MuscleMeat

The Lebowski Chronicles, part II

• Topic Starter Topic Starter
Het moet natuurlijk wel relevant volume zijn voor het doel wat je hebt.
Dat was de strekking van mijn opmerking, maar Crak begon meteen heel naar tegen me te doen.....
Onder de aerobe limiet kan je een gewicht bijna oneindig lang blijven verplaatsen, daarboven kom je in een gebied waar de gewoonlijk gebruikte snelle vezels elkaar korte tijd kunnen afwisselen, en pas helemaal tegen de max van je kracht, of als de gewone vezels uitgeput raken ga je ongebruikte slapende vezels recruteren is een beetje het idee. Maar hoever je dan van failure af zit is mij niet helemaal duidelijk.

Dat was de strekking van mijn opmerking, maar Crak begon meteen heel naar tegen me te doen.....
Onder de aerobe limiet kan je een gewicht bijna oneindig lang blijven verplaatsen, daarboven kom je in een gebied waar de gewoonlijk gebruikte snelle vezels elkaar korte tijd kunnen afwisselen, en pas helemaal tegen de max van je kracht, of als de gewone vezels uitgeput raken ga je ongebruikte slapende vezels recruteren is een beetje het idee. Maar hoever je dan van failure af zit is mij niet helemaal duidelijk.

Spreekt toch voor zich dat je een relevant gewicht moet gebruiken. Jij maakte het belachelijk.

Oftewel, jullie bedoelen gewoon hetzelfde.... :cool:

Heerlijk, discussies op tha interwebz!

Oftewel, jullie bedoelen gewoon hetzelfde.... :cool:

Heerlijk, discussies op tha interwebz!
In grote lijnen wel. Maar gevoelsmatig weet je dat er ook een boven/ondergrens en een optimum voor de backoff sets moet zijn. Maar waar dat precies ligt.....

Gewoon zwaar liften en elke week een beetje meer doen. :allright:

Gewoon zwaar liften en elke week een beetje meer doen. :allright:
Persoonlijk zie ik dit ook als een goede aanpak en ben er nog niet van overtuigd dat je inhouden bij de zware lifts en daarna een paar back-off setjes doen, meer oplevert.

Persoonlijk zie ik dit ook als een goede aanpak en ben er nog niet van overtuigd dat je inhouden bij de zware lifts en daarna een paar back-off setjes doen, meer oplevert.

Vanuit een wetenschappelijk perspectief heb je er in ieder geval weinig aan en kost het je vooral onnodig tijd.

Wie heeft het over inhouden? Het is gewoon een manier om je volume te verhogen als je al zwaar gelift hebt.

Vanuit een wetenschappelijk perspectief heb je er in ieder geval weinig aan en kost het je vooral onnodig tijd.

Het zal mijn ochtendhumeur zijn, maar t*ring zeg, wat een onzin. Ga je nu de professor uithangen, omdat je wel eens wat op internet hebt gelezen? Laat mij dan maar eens een studie zien waarin ervaren lifters 12 weken hetzelfde volume afwerken, met de ene groep op vast gewicht en de andere met deels back-off-sets.

'Beredeneren' dat back-off-sets geen nut hebben, is van het hetzelfde niveau als claimen dat je spieren groeien van een of ander supplement, omdat spiercellen in een petrischaaltje of knaagdier dat ook doen.

Iets minder grumpy gezegd:

Als je backoff sets op de juiste manier gebruikt (lees met de juiste intensiteit en volume doet) voor het doel waarvoor het nodig is dan werkt het gewoon. Als je main sets vooral op maximale kracht gericht zijn dan kun je daarna gewoon extra sets toevoegen voor hypertrophie of zelfs spieruithoudingsvermogen. Maar nogmaals, het moet wel op de juiste manier gebeuren. Als je topsets op bench op 90% waren (3x3 of whatever) dan slaat het natuurlijk nergens op om vervolgens 3 sets van 5 te maken op 50%.

Het zal mijn ochtendhumeur zijn, maar t*ring zeg, wat een onzin. Ga je nu de professor uithangen, omdat je wel eens wat op internet hebt gelezen? Laat mij dan maar eens een studie zien waarin ervaren lifters 12 weken hetzelfde volume afwerken, met de ene groep op vast gewicht en de andere met deels back-off-sets.

'Beredeneren' dat back-off-sets geen nut hebben, is van het hetzelfde niveau als claimen dat je spieren groeien van een of ander supplement, omdat spiercellen in een petrischaaltje of knaagdier dat ook doen.

Ik probeer niet de professor uit te hangen. Naar mijn idee is 95℅ van de lifters hier gewoon prima af met Straight sets. Waarom moeilijk doen, als je het eenvoudig kunt houden?
Je hoeft niet dezelfde volumes te draaien (SS, SL, etc..), maar met een degelijke vorm van periodisatie kan vrijwel iedereen atleet hier prima kracht gainen op de 'traditionele' manier.

Terug
Naar boven