AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles, part II

Bezoekers in dit topic

Paar singletjes erna gingen verrassend makkelijk. Misschien moet ik toch wat pittiger opwarmen.
jaah, hier mag op z'n minst nog wel een 100x3 ofzo tussen.
wel lekker die 150x7
 
Op naar de 10x150..moet te doen zijn voor je..
 
Die opwarming voor je DL is niet echt ideaal nee.
Ik zou met zulke opwarming de 140kg niet eens van de grond krijgen. Lijkt me ook gevaarlijk om blessures op te lopen.

Ik kom wel net van de fiets he, maar ik zal wat meer doen.

Op naar de 10x150..moet te doen zijn voor je..

Als ik de scheentjes niet eraf haal tussen reps door haal ik dat wel denk ik.
 
Ik kom wel net van de fiets he, maar ik zal wat meer doen.
Je opwarming dient niet echt om je hartslag omhoog te krijgen, mar om je lichaam te preppen voor de beweging die je gaat doen onder zware belasting.
Daar helpt fietsen niet bij als je gaat DLen. Wel als je gaat wielrennen.
Dat je spieren al wat warm zijn kan wel helpen. Maar dat wil niet zeggen dat je CNS niet wat voorbereiding mag krijgen.
 
Je opwarming dient niet echt om je hartslag omhoog te krijgen, mar om je lichaam te preppen voor de beweging die je gaat doen onder zware belasting.
Daar helpt fietsen niet bij als je gaat DLen. Wel als je gaat wielrennen.
Dat je spieren al wat warm zijn kan wel helpen. Maar dat wil niet zeggen dat je CNS niet wat voorbereiding mag krijgen.

Daar kun je over discussiëren. Wat moet er dan precies gebeuren? Beter signalen geleiden? Ik geloof er niks van. Het gaat primair om de spieren en hun lokale aansturing, maar dat is niet het CENTRAAL zenuwstelsel.

---

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 120 kg × 1
Set 6: 130 kg × 1
Set 7: 137,5 kg × 3
Set 8: 137,5 kg × 3
Set 9: 137,5 kg × 3
Set 10: 137,5 kg × 3

Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 118,5 kg × 3
Set 6: 118,5 kg × 3
Set 7: 118,5 kg × 3
Set 8: 118,5 kg × 3

Tussendoor reverse flys, band-oefeningen en blackburns.

Dit ging zoals ik redelijkerwijs mag verwachten: niet makkelijk, maar ook niet heel zwaar. Veel beter dan vorige week vrijdag dus!
 
Dit ging zoals ik redelijkerwijs mag verwachten: niet makkelijk, maar ook niet heel zwaar. Veel beter dan vorige week vrijdag dus!
hier zit alles in om best wel positief vooruit te kunnen kijken .
 
Je CNS stuurt toch de spieren aan? Dat is toch ook een deel van de reden waarom high volume werkt voor krachtgains: je wordt dan 'beter' in de beweging op zich.
 
Daar kun je over discussiëren. Wat moet er dan precies gebeuren? Beter signalen geleiden? Ik geloof er niks van. Het gaat primair om de spieren en hun lokale aansturing, maar dat is niet het CENTRAAL zenuwstelsel.
Ja, dat kan inderdaad wel kloppen. CNS + PNS ... whatever. Dat was verkeerd uitgedrukt.
Ik bedoel dat je beter kan liften als je de beweging een aantal keren "oefent" met steeds zwaardere gewichten. Je bent mentaal beter klaar voor de taak, maar volgens mij ook gewoon neurologisch.
Anders zou je gewoon voor je training je hele lichaam wat kunnen warm draaien en vervolgens van elke lift die je gaat doen direct aan de top-set beginnen.
Of dan zouden de back-off sets na een zware single net even zwaar aanvoelen als tijdens de warm-up naar die heavy single toe. Maar dat doen ze niet. Die voelen lichter. Terwijl je meer vermoeid bent als je zet doet.
Het aantal sets dat je daar voor nodig hebt zal wel van persoon tot persoon afhangen. Ik heb er gewoon heel veel nodig.
 
Dit ging zoals ik redelijkerwijs mag verwachten: niet makkelijk, maar ook niet heel zwaar. Veel beter dan vorige week vrijdag dus!
Dat zijn toch al wel mooie squats. Setjes met 140kg zijn voor zeer binnenkort mag ik vermoeden. :)
Over je bench durf ik niets meer te zeggen. Ik kan me niet echt voorstellen dat ik het je ooit ga nadoen.
 
Je kunt je CNS wel "trainen" in de zin van dat je het laat wennen aan zwaardere gewichten. Je CNS geeft eigenlijk aan dat een gewicht van meer dan 100 kg in je nek een potentieel gevaar vormt voor je lichaam. Door steeds de grens te verleggen komt de "alarmfase" steeds later. Dit is volgens mij wel meer een geleidelijk proces dan dat dit meteen een duidelijk resultaat geeft binnen één trainingssessie.
 
