AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles, part II

Bezoekers in dit topic

bij je mp zit wel een mooie dikke single te groeien denk ik zo, vorig jaar deed je toch een max van 80kg?

90! :punch:

Daarvoor zat ik ook met dit soort gewichten triples en doubles te doen. Bij MP kon ik vaak een zwaardere single maximaal doen dan je zou verwachten op basis van zware reps. Als ik deze 3x3x76 als 3x3RM (=ca. 90%) neem dan is mijn max iets van 85. Zou me toch niet verbazen als een 90 er nu weer inzit. Moet ik alleen niet 2 dagen ervoor gebencht hebben.

Bij DL is het meestal juist andersom geweest wat betreft voorspelde 1RM en echte.
 
Nu ga ik singles doen, maar niet elke week boven de 160. Even bedenken hoe ik dat ga doen.
Misschien ook gewoon aan RPE 8 singles doen? Je houdt gewoon 2 reps in de tank om je lichaam niet te overbelasten. Een gewicht aan RPE 8 tillen zou je ook voor meerdere sets moeten kunnen doen. Dus als je meerdere singles wil trekken kan dat ook.
 
:D excusez moi
een bw+ mp is heel netjes natuurlijk, en niet voor iedereen haalbaar.
voor je deadlift lijkt het me inderdaad wel handig om niet steeds tegen je max aan te zitten
 
Misschien ook gewoon aan RPE 8 singles doen? Je houdt gewoon 2 reps in de tank om je lichaam niet te overbelasten. Een gewicht aan RPE 8 tillen zou je ook voor meerdere sets moeten kunnen doen. Dus als je meerdere singles wil trekken kan dat ook.

Beter om met lagere gewichten te experimenteren met kleine veranderingen, en de verbeteringen toe te passen bij hogere.

:D excusez moi
een bw+ mp is heel netjes natuurlijk, en niet voor iedereen haalbaar.
voor je deadlift lijkt het me inderdaad wel handig om niet steeds tegen je max aan te zitten

Ik ben daar inderdaad geen fan van, bij elke lift niet. Het gros van je training hoort bij 70-85% te worden gedaan IMO.
 
Beter om met lagere gewichten te experimenteren met kleine veranderingen, en de verbeteringen toe te passen bij hogere.
Je denkt dat het puur techniek is en niet zozeer de kracht die ontbreekt?
Met een RPE 8 kan je naar mijn ervaring bij DL nog aardig de techniek in houden. Bij BP ook.
Bij squat kan ik het niet, maar daar lukt het me zelfs bij 50% niet altijd, de laatste tijd. Dus daar moet ik geen uitspraak over doen op dit moment. :(
 
Je denkt dat het puur techniek is en niet zozeer de kracht die ontbreekt?

Ik zit nu redelijk aan de max qua kracht, maar ik denk inderdaad nog wel wat winst te kunnen pakken met kleine dingetjes. En uit te vinden waar de max echt ligt, om daarop de volgende cycle te baseren.
 
Squat paused
Set 1: 20 kg × 5
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 3
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 120 kg × 3
Set 6: 120 kg × 3
Set 7: 120 kg × 3
Set 8: 120 kg × 3
Set 9: 120 kg × 3

Kom steeds sneller met de heupen terug onder de bar bij de ascend, dat maakt het beduidend minder zwaar.

Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 102,5 kg × 8
Set 5: 102,5 kg × 8
Set 6: 102,5 kg × 8

Pull Up
Set 1: 5 reps
Set 2: BW (+10 kg) × 5
Set 3: BW (+10 kg) × 5
Set 4: BW (+10 kg) × 4

Doe dit maar 1x/week, toch maak ik nog progressie.

Zweten geblazen.
 
Kom steeds sneller met de heupen terug onder de bar bij de ascend, dat maakt het beduidend minder zwaar.
Is er een bepaalde cue die je daarbij geholpen heeft?
Ik krijg het heel moeilijk onder controle.
 
Is er een bepaalde cue die je daarbij geholpen heeft?
Ik krijg het heel moeilijk onder controle.

Ik denk aan hoe de heupen naar voren moeten en begin eigenlijk al met douwen als ik nog beneden zit. Ergens rond het sticking point 'pakt' hij. De beweging voelt raar, maar het valt niet te ontkennen dat je makkelijker door je sticking point komt.
 
