Fitness Seller

The Lebowski Chronicles, part II

• Topic Starter Topic Starter
Ik probeer niet de professor uit te hangen. Naar mijn idee is 95℅ van de lifters hier gewoon prima af met Straight sets. Waarom moeilijk doen, als je het eenvoudig kunt houden?
Je hoeft niet dezelfde volumes te draaien (SS, SL, etc..), maar met een degelijke vorm van periodisatie kan vrijwel iedereen atleet hier prima kracht gainen op de 'traditionele' manier.

Ik zie nog steeds niet wat hier 'wetenschappelijk' aan is. Je spreekt gewoon een persoonlijke voorkeur uit. Prima, maar probeer het dan niet kracht bij te zetten met labels als wetenschappelijk. Want de wetenschap heeft hier - denk ik - nog geen uitsluitsel over gegeven. Wat er verder moeilijk aan zou zijn, snap ik eigenlijk ook niet.

P.S. Ik heb mijn koffie op, maar nog steeds niet het zonnetje in huis ;)

Ik zie nog steeds niet wat hier 'wetenschappelijk' aan is. Je spreekt gewoon een persoonlijke voorkeur uit. Prima, maar probeer het dan niet kracht bij te zetten met labels als wetenschappelijk. Want de wetenschap heeft hier - denk ik - nog geen uitsluitsel over gegeven. Wat er verder moeilijk aan zou zijn, snap ik eigenlijk ook niet.

P.S. Ik heb mijn koffie op, maar nog steeds niet het zonnetje in huis ;)

Alright. Ik ben inderdaad niet bekend met onderzoeken waarbij beide manieren van trainen direct met elkaar worden vergeleken.
Mochten er hier mensen rondhangen die toevallig wel een voorbeeld hebben van zo een onderzoek, kom maar door!! :D

Mochten er hier mensen rondhangen die toevallig wel een voorbeeld hebben van zo een onderzoek, kom maar door!! :D

Daar sluit ik me helemaal bij aan!

We weten nog zoveel niet. Ik heb al een aantal studies gezien dat meer dan 2x/week trainen geen effect had op de vooruitgang van recreatieve sporters, waaronder ook eentje met redelijk ervaren sporters. Nu moet je niet alles voor zoete koek slikken, maar onverwacht is dat toch wel.

Daar sluit ik me helemaal bij aan!

We weten nog zoveel niet. Ik heb al een aantal studies gezien dat meer dan 2x/week trainen geen effect had op de vooruitgang van recreatieve sporters, waaronder ook eentje met redelijk ervaren sporters. Nu moet je niet alles voor zoete koek slikken, maar onverwacht is dat toch wel.
:thumb:.

Interessan.t Linkje?

Het zou dus betekenen dat alles meer dan 2x per week te veel zou zijn om van te kunnen herstellen? Beetje een apart verhaal.. Mits je volume goed spreid kan je alles 3 x per week pakken. Recreatieve sporters gaan hier juist heel hard op (uitzonderingen daargelaten).

Interessan.t Linkje?

Het zou dus betekenen dat alles meer dan 2x per week te veel zou zijn om van te kunnen herstellen? Beetje een apart verhaal.. Mits je volume goed spreid kan je alles 3 x per week pakken. Recreatieve sporters gaan hier juist heel hard op (uitzonderingen daargelaten).

Zelfs Noorse powerlifters trainen 5-6x/wk

High Frequency Training for a Bigger Total: Research on highly trained Norwegian powerlifters • Strengtheory

Interessan.t Linkje?

Niets bewaard, helaas :(

*Recreatieve* sporters schreef ik, Bos. Het spreekt voor zich dat je de top niet haalt met 2x/week trainen. (5-6x/week is ook weer niet nodig, overigens. Maar minder dan 4x lijkt me lastig).

Niets bewaard, helaas :(

*Recreatieve* sporters schreef ik, Bos. Het spreekt voor zich dat je de top niet haalt met 2x/week trainen. (5-6x/week is ook weer niet nodig, overigens. Maar minder dan 4x lijkt me lastig).

Ja klopt...als je de tijd en ambitie ervoor hebt KAN het wel...tis ff puzzelen, ondanks een homegym...:)

Ja klopt...als je de tijd en ambitie ervoor hebt KAN het wel...tis ff puzzelen, ondanks een homegym...:)

Ik weet niet of iedereen dat kan hoor. Er heeft een enorm selectieproces plaatsgevonden voordat die Noorse powerlifters als de beste kwamen bovendrijven. Dat zij gedijen op 6x/week wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

---

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 115 kg × 1
Set 6: 122,5 kg × 6
Set 7: 122,5 kg × 6

Military Press
Set 2: 40 kg × 5
Set 3: 50 kg × 3
Set 4: 60 kg × 6
Set 5: 60 kg × 6
Set 6: 60 kg × 6

Pull Up
Set 1: BW (+5 kg) × 7
Set 2: BW (+5 kg) × 6
Set 3: BW (+5 kg) × 6

Eerste confrontatie met "ver van failure" blijven, op de pullups. Moeilijk hoor.

