AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles, part II

• Topic Starter Topic Starter
Geen enkele fysio kan op voorhand aangeven waar precies de oorzaak ligt. Je begint bij behandelen natuurlijk met de minst ingrijpende behandeling. Lost dit het probleem niet op dan zoek je verder. De aanpak van je fysio is daarom ook heel logisch.

Hehehe, de professionele patiënt ;) Maar lijkt me logisch ja, we gaan het zien. Maar als ik moeten gokken, gok ik toch op de wervels, aangezien ik altijd al naar een bochel heb geneigd, waardoor je nek meer naar voren buigt en je hoofd meer 'hangt'. Dat je dan nekspieren overbelast is duidelijk.

Dat de kwaal nu komt opzetten, na dertig jaar met zo'n houding zonder klachten, is mogelijk een gevolg van de nieuwe deadlift-techniek die ik ben gaan toepassen dit jaar. Door meer een echte hip-hinge te doen, doe ik meer met de bovenrug. En die was dat niet gewend. Misschien komt dit mijn deadlift uiteindelijk ten goede!

Die houding komt niet door blokkades van wervels maar door de manier waarop wij leven. Een van de welvaart ziektes (zittend werk) waar waarschijnlijk 90% van de bevolking mee te maken heeft. Wanneer je erop gaat letten dan schrik je hoeveel mensen je op straat ziet lopen met hun schouders en nek naar voren en een lichte bochel in hun bovenrug. Die mensen trekken alleen niet een paar keer per week aan gewichten waardoor ze pas na hun 50e of 60e echt last ondervinden van deze levenstijl. Wij merken het iets eerder. :D Maar ik begrijp wel dat je het liefst gokt op wervels, zou ik ook doen. :p
Een betere houding komt uiteindelijk voor alles ten goede.

Dat de kwaal nu komt opzetten, na dertig jaar met zo'n houding zonder klachten, is mogelijk een gevolg van de nieuwe deadlift-techniek die ik ben gaan toepassen dit jaar. Door meer een echte hip-hinge te doen, doe ik meer met de bovenrug. En die was dat niet gewend.
En door je bovenrug te spannen, trek je ws. ook met de nekspieren, en omdat je hoofd niet mooi in het verlengde van je ruggegraat staat trekt dat scheef. Alles zou idd wel eens beter kunnen worden als de bocht een beetje uit je bovenrug zou verdwijnen.

Die houding komt niet door blokkades van wervels maar door de manier waarop wij leven. Een van de welvaart ziektes (zittend werk) waar waarschijnlijk 90% van de bevolking mee te maken heeft. Wanneer je erop gaat letten dan schrik je hoeveel mensen je op straat ziet lopen met hun schouders en nek naar voren en een lichte bochel in hun bovenrug. Die mensen trekken alleen niet een paar keer per week aan gewichten waardoor ze pas na hun 50e of 60e echt last ondervinden van deze levenstijl. Wij merken het iets eerder. :D Maar ik begrijp wel dat je het liefst gokt op wervels, zou ik ook doen. :p
Een betere houding komt uiteindelijk voor alles ten goede.

Niet iedereen krijgt er last van. Mijn pa, 75, is ook al zo'n Quasimodo. In zijn leven nog nooit bij een fysio geweest.

Maar goed, wervels vs spieren blijft inderdaad een vraagteken. Maar misschien ook wel een kip-ei-kwestie. Zeker niet ondenkbaar dat het rekregime dat bij het verbeteren van de mobiliteit hoort, ook de spieren kalmeert.

En door je bovenrug te spannen, trek je ws. ook met de nekspieren, en omdat je hoofd niet mooi in het verlengde van je ruggegraat staat trekt dat scheef. Alles zou idd wel eens beter kunnen worden als de bocht een beetje uit je bovenrug zou verdwijnen.

Laten we het hopen!

