Fitness Seller

Sandorrr - Onwards with Wendler

nee ik denk net dat een sterkere deadlift de OPLOSSING kan zijn :)

bicep injuries zijn veel voorkomend bij zowel BB'ers als bij SM, maar voor verschillende redenen. De mixed grip is sowieso een grote boosdoener bij beide, BB'ers zouden het imo nooit of nimmer mogen toepassen omdat het gewoon teveel stress op de bicep tendon van de supinated hand plaatst, en als je toch geen wedstrijden draait heeft het geen zin. SM is natuurlijk een andere zaak omdat ze in competitie soms niet anders kunnen.

in het geval van BB'ers zijn bicep injuries vaak te wijten (allemaal persoonlijke mening dus feel free to discard) aan veel strenuous bicep en schouderwerk, zonder dat er al teveel aandacht wordt besteed aan structural integrity van de genoemde spieren. Veel BB'ers curlen tegen de sterren op en doen allerhande zware pulldown maar deadliften niet of met matige gewichten.

dus ik denk dat zwaaaare deadlifts (lees: deadlift als een 'main lift' beschouwen) maar dan met een double overhand en straps wanneer grip faalt een enorm gezonde oefening is voor de biceps (o.a.) omdat de bicepspezen aan enorme statische krachten worden onderheven en dus sterker worden zonder op een manier die je niet kunt nabootsen met curls oid.
als je dat dan ook nog combineert met heavy chins, een oefening die de directe en indirecte functies van de biceps inroept (shoulder extension en arm flexion)
de supination van de hand is ook een primaire functie van de biceps, dus als je dumbbell curls doet kun je best je hand draaien, jwz van hammer naar bicep curl

dus als je al dit doet zou je normaal sterke, maar bovendien GEZONDE biceps moeten kweken, en dan kun je alle exotische biceps oefeningen uitvoeren met verminderd risico :D

allemaal persoonlijke mening, voortgebouwd op wat ik lees dus feel free to criticize

bullshit man

j/k :roflol:

Wat bedoel je precies met de structural integrity van je schouder/biceps?

En zou jij geen mixed grip toepassen bij wendler 5/3/1 bijvoorbeeld dan? Of begrijp ik je verkeerd?

En een spider curl achtige beweging is toch juist een combinatie van tegelijktijdige schouder extensie en anteflexie, niet chinnen?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #1.702
nee ik denk net dat een sterkere deadlift de OPLOSSING kan zijn :)

bicep injuries zijn veel voorkomend bij zowel BB'ers als bij SM, maar voor verschillende redenen. De mixed grip is sowieso een grote boosdoener bij beide, BB'ers zouden het imo nooit of nimmer mogen toepassen omdat het gewoon teveel stress op de bicep tendon van de supinated hand plaatst, en als je toch geen wedstrijden draait heeft het geen zin. SM is natuurlijk een andere zaak omdat ze in competitie soms niet anders kunnen.

in het geval van BB'ers zijn bicep injuries vaak te wijten (allemaal persoonlijke mening dus feel free to discard) aan veel strenuous bicep en schouderwerk, zonder dat er al teveel aandacht wordt besteed aan structural integrity van de genoemde spieren. Veel BB'ers curlen tegen de sterren op en doen allerhande zware pulldown maar deadliften niet of met matige gewichten.

dus ik denk dat zwaaaare deadlifts (lees: deadlift als een 'main lift' beschouwen) maar dan met een double overhand en straps wanneer grip faalt een enorm gezonde oefening is voor de biceps (o.a.) omdat de bicepspezen aan enorme statische krachten worden onderheven en dus sterker worden zonder op een manier die je niet kunt nabootsen met curls oid.
als je dat dan ook nog combineert met heavy chins, een oefening die de directe en indirecte functies van de biceps inroept (shoulder extension en arm flexion)
de supination van de hand is ook een primaire functie van de biceps, dus als je dumbbell curls doet kun je best je hand draaien, jwz van hammer naar bicep curl

dus als je al dit doet zou je normaal sterke, maar bovendien GEZONDE biceps moeten kweken, en dan kun je alle exotische biceps oefeningen uitvoeren met verminderd risico :D

allemaal persoonlijke mening, voortgebouwd op wat ik lees dus feel free to criticize

Hmm interessant. Over de mixed grip had ik al eens een discussie gelezen of deze al dan niet goed zou zijn. Misschien toch opteren voor de double overhand grip dan..
brb mezelf inlezen over structural integrity en dergelijke en toepassen. Kan ik beter in de toekomst op letten om het te voorkomen. Maar ik neem aan dat het nu nog van de strongman training is aangezien ik hiervoor nog nooit last van heb gehad?

---------- Post toegevoegd 7 May 2013 om 12:24 ----------

:roflol:

It's on!!!

:coffee:

Wat bedoel je precies met de structural integrity van je schouder/biceps?

