Fitness Seller

Tips voor karten

He' thanks Loo, hier heb ik wat aan:thumb: ik zal binnenkort kijken of ik er wat mee kan:)
Doe je nu nog aan karten dan? En ja ik doe indoor karten, is dat een groot verschil met outdoors???

Karma is on its way:)

Nee al jaren niet meer.
Indoor is zeker een groot verschil met outdoor, ik reed ook met een schakelkart dan is de rijtechniek ook weer net ff anders.

Ik heb een tijdje wedstrijdjes gereden met een kartvereniging. Ik was vrij goed in het karten, echter door mijn gewicht (90+) kon ik nooit helemaal boven in de scorelijsten komen. In de bochten was ik vaak snel, maar de lichtere mensen haalden me op het rechte stuk weer in.

aantal tips.
Langzaam de bocht in, snel de bocht uit. De meesten gaan zo snel mogelijk de bocht in en remmen dan hard, waardoor ze langzamer uit de bocht komen en je op het rechte stuk niet de maximale snelheid kan halen.
Gewicht speelt een grote rol. 20 kilo verschil kan al seconden schelen op een 60sec. rondje.
Je kan de kart iets sneller op gang laten komen door helemaal in je stoel te zakken.
Tegenleunen in scherpe bochten voor meer grip.
Door te kijken naar andere ervaren karters leer je hoe je de bochten het beste kunt nemen.

Ik ben Nederlands kampioen geweest en heb hier en daar ook wat in het buitenland gewonnen...

Heb je toevallig meegedaan met de BP ULTIMATE SpeedAcademy? Ik heb daar nog wat gewonnen ghehe :D, C. Albers was daar ook bij.

OT:
Een leuk trucje bij bochten tot 100 graden ongeveer is je gewicht focussen op de kant van de bocht af, dus bij een linkerbocht je gewicht naar de rechterkant verplaatsen. Doe dit door je lichaam tegen het laagste stuk van je stoel aan te duwen, dus niet als een mugohl scheef gaan hangen ;).

Heb je toevallig meegedaan met de BP ULTIMATE SpeedAcademy? Ik heb daar nog wat gewonnen ghehe :D, C. Albers was daar ook bij.

Ik heb nog met Alberts en Bleekemolen gereden.
Die jongens deden het helemaal niet zo goed in de kart, talent druipte er niet bepaald af, zeker niet bij Alberts.
Net als Guido van de Garde, ik reed hem altijd zoek, en later werd ie o.b van Jos Verstappen wereldkampioen karting.

En een aantal andere jongens die in de karts de sterren van de hemel reden kwamen niet aan de bak in de autosport.
Geld moet je hebben, talent komt later wel.

Ik heb nog met Alberts en Bleekemolen gereden.
Die jongens deden het helemaal niet zo goed in de kart, talent druipte er niet bepaald af, zeker niet bij Alberts.
Net als Guido van de Garde, ik reed hem altijd zoek, en later werd ie o.b van Jos Verstappen wereldkampioen karting.

En een aantal andere jongens die in de karts de sterren van de hemel reden kwamen niet aan de bak in de autosport.
Geld moet je hebben, talent komt later wel.

Alberts vind ik sowieso maar een merkwaardig figuur qua autosport, wat heeft hij nu uberhaupt bereikt?

Het is jammer dat het in de autosport zo draait om geld geld geld.. We hebben de familie verstappen een tijdje als buren gehad in een vakantiepark, daar hoor je het van de bron zelf, geld is belangrijker dan talent.

Ik heb zelf een keer de kans gehad om deel te nemen aan fisichella's rijschool. Via-via kreeg mijn vader contact met een scout die voor zakenrelaties in NL was, ik als 10 (of 11, weet niet meer zeker) jochie karten bij "Jos Verstappen Karting" (What's in a name ;)), reed daar voor de 2e of 3e keer, en reed daar geloof ik 32.1x (het baanrecord toendertijd was van J.Verstappen zelf met 32.20). Dus ik kreeg een uitnodiging om daar een paar maanden op trainingskamp te komen, gratis. Alleen mijn vader zag het absoluut niet zitten, aangezien hij school belangrijker vond... Raak nog steeds gefrustreerd als ik er aan denk :P

Verstappen had toen d'r tijd een eigen kartteam, en ik reed het seizoen voor ik stopte voor een italiaans kartmerk. Maar we waren aan het onderhandelen om het jaar daarop bij Jos in het team te rijden. Was wel goed gekomen denk ik.
Maar door omstandigheden heb ik dat seizoen niet kunnen rijden.
Jammer, want iemand als Jos heeft natuurlijk wel connecties.

Maar dan nog, je moet heel veel geld meebrengen in de autosport, kan je dat niet dan ben je zo goed als kansloos.

Zorg gewoon dat je als eerste kunt vertrekken en blijf dan tot het einde in de weg rijden.

Afsnijden als ze je voorbij willen op het rechte stuk, en als ze toch naast je komen proberen te stompen.

