AndroidHealthClinic

Trainingslog: Sharing the pain for double the gains!

• Topic Starter Topic Starter
Eind vorige week een training gemist en eentje halverwege afgebroken, was steeds moe 's avonds.

Maandag upper body gedaan, op zich gevoelsmatig wel lekker getraind, maar de cijfers zeggen qua kracht-output iets anders (vooral bench, vorige keer 95x3, nu fail op de 2e rep). Geeft niet voor een keer, maar zat wel in een lekkere flow waar ik elke keer een repje of schijfje meer had). Hopelijk was dit een uitzondering.

Dinsdag: lower

Deadlift:
200x2, 192.5x3, 185x3, 160x9
Verder onderarmen, kuiten zittend en staand, hamstrings en booty builder.

Jammer… Wel een idee waar je vermoeidheid vandaan komt?

Jammer… Wel een idee waar je vermoeidheid vandaan komt?
Ja, op zich komt dat meestal doordat ik moeite heb om op tijd naar bed te gaan, terwijl ik er wel gewoon op tijd uit moet. Als ik dat teveel nachten achter elkaar niet lekker onder controle krijg, wordt het op een gegeven moment te gek.

Hm, wat is het stil hier! Dit logje heb ik ook nog natuurlijk.

Zonder gekheid, in januari flink de griep te pakken gehad. Twee weken niet getraind, derde week weer wat gaan doen (zowel volume als intensiteit nog niet bijster hoog), deze week voor het eerst weer normaal aan het trainen. D.w.z.: volgens schema. De gewichten vallen nog een beetje tegen, maar dat is hopelijk met een week of twee weer in orde.

Hm, wat is het stil hier! Dit logje heb ik ook nog natuurlijk.

Zonder gekheid, in januari flink de griep te pakken gehad. Twee weken niet getraind, derde week weer wat gaan doen (zowel volume als intensiteit nog niet bijster hoog), deze week voor het eerst weer normaal aan het trainen. D.w.z.: volgens schema. De gewichten vallen nog een beetje tegen, maar dat is hopelijk met een week of twee weer in orde.
Wat zijn je doelen dit jaar qua shape? Zit je nu in een bulk of cut?

Wat zijn je doelen dit jaar qua shape? Zit je nu in een bulk of cut?
Was van plan tot april door te bulken (vanaf afgelopen augustus/september), maar merk dat ik toch net iets te hard gegaan ben... Zit nu eigenlijk ff in een twijfelmomentje. Train gewoon door uiteraard, maar blijf ondertussen even gewoon op gewicht (85/86) kg. Vind het nog een beetje vroeg voor een echte cut.

Was van plan tot april door te bulken (vanaf afgelopen augustus/september), maar merk dat ik toch net iets te hard gegaan ben... Zit nu eigenlijk ff in een twijfelmomentje. Train gewoon door uiteraard, maar blijf ondertussen even gewoon op gewicht (85/86) kg. Vind het nog een beetje vroeg voor een echte cut.
Je zou ook een mini cut kunnen doen om daarna verder te bouwen? Dit ga ik namelijk ook doen.

Lang niet gepost hier. Trainingen gaan redelijk, PPL nu. Veel gezondheids-gezeik gehad, wel doorgetraind, maar niet zo hard vooruit gegaan als normaal.

Benchen gaat nog niet ivm duizeligheidsklachten (4 weken geleden door blackout na RDL op m'n achterhoofd gevallen). Rest wordt nu redelijk normaal.

Gisteren kleine DL pr: 205 kg.

Begin nu met een kleine cut, ik verwacht zo'n 5 á 6 kg eraf om op gewenste BF te komen.
3250 kcal baseline, +250 voor iedere training en per enkele reis fietsen naar werk (is niet elke dag aan de orde).

Startgewicht 86,3 kg.

Blackout tijdens je rdl? Scary shit.
En na vier weken nog duizelig: hersenschudding gehad? Beterschap maar in ieder geval 🍀

Blackout tijdens je rdl? Scary shit.
En na vier weken nog duizelig: hersenschudding gehad? Beterschap maar in ieder geval 🍀
Nou, erna. Was idd schrikken, maar achteraf was dat op zich niet zo scary. In de zin van: dat kan gebeuren doordat de bloeddruk tijdens de oefening oploopt, waardoor via je vagus zenuw een signaal gestuurd wordt om bloedvaten wijder te zetten om de druk te verlagen. Alleen als je dan tegelijk net stopt met je oefening, en ook nog eens rechtop gaat staan, zakt de bloeddruk te snel en komt er even te weinig naar je hersenen.
Die duizeligheid noemen ze BPPD, en dan in dit geval post-traumatisch (betekent puur: veroorzaakt door een plotselinge gebeurtenis, ipv dat het 'vanzelf' ontstaan is). Ben zelf niet zozeer bezorgd sinds ik bovenstaande begrijp, maar vervelend is het wel.

