MuscleMeat

The Lebowski Chronicles, part II

Bezoekers in dit topic

Fijn om te lezen dat ik hier niet alleen maar onzin heb zitten verkondigen. :D
Leuk zo'n dagje en trainen met Pjotr is ook nice.
 
Fijn om te lezen dat ik hier niet alleen maar onzin heb zitten verkondigen. :D
Leuk zo'n dagje en trainen met Pjotr is ook nice.

Ja, jij scoort dikke punten! :)
 
En veel van wat Yoda heeft gezegd gaat hier ook op :D
 
Anger leads to hate??

Grappig, dat bedacht ik me vanmorgen ook al op de fiets :)

Heb je het stuk gelezen? Op zich staan er wel interessante dingen in, bijvoorbeeld over de wisselwerking vet-testosteron. Geeft wel weer meer motivatie om toch echt aan dat vet te blijven denken.

If you’re a male over 20% bodyfat, or a female over 30% body fat, getting down to the 12-15%/20-25% range will make it easier to train hard, recover well, and build more muscle and strength.
Klinkt goed natuurlijk! Maar wat ik lastig vind: hoe waardevol is dit stuk? Is deze auteur credible?
 
Laatst bewerkt:
En veel van wat Yoda heeft gezegd gaat hier ook op :D

Powerful you have become?

Anger leads to hate??

Heb je het stuk gelezen? Op zich staan er wel interessante dingen in, bijvoorbeeld over de wisselwerking vet-testosteron. Geeft wel weer meer motivatie om toch echt aan dat vet te blijven denken.

Klinkt goed natuurlijk! Maar wat ik lastig vind: hoe waardevol is dit stuk? Is deze auteur credible?

Ik neem deze meneer zeker serieus, mijn huidige schema is deels op zijn site gebaseerd. Maar dat hele vet-testosteron verhaal lijkt me nogal opgeblazen. Het effect is namelijk vrij klein: binnen normale fysiologische waarden heeft testosteron niet zoveel invloed op spieropbouw. Als je binnen die range van heel laag naar heel hoog gaat, ja dat zul je wel merken. Maar die typische 10-20 procent plus of min kun je verwaarlozen. AAS-gebruikers gaan niet voor niets naar minimaal 4-5x de fysiologische waarde.

Er kunnen andere voordelen verbonden zijn aan een beperkte hoeveelheid lichaamsvet, maar ik denk niet dat je die claim op dit moment hard kunt maken. Als je training niet wordt beperkt door slechte conditie, denk ik dat je als dikkerdje niet of nauwelijks in het nadeel bent.
 
Military Press
Set 1: 20 kg × 5
Set 2: 40 kg × 5
Set 3: 50 kg × 5
Set 4: 57,5 kg × 1
Set 5: 67,5 kg × 5 belt
Set 6: 51 kg × 8
Set 7: 51 kg × 8
Set 8: 51 kg × 8

Pull Up (Weighted)
Set 1: 83 kg × 5
Set 2: 93 kg × 5
Set 3: 93 kg × 5
Set 4: 93 kg × 5

Bench Press legs up
Set 1: 50 kg × 6
Set 2: 85 kg × 8
Set 3: 90 kg × 8
Set 4: 90 kg × 8

Ab Roller
Set 1: +83 kg × 8 knietjes
Set 2: +83 kg × 8 staand, groene band, gaatje 9
Set 3: +83 kg × 5 staand, paarse band, gaatje 9

CGBP
Set 1: 90 kg × 6
Set 2: 90 kg × 6

Je kunt op het moment een hangbrug bouwen met mijn triceps... hard als staalkabels :D
 
Powerful you have become?



Ik neem deze meneer zeker serieus, mijn huidige schema is deels op zijn site gebaseerd. Maar dat hele vet-testosteron verhaal lijkt me nogal opgeblazen. Het effect is namelijk vrij klein: binnen normale fysiologische waarden heeft testosteron niet zoveel invloed op spieropbouw. Als je binnen die range van heel laag naar heel hoog gaat, ja dat zul je wel merken. Maar die typische 10-20 procent plus of min kun je verwaarlozen. AAS-gebruikers gaan niet voor niets naar minimaal 4-5x de fysiologische waarde.