Je kunt je CNS wel "trainen" in de zin van dat je het laat wennen aan zwaardere gewichten. Je CNS geeft eigenlijk aan dat een gewicht van meer dan 100 kg in je nek een potentieel gevaar vormt voor je lichaam. Door steeds de grens te verleggen komt de "alarmfase" steeds later. Dit is volgens mij wel meer een geleidelijk proces dan dat dit meteen een duidelijk resultaat geeft binnen één trainingssessie.
Zou het niet kunnen dat je tijdens de opwarming je lichaam weer duidelijk maakt dat zulke stress er weer aankomt en dat je op die manier de "rem" wat later laat opspringen? (in combinatie met de gewenning over langere termijn) Dus de meer permanente aanpassingen gebeuren door herhaaldelijk zware lasten te tillen, maar de meer acute aanpassing gebeurt door de opwarming?
 
Zou het niet kunnen dat je tijdens de opwarming je lichaam weer duidelijk maakt dat zulke stress er weer aankomt en dat je op die manier de "rem" wat later laat opspringen? (in combinatie met de gewenning over langere termijn) Dus de meer permanente aanpassingen gebeuren door herhaaldelijk zware lasten te tillen, maar de meer acute aanpassing gebeurt door de opwarming?
Tja, het zou heel goed kunnen natuurlijk. Zal binnenkort eens kijken wat er over te vinden en te lezen is.
 
hier zit alles in om best wel positief vooruit te kunnen kijken .

Zeker, maar ik ben ervaren genoeg om niet té enthousiast te worden. Het kan opeens weer tegenvallen.

Je CNS stuurt toch de spieren aan? Dat is toch ook een deel van de reden waarom high volume werkt voor krachtgains: je wordt dan 'beter' in de beweging op zich.

Je kunt je CNS wel "trainen" in de zin van dat je het laat wennen aan zwaardere gewichten. Je CNS geeft eigenlijk aan dat een gewicht van meer dan 100 kg in je nek een potentieel gevaar vormt voor je lichaam. Door steeds de grens te verleggen komt de "alarmfase" steeds later. Dit is volgens mij wel meer een geleidelijk proces dan dat dit meteen een duidelijk resultaat geeft binnen één trainingssessie.

Star geeft het antwoord denk ik: binnen een trainingssessie kan er niet zoveel gebeuren met het CNS, op langere termijn wel. In die zin is opwarmen vooral een spierending. Maar jezelf voorbereiden met semizware gewichten, zoals Rik zegt, heeft wel een functie denk ik ook. Maar dat zou vooral wel eens mentaal kunnen zijn.
 
milo-croton.jpg
 
Maar jezelf voorbereiden met semizware gewichten, zoals Rik zegt, heeft wel een functie denk ik ook. Maar dat zou vooral wel eens mentaal kunnen zijn.
Mentaal, maar toch ook wel golgi/proprioceptie reflexen onder belasting een beetje oprekken.
 
Mentaal, maar toch ook wel golgi/proprioceptie reflexen onder belasting een beetje oprekken.

Ik weet niet of ik die heb eigenlijk :D
 
Ik weet niet of ik die heb eigenlijk :D
alle spieren 'weigeren' verder op te rekken dan een bepaalde grens, iedereen geeft het instinctmatig op bij een bepaald gewicht als de spieren het signaal geven dat het 'niet gaat', de Golgi receptoren spelen hier een rol. Daar zit nog wel een stukje winst zoals Rik zegt.
 
Je kunt je CNS wel "trainen" in de zin van dat je het laat wennen aan zwaardere gewichten. Je CNS geeft eigenlijk aan dat een gewicht van meer dan 100 kg in je nek een potentieel gevaar vormt voor je lichaam. Door steeds de grens te verleggen komt de "alarmfase" steeds later. Dit is volgens mij wel meer een geleidelijk proces dan dat dit meteen een duidelijk resultaat geeft binnen één trainingssessie.

Met de nadruk op potentieel gevaar dan. Als ik near max 1RM squat dan denk ik met unracken hmm f*cking zwaar voelt dit in m'n nek, maar ik weet dat ik het kan squatten omdat ik het recent vaker heb gedaan en dat is dan ook vrijwel altijd zo of ik moet een cue technisch niet goed uitvoeren. Het verschilt wel per dag/week hoe soepel die reps dan gaan. Dave Tate zegt dat toch ook' just because the weight feels heavy, does not necessarily mean you can't squat it' :). Als PL'er traint je je CNS toch zodat je motor units meer spiervezels weten in te zetten procentueel waardoor het gewicht dus langzamerhand 'lichter' voelt.
 
Back
Naar boven