MuscleMeat

Recomposition log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
28-08-2012

squat (30cm box)
5x140kg
5x160kg
3x5x170kg

deadlift
5x170kg (hooked)
5x190kg

front squat ( 31cm box)
8x135kg+3x2

body curl (assisted)
8xbw+3x2

barbell calf raise
10x170kg+4x3

walk-outs
1x210kg
1x250kg.. Ik stortte bijna in elkaar haha

hanging leg raise
10xbw+1.25kg+2x3

band good morning
10xdouble large bands + super mini band+2x3

Comment:
Dit is denk ik wel de zwaarste training van de week.

Ik ben er over uit wat ik ga doen qua dieetopzet. Doordeweeks creëer ik op trainingsdagen een +-10% surplus en op de rustdag blijf ik gewoon rond mijn onderhoud. Zaterdag blijf ik ook gewoon rond mijn onderhoud en op de zondag doe ik dan extra cardio en ga ik over naar een +-30% deficit.

Doordeweeks kan ik dan optimaal gebruik blijven maken van de eiwitsynthese en in het weekend verbrand ik het aangezette vet van de surplus dagen. De eiwitsynthese is tegen die tijd dan toch al afgekapt. Als ik het zo op papier zet verwacht ik lean gains. Hopelijk dat het in de praktijk ook zo zal verlopen.

Qua trainen ga ik weer blok trainingen van 6 weken volgen. De eerste 2 weken zijn de light/medium weken en de laatste 4 weken dan de medium/heavy weken. Het volume bouw ik met de week wat af. Over 4 weken verwacht ik wel weer mijn stats te evenaren die ik toen na de Texas Method bereikt had. Mijn oude stats van eind 2011/begin 2012 (voor mijn onderrugblessure) verwacht ik het na het volgende blok weer voorbij te gaan.

Voorlopig maar heel zien te blijven, dan ben ik over een tijd weer op mijn oude niveau met minder lichaamsgewicht.

Interessant opzet. Ben benieuwd naar je ervaringen. Hoe lang ga je het volhouden vooraleer je het deftig evalueert?

Als ik het goed begrijp, vind je het niet optimaal om tijdens een 'recomp bulk' onder onderhoud te gaan eten op rustdagen? Als ik het goed herinner, was je mening hierover vroeger anders, nee? Toen heb je volgens mij ooit eens gezegd dat je "altijd" op je rustdagen onder onderhoud zou eten omdat dan een (klein) deficit creëren optimaal is.

De eventuele fat gains die je door de week ontwikkelt, verbrand je dan in het weekend (waarin ik aanneem dat je niet traint?). Hoe zou jij dat vet verbranden, mochten er in je schema geen twee opeenvolgende dagen voorkomen dat je niet traint (vb. omdat je om de dag traint)?

En aan willem9 toevoegend, is het essentieel dat je cardio doet in het weekend en doet de dag er toe? Dat begreep ik namelijk niet goed uit je vorige post.

Interessant opzet. Ben benieuwd naar je ervaringen. Hoe lang ga je het volhouden vooraleer je het deftig evalueert?

Als ik het goed begrijp, vind je het niet optimaal om tijdens een 'recomp bulk' onder onderhoud te gaan eten op rustdagen? Als ik het goed herinner, was je mening hierover vroeger anders, nee? Toen heb je volgens mij ooit eens gezegd dat je "altijd" op je rustdagen onder onderhoud zou eten omdat dan een (klein) deficit creëren optimaal is.

De eventuele fat gains die je door de week ontwikkelt, verbrand je dan in het weekend (waarin ik aanneem dat je niet traint?). Hoe zou jij dat vet verbranden, mochten er in je schema geen twee opeenvolgende dagen voorkomen dat je niet traint (vb. omdat je om de dag traint)?
Dat worden 2 blokken van 6 weken.

Ja, voor een optimale anabole staat is het simpelweg niet gunstig om tussendoor katabool te zijn. Met een klein calorietekort zal je voornamelijk leverglycogeen depleten wat je de dag erop dan weer hervult. De eiwitsynthese verloopt optimaal wanneer je spier/leverglycogeen vol geladen zijn. Als je dus overfeed en daarna nog rond onderhoud blijft, dan zal je in een ‘optimale’ anabole staat verkeren.

Dat wil niet zeggen dat je met een EOD overfeeding opzet geen spiermassa aan kan zetten. Waarschijnlijk zet je alsnog even veel spiermassa aan als iemand die bulkt en dan toch weer spiermassa verliest tijdens zijn cut.

Ik denk dat het wekelijks recompen een betere potentie heeft tot spiermassa/kracht gains, betere herstel, etc. Dagelijks recompen (EOD overfeeding) is dan weer optimaal tijdens een dieet (wanneer je vetpercentage <10-12% is).