En zou jij geen mixed grip toepassen bij wenlder 5/3/1 bijvoorbeeld dan? Of begrijp ik je verkeerd?

En een spider curl achtige beweging is toch juist een combinatie van tegelijktijdige schouder extensie en anteflexie, niet chinnen?

wel met structural integrity bedoel ik dat de werking van de biceps en de anterior deltoid dichter bij elkaar liggen dan de meesten zouden denken, en dat het daarom geen slecht idee is om oefeningen te doen die zowel arm flexion als shoulder extension gebruiken, vandaar het aanraden tot weighted chin ups (met supine grip voor de duidelijkheid)

nope ik zou mixed grip nooit toepassen tenzij je wedstrijdambities hebt voor PL of SM, anders nooit, maar dit is heel persoonlijk. Ik zie niet in waarom je niet gewoon straps zou gebruiken bij heavy deadlifts wanneer grip faalt (anders gewoon double overhand) en dan daarbuiten nog extra gripwerk zou doen, het is veiliger en het resultaat is hetzelfde. Ik heb teveel filmpjes gezien van mensen die hun biceps afscheuren tijdens een mixed grip deadlift.

ik weet niet juist wat je bedoelt maar een spider curl is toch met je lichaam tegen een bankje, dus lijkt het me dat er net geen (actieve) anteflexie optreedt, en al helemaal geen extension.

maar wat ik zeg kan je zo uit starting strength halen (tis ook daarin dak het las)

"three ways to work the biceps.
A. elbow flexion in isolation: a strict curl
B. Shoulder extenion with elbow flexion: a chin up
C. Elbow flexion with shoulder flexion: a barbell curl as described in this book

Thanks voor je uitgebreide antwoord.

wel met structural integrity bedoel ik dat de werking van de biceps en de anterior deltoid dichter bij elkaar liggen dan de meesten zouden denken, en dat het daarom geen slecht idee is om oefeningen te doen die zowel arm flexion als shoulder extension gebruiken, vandaar het aanraden tot weighted chin ups (met supine grip voor de duidelijkheid)

Dat is inderdaad geen slecht idee, maar is het behalve voor de effectiviteit van je biceps training ook nog ergens anders een goed idee voor? Omdat het hier over blessurepreventie ging, heeft dit een waarde daarin?

En volgens mij heeft de biceps de functie arm flexie en schouder anteflexie, niet schouder extensie. Of haal ik nu termen door elkaar? En schouder extensie is het achterwaarts bewegen van de arm (zoals bij chins) en schouder anteflexie is het voorwaarts bewegen van de arm (zoals bij spider curls)

nope ik zou mixed grip nooit toepassen tenzij je wedstrijdambities hebt voor PL of SM, anders nooit, maar dit is heel persoonlijk. Ik zie niet in waarom je niet gewoon straps zou gebruiken bij heavy deadlifts wanneer grip faalt (anders gewoon double overhand) en dan daarbuiten nog extra gripwerk zou doen, het is veiliger en het resultaat is hetzelfde. Ik heb teveel filmpjes gezien van mensen die hun biceps afscheuren tijdens een mixed grip deadlift.

Hmm interessant. Tja mijn voorkeur is gewoon alleen magnesium, en dan houdt mijn grip overhands wel op bij 180 kg oid. En ik heb het idee dat wanneer je grip afzwakt dat je gaat compenseren met je biceps etc, wat je nou net niet wil. Zoals je al zei is dat heel persoonlijk.

ik weet niet juist wat je bedoelt maar een spider curl is toch met je lichaam tegen een bankje, dus lijkt het me dat er net geen (actieve) anteflexie optreedt, en al helemaal geen extension.

maar wat ik zeg kan je zo uit starting strength halen (tis ook daarin dak het las)

"three ways to work the biceps.
A. elbow flexion in isolation: a strict curl
B. Shoulder extenion with elbow flexion: a chin up
C. Elbow flexion with shoulder flexion: a barbell curl as described in this book

Spider curl: bankje op licht incline, borst op bankje, starten met barbell vanuit hangende positie van de armen, dan curlen (flexie elleboog) en tegelijkertijd je ellebogen naar voren bewegen (anteflexie schouder)

Ik heb starting strength niet gelezen, maar is dat niet vergelijkbaar met optie C die je daar noemt?

Thanks voor je uitgebreide antwoord.

Dat is inderdaad geen slecht idee, maar is het behalve voor de effectiviteit van je biceps training ook nog ergens anders een goed idee voor? Omdat het hier over blessurepreventie ging, heeft dit een waarde daarin?

