 4 weken. Loop je dan echt zo veel meer risico op spiermassa verlies? Heb al heel veel voorbeelden van mensen gezien die een IF/leangains cut opzet volgden en in het begin/soms zelfs helemaal niet refeeden en nauwelijks last hadden van significant spiermassa verlies. Ik zit overigens op 12/13 % en wil naar 8/9%.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Zoals ik al zei hangt dat dus van een aantal factoren af. Als je een groot calorietekort hanteert en je lichaamsvetpercentage onder de 15% is dan is het verstandig om vaker te refeeden. Je stofwisseling keldert namelijk sneller en de kans op spiermassaverlies wordt steeds groter naarmate je leaner wordt.

1-3 keer per week is een richtlijn. Waarbij je met 1x per week langer moet refeeden dan met 2-3x per week. Als je puur voor het vet verliezen gaat dan zou ik 1-2x per week refeeden. Wil je nog enige progressie boeken dan zou ik het bij 3 refeeds per week houden (recompen). Met een refeed altijd boven onderhoud zitten.

Heb je met IF niet automatisch een refeed op trainingsdagen? Ik eet nu -35% (1800-1900 kcal) op rustdagen (3x per week) en +10% (3000 kcal) op trainingsdagen (3x per week; 7e dag is 'junkdag'). Onderhoud schat ik op 2800-2900 kcal.
Ik ga er goed bij (i.e. val ongeveer een kilo per week af) maar had afgelopen week opeens een paar keer last van 'light-headedness'. Als ik onder de 12-13% kom lijkt het me niet verstandig nog zo extreem te cutten maar eerder voor de traditionele +10/-10 te gaan, omdat zoals je zegt de stofwisseling dan sneller te laag wordt.

Heb je met IF niet automatisch een refeed op trainingsdagen? Ik eet nu -35% (1800-1900 kcal) op rustdagen (3x per week) en +10% (3000 kcal) op trainingsdagen (3x per week; 7e dag is 'junkdag'). Onderhoud schat ik op 2800-2900 kcal.
Ik ga er goed bij (i.e. val ongeveer een kilo per week af) maar had afgelopen week opeens een paar keer last van 'light-headedness'. Als ik onder de 12-13% kom lijkt het me niet verstandig nog zo extreem te cutten maar eerder voor de traditionele +10/-10 te gaan, omdat zoals je zegt de stofwisseling dan sneller te laag wordt.

Wat heeft hij aan deze info in zijn log ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Zoals ik al zei hangt dat dus van een aantal factoren af. Als je een groot calorietekort hanteert en je lichaamsvetpercentage onder de 15% is dan is het verstandig om vaker te refeeden. Je stofwisseling keldert namelijk sneller en de kans op spiermassaverlies wordt steeds groter naarmate je leaner wordt.

1-3 keer per week is een richtlijn. Waarbij je met 1x per week langer moet refeeden dan met 2-3x per week. Als je puur voor het vet verliezen gaat dan zou ik 1-2x per week refeeden. Wil je nog enige progressie boeken dan zou ik het bij 3 refeeds per week houden (recompen). Met een refeed altijd boven onderhoud zitten.

Goede info, bedankt.

Het lijkt me hoe dichter je bij je gewenste vetpercentage komt, hoe minder je kcal tekort moet zijn?

Ik zit op deze dagen wel meer dan 800kcal onder onderhoud. Zit nu al dichtbij 12%, is het beter wanneer ik de 10% nader 2 (of 3) keer een FB te doen in de week, deze 2 (of 3) dagen een refeed te doen en op rustdagen een 300kcal tekort?

Ik zou denken dat gezien leptine samenhangt met glucose inname, dat je op rustdagen (bij sub 10%) dan carbs niet te laag moet houden, maar dan krijg je weer het insuline verhaal..

IF is geen leangains (leangains is wel een vorm van IF) en kan in meerdere vormen worden toegepast. Maar een -35/+10 set-up is in prima voor vetverlies. De -10/+10 set-up is een recomp en je zal er ook niet echt mee afvallen. Je hoeft niet zo snel bang te zijn dat je stofwisseling achteruit gaat. Als je 3x per week refeed dan zal dat namelijk niet zo snel gebeuren. Wanneer je leaner wordt kan je langzamerhand richting de -20/+10 gaan. Alhoewel het vetverlies in die zone erg langzaam zal verlopen.

Dat lichte gevoel komt waarschijnlijk door de overgang van med/high carb naar low carb.

Goede info, bedankt.

Het lijkt me hoe dichter je bij je gewenste vetpercentage komt, hoe minder je kcal tekort moet zijn?

Ik zit op deze dagen wel meer dan 800kcal onder onderhoud. Zit nu al dichtbij 12%, is het beter wanneer ik de 10% nader 2 (of 3) keer een FB te doen in de week, deze 2 (of 3) dagen een refeed te doen en op rustdagen een 300kcal tekort?

Ik zou denken dat gezien leptine samenhangt met glucose inname, dat je op rustdagen (bij sub 10%) dan carbs niet te laag moet houden, maar dan krijg je weer het insuline verhaal..

In principe wel ja. Alhoewel er natuurlijk meerdere wegen naar Rome zijn. Bij de UD 2.0 wordt het aangeraden om voor een aantal dagen 50% onder je onderhoud te zitten met daarna een massieve carb-load. Daarbij worden er dan nog speciale depletion trainingen gedaan om het vetverlies nog beter te laten verlopen. In het weekend wordt je stofwisseling weer reset.

Daarnaast zag ik dat Martin Berkhan vroeger een -50/+25 EOD refeed hanteerde. Wat hij heeft gedaan om zijn huidige shape te behalen is nog de vraag. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat een calorietekort van 25% of minder voor een best langzame vetafname zorgt. Om te recompen dus in principe prima, maar voor een snelle vetverlies is zeker wel een 30-50% tekort aan te raden. Daarbij moet de refeed dan natuurlijk ook opgeschroefd worden naar 10-25%.

Met 2xFB zal je wel meer vetverlies hebben, maar is de kans op een vertraagde stofwisseling en spiermassaverlies wel iets groter dan met 3xFB. Vooral als je een groot calorietekort hanteert. Zoiets zou ik aanraden wanneer je boven de 10% zit.

Leptine hangt vooral samen met het calorietekort en je vetmassa. Carbs laag houden wordt later wel belangrijk om hardnekkig vet te mobiliseren. Daarnaast zal een refeed effectiever werken als je op je rustdagen weinig koolhydraten binnen krijgt. Refeeds zijn er ook voor om Leptine weer omhoog te halen.

Dit logje kan op slot. Hierbij de link naar mijn nieuwe log.

Ik zal mijn log weer even oppakken. Het vetverlies verloopt weer goed. Ik zit nu in mijn laatste dieetweek. Qua shape ben ik nu wel ongeveer op het gewenste vetpercentage. Op dit moment houd ik ook best wat water vast.

Door de vele intervaltrainingen en cardiosessies heb ik een beetje kracht ingeleverd op mijn squat. 6 weken terug squatte ik redelijk makkelijk 5x185kg, laatst had ik moeite met 4x185kg. Mijn bench en dips zijn ook iets zwakker dan normaal. Dat is het eigenlijk. Mijn lichaamsgewicht schommelt nu rond de 76-77kg.

ih6w43.jpg

Ik zal einde van de week nog wel goede pics proberen te maken. Met een goede cam, goede belichting en wat betere poses.

Goed droog victor! Keep it up, benieuwd naar je toekomstplannen/progress.
Ga je weer volgen.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven