Fitness Seller

The Lebowski Chronicles, part II

• Topic Starter Topic Starter
Een ideale houding bestaat inderdaad niet, want er is niemand die de hele dag in één houding blijft zitten. Maar er zijn wel een aantal vuistregels die je als uitgangspunt moet nemen: stoel en bureau op de juiste hoogte (knieën in een hoek van ca. 90 graden, armleuningen gelijk aan bureaublad etc.), bovenkant van de monitor ongeveer op ooghoogte en nog wat cues. Zie het een beetje als je setup voor bijvoorbeeld een deadlift, hij zal bij iedereen wat anders zijn binnen bepaalde marges, maar de basis is hetzelfde.

Ik heb zelf de ergo coach cursus gedaan en ik help ook bij het (opnieuw) instellen van de werkplekken. Toch aardig wat mensen geweest die daarna van allerlei gekke klachten af waren. Werkhouding is echt wel afhankelijk van de inrichting van je werkplek en ik vind dat een fysio daar juist wel naar zou moeten informeren. Verder is het inderdaad goed om zelf veel van houding te wisselen (doorbloeding) en af en toe even rond te lopen en de boel los te maken.

Mijn nek voelt eerder beter dan slechter na een dagje werken, dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Ik ben - het zal je niet verbazen - een echte hanger, dus dat ontziet juist de nekspieren waar ik last van heb. Als ik wil, kan ik overigens prima zitten volgens het recept dat je geeft.

Het hoeft ook zeker niet de hoofdoorzaak te zijn natuurlijk. Maar als je soms ziet hoe mensen hun werkplekken hebben ingericht en daardoor allerlei klachten hebben gekregen, vind ik dat een fysio er op zijn minst naar moet vragen.

En tja, van hangen zou je ook best nekklachten kunnen krijgen, omdat alles invloed op elkaar heeft. Ik heb last gekregen van een golfelleboog omdat ik last had van mijn nek en schouder, waardoor ik automatisch mijn arm overbelastte bij chinups. Had ik ook niet echt verwacht.

Regelmatig wisselen van houding en opstaan/lopen lijkt nog het beste advies, en op indirecte effecten bedacht zijn, wat Star zegt.

Het hoeft ook zeker niet de hoofdoorzaak te zijn natuurlijk. Maar als je soms ziet hoe mensen hun werkplekken hebben ingericht en daardoor allerlei klachten hebben gekregen, vind ik dat een fysio er op zijn minst naar moet vragen.

En tja, van hangen zou je ook best nekklachten kunnen krijgen, omdat alles invloed op elkaar heeft. Ik heb last gekregen van een golfelleboog omdat ik last had van mijn nek en schouder, waardoor ik automatisch mijn arm overbelastte bij chinups. Had ik ook niet echt verwacht.

Ze vroeg wel naar mijn werk, niet specifiek mijn houding. Ik dacht: nu komt dat bekende praatje, maar dat kwam niet. Dus ik vragen, en toen zei ze dat het wetenschappelijk bewijs voor al die 'regels' eigenlijk nog flinterdun is. Maar dat houdt een boel mensen/bedrijven natuurlijk niet tegen om te doen alsof ze er verstand van hebben. Nou, daar kan ik wel inkomen! Internet zit vol met zogenaamde experts.

Een vrouw naar mijn hart trouwens, wat dat betreft. Als ik er niet af kom met haar, kan ik altijd nog kruiden smeren en andere hocuspocus :D

Regelmatig wisselen van houding en opstaan/lopen lijkt nog het beste advies, en op indirecte effecten bedacht zijn, wat Star zegt.

Yep. Veel koffie en thee drinken: moet je eerst halen, daarna moet je steeds pissen :D

Sterker nog, van deze hangende houding krijg je juist nekklachten en zeker wanneer de spieren in de anterior chain sterk ontwikkeld zijn. Die arme bovenrug. :sad:

Dus ik vragen, en toen zei ze dat het wetenschappelijk bewijs voor al die 'regels' eigenlijk nog flinterdun is.
Ik vind het maar een gekke fysio, ze wil je vast graag weer terugzien. Ik weet niet wat voor wetenschappelijk bewijs er precies voor nodig is om te begrijpen dat een slechte houding niet veel goeds voor je doet. Of je nou een deadlift doet, of als een zak aardappelen aan je bureau zit.

Ik vind het juist goed dat ze niet een of ander onbewezen, algemeen recept plakt op iedere klacht en iedereen individueel benadert. Beetje vertrouwen in de patiënt dat hij of zij heus welke houding/activiteit/etc wel of niet goed voor hem is.

En ben ik nou de enige die niet zo zwaar tilt aan dit kwetsuur? Komt echt wel goed hoor, heb beetje vertrouwen in het menselijk lichaam ;)

Ik vind het juist goed dat ze niet een of ander onbewezen, algemeen recept plakt op iedere klacht en iedereen individueel benadert. Beetje vertrouwen in de patiënt dat hij of zij heus welke houding/activiteit/etc wel of niet goed voor hem is.