Er kunnen andere voordelen verbonden zijn aan een beperkte hoeveelheid lichaamsvet, maar ik denk niet dat je die claim op dit moment hard kunt maken. Als je training niet wordt beperkt door slechte conditie, denk ik dat je als dikkerdje niet of nauwelijks in het nadeel bent.
Mee eens. Het hele verhaal dat je pas onder de 12% (bij mannen) effectief spieren gaat opbouwen wordt ook binnen de Henselmans-Mooren clan verkondigd, maar mi zonder goede onderbouwing.
Ga er maar vanuit dat er onder zo'n PL of boomstamwerper flink wat spieren zitten, en dat dat toeneemt bij training. Wat er waarschijnlijk aan de hand is, dat er op een graatmager fysiek een onmiddellijke toename van een paar spiervezels zichtbaar is na een maand training, dus visueel effect.
 
Ik neem deze meneer zeker serieus, mijn huidige schema is deels op zijn site gebaseerd.
Fijne schrijfstijl ook, interessante artikelen over het (veronderstelde) effect van slaap op afvallen. Need more sleep :rolleyes:
 
Mee eens. Het hele verhaal dat je pas onder de 12% (bij mannen) effectief spieren gaat opbouwen wordt ook binnen de Henselmans-Mooren clan verkondigd, maar mi zonder goede onderbouwing.
Ga er maar vanuit dat er onder zo'n PL of boomstamwerper flink wat spieren zitten, en dat dat toeneemt bij training. Wat er waarschijnlijk aan de hand is, dat er op een graatmager fysiek een onmiddellijke toename van een paar spiervezels zichtbaar is na een maand training, dus visueel effect.
Nee heeft met insuline gevoeligheid te maken, boven de 15% slaat je lichaam makkelijker een surplus op als vet. Meer is het niet. Ze zeggen niet dat je dan ook slechter massa aanzet. Het is dat je in een surplus zwaarder gestraft wordt boven de 15%, je word dus sneller nog dikker. :D
Maar die bayesian pipo's vinden kracht ook niet belangrijk en Victor heeft nog weleens moeite het leven van een werkende volwassene met een gezin in te schatten...

En ehm...in? ;)
 
Mee eens. Het hele verhaal dat je pas onder de 12% (bij mannen) effectief spieren gaat opbouwen wordt ook binnen de Henselmans-Mooren clan verkondigd, maar mi zonder goede onderbouwing.
Ga er maar vanuit dat er onder zo'n PL of boomstamwerper flink wat spieren zitten, en dat dat toeneemt bij training. Wat er waarschijnlijk aan de hand is, dat er op een graatmager fysiek een onmiddellijke toename van een paar spiervezels zichtbaar is na een maand training, dus visueel effect.

Nee heeft met insuline gevoeligheid te maken, boven de 15% slaat je lichaam makkelijker een surplus op als vet. Meer is het niet. Ze zeggen niet dat je dan ook slechter massa aanzet. Het is dat je in een surplus zwaarder gestraft wordt boven de 15%, je word dus sneller nog dikker. :D
Maar die bayesian pipo's vinden kracht ook niet belangrijk en Victor heeft nog weleens moeite het leven van een werkende volwassene met een gezin in te schatten...

En ehm...in? ;)

Ja, dat insulineverhaal lees je veel, maar ook van dit vraag ik me af of aan een betrekkelijk klein effect niet teveel wordt opgehangen. Volgens mij is het vooral visceraal vet dat invloed heeft op je insulinegevoeligheid. Dus zolang je geen buikje hebt, kun je rustig op 20% of zelfs hoger staan zonder negatieve gevolgen.

Ik vind het <15%-argument op Strengththeory voor wedstrijdlifters wel sterk: een lifter van 92,5 kg op 12% heeft meer spiermassa dan eentje van 92,5 kg op 27 % (beide in -93 kg). De eerste zou dus op den duur hogere maxes moeten kunnen halen. De vraag is natuurlijk wel of dat lukt als je periodes moet diëten.
 
