AndroidHealthClinic

Rocks log: strongman offseason post-finale

Succes! Probeer er een beetje van te genieten.

20210626_132740.jpg

Succes! Of kan ik beter vragen: hoe ging het?

Goed gedaan man, jammer van de stenen maar je kan trots zijn.

Mooi om je in actie te zien en goed gepresteerd, je mag/moet trots zijn!

Moest helaas na twee onderdelen weg ivm afspraken maar was mooi om je te zien liften. :thumb:

wat een hitte overigens, stroomde van m’n rug af. Zal wel pittig voor je geweest zijn.

Moest helaas na twee onderdelen weg ivm afspraken maar was mooi om je te zien liften. :thumb:

wat een hitte overigens, stroomde van m’n rug af. Zal wel pittig voor je geweest zijn.
Zelfs als toeschouwer was het lekker. Weinig schaduw.

Heb mijn hemd goed in mijn lichaam staan.:)

iemand enige results?

okay chill! Jammer voor Rock, wel mooie namen en veel nieuw vers bloed wat echt nog gaat opkomen en verrassen! :)

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.094
Ik heb mijn verwachtingen overstegen vandaag. Na vier onderdelen gedeeld 7de en tussen de nummers 4 tm 8 zat maar één punt verschil, heel close dus. Helaas de stones verprutst want nieuwe tacky gebruikt en dat bleek de verkeerde keuze. Uiteindelijk 8ste geworden in een sterk veld en de nummers 1 tm 6 hebben zich volledig terecht gekwalificeerd.

De zesde rep op de log was jammer. 2 seconden meer en ik had hem en dat had me wel wat punten gescheeld want veel mensen met 5 en 6 reps. Conans keek ik het meest tegenop maar ging uiteindelijk het best. Was wel echt een slagveld want hij was goed zwaar en veel verloren hem al in de eerste stappen, mede door disbalans. Zelf daarom ook voor slow en steady gegaan.

Was ook weer even aanpassen want iedereen had een andere volgorde verwacht en een dl van een lichte verhoging. Was dan ook erg blij met de 6x280. Gelijk maar even de farmers bespreken dan..die gingen ook prima. Laatste baantje ging ik net wat te snel en haalde ik nog maar net de streep voor alles neerkletterde, maar gehaald is gehaald.

ik kan tevreden terugkijken en het vuurtje brandt.

Beeldmateriaal:

Mooie prestatie!💪🏽

Na het zien van je fb video's 🔥🔥🔥🔥

Poahhh respect man. Volgende keer kom ik ook neem ik action foto's en nakkies met @euphorea

Mooie filmpjes en flink sterk! En gezien het eerdere gesprek misschien nog wel de belangrijkste vraag: had je er weer lol in?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.098
een goede coach is in mijn ogen niet alleen iemand die wekelijks een (one size fits all) schemaatje opstuurt naar zijn cliënten die zij vervolgens klakkeloos overnemen, dat wekelijks verhogen en daarmee basta. Een goede coacht kijkt samen met de atleet naar de wensen en doelen en stelt aan de hand daarvan een doelgerichte programmering op. Mede afhankelijk van hoe gevorderd de atleet is kan daar dan weer feedback op gegeven worden en persoonlijke voorkeuren meegenomen.

Dat is de basis, maar ook enkel dat. Waarschijnlijk staat er nu een programmering op papier voor x aantal weken waarmee de atleet aan de slag kan. In het proces zullen er echter variabelen zijn zoals blessures/pijntjes of stress waar tijdens dit proces op ingespeeld moet worden en dan is goed contact tussen coach en atleet cruciaal. Dit contact tussen beide partijen blijft cruciaal in de gehele samenwerking en samen doet men ervaring op met dingen die wel of niet goed werken wat meegenomen kan worden in volgende cycli.

Zo ook het geval in de samenwerking tussen Tymen en mij. Ik werk nu ruim 1,5 jaar samen met Tymen en dit klikte eigenlijk meteen vanaf het begin en de eerste cyclus was ook direct een succes. Dit betekende echter niet dat er geen progressie meer gemaakt kon worden. Een van de fijne dingen aan deze samenwerking vind ik de open houding van Tymen waardoor we elkaar door de maanden heen steeds beter leerden kennen en ook de belasting steeds beter konden afstellen op de belastbaarheid. Tymen had al jarenlange ervaring met het coachen van powerlifters en heeft zelf in het verleden wel strongman onderdelen getraind, maar het coachen van een strongmanatleet was nieuw voor hem. Voornamelijk op de strongmanonderdelen was het dus sámen zoeken naar de juiste balans tussen belasting en belastbaarheid waarin mijn ervaring als atleet en zijn ervaring als coach elkaar complementeerden.

