MuscleMeat

The Lebowski Chronicles, part II

• Topic Starter Topic Starter
juist als intermediate lifter zou je meer volume aan moeten kunnen dan een beginner.

Zeker, maar bij de stap naar intermediate zie je vaak dat het volume verder toeneemt, maar de frequentie af. Texas Method gooit een easy dagje ertussen, bijvoorbeeld. En ik ben al oud en verrot he.

Dan kan je toch al door naar het volgende schema?

Ik was van plan hier te blijven hangen tot alle klachten over zijn.

Tja, moeten ze wel een beetje snel verdwijnen, anders zit je volgende maand nog te beulen op het novice programma!

Kan ook de creatine zijn, bedenk ik net. Zag er het nut niet van in om het te nemen met deze trainingen, maar misschien helpt het toch meer dan ik dacht.

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 115 kg × 1
Set 6: 130 kg × 5
Set 7: 130 kg × 5

Bench Press
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 102,5 kg × 6
Set 5: 102,5 kg × 6
Set 6: 102,5 kg × 6

Deadlift
Set 1: 70 kg × 5
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 135 kg × 6

Nu mijn nek duidelijk aan de beterende hand is, kan ik weer vooruit kijken :) Ik heb vanmiddag eens goed het PowerliftingToWin ebook en bijbehorende progressie in schema's bestudeerd en ben onder de indruk. Ik kan het niet 1:1 overnemen, want ik wil de MP er prominenter in (en 3x/week benchen gaat toch niet), maar de principes wel. Plus alle zes de schema's is denk ik wat overkill voor iemand zoals ik, die de beginners-routines alleen maar gebruikt om er weer in te komen. Dus ik heb ze een beetje in elkaar geduwd, maar de benodigde aanpassingen in de programmering naarmate je vordert blijven behouden.

De progressie ziet er ongeveer zo uit: huidig schema wordt wanneer nodig alleen voor LB Texas Method-achtig met een recoverydag, waarop ook een normale MP-training plaatsvindt. Als UB ook begint te lijden onder deze frequentie, wordt het helemaal TM (alleen meer powerlifting-georiënteerd). Daarna wordt het ook op weekniveau een heavy-light-medium-opzet (de laatste stap voor je echt in blokken gaat werken, als advanced).

Tegelijk leer ik gaandeweg RPE's toepassen, met uiteindelijk autoregulatie. In theorie moet dit, samen met een recovery-dag, voorkomen dat vermoeidheid in de weg gaat zitten. Ik moet nog eens kijken of het ook nodig is ipv @9 tot @8 te gaan: stoppen bij de laatste 'kwaliteitsrep' = de laatste net niet grinder/lift zonder of bijna geen vertraging op sticking point. Dat is een controversieel topic, kwam ik vandaag achter door rond te neuzen. Mike Tuscherer zelf is bijvoorbeeld behoorlijk pro-grind. Maar vanuit het idee dat ik geen wedstrijdlifter en wat ouder ben en 'slechts' gestage progressie zoek, zou het niet veel uit moeten maken om net wat minder diep te gaan (met de nodige uitzonderingen natuurlijk, op de beste dagen). Dan maar iets trager, toch? Ik hou het in mijn achterhoofd.

De reis begint morgen, met een kleine reset op de squat omdat die het zwaarst voelt de laatste tijd en ik met de lifts redelijk in balans wil beginnen.

lijkt erop of je een nieuw tijdperk ingaat (2017)

succes met je nieuwe schema, goed verhaal wel
in ieder geval wel lekker dat je nek weer een stuk beter gaat, pijntjes kunnen snel gaan vervelen
beetje grinderen kan trouwens geen kwaad toch

Het wel of niet ot failure/verlies aan form doorgaan is inderdaad een controversieel punt. Beide kampen gebruiken vooral emotionele argumenten, waarvan je in beide gevallen kan zeggen: zit iets in, klinkt logisch. En zoals gebruikelijk ontbreekt natuurlijk goed onderzoek bij intermediate of betere lifters die gedurende een iets langere tijd een bepaald regime volgen. Beginnende lifters zullen het op beiden prima doen. Herstel is natuurlijk een belangrijk issue, maar als je niet op alle lifts in een sessie tot failure gaat is dat nog te overzien lijkt me (ook niet erg onderbouwd... :o)

lijkt erop of je een nieuw tijdperk ingaat (2017)

2017 ga ik inderdaad wel halen ;)

beetje grinderen kan trouwens geen kwaad toch

Wat jij in je vrije tijd doet, hoef je niet in mijn log te melden. Maar kijk uit voor Onno Hoes!

Het wel of niet ot failure/verlies aan form doorgaan is inderdaad een controversieel punt. Beide kampen gebruiken vooral emotionele argumenten, waarvan je in beide gevallen kan zeggen: zit iets in, klinkt logisch. En zoals gebruikelijk ontbreekt natuurlijk goed onderzoek bij intermediate of betere lifters die gedurende een iets langere tijd een bepaald regime volgen. Beginnende lifters zullen het op beiden prima doen. Herstel is natuurlijk een belangrijk issue, maar als je niet op alle lifts in een sessie tot failure gaat is dat nog te overzien lijkt me (ook niet erg onderbouwd... :o)

Ik heb het niet eens over tot failure of 1 rep van failure gaan, maar nog eerder stoppen. Ik kan best technisch in orde een rep of wat grinden, de vraag is of ik daar wat aan heb.

Wat jij in je vrije tijd doet, hoef je niet in mijn log te melden. Maar kijk uit voor Onno Hoes!
:roflol:
Ik heb het niet eens over tot failure of 1 rep van failure gaan, maar nog eerder stoppen. Ik kan best technisch in orde een rep of wat grinden, de vraag is of ik daar wat aan heb.
In de Joods-Christelijke traditie pleegt men te zeggen dat ledigheid des duivels oorkussen is. Of dat hier ook relevant is, en tot welke hoogte, is nog onduidelijk.

:roflol:

In de Joods-Christelijke traditie pleegt men te zeggen dat ledigheid des duivels oorkussen is. Of dat hier ook relevant is, en tot welke hoogte, is nog onduidelijk.

Ik sta meer in de Dude-Oblomov-traditie. Maar ik vind het serieus een interessante gedachte. Waarom kon ik bijvoorbeeld zo belachelijk veel volume draaien tijdens DUP laatst? Het enige dat ik kan bedenken: omdat er geen grinder tussen zat. En het resultaat (10x140) loog er niet om, dus wat nou ledigheid.

Squat
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 120 kg × 6
Set 6: 120 kg × 6

Bench Press
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 105 kg × 6
Set 5: 105 kg × 6
Set 6: 105 kg × 6

Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 120 kg × 3
Set 3: 140 kg × 6

Lekker uitgerust, vlotte reps... zo wil ik het hebben. Sinds vanmorgen trouwens ook weer een ON (creatine).

Als ik terugkijk naar de periode waarin ik nog lifte (lang geleden) dan zaten er te vaak te veel grinders in mijn lifts. En na afloop altijd easy zeggen. :lol:

ja ja goed opgelet, dacht daar leest ie straal overheen, scherp heel scherp :cool:

maar ff over het GRINDEN dan, de manier zoals jij het beschrijft was eigenlijk wat ik bedoelde, met wat moeite een rep afmaken maar wel met een goede vorm.
deze zijn op zich nog wel nuttig denk ik.
met hangen en wurgen een rep eruit persen is eigenlijk gewoon een fail, het zijn ook deze reps die je vermoeien en je herstel in de weg gaan zitten.

goeie training weer btw

Als ik terugkijk naar de periode waarin ik nog lifte (lang geleden) dan zaten er te vaak te veel grinders in mijn lifts. En na afloop altijd easy zeggen. :lol:

Ja, er gaat op de een of andere manier iets dwingends uit van een schema dat je volgt, zelfs al is het van eigen makelij. Soort autistisch gedoe, zo van: dit was de bedoeling, dus dat gaan we doen ook!

Ook voor de blessurepreventie zal een beetje relaxter liften ook wel schelen.

maar ff over het GRINDEN dan, de manier zoals jij het beschrijft was eigenlijk wat ik bedoelde, met wat moeite een rep afmaken maar wel met een goede vorm. deze zijn op zich nog wel nuttig denk ik.

Dat is de algemene opinie, heb ik het idee. Maar het stelt mij toch voor vragen. Ben ik dan zo atypisch dat ik technisch goed nog best wat kan grinden? Bij multiset high-rep bedoel ik dan. Op 90+% is grinden vrijwel zwart-wit, je haalt de rep maar de volgende zou hopeloos zijn, weet je. Bij 5x5 kun je echter in set 3 moeite krijgen met de laatste reps, en dat wordt alleen maar erger. Ik kan het dan toch technisch tot een goed einde brengen, maar tegen een gevoelsmatig hele forse inspanning. Het is echt zwaar om bijna stil te vallen op je sticking point, maar ik doe geen gekke dingen om erdoor te komen.

Wel interessante vragen. Ik ga bij OHP en bench wel te ver door in de richting van grinden, verlies van snelheid en vorm aan het einde. Misschien een tijdje daar bewust vandaan blijven. En hoe nuttig zou het zijn om na de hoofdsets nog een paar setjes op 70% oid daarvan te doen? Dat heb ik altijd zonde van de moeite gevonden.

Wel interessante vragen. Ik ga bij OHP en bench wel te ver door in de richting van grinden, verlies van snelheid en vorm aan het einde. Misschien een tijdje daar bewust vandaan blijven. En hoe nuttig zou het zijn om na de hoofdsets nog een paar setjes op 70% oid daarvan te doen? Dat heb ik altijd zonde van de moeite gevonden.

Back off sets hebben n nuttige bijdrage voor
betere techniek vooral de laatste set met goede form
betere pomp
meer spiervezels aanspannen
betere krachtgains
Veel progammas hebben dit opgenomen o.a Madcow
ik vond het n goed programma en ga er straks weer mee verder als ik vastloop....

How to Incorporate Back-Off Sets Into Your Workouts for Maximum Hypertrophy

Laatst bewerkt:
Back off sets hebben n nuttige bijdrage voor
1betere techniek vooral de laatste set met goede form
2 betere pomp
3 meer spiervezels aanspannen
4 betere krachtgains
1 eens, techniek slijp je erin
2 OK, maar hoe nuttig is dat pomp gevoel?
3 dat weet ik niet, bij lagere intensiteit gebruik je weer je standaard vezels, niet die extra reserve capaciteit
4 ?
Ik ga je linkje zo even lezen... :thumb:

Volume is de belangrijkste determinant van je progressie. Back-off sets zijn een middel om volume te verhogen, dus kunnen best een belangrijke functie vervullen.

Een half uur lang met plastic dames gewichtjes curlen is ook veel volume.

Terug
Naar boven