Lekker nuchter @Crakie :thumb:. Het is inderdaad onzin dat een recreatieve sporter dat zomaar even zou kunnen doen :roflol:. Tenzij je geen leven naast trainen hebt/wilt hebben. :)

Wie heeft het over inhouden? Het is gewoon een manier om je volume te verhogen als je al zwaar gelift hebt.

Het zal mijn ochtendhumeur zijn, maar t*ring zeg, wat een onzin. Ga je nu de professor uithangen, omdat je wel eens wat op internet hebt gelezen? Laat mij dan maar eens een studie zien waarin ervaren lifters 12 weken hetzelfde volume afwerken, met de ene groep op vast gewicht en de andere met deels back-off-sets.

'Beredeneren' dat back-off-sets geen nut hebben, is van het hetzelfde niveau als claimen dat je spieren groeien van een of ander supplement, omdat spiercellen in een petrischaaltje of knaagdier dat ook doen.
Zo'n studie, of liever een review over een stuk of 10 van dergelijke studies zou overigens wel fijn zijn... :P

Lekker nuchter @Crakie :thumb:. Het is inderdaad onzin dat een recreatieve sporter dat zomaar even zou kunnen doen :roflol:. Tenzij je geen leven naast trainen hebt/wilt hebben. :)

Het hangt er wel vanaf van hoe je het doet. Elke dag 45 minuten max, UB-LB om de beurt: waarom niet? Met vergelijkbare volumes op weekbasis zal het best gaan. Maar die Noren doen het neem ik aan een stukkie pittiger :)

Het hangt er wel vanaf van hoe je het doet. Elke dag 45 minuten max, UB-LB om de beurt: waarom niet? Met vergelijkbare volumes op weekbasis zal het best gaan. Maar die Noren doen het neem ik aan een stukkie pittiger :)

andere generatie Craak..haha

Jup. Full-body Olympische oefeningen +-10 x per week.

Jup. Full-body Olympische oefeningen +-10 x per week.

Die manier van trainen is eigenlijk al een extreme selectiemethode. De minder getalenteerden vallen automatisch af, de besten trainen maximaal.

---

Squat
Set 5: 115 kg × 1
Set 6: 115 kg × 3
Set 7: 125 kg × 6
Set 8: 125 kg × 6

Volgende week zal het richting vijfjes gaan.

Bench Press
Set 4: 107,5 kg × 6
Set 5: 107,5 kg × 6
Set 6: 107,5 kg × 6

Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 120 kg × 3
Set 3: 142,5 kg × 6

Merk toch een duidelijk verschil met die creatine, al weet je natuurlijk nooit zeker of dat het is. Misschien niet eens zo zeer sterker, maar het gaat allemaal wat comfortabeler. Net dat beetje explosiever en beter opladen tussen sets, wel dingen die je van creatine zou verwachten.

Die manier van trainen is eigenlijk al een extreme selectiemethode. De minder getalenteerden vallen automatisch af, de besten trainen maximaal.

Merk toch een duidelijk verschil met die creatine, al weet je natuurlijk nooit zeker of dat het is. Misschien niet eens zo zeer sterker, maar het gaat allemaal wat comfortabeler. Net dat beetje explosiever en beter opladen tussen sets, wel dingen die je van creatine zou verwachten.
Eens. De selectie biass wordt denk ik heel erg onderschat bij het kijken naar voorbeelden/idolen.

Dat laatste heb ik uiteindelijk toch ook geconcludeerd voor mezelf, nadat ik als beginner dacht dat creatine niet veel deed voor me.

Squat
Set 3: 70 kg × 6
Set 5: 120 kg × 1
Set 6: 127,5 kg × 6
Set 7: 127,5 kg × 6

Zesjes weten te houden.

Bench Press
Set 4: 100 kg × 1
Set 5: 110 kg × 6
Set 6: 110 kg × 6
Set 7: 110 kg × 6

Dit begint toch wel wat moeite te kosten.

Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 120 kg × 3
Set 3: 140 kg × 1
Set 4: 146 kg × 6

is wel redelijk normaal toch? 3x6x110

whats up met 146 kg op je deadlift?
wat betreft kgs, wel mooie streef voor mij

Jawel, was te verwachten.

146 omdat ik 7,5 kg/week omhoog ga op het moment (niet zo lang meer). Laatste was 6x142,5, dus vandaag 146 en vrijdag 150.

Ziet er goed uit!

Terug
Naar boven