Als dat allemaal goed gaat is het logische gevolg dat je op termijn sterker en beter wordt in je sport. We zijn tegen de nodige hickups aangelopen zoals de coronamaatregelen waar iedereen last van had, maar ook persoonlijke omstandigheden zoals blessures, stress en de druk om te presteren. Ook daarin kan een coach meer zijn dan iemand die enkel je programma schrijft. Een coach kan ook een mentor zijn op meer vlakken dan enkel de sport die je beoefent. Mede door de gesprekken met Tymen heb ik toch besloten om mee te doen aan de kwalificatie van de sterkste man van Nederland, ondanks de druk om te presteren en de (irreële) angst niet te voldoen aan verwachtingen van anderen. Ook al had ik dan maar een korte voorbereiding en zou ik me naar alle waarschijnlijkheid toch niet kwalificeren; ik heb meegedaan met het doel was om weer plezier te hebben in het competen met gelijkgestemden en vrienden, ongeacht mijn plaatsing, en dat is gelukt. Een voorwaarde daarvoor is uiteraard wel gewoon dat ik alles geef wat ik in me heb en strijd voor wat ik waard ben, maar aan het einde van de dag bepaald mijn plaatsing niet of ik een leuke dag heb gehad of niet en dat is een overwinning op zich. Daarnaast weet je ook nooit van tevoren hoe zo’n dag loopt, want ik heb zeker mijn eigen verwachtingen overstegen.
Tl;DR: een goede coach kan je niet alleen fysiek, maar ook mentaal sterker maken. Thanks T!

Mijn reactie die ik elders had geplaatst even in een spoiler gezet:

Ik probeer altijd te waken voor de ‘kijk mij een goede coach zijn’-posts. Het is lastig om posts of lifts van atleten te delen zonder blijk te geven van een flinke mate van zelfoverschatting, en ik laat daarom liever de prestaties van ‘mijn’ atleten voor zichzelf spreken zonder mijn eigen rol daarin overdreven te laten zien. Ik vind daarbij ook dat coaches hun aandeel soms sterk lijken te overdrijven en dat aan de andere kant atleten hun eigen aandeel regelmatig sterk lijken te onderschatten. Het is natuurlijk de atleet die uiteindelijk de prestaties verricht.

Maar.

Als @RockOfAges het zo mooi weet te omschrijven dan vind ik dat ik daar ook op mag en moet reageren.

Alhoewel er van nature een sterk hiërarchische verhouding zit in de coach-atleet relatie denk ik dat die relatie er baat bij heeft wanneer die juist zo gelijkwaardig mogelijk is. Ik denk dat alleen bij een gelijkwaardige onderlinge band de één ook het stapje extra wil zetten voor de ander. Het betekent niet dat je per se de beste vrienden moet zijn maar het betekent wel dat er onderling een bepaald begrip is voor de ander. Dan heerst ook al snel heel sterk het gevoel dat je het echt sámen doet.

Dat vergt wel een bepaalde intensiteit die niet voor iedereen is weggelegd, want dan blijft het dus niet bij het wekelijkse schemaatje dat je uitschrijft. Dan wordt het een persoonlijke band waar zowel coach als atleet in moeten investeren. Dat kost tijd en dat kost energie. Maar de opbrengsten zijn dubbel zo groot, want de coach is dubbel betrokken bij de atleet en vice versa.

Stefan, je hebt jezelf afgelopen weekend laten zien in de sterkste man wereld en dat is voor het overgrote deel jóúw verdienste. Hoeveel gesprekken we ook gehad hebben, over training, over motivatie, over het leven en over alle andere belangrijke zaken; ik heb niet die stenen voor je kunnen tillen en ik heb niet die knop voor je kunnen omzetten. Dat heb je zelf gedaan, maat. Maar ik ben wél blij en trots dat we samen dit avontuur aan mogen gaan. Het is een genot om jou te mogen coachen.

Terug
Naar boven