Interessant opzet. Ben benieuwd naar je ervaringen. Hoe lang ga je het volhouden vooraleer je het deftig evalueert?
Als ik het goed begrijp, vind je het niet optimaal om tijdens een 'recomp bulk' onder onderhoud te gaan eten op rustdagen? Als ik het goed herinner, was je mening hierover vroeger anders, nee? Toen heb je volgens mij ooit eens gezegd dat je "altijd" op je rustdagen onder onderhoud zou eten omdat dan een (klein) deficit creëren optimaal is.
De eventuele fat gains die je door de week ontwikkelt, verbrand je dan in het weekend (waarin ik aanneem dat je niet traint?). Hoe zou jij dat vet verbranden, mochten er in je schema geen twee opeenvolgende dagen voorkomen dat je niet traint (vb. omdat je om de dag traint)?
Dat worden 2 blokken van 6 weken.
Ja, voor een optimale anabole staat is het simpelweg niet gunstig om tussendoor katabool te zijn. Met een klein calorietekort zal je voornamelijk leverglycogeen depleten wat je de dag erop dan weer hervult. De eiwitsynthese verloopt optimaal wanneer je spier/leverglycogeen vol geladen zijn. Als je dus overfeed en daarna nog rond onderhoud blijft, dan zal je in een ‘optimale’ anabole staat verkeren.
Dat wil niet zeggen dat je met een EOD overfeeding opzet geen spiermassa aan kan zetten. Waarschijnlijk zet je alsnog even veel spiermassa aan als iemand die bulkt en dan toch weer spiermassa verliest tijdens zijn cut.
Ik denk dat het wekelijks recompen een betere potentie heeft tot spiermassa/kracht gains, betere herstel, etc. Dagelijks recompen (EOD overfeeding) is dan weer optimaal tijdens een dieet (wanneer je vetpercentage <10-12% is).
De opzet die ik nu hanteer werkt waarschijnlijk het beste met een 4xUB/LB opzet of een 3xFB, UB/LB opzet. Met een EOD trainingsopzet zou ik na een rustdag nog een extra rustdag inplannen om cardio te doen en de kcal te beperken om de vetgains te burnen.
VB: 1) WO, OFF, WO, OFF, WO, OFF, OFF (extra) of 2) WO, OFF, WO, OFF, WO, OFF, WO, OFF, OFF (extra).
Dit zal dan natuurlijk wel weer een impact op je herstel hebben. Maar aan de andere kant heb je wel weer een extra off dag van de weights.
En aan willem9 toevoegend, is het essentieel dat je cardio doet in het weekend en doet de dag er toe? Dat begreep ik namelijk niet goed uit je vorige post.
Zonder de extra cardio (op de 2de rustdag) wordt het moeilijk om de overfeeding van de hele week te compenseren. Dan moet je leven op 600-1000kcal waardoor het moeilijk wordt om genoeg eiwitten en essentiële nutriënten binnen te krijgen. Er wordt dan waarschijnlijk ook meer glycogeen dan lichaamsvet aangesproken.
Je kan het natuurlijk ook over 2 dagen doen, maar dan ben je weer langer katabool en heb je geen optimale recovery, eiwitsynthese na de workout van vrijdag.
Deze opzet is i.i.g. weer een experiment. Misschien zit ik er naast en gain ik als nog meer vet dan verwacht, of wordt mijn herstel belemmerd door de zondag. We zullen het zien.