De opzet die ik nu hanteer werkt waarschijnlijk het beste met een 4xUB/LB opzet of een 3xFB, UB/LB opzet. Met een EOD trainingsopzet zou ik na een rustdag nog een extra rustdag inplannen om cardio te doen en de kcal te beperken om de vetgains te burnen.

VB: 1) WO, OFF, WO, OFF, WO, OFF, OFF (extra) of 2) WO, OFF, WO, OFF, WO, OFF, WO, OFF, OFF (extra).

Dit zal dan natuurlijk wel weer een impact op je herstel hebben. Maar aan de andere kant heb je wel weer een extra off dag van de weights.

En aan willem9 toevoegend, is het essentieel dat je cardio doet in het weekend en doet de dag er toe? Dat begreep ik namelijk niet goed uit je vorige post.

Zonder de extra cardio (op de 2de rustdag) wordt het moeilijk om de overfeeding van de hele week te compenseren. Dan moet je leven op 600-1000kcal waardoor het moeilijk wordt om genoeg eiwitten en essentiële nutriënten binnen te krijgen. Er wordt dan waarschijnlijk ook meer glycogeen dan lichaamsvet aangesproken.

Je kan het natuurlijk ook over 2 dagen doen, maar dan ben je weer langer katabool en heb je geen optimale recovery, eiwitsynthese na de workout van vrijdag.

Deze opzet is i.i.g. weer een experiment. Misschien zit ik er naast en gain ik als nog meer vet dan verwacht, of wordt mijn herstel belemmerd door de zondag. We zullen het zien.

Duidelijk, thanks! Maar ik heb maandag een lb dag, zou cardio een dag ervoor veel in de weg staan van de training. Of is het kwestie van gewenning. Wat voor (ochtend) cardio raad je aan?

Het kan inderdaad wel een impact hebben. Maar dat zal niet heel groot zijn. Daarnaast speelt adaptie ook wel een rol ja. Fietsen, hardlopen, cross trainer, etc. Wat je leuk vindt om te doen. Zolang de intensiteit niet te hoog is. De sweet spot is dat je nog makkelijk zou kunnen praten tijdens de cardio.

30-08-2012

incl db press
10x34kg
10x39kg

wide grip pull-up
10xbw+10kg
10xbw+15kg

ring dips
12xbw
12xbw+20kg
11xbw+25kg

one-arm barbell row
12x10kg
2x12x20kg

ring flyes + face pulls
2x15xbw + 2x15xlight band

db side raise
4x12x10kg

band curl (fat handle)
12xsuper mini band
2x12xlight band

band push down (reverse grip)
12xlight band
12xaverage band
12xlarge band

Comment:
Nice. Ik voel me al flink sterker worden. Mijn shape lijkt ook zelfs beter dan voorheen. Die one-arm barbell rows zijn trouwens echt lekker voor de lats.

Is dat toevallig de row die ik bij je deed, of doe je een ander? :) Als het wel die row is; idd! Nice training. Nog even voor de duidelijkheid; jij traint 4x per week atm?

Deze is het: http://www.youtube.com/watch?v=ExuDK5iWKM8. Volgens mij deed ik die toen ook ja.

Ik train inderdaad 4x per week. LB1 en UB1 zijn krachtgericht en LB2 en UB2 meer hypertrofie gericht. Dan kan ik ook meteen mijn CNS wat ontlasten.

En wat vind je van het idee op, in plaats van 1 'cut-dag' per week, 1 cut-week per cycle te doen, waarbij je bijvoorbeeld iets doet zoals een RFL protocol.

Victor vraagje, ik ben van 104,5 met 21-22% vet naar 94,5-95- 12% vet gegaan afgelopen paar maanden. Kracht presses gelijk gebleven, upperback gestegen, squats/lb gedaald maar lijkt weer terug te komen.

Zit nu rond de 2500 kcal op trainingsdagen waarbij ik UB/LB train 4*pw + 45 min steady state low intensity, 1 dag sprints (8*100 75%), en zaterdag waarin ik post loop (5 u lopen). zondag 2000 kcal en rust.

Laatste 1,5 week lijkt gewicht constant te blijven, kan zijn dat ik toch wat massa aangezet heb op een of andere manier, en/of dat de stofwisseling vertraagd is. Ik vermoed dat als ik nog lager in kcal ga het me wel kracht gaat kosten. wat ik op 104,5 kg binnenkreeg weet ik niet precies maar schat rond de 3500 op trainingsdagen.

Wil het nog een week aankijken maar denk je dat het verstandig is om zaterdag een refeed te doen? Ik ben natuurlijk 10% gedaald, en heb nog nooit op 12% gestaan (ja als kind)

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. 4 weken bulken en 2 weken cutten of 3 weken bulken en 1 week RFL bijvoorbeeld. Enig nadeel is dat je shape dan best snel minder kan worden na +-2 weken bulken. Daarnaast zou ik RFL toch niet gauw aanraden voor atleten met een laag lichaamsvetpercentage <10-12%. Eerder wanneer het boven de 14-15% is.

