Super nice Vic! Vooral je front squat is crazy haha
Nice vid en lekkere lb training, ging zeer soepel man!
idd daar zit nog meer in.
Zieke gewichten hanteer je man! Netjes!!!
Thanks, de gewichten zijn inderdaad gewoon submaximaal. De intensiteit bouw ik met de week wat op, zodat ik in de 6de week van dit blok kan gaan peaken.
Welke methode van tarinen/trainschema heeft je squat tot zo hoog weten te brengen?
De eerste echte gains kwamen toen ik van een split was overgestapt naar een 3xfull body routine. Squaten deed ik 2-3x per week met een matig-hoge volume en intensiteit. 3 sets van 3-8 herhalingen waarvan 1x per week echt zwaar. Mijn squat was toen binnen 3 maanden van 145kg naar 180kg gegaan. Kort daarna volgde ik een volledige smolov cyclus. Dat was weer 1 plate erbij. 180kg -> 220kg. Binnen een half jaar had ik dus zo een 75kg op mijn squat gepakt. Mijn squat was toen wel minder diep dan nu. Volgens mij scheelt het zo een 5cm. Het werd i.i.g. bij de bond goed gekeurd waar ik toen mijn wedstrijden deed. Daarnaast waren mijn gains voornamelijk ook beginner gains.
Hier kan je er nog meer over lezen.
Ik had toen ooit nog 250kg tijdens een meet gesquat. Daarvoor had ik eigenlijk dezelfde soort trainingen gedaan. 3-4x per week squaten waarbij het volume wel aardig varieerde van matig tot hoog. Ik deed toen ook veel varianten zoals pin en box squats met omgekeerde banden of tegen banden. Ik woog toen zo een 103-105kg. Daarna was ik overgestapt naar een frequentie van 2x per week met een lage/matige volume opzet. De diepte van mijn squat werd wel steeds minder, waardoor progressie tracken vanaf dat punt niet meer mogelijk is.
Kort daarna was ik gaan cutten en werd ik overvallen door allerlei blessures. Toen was alles in elkaar gestort. Vorig jaar had ik voor de zomer nog wel 250kg op een 35cm box gesquat aan 84kg. Dieper squaten lukte me niet i.v.m. mijn onderrug (bekken kanteling). Mijn revalidatie had ik toen wel te danken aan de Texas Method (ook een 3xfb opzet). Sindsdien is het me langzamerhand gelukt om naar een 30cm box te gaan. Ik had het nog wel geprobeerd om dieper te squaten, maar toen raakte ik meteen weer geblesseerd. Vandaar dat ik nu ook een box onder me heb tijdens het squaten. Ik verwacht i.i.g. wel weer 250kg te squaten. Dan zal dat weer een record zijn gezien de diepte en mijn huidige lichaamsgewicht.
Misschien ben ik wat afgedwaald, maar het beste wat je kan doen om je squat omhoog te brengen is simpelweg gewoon veel squaten (2-6x per week). Daarbij dan auto-reguleren zodat je je CNS spaart. In de opbouw/volume fase altijd 2-3 reps proberen over te houden tijdens de werksets. Daarnaast vooral op de bar speed letten. Hoe sneller de lifts verlopen hoe minder belastend het is voor je CNS. Na een lange periode kan je de intensiteit omhoog brengen, waarbij het volume dan omlaag wordt geschroefd.
Genen spelen uiteraard ook wel een rol. Vandaar dat mijn squat relatief gezien zo sterk is.
Vette log. Ik volg, hoop zelf ook nog eens een recomp soort gelijk aan dit te doen als ik wat sterker en groter ben. Bevalt het goed?
Bedankt. Zover werkt het goed om het lichaamsvetpercentage intact te houden en langzamerhand wat sterker te worden. Het enige nadeel is dat je controle moet houden over de kcal en dat de kracht/spiermassatoename iets minder snel verloopt dan wanneer er normaal gebulkt wordt.