Ik denk aan hoe de heupen naar voren moeten en begin eigenlijk al met douwen als ik nog beneden zit. Ergens rond het sticking point 'pakt' hij. De beweging voelt raar, maar het valt niet te ontkennen dat je makkelijker door je sticking point komt.
Het lukt me soms om gewoon rechter naar onderen te gaan. Dus nog ver voordat je weer naar boven gaat. "Gewoon" je kont minder ver naar achteren steken. Dat resulteert ook in een iets verticaler torso. Die reps voelen soms belachelijk licht aan.
 
Kom steeds sneller met de heupen terug onder de bar bij de ascend, dat maakt het beduidend minder zwaar.
Hoe werkt dat? Je knieen eerder naar voren drukken?
 
Hoe werkt dat? Je knieen eerder naar voren drukken?
Het ligt er aan wat je net verkeerd doet.
Minder goodmorning, knieën langer naar voor houden, in zijn geheel iets meer rechtop squatten ... hebben allemaal eigenlijk een beetje hetzelfde effect.
 
Het ligt er aan wat je net verkeerd doet.
Minder goodmorning, knieën langer naar voor houden, in zijn geheel iets meer rechtop squatten ... hebben allemaal eigenlijk een beetje hetzelfde effect.
Ja, ik denk dat dat samengaat. En toch is de good-morning style bij powerlifters gebruikelijker volgens mij, omdat men daar meestal hogere gewichten mee wegkrijgt.
 
Ja, ik denk dat dat samengaat. En toch is de good-morning style bij powerlifters gebruikelijker volgens mij, omdat men daar meestal hogere gewichten mee wegkrijgt.
Nee, die is niet gebruikelijk. Er zijn lifters die er zwaar mee kunnen liften, maar gebruikelijk is die niet.
Forward lean is helemaal niet hetzelfde als een goodmorning squat. Bij een goodmorning squat schieten de heupen sneller omhoog dan de schouders bij het uit the hole komen. Dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn bij aardig wat forward lean.
De forward lean is een gevolg van de lage bar positie. Veel lifters kunnen meer liften met de barbell lager op de schouders.
 
Het lukt me soms om gewoon rechter naar onderen te gaan. Dus nog ver voordat je weer naar boven gaat. "Gewoon" je kont minder ver naar achteren steken. Dat resulteert ook in een iets verticaler torso. Die reps voelen soms belachelijk licht aan.

Ik zet daar ook op in: recht naar beneden zakken. Werkt voor mij veel fijner dan kont naar achteren. Maar ergens is het gek. Of je nu recht naar beneden zakt of de kont naar achter duwt, de bar moet boven midvoet blijven.

Hoe werkt dat? Je knieen eerder naar voren drukken?

Denk jij niet aan de descent nu?
 
Nee, die is niet gebruikelijk. Er zijn lifters die er zwaar mee kunnen liften, maar gebruikelijk is die niet.
Forward lean is helemaal niet hetzelfde als een goodmorning squat. Bij een goodmorning squat schieten de heupen sneller omhoog dan de schouders bij het uit the hole komen. Dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn bij aardig wat forward lean.
De forward lean is een gevolg van de lage bar positie. Veel lifters kunnen meer liften met de barbell lager op de schouders.
Ik vind hem altijd een aardige good morning beweging hebben:
En idd, door de low bar squat positie is dit ook bijna een automatisch gevolg.
Denk jij niet aan de descent nu?
Nee, je zei de ascent toch? Als je heupen onder de bar moeten komen terwijl de benen nog niet gestrekt zijn is de enige oplossing volgens mij de knieen meer naar voren drukken.
 
Ik vind hem altijd een aardige good morning beweging hebben:
Ja, er nu eentje uitkiezen en dat dan gaan projecteren op "alle" of "veel" of "de meeste" is een beetje gemakkelijk he.
 
Ja, er nu eentje uitkiezen en dat dan gaan projecteren op "alle" of "veel" of "de meeste" is een beetje gemakkelijk he.
Misschien gooi ik dan forward lean en GM wel teveel op een hoop....
 
Nee, je zei de ascent toch? Als je heupen onder de bar moeten komen terwijl de benen nog niet gestrekt zijn is de enige oplossing volgens mij de knieen meer naar voren drukken.

Nooit bij nagedacht, maar dat lijkt me het geval inderdaad. Denk dat dat is wat zo raar voelt.
 
Back
Naar boven