En ben ik nou de enige die niet zo zwaar tilt aan dit kwetsuur? Komt echt wel goed hoor, heb beetje vertrouwen in het menselijk lichaam ;)
Ik trek niet zwaar aan je kwetsuur, ik heb al genoeg om me druk over te maken over een ander lichaam. :D
Maar bepaalde uitspraken zijn vreemd en daar wordt dan op gereageerd, niets meer en niets minder. In deze post staat ook weer een vreemde bewering maar zinloos om daar op in te gaan. :p

Discussie is prima, maar ik vind dat jij en Star wel een beetje gas terug mogen nemen. Prima om een eigen idee te ontwikkelen over hoe bepaalde zaken in elkaar steken - je ontkomt er niet aan in het leven - maar om dan een professional die je zelf niet eens gezien hebt al in twijfel te trekken, gaat wel erg ver. Ik steek mijn hand niet in het vuur voor elke behandelaar die niet nog niet goed ken, maar als ik alles al wist, hoefde ik er ook niet naartoe.

Begeleid zij ook krachtsporters? Dat maakt wel veel verschil

Discussie is prima, maar ik vind dat jij en Star wel een beetje gas terug mogen nemen. Prima om een eigen idee te ontwikkelen over hoe bepaalde zaken in elkaar steken - je ontkomt er niet aan in het leven - maar om dan een professional die je zelf niet eens gezien hebt al in twijfel te trekken, gaat wel erg ver. Ik steek mijn hand niet in het vuur voor elke behandelaar die niet nog niet goed ken, maar als ik alles al wist, hoefde ik er ook niet naartoe.
:eek: ok duidelijk.

Prima, ik zal geen kritische noten meer plaatsen bij de zienswijze en behandelingswijze van je fysiotherapeut. ;)

Dit klinkt herkenbaar. Ik heb denk ik nu hier last van. Ook last van gekregen door elke trainingsdag pullups te doen (en ja echt, golfen en daarbij een paar keer goed tegen de grond aan te slaan :o). Wat heb je hier aan gedaan?

Dit klinkt herkenbaar. Ik heb denk ik nu hier last van. Ook last van gekregen door elke trainingsdag pullups te doen (en ja echt, golfen en daarbij een paar keer goed tegen de grond aan te slaan :o). Wat heb je hier aan gedaan?
Tja, stretchen en icing waren een beetje pleisterwerk. Bij mij werkte het beste om alle oefeningen waarbij ik last kreeg te gewoon vermijden en shockwavetherapie. Echt meteen kappen dus met chins en golven.

Tijd en rust is de beste remedie uiteindelijk. Het is nu vrijwel verdwenen, maar het blijft een gevoelige plek, al helpen elbowsleeves best goed bij chins.

Tja, stretchen en icing waren een beetje pleisterwerk. Bij mij werkte het beste om alle oefeningen waarbij ik last kreeg te gewoon vermijden en shockwavetherapie. Echt meteen kappen dus met chins en golven.

Tijd en rust is de beste remedie uiteindelijk. Het is nu vrijwel verdwenen, maar het blijft een gevoelige plek, al helpen elbowsleeves best goed bij chins.

Ja ik doe ook geen oefeningen meer waarmee ik er last van krijg. Wel kut omdat het met knijpen pijn doet en ik over paar weken op de wedstrijd toch echt zonder strap moet liften. Wat ik nu dus elke training met doe op de deadlift :o. Heb het nu klein maandje denk ik. Het wordt niet erger maar ook niet echt minder heb ik het idee.

Ja ik doe ook geen oefeningen meer waarmee ik er last van krijg. Wel kut omdat het met knijpen pijn doet en ik over paar weken op de wedstrijd toch echt zonder strap moet liften. Wat ik nu dus elke training met doe op de deadlift :o. Heb het nu klein maandje denk ik. Het wordt niet erger maar ook niet echt minder heb ik het idee.
Heel herkenbaar allemaal. Het rottige is dat pezen een slechte doorbloeding hebben en er volgens je eigen lichaam eigenlijk niets aan de hand is. Met shockwavetherapie word je lichaam getriggerd om toch in actie te komen. Zo werd het me ongeveer uitgelegd, maar het hielp wel. Wellicht dat je hier wat mee kunt.

Laatst bewerkt:
Begeleid zij ook krachtsporters? Dat maakt wel veel verschil

Nee, die zijn zeldzaam helaas. Maar als het niet opschiet, rij ik wel een keer naar Neus.

Prima, ik zal geen kritische noten meer plaatsen bij de zienswijze en behandelingswijze van je fysiotherapeut. ;)

Misschien ben ik wat overgevoelig. Ik weet dat jullie het goed met me voor hebben, maar ik meen een bepaald toontje te bespeuren waarvan ik denk: ja hallo, wie ben jij dan? "Gekke fysio", "uitspraken zijn vreemd" (niet: vind ik vreemd)... dat is toch een stelligheid die ik niet bij leken vind passen. Of het is gewoon de moeilijkheid van communiceren via internet.

Afijn, ik geef het een kans. Lach me maar uit als straks blijkt dat ik op een dwaalspoor blijk te zitten. Kusjes!

---

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 100 kg × 6
Set 5: 112,5 kg × 6
Set 6: 112,5 kg × 6

Military Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 40 kg × 6
Set 3: 52,5 kg × 6
Set 4: 52,5 kg × 6
Set 5: 52,5 kg × 6

Pull Up
Set 1: 87 kg × 6
Set 2: 87 kg × 6
Set 3: 87 kg × 6

Hm, zeg je hebt toch niet stiekem wat met je fysio, he? :D

Maar we hebben het inderdaad goed met je voor, Kraak. En ik denk dat zowel @mc. chick als ik ook wel uit persoonlijke ervaring putten. Dus misschien wel leken op dat gebied, maar ook niet geheel clueless.

Terug
Naar boven