Fitness Seller

Starx Log: Returning to Greyskull

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.521
Ik geloof er helemaal geen zak van dat je on harder moet trainen. Als ik met een gram test per week op de bank ga zitten, groei ik ook. Train ik er normaal bij, groei ik wat meer. Train ik veel meer dan normaal, groei ik heel misschien nog ietsje meer. Maar diminishing returns en zo...
Helemaal mee eens, maar dat was de discussie toch niet, Kraak. :p

Ik geloof er helemaal geen zak van dat je on harder moet trainen. Als ik met een gram test per week op de bank ga zitten, groei ik ook. Train ik er normaal bij, groei ik wat meer. Train ik veel meer dan normaal, groei ik heel misschien nog ietsje meer. Maar diminishing returns en zo...

Het punt is vooral dat je met roids sneller herstelt. Dus een schema dat gemaakt is voor roiders, is wss te zwaar voor naturals. Al krijg ik niet het idee dat dit schema voor gebruikers is. Volume is iig niet te gek ofzo.

Helemaal mee eens, maar dat was de discussie toch niet, Kraak. :p

Het punt is vooral dat je met roids sneller herstelt. Dus een schema dat gemaakt is voor roiders, is wss te zwaar voor naturals. Al krijg ik niet het idee dat dit schema voor gebruikers is. Volume is iig niet te gek ofzo.

Nee klopt, maar mijn punt want dan weer dat roiders geen zwaardere schema's hoeven te maken :)

Goeie vraag. Ik vind veel van de gratis intermediate schema's niet ideaal voor me, vaak een te hoog volume en moeilijker om van te herstellen. Ik ben inmiddels 44, met een drukke baan en een sociaal leven. Dit schema leek me dus op het lijf geschreven en dan vind ik 15 eurie het gemakkelijk waard.

Zelf schema's samen stellen kan ik best, maar ik merk dat ik me beter aan een bestaand schema houdt, dan heb ik minder de neiging om allerlei dingen toe te gaan voegen en te veranderen.

Het werkt tot nu toe heel goed voor mij.
Ik merk ook dat veel pl schema's net wat te zwaar zijn (vooral de high freq schema's) en deels door mn lengte herstel ik moeilijker (daarom nu ook veel kortere rom varianten erbij zoals boxsq/boxdl). Is altijd weer roeien met de riemen die je hebt.

Opzich is 40 nog helemaal nier oud, maar ik denk ook wel dat jongens van 18 veel meer volume en freq. Kunnen handelen. Uiteindelijk moet je gewoon doen wat werkt toch:)

Dus een schema dat gemaakt is voor roiders,

Probleem is niet dat het voor juicers is gemaakt want dan zou een natural er normaliter niet aan beginnen. Probleem is dat veel schema’s door juicers (& fake natty’s) zijn gemaakt en klakkeloos worden overgenomen door naturals.

Een ander grappig aspect is dat natural sporters na een jaar of 5 dedicated trainen, rusten en eten zich nog steeds in allerlei bochten wringen met verschillende schema’s terwijl ze feitelijk hun genetisch potentieel hebben bereikt en met veel minder energie hun verkregen spiermassa kunnen behouden. (En er dán wellicht nog wat grammetjes spiermassa bij kunnen pakken).

Vrijwel alle goede PL schema's hebben dezelfde componenten in zich, het gaat meer om de effort die je in je trainingen stopt en of je er in gelooft is mijn mening, er van uitgaande dat de frequentie van de main lifts ok is en je je eigen herstelvermogen weet. Er is imho wel een duidelijk verschil hoe BB'ers en PL/strongman trainen. Maar na 5 jaar als naturel al je genetisch potentieel behaald hebben betwijfel ik. Ik denk dat er op dit forum wel mensen zijn die het tegendeel bewijzen. Kijk maar naar g-men. Die komt vanuit een naturel (wedstrijd) bodybuilding achtergrond en had zeker meer dan 5 jaar getraind voordat hij strongman ging doen. Toen hij naar strongman switchte kreeg hij er vrij snel massa (en niet enkele grammetjes) bij door de andere belasting en andere manier van trainen.

Maar na 5 jaar als naturel al je genetisch potentieel behaald hebben betwijfel ik.

Bij mij is het niet eens twijfel. Ben na 35+ jaar nog niemand tegengekomen die mij aan m’n zekerheid heeft doen twijfelen.

Staar je niet blind op fake natty’s ;)

Maar na 5 jaar als naturel al je genetisch potentieel behaald hebben betwijfel ik. Ik denk dat er op dit forum wel mensen zijn die het tegendeel bewijzen. Kijk maar naar g-men. Die komt vanuit een naturel (wedstrijd) bodybuilding achtergrond en had zeker meer dan 5 jaar getraind voordat hij strongman ging doen. Toen hij naar strongman switchte kreeg hij er vrij snel massa (en niet enkele grammetjes) bij door de andere belasting en andere manier van trainen.

Als je er vanuit gaat dat je in de eerste 5 jaar (naturel) trainen echt álles goed doet, dan zul je qua spiermassa toch echt 80-90% van wat je potentieel kunt opbouwen ook opgebouwd hebben.
Echter, dit schetst een situatie die in alle opzichten ideaal is en zo werkt in 99 van de 100 gevallen niet.

De meesten hebben sowieso 2 a 3 jaar 'rommelen' nodig, voordat ze ook precies weten hoe ze optimaal moeten trainen.
Het feit dat er maar weinigen zullen zijn die de eerste 5 jaar trainen dus ook alles meteen goed doen en de 'onvoorspelbaarheid des levens', zorgen ervoor dat de meesten ergens tussen de 5 en 10 jaar voor nodig hebben om hun naturelle potentieel (nagenoeg) te behalen.

Mocht je na 10 jaar consistent trainen toch nog een groot aantal kilo's aan pure spiermassa opbouwen, dan weet ik bijna zeker dat je tijdens de eerste 10 jaar ergens flinke steken hebt laten vallen.(of dat er sprake is van chemische ondersteuning)

Overigens voor het ontwikkelen van kracht is het een heel ander verhaal.
Dat is een proces waar echt veel langer een stijgende lijn in kan zitten.
Na 20+ jaar nog steeds sterker worden -al zijn het dan kleine beetjes- zijn geen uitzondering.

Dit is overigens simpel verklaarbaar door het feit dat krachtprestaties door véél meer factoren bepaald worden dan alleen spiermassa.

Laatst bewerkt:
  • #2.531
Deload weekje!

Training afgelopen zondag:

Goblet Squat
5x10x24

Hammergrip Chins
30x

Band Pull Apart
50x

Vandaag:

Squat
10x20
5x60
3x80
5x5x90

Bench
10x20
5x40
5x5x60

Weinig bijzonders allemaal...

Geplande deload volgens het schema, of omdat je je toch niet goed voelde?

• #2.533
Geplande deload volgens het schema, of omdat je je toch niet goed voelde?
Ik voel me op zich goed, maar neem liever geen risico na het griepje en een lange week voor de boeg. Dan kan ik daarna gewoon weer verder gaan, opgefrist en wel.

Daar ga je wel lekker van herstellen.
Volgende week ga je je afvragen waar je al die energie vandaan haalt. :)

Maar gaat er nou gejuiced worden of niet? :D

Terug
Naar boven