He marvin. Het is inderdaad erg vervelend om redelijk droog te blijven (+/-10%) en dan massa/kracht te pakken. In princiepe bouw je ook niet sneller spiermassa op als je 500kcal boven onderhoud gaat eten t.o.v 200 kcal boven onderhoud. Dus het nut van dirty/heavy bulken vind ik sowieso meer iets wat begraven moet worden, we leven in 2013en sixpacks zijn nou eenmaal belangrijker dan beertenders (ook al heeft the heavy bulker over het algmeneen meer kracht, dat even daargelaten)
Als ik je een paar tips mag geven

(waar ik zelf ook mee kamp, dus wellicht dat je jezelf hier in herkent) heb ik voor mezelf de volgende stappen gezet.
1) Wordt zo droog als nooit tevoren (geen 4-5%), maar eerder 6-7%, ripped dus, zodat je ziet dat als je op 6-7 staat je weet met welke ''massa'' je te maken hebt... zodoende heb je ook kunnen proeven aan het gevoel om op dat percentage te staan.
2) Schrap de recomp... dat is alleen maar besteed aan gasten die 90+kg wegen bij 5-6%. Op het gewicht waar je nu zit bereik je weinig met een recomp. (me too) (hiephoi: mischien 0.5 to 1 kg VVM per jaar) dat is voor mij persoonlijk al het dieeten en trainen niet waard. Ik hou ontzettend van de lifestyle/hobby, dus wil ik er meer uit knallen dan 0.5kg per jaar door een onnozelle recomp te doen)
3) Begin nadat je een tijdje op 6-7% hebt gestaan met kcal toe te voegen. Niet elke dag. Maar bijvoorbeeld 3 dagen per week (ma, woe,vr) een hoge kcal dag houden. En hierbij dus 500kcal boven onderhoud eten. Op di,do en in het weekend op onderhoud
4) Na 6-8 weken heeft je nieuwe stofwisseling zich aangepast aan de hogere kcal inname. Je bent 2-3 kilo zwaarder, nadeel: minder scherp als 8 weken geleden... (zie stap 5 voor het vervolg)
5) eet 2 weken lang 200-250kcal onder onderhoud. Na 2 weken ben je +/- 1kg - 1.5kg kwijt: vet en ook vocht), maar oogt meteen weer wel een stuk scherper.
6) Herhaal stap 3 en 4.
Het zijn dus fases van 8-10 weken. Waarin je 6-8 weken wat meer kcal eet, en balls to the walls geeft in de gym. gevolgd door 2 weken een lichte cut en tevens kan je deze 2 weken prima gebruiken om te deloaden en wat extra rustdagen in te plannen om je weer op te laden voor de volgende fase van 6-8 weken.
Zie het als 3 stappen vooruit, 2 stappen achteruit.
De netto winst zal dus steeds 0.5kg tot 1 kg winst zijn in elke cyclus van 8-10 weken (6-8 weken wat meer kcal, 2 weken minder kcal).... Vanuitgaande dat je (althans, ik wel) medio half augustus begint met cyclus 1 van 6-8 weken, zou je theoretisch gezien 5 cyclussen hebben gedaan van 8-10 weken voordat de zomer van 2014 begint.... dat wil dus zeggen dat er 2.5kg-5kg winst zou zijn.... (t.o.v een recomp het gehele jaar/gehele maand en dag in dag uit door) en ook al is 2.5kg de minimale grens, koop maar eens 2.5kg vlees bij de slager, en leg dat thuis maar eens op een bord: dat is toch best een hoop!
Misschien vind je mijn post waardeloos, maar lees hem nog eens een keer door en geef je mening. Ik heb zelf tijden (al dan niet jarenlang) gesukkeld om vetvrije massa te pakken, door ''bulk'' en cut'' cycles in te lassen, en ook maandenlang een recomp gedaan. Beiden liepen uit op teleurstellende resultaten, dus wil ik het nu vanuit een heel ander oogpunt aanpakken, want beiden gevallen (het extreme bulken, of het doorgaanse jaar recompen als heel nederland aan de stampot zit bij de openhaard) vind ik extreem.
I'm stoked om deze weg te bewandelen in elk geval