---------- Post toegevoegd Fri 31 Aug 2012 om 10:33 ----------

Victor vraagje, ik ben van 104,5 met 21-22% vet naar 94,5-95- 12% vet gegaan afgelopen paar maanden. Kracht presses gelijk gebleven, upperback gestegen, squats/lb gedaald maar lijkt weer terug te komen.

Zit nu rond de 2500 kcal op trainingsdagen waarbij ik UB/LB train 4*pw + 45 min steady state low intensity, 1 dag sprints (8*100 75%), en zaterdag waarin ik post loop (5 u lopen). zondag 2000 kcal en rust.

Laatste 1,5 week lijkt gewicht constant te blijven, kan zijn dat ik toch wat massa aangezet heb op een of andere manier, en/of dat de stofwisseling vertraagd is. Ik vermoed dat als ik nog lager in kcal ga het me wel kracht gaat kosten. wat ik op 104,5 kg binnenkreeg weet ik niet precies maar schat rond de 3500 op trainingsdagen.

Wil het nog een week aankijken maar denk je dat het verstandig is om zaterdag een refeed te doen? Ik ben natuurlijk 10% gedaald, en heb nog nooit op 12% gestaan (ja als kind)

Hey Maurice, goed bezig! Een grote kans is dat het waterretentie is. Ik zou inderdaad een refeed inplannen en dan kijken wat er gebeurt. Als je na 2 weken nog steeds geen verandering ziet dan is het misschien verstandig om een dieet pauze te nemen van 10-14 dagen. Vooral als je al die tijd achter elkaar door hebt gedieet.

Heb je laatst al een dieet pauze genomen, dan zou je gewoon de kcal met 5-10% omlaag kunnen brengen. Het is dan ook verstandig om elke week een refeed in te plannen (gezien je lichaamsvetpercentage).

Laatst bewerkt:
Is prima. Een refeed kan er ook voor zorgen dat je water verliest.

Ik heb ze doorgelezen en in principe zijn dat gewoon goede artikelen. De richtlijnen zijn so far wel goed. Ik zou de refeed beginnen met wat fruit (1-2 stuks) en zuivel (0.5-1 liter/kg) om je leverglycogeen te hervullen. Daarna gewoon simpele koolhydraten laden (rijst, low fat ice cream, low fat cereals, eierkoeken, etc) en afbouwen met complexe koolhydraten (aardappelen, oats, volkoren pasta, etc).

Een overschot van 500kcal is wel een goede richtlijn om mee te beginnen. Als je de volgende dag opgeblazen bent (dan was het te veel). Na een tijdje vind je wel de sweet spot. Het is vooral experimenteren.

31-08-2012

paused squat (30cm box)
10x100kg
10x120kg
10x140kg

romanian deadlift
10x100kg
10x120kg
10x140kg

step-ups
12xlight bands
2x12xlight bands+mini bands

standing band leg curl
12xlight band
2x12xaverage band

one leg calf raise
15x40kg
2x15x60kg

standing band crunch
2x15xdouble average bands

band pull-throughs
2x15xlarge band

Comment:
Die squat ging duidelijk makkelijker dan vorige week. Mijn onderrug lijkt zich ook goed aan te passen. Het verzuurt nu minder met de oefeningen.

3/9/2012

bench press (wide grip)
3x5x100kg
5x100kg (reg grip)
5x110kg (sling shot)

pendlay row (snatch grip)
4x5x90kg

incline bench press
7x80kg+4x2

chins
7xbw+35kg+4x2

db upright row
10x20kg+5x3

lying db extension
10x15kg+3x3

incl hammer curl
9x20kg+3+3

Comment:
Ik denk dat het wide grip benchen toch minder potentie heeft dan mijn reguliere grip. Mijn triceps voelen toch wel iets zwakker dan normaal, daarnaast kan ik met die wide grip minder goed lanceren vanaf mijn borst. Op reps heb ik wel het gevoel dat ik er beter in ben.

04-09-2012

squat (30cm box)
5x140kg
5x160kg
2x5x175kg

deadlift
5x195kg (hooked)

front squat (31cm box)
8x140kg+3x2

assisted body curl
8xbw
8xbw+3x2

barbell calf raise
10x175kg+4x3
1x220kg 'walk out'
1x260kg ''

hanging leg raise
10xbw
10xbw+1.25kg
10bw+1.75kg

band good morning
10xdouble large bands
10xdouble large bands + light band
10xdouble large bands + average band

Comment:
Deze training ging weer een stuk makkelijker dan vorige week. Leuk om te zien hoe snel die adaption kan verlopen.