Hom.. erm... Rehab-training W1T1

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 100 kg × 6
Set 5: 110 kg × 6
Set 6: 110 kg × 6

Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 90 kg × 6
Set 5: 90 kg × 6
Set 6: 90 kg × 6

Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 100 kg × 6
Set 3: 120 kg × 6

Dit was op 65%, zwaarder durfde ik niet te beginnen. Saaaaiiiiii!!!!

En kwa rug/nek?

Goede tags.

better saaiiiii dan sorry
toch getraind weer, gewoon een beetje bezig blijven met gewicht is wellicht zeker zo goed voor het herstel

65% is ok hoor Craak..mooie onderhoudstraining
Rustig aan dan maar...

Dit is saai?

Volgende train dan alweer op 70%?

Is lekker simpel en relatief laag in volume. Heb je wel microplates? Of ga je gewoon met 2,5 kg omhoog?

Ik had al lang geleden de boel gedownload, door jou dacht ik er weer aan. Leek me wel een idee om de serie te gebruiken in mijn situatie. Novice als rehab, daarna de serie doorlopen t/m advanced intermediate. Enige probleem: ik wilde eigenlijk ook nog cutten.

Geen verbetering, geen verslechtering. Voel al wel mijn bovenrug mobieler worden.
Dat is toch een verbetering.
Zit je wel goed aan je bureau? Soms hebben werkgevers iemand voor ergonomie en verzuimpreventie, en bv stoel/bureau hoogte checkt. Heb dat ook eens laten doen. Helaas leverde dat bij mij niet veel op, maar wellichtziet iemand bij jou een verbeterpunt.

Laatst bewerkt:
Dat is toch een verbetering.
Zit je wel goed aan je bureau? Soms hebben werkgevers iemand voor ergonomie en verzuimpreventie, en bv stoel/bureau hoogte checkt. Heb dat ook eens laten doen. Helaas leverde dat bij mij niet veel op, maar wellichtziet iemand bij jou een verbeterpunt.

Heeft nog geen effect op de nek, waar de klachten zich uiten bedoel ik. Blijft wat stijfjes aanvoelen.

Ik heb mijn monitoren inderdaad iets hoger gezet. Verder veel verzitten, maakt niet uit hoe je zit als het maar varieert. Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij het idee dat er een ideale houding achter het bureau zou bestaan. Mijn fysio vind dat ook trouwens, nadat ik vroeg waarom ze niet vroeg naar mijn werkhouding ;)

Heeft nog geen effect op de nek, waar de klachten zich uiten bedoel ik. Blijft wat stijfjes aanvoelen.

Ik heb mijn monitoren inderdaad iets hoger gezet. Verder veel verzitten, maakt niet uit hoe je zit als het maar varieert. Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij het idee dat er een ideale houding achter het bureau zou bestaan. Mijn fysio vind dat ook trouwens, nadat ik vroeg waarom ze niet vroeg naar mijn werkhouding ;)
Een ideale houding bestaat inderdaad niet, want er is niemand die de hele dag in één houding blijft zitten. Maar er zijn wel een aantal vuistregels die je als uitgangspunt moet nemen: stoel en bureau op de juiste hoogte (knieën in een hoek van ca. 90 graden, armleuningen gelijk aan bureaublad etc.), bovenkant van de monitor ongeveer op ooghoogte en nog wat cues. Zie het een beetje als je setup voor bijvoorbeeld een deadlift, hij zal bij iedereen wat anders zijn binnen bepaalde marges, maar de basis is hetzelfde.

Ik heb zelf de ergo coach cursus gedaan en ik help ook bij het (opnieuw) instellen van de werkplekken. Toch aardig wat mensen geweest die daarna van allerlei gekke klachten af waren. Werkhouding is echt wel afhankelijk van de inrichting van je werkplek en ik vind dat een fysio daar juist wel naar zou moeten informeren. Verder is het inderdaad goed om zelf veel van houding te wisselen (doorbloeding) en af en toe even rond te lopen en de boel los te maken.

Terug
Naar boven