Maar na 5 jaar als naturel al je genetisch potentieel behaald hebben betwijfel ik. Ik denk dat er op dit forum wel mensen zijn die het tegendeel bewijzen. Kijk maar naar g-men. Die komt vanuit een naturel (wedstrijd) bodybuilding achtergrond en had zeker meer dan 5 jaar getraind voordat hij strongman ging doen. Toen hij naar strongman switchte kreeg hij er vrij snel massa (en niet enkele grammetjes) bij door de andere belasting en andere manier van trainen.
Als je er vanuit gaat dat je in de eerste 5 jaar (naturel) trainen echt álles goed doet, dan zul je qua
spiermassa toch echt 80-90% van wat je potentieel kunt opbouwen ook opgebouwd hebben.
Echter, dit schetst een situatie die in alle opzichten ideaal is en zo werkt in 99 van de 100 gevallen niet.
De meesten hebben sowieso 2 a 3 jaar 'rommelen' nodig, voordat ze ook precies weten hoe ze optimaal moeten trainen.
Het feit dat er maar weinigen zullen zijn die de eerste 5 jaar trainen dus ook alles meteen goed doen en de 'onvoorspelbaarheid des levens', zorgen ervoor dat de meesten ergens tussen de 5 en 10 jaar voor nodig hebben om hun naturelle potentieel (nagenoeg) te behalen.
Mocht je
na 10 jaar
consistent trainen toch nog een groot aantal kilo's aan pure spiermassa opbouwen, dan weet ik bijna zeker dat je tijdens de eerste 10 jaar ergens flinke steken hebt laten vallen.(of dat er sprake is van chemische ondersteuning)
Overigens voor het ontwikkelen van kracht is het een heel ander verhaal.
Dat is een proces waar echt veel langer een stijgende lijn in kan zitten.
Na 20+ jaar nog steeds sterker worden -al zijn het dan kleine beetjes- zijn geen uitzondering.
Dit is overigens simpel verklaarbaar door het feit dat krachtprestaties door véél meer factoren bepaald worden dan alleen spiermassa.