En volgens mij heeft de biceps de functie arm flexie en schouder anteflexie, niet schouder extensie. Of haal ik nu termen door elkaar? En schouder extensie is het achterwaarts bewegen van de arm (zoals bij chins) en schouder anteflexie is het voorwaarts bewegen van de arm (zoals bij spider curls)

de principes van Rippetoe zijn kort uitgelegd:
- laat spieren op een zo natuurlijke manier werken, dat is één, daarom dat hij dingen als barbells, dumbbells en bodyweightoefeningen verkiest boven machines,
- en twee, hoe meer spieren/spierfuncties je gebruikt bij één oefening, hoe productiever die oefening, dus via die logica is een chin up superieur aan een curl, en een curl met shoulder flexion superieur aan een strict curl (de soort curls die hij voorstelt moet je zelf maar eens bekijken in SS)

Hmm interessant. Tja mijn voorkeur is gewoon alleen magnesium, en dan houdt mijn grip overhands wel op bij 180 kg oid. En ik heb het idee dat wanneer je grip afzwakt dat je gaat compenseren met je biceps etc, wat je nou net niet wil. Zoals je al zei is dat heel persoonlijk.

Spider curl: bankje op licht incline, borst op bankje, starten met barbell vanuit hangende positie van de armen, dan curlen (flexie elleboog) en tegelijkertijd je ellebogen naar voren bewegen (anteflexie schouder)

er treedt idd schouderflexie op bij spidercurls, ik had er niet bij nagedacht maar hebt gebeurt idd, dus ja een spidercurl omvat dezelfde functies als een curl zoals Rippetoe ze voorstelt, maar omdat je je lichaamsbeweging beperkt door op een bankje te liggen en zo natuurlijke processen als leanback elimineert zal Rippetoe je vertellen dat het een ondergeschikte oefening is aan staande curls, maar uiteraard zijn de doelen van PL'ers en BB'ers anders. Voor dezelfde reden zegt Ripp dat Incline presses (45°) in zake krachtoefeningen een ondergeschikte oefening is aan een standing strict press, door op een bankje te liggen zet je een uitgeputte schouder in een risicovolle positie naarmate de set vordert omdat je leanback elimineert waardoor je schouder niet kunnen profiteren van de voordelige leverage -> krachtboost die (matige) leanback verschaft.

en ik weet niet meer waar shoulder extension ter sprake kwam, maar dat is idd geen functie van de bicep, ik was niet volledig in mijn uitleg, shoulder flexion treedt gewoon op bij pull ups net als bij andere lat oefeningen zoals rows en heeft niet echt iets met de biceps te maken dus excuses :)

Tweede keer dat ik in deze log kom. En de tweede keer dat ik lekkere trainingen lees in combinatie met een leuke discussie.
IN!

Ga je nou nog mee doen met die wedstrijd? :D

Tweede keer dat ik in deze log kom. En de tweede keer dat ik lekkere trainingen lees in combinatie met een leuke discussie.
IN!

2de keer maar? schande, het zou je startpagina moeten zijn :D

Ja ga je nou nog meedoen?

Laatst bewerkt:
Ja, hoe zit dat nou?
6qzdqw.gif
6qzdqw.gif

2d8kt2.jpg

Gewoon, omdat het kan :trollface:

ik drink nu chocomel atm :D

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.717
IN!

Hier worden bro-science verhalen brutaal verkracht door buffels met kennis.
Ja hoor, zal ik me even aanmelden?

2de keer maar? schande, het zou je startpagina moeten zijn :D

Ja ga je nou nog meedoen?
Do you got my back bro? no homo

Lichtjes naar links in mijn onderbroek, dankjewel voor de vraag!

Well_that_escalated_quickly.jpg

+1

Je hebt al een fanbase patateke kommaan seg
6qzdqw.gif
Heb jij dan die Facebook groep aangemaakt? [Afbeelding niet meer beschikbaar]

:(

Zie ook geen reden waarom hij het niet zou moeten doen ;).
Is toch leuke uitdaging voor jezelf ongeacht of je nu eerste wordt of laatste!
Als ik de uitdaging aanga wil ik mezelf echt drijven tot het uiterste & het onderste uit de kan halen, zonder mezelf valse beloften te doen.
Ik doe het voor de ervaring & de kennis die ik ervan zal opdoen :thumb:

holy shit gaan we nu bulk cheat meals in zijn log posten om hem jelly te maken?

prepare to be disgusted and jelly at the same time
Oooh better pepper thyselfs - this plan is going to backfire the shit out of you

Zie niet in waarom we dat niet zouden doen :o
Iets van 'spijt-komt-te-laat'.. :D

Thee en kwark hier - so close.jpg

Epic multi-quote :roflol:

Heb btw een mopje gemaakt over jouw D in mijn topic hihi :grinny:

(no homo)

Nette training massive!

Heb zelf nog nooit last gehad van mijn biceps, maar mixed grip lijkt mij wel een boos doener wat guts al zij.

Met het liften Gaf je toen een kleine ruk aan de stang of hield je er spaning op?

Terug
Naar boven