XXL Nutrition

Starx Log: Returning to Greyskull

Toen ik een single @8 met 180kg deed was mijn 1RM 192,5kg. Close, but no cigar. Voor een 200kg DL lijkt me 180kg voor de single net ietsje te kort te schieten.

Ja dan was je 'Rate' of perceived exertion wellicht niet juist ;). Dat vind ik dus ook het nadeel van RPE zover ik er als niet-ervarings-deskundige kan over oordelen. Het blijft een inschatting en beoordeling van moment van de dag.

Ik heb nog geen idee, deadlift zal de komende maand toch wel omhoog gaan als de reps lager worden. Voel me nu in ieder geval niet al te best: overal pijn , snotneus en een zere keel...bah...

Dat denk ik ook, ga er van uit dat de heren van BBM dat schema goed in elkaar zetten voor een piek moment. Beterschap Star!

Als je ervoor piekt dan is het zeker te halen, mits je techniek met die dubbels net zo goed is als je max.

Dit!

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.823
Dat vind ik dus ook het nadeel van RPE zover ik er als niet-ervarings-deskundige kan over oordelen. Het blijft een inschatting en beoordeling van moment van de dag.
Dat is bij % based schema's niet wezenlijk anders, soms voelt een set van 5 met 80% aan alsof je nog staat op te warmen en een andere keer lijkt het alsof iemand er stiekem nog wat kilo's heeft bij gehangen. Daarmee zeg ik niet dat het soms best moeilijk is om RPE objectief in te schatten en je gevoel aan de kant te zetten, het is iets wat je echt moet leren.

Dat denk ik ook, ga er van uit dat de heren van BBM dat schema goed in elkaar zetten voor een piek moment. Beterschap Star!
Thanks, man! Zeker, het schema werkt daar naartoe. Hopelijk vanavond een aangepaste training, even kijken hoe het allemaal gaat...

Daarmee zeg ik niet dat het soms best moeilijk is om RPE objectief in te schatten en je gevoel aan de kant te zetten, het is iets wat je echt moet leren.
Dat is toch nooit mogelijk en volgens mij ook niet de bedoeling. Het is volgens mij juist de bedoeling dat de waarneming subjectief is, geheel aangepast op jouw beleving.
Ik begrijp dan niet goed hoe je je gevoel aan de kant moet zetten om een RPE te bepalen, dat heeft toch alles met je gevoel te maken?
Voor alle duidelijkheid ik heb er nooit mee gewerkt dus zal het wel helemaal fout hebben. :o

Dat is toch nooit mogelijk en volgens mij ook niet de bedoeling. Het is volgens mij juist de bedoeling dat de waarneming subjectief is, geheel aangepast op jouw beleving.
Ik begrijp dan niet goed hoe je je gevoel aan de kant moet zetten om een RPE te bepalen, dat heeft toch alles met je gevoel te maken?
Voor alle duidelijkheid ik heb er nooit mee gewerkt dus zal het wel helemaal fout hebben. :o
Je probeert juist een subjectieve waarneming zoveel mogelijk objectief te maken. https://articles.reactivetrainingsystems.com/2017/12/05/how-to-use-rpe-in-your-training-correctly/

• #3.826
Met gevoel bedoel ik in dit geval onder andere op ego. Maar bijvoorbeeld ook op even iets minder zin hebben op een dag. Dat zijn gevoelens die een objectieve beoordeling van je RPE in de weg kunnen zitten. Dus ja, RPE werkt veel op ‘gevoel’, maar je moet wel objectief kunnen blijven beoordelen of dat gevoel juist is of niet.

Ja dan was je 'Rate' of perceived exertion wellicht niet juist ;). Dat vind ik dus ook het nadeel van RPE zover ik er als niet-ervarings-deskundige kan over oordelen. Het blijft een inschatting en beoordeling van moment van de dag.
Nee, dat is gewoon mijn DL. Die stopt gewoon plots met van de vloer te komen.

Met gevoel bedoel ik in dit geval onder andere op ego. Maar bijvoorbeeld ook op even iets minder zin hebben op een dag. Dat zijn gevoelens die een objectieve beoordeling van je RPE in de weg kunnen zitten. Dus ja, RPE werkt veel op ‘gevoel’, maar je moet wel objectief kunnen blijven beoordelen of dat gevoel juist is of niet.
Inderdaad.
Soms voelt alles heel zwaar en heb je weinig zin. Maar dan nog moet je leren een @8 als @8 te scoren, ook al voelde het heel erg zwaar en had je zelfs geen zin om nog een rep te doen. Als je er nog 2 in de tank had is het nog steeds een @8 en geen @10.

