Thanks. Het zijn eigenlijk meerdere cut en gain/maintenance cyclussen geweest wat voor die transformatie gezorgd heeft. In 2010 had ik eigenlijk mijn eerste echte cut gedaan en was ik binnen 5 maanden van 97kg naar de 82kg gegaan. Sindsdien langzaam weer aangekomen en langzaam weer gewicht verloren.
Mijn kracht was tijdens mijn eerste dieetperiode in elkaar gestort. Dit had onder andere te maken met blessures, leverages die ik niet meer had en het te lang door blijven diëten zonder een break. Ik denk dat ik toen 100kg op mijn totaal had in moeten leveren.
Ik kan hier wel een aantal richtlijnen voor je plaatsen om spiermassaverlies/krachtsverlies te minimaliseren/voorkomen. Na al die jaren ermee bezig zijn weet ik nu wat wel en niet werkt/optimaal is om te doen.
Calorietekort: dagelijks 15-20%
Eiwitinname: 2xbw of 2,5x je vetvrije massa (met een hoog vetpercentage kan je met minder weg komen, met een laag vetpercentage kan meer handig zijn).
Vetinname: 0,7-1,0xbw
Koolhydraten: 120-150g (tegen ketose, voldoende micro's, vezels, performance, betere nachtrust, etc).
Hoe hoger je vetpercentage is hoe minder goed je koolhydraten kan verdragen en vice versa. Koolhydraten zal ik altijd voor een gedeelte opsparen voor de laatste maaltijd van de dag (diner/avondeten). Je hebt dan een betere nachtrust, waardoor je automatisch beter herstelt. Low carb kan k*t voor de nachtrust zijn en zorgt er niet voor dat je meer vet verliest dan wanneer je geen low carb volgt.
Voor de rest zou ik ervoor zorgen dat de meeste kcal na een trainingssessie volgen (langer profiteren van de eiwitsynthese) en dat je dus de grootse maaltijd voor het slapen neemt (rond 18:00-22:00). Dit werkt beter anti-katabool, aangezien de hormonen vlak erna (tijdens je nachtrust) gaan pieken.
De maaltijdfrequentie kan je zelf mee spelen. 2-3 maaltijden werken over het algemeen wel goed voor de verzadiging tijdens een dieetfase. Echte verhoudingen van de macro's kan ik je niet geven, aangezien dit van de persoon en de dieetopzet afhangt. Voor
een consult zou je me hier kunnen contacteren.
1x per week kan je een vrije maaltijd implementeren (junk, o.i.d.), zolang de kcal maar niet te erg oplopen.
Dat zijn de algemene richtlijnen die ik je kan geven om succesvol gewicht te verliezen. Qua trainen is het nog belangrijk om het volume te droppen en om de intensiteit hoog te houden. Niet zomaar meer volume doen of hogere herhalingreeksen met een lage intensiteit. Dat is een formule voor spiermassaverlies.