Ik kan tamelijk goed karten, maar soms heb je echt geluk nodig met de kart zelf. Als ze je in een rotding steken waar de banden al van versleten zijn of de remmen gaan maar half.. ja wat wil je ???

ik probeer amper te remmen maar vooral mn gas laten komen (hangt natuurlijk af welk circuit je rijdt), en gas geven na 1/3e bocht.

ook bij inhalen probeer je de andere langs de binnenkant van de bocht te pakken want via de buitenkant haal je het nooit, tenzij hij te veel remt natuurlijk.. als je hem via de binnenkant voorsteekt dan kan je voor zn neus alles dichtgooien voor de volgende bocht en hoef je je nix meer aan te trekken van hem (hammilton style :p)

Update:

Ben gister weer wezen karten, en een beetje jullie tips opgevolgd en idd een stukkie sneller als vorige keer:):thumb:
Alleen ik denk dat ik volgende keer er nog mischien 1 a max 2 seconden van mijn tijd af kan halen maar dan is dat echt mijn limit;
Ik merkte wel heel erg dat wanneer ik een brug op reed (dus omhoog) werd ik elke keer ingehaald en zodra ik naar beneden ging kon ik weer terug komen.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met de bocht voordat ik omhoog gaat, volgende keer iets meer snelheid proberen mee te nemen.

thanks

grappig - ik zie dat je in westland woont? ga je dan bij poeldijk karten?
volgens mij kun je daar bijna alles vol gas rijden, op paar haakspeldbochten na. Als je heuvel oprijd en je hebt daarvoor net iets te weinig gas gegeven dan verlies je erg veel tijd op die baan.

Mij is verteld af te vallen.

soms moet je met de bocht meeleunen in plaats van de bocht inleunen. je krijgt dan meer druk om de buitenste banden dat voor meer grip zorgt. en ga niet anderen inhale n want et gaat om de snelste rondetijd en niet om wie t meeste rondjes rijtdt.

En ja ik doe indoor karten, is dat een groot verschil met outdoors???

Nogal een verschil. De gemiddelde indoor 'fun' kart gaat max zo'n 65 km/u. Bij wedstrijdkarten moet je denken aan 160 km/u of harder. Ik weet het niet precies, heb het zelf nooit gedaan, ik weet het van een vriend van mijn broertje, hij deed aan wedstrijdkarten. I.i.g. waren er daar karts die deze snelheid haalden en wer er gesproken over karts die over de 200 km/u konden.

Acceleratie is ook niet te vergelijken trouwens. Heb eens in een 100 cc gereden (die 'maar' tot 120 km/u ging) en dat is echt zoveel mooier dan rijden in zo'n grasmaaier op een veel te kleine indoorbaan.

Verstappen had toen d'r tijd een eigen kartteam, en ik reed het seizoen voor ik stopte voor een italiaans kartmerk. Maar we waren aan het onderhandelen om het jaar daarop bij Jos in het team te rijden. Was wel goed gekomen denk ik.
Maar door omstandigheden heb ik dat seizoen niet kunnen rijden.
Jammer, want iemand als Jos heeft natuurlijk wel connecties.

Maar dan nog, je moet heel veel geld meebrengen in de autosport, kan je dat niet dan ben je zo goed als kansloos.

Ik denk dat je nog het meeste geluk moet hebben met je ouders, ik was vanaf dat ik tv keek al f1 fan en verzamelde shit, toen ik 7 ofzo kwamen we een kartbaan tegen en daar reed ik toen iedereen belachelijk zoek, maar het heeft mijn ouders nooit getriggerd om een stap te nemen, alhoewel het geld er bij ons thuis zeker voor was en is. Op zich wel jammer, maar mijn vader zei altijd dat ik moest gaan studeren, ook geen slechte keus (studeer nu geneeskunde dus).

En ja geld meebrengen is altijd de steunpilaar in de autosport, zei het sponsorgeld of je eigen centen, erg jammer is dat eigenlijk. Het blijft zo een elite sport, je kan het als kind niet op eigen kracht doen. En als tiener zelf wat sleutelen kom je nergens mee, want het is dan ook nog eens zo zuur dat je prestaties vaak voor een groot deel afhangen van het materiaal waar je mee moet werken, toch wel een aanzienlijk verschil of je met een Tony Kart chassis of een B-merk rijd.

Nogal een verschil. De gemiddelde indoor 'fun' kart gaat max zo'n 65 km/u. Bij wedstrijdkarten moet je d....

Ja je hebt superkarts (eigenlijk niet echt karts meer te noemen) die halen 250km/u

De hoogste europese kart klasse is de KF1, daar halen ze maximaal 185km/u met een acceleratie van 0-100 in 3 seconden.

Ik denk dat je nog het meeste geluk moet hebben met je ouders, ik was vanaf dat ik tv keek al f1 fan en verzamelde shit, toen ik 7 ofzo kwamen we een kartbaan tegen en daar reed ik toen iedereen belachelijk zoek, maar het heeft mijn ouders nooit getriggerd om een stap te nemen, alhoewel het geld er bij ons thuis zeker voor was en is. Op zich wel jammer, maar mijn vader zei altijd dat ik moest gaan studeren, ook geen slechte keus (studeer nu geneeskunde dus).

En ja geld meebrengen is altijd de steunpilaar in de autosport, zei het sponsorgeld of je eigen centen, erg jammer is dat eigenlijk. Het blijft zo een elite sport, je kan het als kind niet op eigen kracht doen. En als tiener zelf wat sleutelen kom je nergens mee, want het is dan ook nog eens zo zuur dat je prestaties vaak voor een groot deel afhangen van het materiaal waar je mee moet werken, toch wel een aanzienlijk verschil of je met een Tony Kart chassis of een B-merk rijd.

LOL ik reed voor tony kart.

:D

Hehe, beste spul zo'n beetje wat er te krijgen valt...

In de tijd dat ik reed waren er maar weinig die met Tony Kart reden, ik was op 1 jongen na de enige in mijn klasse. Ik was in ieder geval de enige die vooraan reed.
Voor de rest allemaal Birel of MS-kart.
Internationaal zie je het veel meer, in Nederland mag Tony wel wat meer promoot worden, ze hebben te weinig fabrieksrijders hier.

Ik ben super tevreden over dat frame geweest, nooit grip problemen gehad.
Ik heb daarvoor met tibi kart gereden, ook fabrieksrijder, dat was echt een k*tframe.

Terug
Naar boven