• #3.829
Inderdaad.
Soms voelt alles heel zwaar en heb je weinig zin. Maar dan nog moet je leren een @8 als @8 te scoren, ook al voelde het heel erg zwaar en had je zelfs geen zin om nog een rep te doen. Als je er nog 2 in de tank had is het nog steeds een @8 en geen @10.
Zoals met zoveel dingen is het niet heel moeilijk allemaal, maar ook niet altijd zwart/wit. "Meh, it's nuanced..." zoals ze bij BBM zeggen.

• #3.830
Van dubbels 180 naar 200 vind ik ook wel een grote stap, maar de deadlift is anders dan de meeste lifts he. Geen eccentrische fase enzo...
Even gemist deze, maar dit is inderdaad100% waar, een deadlift is een heel ander beestje! Denk dat 1 RM calculators hier ook het minst goed voor werken.

Beterschap "snotneus" :P

Dank ijzerbroeder!

Ik heb besloten om pas zaterdag weer te gaan trainen, de ervaring leert dat het na een paar dagen wel verdwenen is en geef zo de boel wat extra rust.
Mijn ervaring is net dat als ik eens goed train, met een verkoudheid, het sneller beter gaat.

Even gemist deze, maar dit is inderdaad100% waar, een deadlift is een heel ander beestje! Denk dat 1 RM calculators hier ook het minst goed voor werken.
Ik dacht dat alleen showerige pubers de DL naar beneden lieten fl*kkeren zonder eccentrische fase. Doen jullie dat in je home gym ook dan?

• #3.836
Mijn ervaring is net dat als ik eens goed train, met een verkoudheid, het sneller beter gaat.
Meh, tot nu toe gaat het alleen maar slechter. Ben zelfs mijn stem kwijt.... :(

Ik dacht dat alleen showerige pubers de DL naar beneden lieten fl*kkeren zonder eccentrische fase. Doen jullie dat in je home gym ook dan?
Nope, dat kan ik echt niet doen. Gecontroleerd laten zakken geeft al een fikse dreun...

Meh, tot nu toe gaat het alleen maar slechter. Ben zelfs mijn stem kwijt.... :(
Beterschap man!
Nope, dat kan ik echt niet doen. Gecontroleerd laten zakken geeft al een fikse dreun...
Ik dacht al :p Ik laat hem ook langzaam zakken, en dan nog landen op 2 schuimrubber matjes.....
Alleen maar beter als training, hoogstens slechter voor je ego, al boeit mij dat helemaal niets. Als je traint voor een PL wedstrijd is dat een ander verhaal natuurlijk.

• #3.839
Misschien ben jij de enige in je omgeving die dat erg vindt. :p

Nee, heel vervelend zo'n stomme verkoudheid. Hopelijk ben je er snel van verlost.
Haha, wie weet zijn sommigen er wel blij mee! Zware verkoudheid sucked echt behoorlijk, je kan nog beter een back tweak hebben. Totaal niet in staat geweest iets te doen....

Beterschap man!

Ik dacht al :p Ik laat hem ook langzaam zakken, en dan nog landen op 2 schuimrubber matjes.....
Alleen maar beter als training, hoogstens slechter voor je ego, al boeit mij dat helemaal niets. Als je traint voor een PL wedstrijd is dat een ander verhaal natuurlijk.
Thanks! Zeker beter om gecontroleerd te laten zaken, omdat je vooral in het excentrische gedeelte veel kracht bouwt. Gewoon goed hip hingen maakt het een stuk makkelijker.

Hopelijk vanavond weer eerste training, denk switchen naar HLM want 4 dagen per week gaat het de komende weken niet meer worden. Denk wel dat ik behoorlijk sterker ben geworden weer, ondanks het ziek zijn nu.

Haha, wie weet zijn sommigen er wel blij mee! Zware verkoudheid sucked echt behoorlijk, je kan nog beter een back tweak hebben. Totaal niet in staat geweest iets te doen....

Thanks! Zeker beter om gecontroleerd te laten zaken, omdat je vooral in het excentrische gedeelte veel kracht bouwt. Gewoon goed hip hingen maakt het een stuk makkelijker.

Hopelijk vanavond weer eerste training, denk switchen naar HLM want 4 dagen per week gaat het de komende weken niet meer worden. Denk wel dat ik behoorlijk sterker ben geworden weer, ondanks het ziek zijn nu.
Ik ben wel benieuwd hoe je die HLM vindt.
Ik ga straks aan week 4 (inloop-week meegerekend) beginnen. Na HLM denk ik de peaking cycle van 3 weken eens te proberen. (advanced, fast)

Terug
Naar boven