Laatst bewerkt:
die front squat blijft gruwelijk

Aangezien je zo hamert op een klein overschot op je trainingsdagen, neem ik aan dat je ook geen fan bent met IF-varianten waarop bijvoorbeeld op trainingsdagen een overschot van bijvoorbeeld 1500 kcal wordt gecreëerd en op rustdagen helemaal niets wordt gegeten? Kan je dat ook een beetje onderbouwen/staven?

die front squat blijft gruwelijk

Thanks. Als derde oefening is het ook zeker niet slecht.

Aangezien je zo hamert op een klein overschot op je trainingsdagen, neem ik aan dat je ook geen fan bent met IF-varianten waarop bijvoorbeeld op trainingsdagen een overschot van bijvoorbeeld 1500 kcal wordt gecreëerd en op rustdagen helemaal niets wordt gegeten? Kan je dat ook een beetje onderbouwen/staven?

Ja klopt inderdaad. Als je graag vet aan wilt zetten dan is het natuurlijk geen probleem. Maar zoals ik in een eerder artikel vermeld had is een overschot van 500kcal al overkill voor lean gains. Vooral als je eenmaal 4-5 jaar aan het trainen bent. Het aanzetten van spiermassa gaat dan nog heel erg traag, wat betekent dat er maar een hele kleine hoeveelheid aan calorieen van dat overschot wordt gebruikt voor het opbouwen van spiermassa. Denk maar aan 50-100kcal na een krachttraining.

Je kan een groot calorieoverschot creëren en de dag erop niets eten ja. Het zal uiteindelijk wel snel een belemmering worden voor de eiwitsynthese de volgende dag. Tijdens een dieet zou je zo een benadering kunnen volgen, alhoewel ik zoiets nooit zou aanraden. Het risico om een eetstoornis te ontwikkelen wordt ook groter naarmate er te lang wordt gevast en er te grote maaltijden gegeten worden. Het wordt dan weer moeilijk om terug te keren naar een reguliere maaltijdenpatroon van 3-4+ maaltijden per dag. Wat in mijn ogen weer optimaal kan zijn tijdens een bulkfase.

06-09-2012

bench press (light)
3x5x80kg.. ging hard, daardoor lichtelijk mijn rechter pec getweaked

incl db press
10x35.5kg
9x40.5kg

wide grip pull-up
10xbw+10kg
10xbw+20kg

ring dips
12xbw
12xbw+20kg
12xbw+30kg

one-arm barbell row
12x10kg
12x20kg
12x25kg

ring flyes + band face pulls
2x15xbw + 2x15xlight band

side raise
4x12x10kg

incline db curl
12x10kg
2x12x12.5kg

reverse grip band push down
12xaverage band
2x12xlarge band

Comment:
Van mijn rechter pec heb ik gelukkig niet meer zo een last.

He Victor, na aanleiding van je suggestie wil ik binnenkort een diet break inlassen, aangezien ik al een paar maanden aan het cutten ben.

Mijn inname ligt nu op 2200-2400 kcal op trainingsdagen + 45 min low intensity wandelen/fietsen)
en 1800 tot 2000 kcal op niet trainingsdagen (half uurtje low intensity lopen/fietsen). ( Op het avondeten heb ik weinig invloed).

Ongeveer 230 E/200 K/ 50 V op trainingdagen en 225E / 150K/ 45V op niet trainingsdagen

Aangezien ik 94 kg weeg en op zo’n 12% zit is dit behoorlijk laag ( al vermoed ik dat mijn stofwisseling vrij flexibel is en nooit echt hoog is geweest)
en ondanks dat ik nog behoorlijk kan trainen denk ik dat nog lager gaan me in de problemen gaat brengen, zowel qua prestaties als mentaal.

Nu dacht ik er aan om vooral carbs te verhogen en richting de 2800-3000 kcal (250 E/300 K/ 65 V) te gaan voor 2 weken.
Zou ik op rustdagen dan op 2500-2700 kunnen zitten of haal ik dan de effectiviteit van de break naar beneden?

Ik weet niet precies wat je activiteitenpatroon is, maar in de meest passieve omstandigheden zal je energieverbruik denk ik wel rond de 2800kcal liggen. Op een trainingsdag zal dat wel iets boven de 3000kcal zijn. Voor de zekerheid zou ik tijdens je diet break op je rustdagen rond de 3000kcal zitten en op je trainingsdagen nog 200-300kcal er boven op doen. De calorieën moeten dan voornamelijk van koolhydraten komen.

Wanneer je op rustdagen onder je onderhoud zit dan zal het herstel van je metabolisme niet zo goed verlopen. Je zal na je break wel iets van lichaamsvet hebben aangezet, maar dat is er binnen no time weer af als je weer aan het cutten bent. Als je nog vragen hebt dan kan je me altijd nog een pm sturen.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven