AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles, part II

Bezoekers in dit topic

Nooit bij nagedacht, maar dat lijkt me het geval inderdaad. Denk dat dat is wat zo raar voelt.
Als je niet echt naar achteren schiet moet je dat niet actief gaan doen. Dit lijkt me enkel nuttig als je heupen naar achteren schieten bij het naar boven komen.
Je kan het beste je knieën in dezelfde positie houden tijdens het eerste deel van de concentrische beweging.

Bij een high-bar squat of een olympische squat kan je echt actief proberen de hele weg je heupen zo goed mogelijk onder de barbell te houden.
Bij een powerlifting squat of een squat die dient om zoveel mogelijk te kunnen squatten/zo sterk mogelijk te worden (dus niet als assistentie voor oly lifting etc.)kan je veel meer lean toestaan en zitten de heupen een stuk verder achter de barbell. Hierdoor ga je meer posterior chain gebruiken (erg veel spiermassa).
 
Als je niet echt naar achteren schiet moet je dat niet actief gaan doen. Dit lijkt me enkel nuttig als je heupen naar achteren schieten bij het naar boven komen.
Je kan het beste je knieën in dezelfde positie houden tijdens het eerste deel van de concentrische beweging.

Bij een high-bar squat of een olympische squat kan je echt actief proberen de hele weg je heupen zo goed mogelijk onder de barbell te houden.
Bij een powerlifting squat of een squat die dient om zoveel mogelijk te kunnen squatten/zo sterk mogelijk te worden (dus niet als assistentie voor oly lifting etc.)kan je veel meer lean toestaan en zitten de heupen een stuk verder achter de barbell. Hierdoor ga je meer posterior chain gebruiken (erg veel spiermassa).

Ik zie dat niet zo zwart wit. Het is je eigen keuze: heupen onder de bar proberen te houden (betere mechanische positie, maar minder posterior chain) of heupen meer naar achter (meer forward lean, meer posterior chain). Ik neig naar de eerste, zoals deze bijvoorbeeld (je ziet inderdaad de knieën naar voren komen tijdens de ascent):

 
Dit is forward lean, zonder goodmorning (naar mijn mening).
Voor zover te zien van recht van voren, komen idd zijn heupen en schouders tegelijk en met constante hoek in beweging, dus denk het ook.
 
Ik zie dat niet zo zwart wit. Het is je eigen keuze: heupen onder de bar proberen te houden (betere mechanische positie, maar minder posterior chain) of heupen meer naar achter (meer forward lean, meer posterior chain). Ik neig naar de eerste, zoals deze bijvoorbeeld (je ziet inderdaad de knieën naar voren komen tijdens de ascent):

Dit is een typische uitvoering van een gewichtheffer.
Hoogstwaarschijnlijk zou die zwaarder kunnen squatten als hij low-bar zou gaan en meer posterior chain zou gebruiken. Maar voor een gewichtheffer brengt dat niet veel bij omdat ze die houding niet gebruiken tijdens hun competitie-lift. Ze trainen dus om zo sterk mogelijk te worden in de houding die nuttig is voor hun sport.
Voor algemene kracht is dit dus een minder voordelige techniek om aan te houden.
 
Dit is een typische uitvoering van een gewichtheffer.
Hoogstwaarschijnlijk zou die zwaarder kunnen squatten als hij low-bar zou gaan en meer posterior chain zou gebruiken. Maar voor een gewichtheffer brengt dat niet veel bij omdat ze die houding niet gebruiken tijdens hun competitie-lift. Ze trainen dus om zo sterk mogelijk te worden in de houding die nuttig is voor hun sport.
Voor algemene kracht is dit dus een minder voordelige techniek om aan te houden.

Dit is high bar ja, maar ik zou niet weten waarom het niet werkt voor low bar. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat je niet op diepte al je heupen naar voren moet duwen, dat haalt de spanning een beetje van je hamstrings af en dat is vast niet goed voor je knieën. Op je sticking point gaan duwen is echter een no-brainer.
 
Dit is high bar ja, maar ik zou niet weten waarom het niet werkt voor low bar. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat je niet op diepte al je heupen naar voren moet duwen, dat haalt de spanning een beetje van je hamstrings af en dat is vast niet goed voor je knieën. Op je sticking point gaan duwen is echter een no-brainer.
Je moet bij low-bar gewoon niet te vroeg gaan proberen je heupen onder de barbell te krijgen. Anders schieten je knieën veel te ver naar voren.
Het werkt ook het beste bij squatters met weinig forward lean volgens mij.
 
Ik vind hem altijd een aardige good morning beweging hebben:
En idd, door de low bar squat positie is dit ook bijna een automatisch gevolg.

Layne norton's femur length en korte torso veroorzaken vooral de forward lean ook al zou hij high bar squatten. Je moet squatten op de manier waarmee jij het meeste gewicht kan verplaatsen, welke past bij je body en welke sustainable is over een langere periode. Deze squat pillar series vids van Juggernaut vind ik wel useful, ongeacht of je nu low of high bar squat. Hier part 1...deel 2 t/m 5 taat ook op youtube.

 
Die techniek pillars series van Juggernaut zijn idd erg interessant. Zitten echt goeie tips tussen.
 
Jullie weten toch dat ik geen filmpjes kijk!!!!

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 122,5 kg × 7
Set 6: 122,5 kg × 7
Set 7: 122,5 kg × 7
Set 8: 122,5 kg × 7

Ik durf eigenlijk wel te hopen op 4x7x130 ipv 4x6. We gaan zien.

Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 112,5 kg × 1
Set 6: 125 kg × 3

Normaal doe ik alleen paused op maandag, maar ik wilde wel even aan een zwarig gewicht voelen. Nou, dat viel tegen! Ik kan blijkbaar niet direct mijn paused werk cashen.

Bench paused
Set 1: 112,5 kg × 3
Set 2: 112,5 kg × 3
Set 3: 112,5 kg × 3
Set 4: 112,5 kg × 3

Dat ging dan weer verhoudingsgewijs makkelijk, maar regular paused is ook veel makkelijker dan 2 of 3 sec paused vind ik.

Doe morgen wel wat upperback shit, had geen zin meer.
 
2 a 3 seconden maakt een redelijk verschil ja. Dat is toch ff wennen als je daaraan begint.
 
2 a 3 seconden maakt een redelijk verschil ja. Dat is toch ff wennen als je daaraan begint.

Ja, voelde erg zwaar de afgelopen weken. Dacht dat daarom een non-paused 125 triple wel redelijk makkelijk te doen (eind van vorige cycle 4x3x120).
 
Ja, voelde erg zwaar de afgelopen weken. Dacht dat daarom een non-paused 125 triple wel redelijk makkelijk te doen (eind van vorige cycle 4x3x120).
Het is blijkbaar niet de periode om zwaar te benchen, voor ons ouwe zakken.
 
maar regular paused is ook veel makkelijker dan 2 of 3 sec paused vind ik.
hoe lang is regular paused dan? een pauze is toch minimaal wel 2 sec
 
hoe lang is regular paused dan? een pauze is toch minimaal wel 2 sec
Als je het echt gaat timen is die vaak een stuk korter.
Tijdens een wedstrijd zie je ook vaak hele korte pauzes. (valt me op de laatste tijd)
 
Als je het echt gaat timen is die vaak een stuk korter.
Dat is zeker zo. Vanaf het moment dat je de stang stil houdt, een-en-twin-tig, twee-en-twin-tig....en dan pas door. Dat is best lang.
 
Het is blijkbaar niet de periode om zwaar te benchen, voor ons ouwe zakken.
:whip:

Ja een samenvatting in 2-3 zinnen is vaak een stuk prettiger :)
het lukt mij ook nooit om een filmpje helemaal te kijken, dan moet het wel heeeel interessant zijn

Als je het echt gaat timen is die vaak een stuk korter.
Tijdens een wedstrijd zie je ook vaak hele korte pauzes. (valt me op de laatste tijd)
dat moet ook tijdens een wedstrijd, een lift mag nooit failen omdat de scheids te langzaam de commando's roept

Heel kort. Stilleggen op de borst en gaan.
ik leg altijd even stil op de borst, maar zou dat voor mezelf geen pauzed noemen
 
Ik lig ook muisstil op mn bench.....1-2 sec..... daarna plof ik bijna uit elkaar
 
dat moet ook tijdens een wedstrijd, een lift mag nooit failen omdat de scheids te langzaam de commando's roept
Hij heeft daar redelijk wat tijd voor hoor.
De barbell moet normaal stil liggen op de borst, maar daar wachten ze tegenwoordig niet meer op. (wat in het voordeel van de lifter is)
 
Back
Naar boven