Verder nog even een dienstmededeling: ik heb mijn langetermijnplan een beetje aangepast, ambitieuzer wat betreft frequentie. Het wordt:

1) Fase 1a en 1b zoals nu (ABC-DAB-CDA...)
2) Fase 1c in een split (ABCD-ABCD...)
3) Fase 2 als 4x/week fullbody (ABA'B'-ABA'B'..., bijvoorbeeld SQ+BP, A' = FSQ+CGBP)
4) Fase 3 klassieke fullbody (ABC-ABC-...)

Fase 3 als ABC omdat de intensiteit dan heel hoog ligt en dan komt CNS herstel om de hoek kijken. Maar verder werk ik er langzamerhand naar een beetje mannelijke frequentie toe :)
 

Bijlagen

  • Trainingsplan 2016 - Schema update.pdf
    36,5 KB · Weergaven: 134
Sterkte met het volume, dan maar.

Heeft iemand een goed onderbouwd verhaal, liefst metastudie, over die insulinegevoeligheid vs vet%.
 
Sterkte met het volume, dan maar.

Heeft iemand een goed onderbouwd verhaal, liefst metastudie, over die insulinegevoeligheid vs vet%.

Squat
Set 1: 20 kg × 10
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 122,5 kg × 3 easy
Set 6: 100 kg × 8
Set 7: 100 kg × 8
Set 8: 100 kg × 8

Romanian Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 100 kg × 8
Set 3: 100 kg × 8
Set 4: 100 kg × 8

Bulg. Split squat
Set 1: 30 kg × 8
Set 2: 30 kg × 8
Set 3: 30 kg × 8

GHR
Set 1: +83 kg × 4
Set 2: +83 kg × 4
Set 3: +83 kg × 3

Bent Over Row pink op de ring
Set 1: 70 kg × 8
Set 2: 75 kg × 8
Set 3: 75 kg × 8

Eventjes wennen aan de knee sleeves, maar prima aankoop! Vooral bij Rom. DL., heb nogal knokige knietjes en dat leverde nogal eens blauwe plekken op.
 
Heu, netjes allemaal toch? Welke sleeves had je gekocht?
 
Mooi onderbouwd verhaal
 
Sterkte met het volume, dan maar.

Heeft iemand een goed onderbouwd verhaal, liefst metastudie, over die insulinegevoeligheid vs vet%.

Volume kan ik, afgewogen tegen frequentie, regelen met assistance. Aan het eind is het er bijna allemaal uit, dan doe ik het grootste deel van het volume op de main lifts.

Heu, netjes allemaal toch? Welke sleeves had je gekocht?

Ja hoor, prima. Ik heb de sleeves van SBD.

Mooi onderbouwd verhaal

Je bent zelf een mooi onderbouwd verhaal!
 
Ja thanks, dat hoor ik wel vaker!
 
Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 110 kg × 1
Set 6: 120 kg × 4
Set 7: 95 kg × 8
Set 8: 95 kg × 8
Set 9: 95 kg × 8

120x4 is al een stuk beter, vorige keer was het 120x2.

Pull Up dead hang
Set 1: +83 kg × 6
Set 2: +83 kg × 6
Set 3: +83 kg × 6

Spoto press (3 sec pause)
Set 1: 70 kg × 8
Set 2: 80 kg × 8
Set 3: 80 kg × 7

Eerst dacht ik: waarom niet gewoon paused? Maar dan laat je onwillekeurig misschien toch wat gewicht op de borst rusten. Weet niet of die tightness oefening nu zo belangrijk is, maar er zit ook een element van speed in, dus ik laat het maar even.

Hanging Leg Raise
Set 1: +83 kg × 6
Set 2: +83 kg × 6
Set 3: +83 kg × 6

Tricep Dip
Set 1: +83 kg × 8
Set 2: +98 kg × 8

Alles gaat volgens plan. Werkcapaciteit en kracht neemt prima toe.
 
Back
Naar boven