Trainingen afgelopen dagen:

Maandag: Lower (A)
Deadlift:
Warm-up sets: 50x10, 100x5, 140x3, 160x1, 180x1
Werksets: 205x1, 195x2, 185x3, 170x5 (bij set 2 en 3 beide 1 rep minder dan gehoopt, daarom laatste set nog even extra gezakt in gewicht)
Quad-focused leg press: 160x15 (te makkelijk), 170x16, 170x14 > volgende keer starten met 180
Hyperext.: +50kgx15 (3 sets) > volgende keer starten met 56kg (gebruik DB's)
Prone leg curl
Angled calf extensions

Tussendoor onderarmen meegepakt: 1 arm dead hangs, wrist extensions en wrist curls

Dinsdag: Pull (A)
Pullups: BW+15 x4.5, +10x5, +10x5, +10x4
Unilat. cable row 77x11, 72.5x11, 68x13
1 set bw pullups: 7 reps
Unilat. lat pulldown 36x12, x10
1 dropset lat pushdown
R. delt DB flies
BB shrugs
160x5, 150x8, 120x11

EZ curl 30x10, x8, 25x11, x8
High cable curls
Preacher hammer curls

Laatst bewerkt:
Toch wel heftig man… Was dat zo’n enorme grinder dan die laatste rep? Niet bang dat het nog een keer gebeurd? Is het te voorkomen?

Tussen reps opnieuw bracen, maar dat doe je meestal wel als je een harde set doet

Beltless kan ook helpen naar mijn mening, toch stukje minder bekneld
Zo heb ik mijn SLDLs altijd beltless gedaan, en laatste tijd mijn deadlifts ook

Toch wel heftig man… Was dat zo’n enorme grinder dan die laatste rep? Niet bang dat het nog een keer gebeurd? Is het te voorkomen?
Nou, het was eigenlijk geen extreem heftige set. Wél was het mijn eerste RDL set in een heel, heel lange tijd. Dus qua bracen en ademhaling ben ik natuurlijk gewone DL gewend, waar ik elke rep weer echt opnieuw vanaf de grond begin. Daarnaast doe ik DLs altijd voor korte, kracht-gerichte sets, en RDLs gebruik ik meer voor wat hogere reps.
Ik let nu dus wel meer op mijn ademhaling etc, en voor de zekerheid wacht ik even zittend/liggend af of alles goed blijft gaan na mijn set.

Ik let nu dus wel meer op mijn ademhaling etc, en voor de zekerheid wacht ik even zittend/liggend af of alles goed blijft gaan na mijn set.
Ik heb het nooit na lifts maar wel tijdens periode en heftige dans (of vroeger na 100m vlinderslag in estafette ofzo) dat het dan zwart wordt, ik niets meer hoor en door mijn knieën zak.
Schijnt te maken te hebben met goede conditie, heftig temperatuurverschil, snelle bloeddrukdaling. Het gebeurd vaak direct na de inspanning, dus dan helpt het juist om niet te gaan zitten maar rond te lopen, Alhoewel dat heel tegenstrijdig voelt.

Ik heb het nooit na lifts maar wel tijdens periode en heftige dans (of vroeger na 100m vlinderslag in estafette ofzo) dat het dan zwart wordt, ik niets meer hoor en door mijn knieën zak.
Schijnt te maken te hebben met goede conditie, heftig temperatuurverschil, snelle bloeddrukdaling. Het gebeurd vaak direct na de inspanning, dus dan helpt het juist om niet te gaan zitten maar rond te lopen, Alhoewel dat heel tegenstrijdig voelt.
Ja, ik snap je laatste zin. In elk geval beter rondlopen dan stil gaan staan. Maar zolang ik nog een tikje bang ben om weer te vallen, blijf ik wel graag dicht bij de grond. Bloed gaat dan makkelijk naar je hoofd, en je kunt niet hard vallen. :p

Grappig dat je goede conditie noemt. Eerder had ik namelijk op een dag met zware compounds veel eerder conditieproblemen, misselijk etc. Dat heb ik eigenlijk niet meer. Merk ook dat ik alles wat mijn kleine van 3,5 kan fietsen (dus tot zo'n 4km), ik hardlopend mee kan doen, ook al doe ik dat helemaal niet bewust als sport. Doe überhaupt geen cardio in de zin van bewuste training, maar fiets wel 14km enkele reis naar werk, en hard.

Laatst bewerkt:
Vandaag geen training en ook geen fietsverkeer, dus maar 3250 kcal. Das even wennen na maanden 4000+. Absoluut geen honger, maar wel even opletten wat ik dan schrap. Deze combi gebeurt gelukkig maar 2x in de week, morgen weer 3750.

Interessant, ik heb dus eigenlijk alleen met chest supported t-bar rows. Na de eerste 5 reps o.i.d. hoor ik minder en tegen het einde van de set soms helemaal niets. Alsof er een soort van noise cancelling koptelefoon op je hoofd wordt gezet. Direct na de set ook weer weg. Nooit écht begrepen waar nou vandaan komt, altijd gedacht het hoor toenemende druk was van bijv. ademhaling en maximale (kracht)inspanning.

Interessant, ik heb dus eigenlijk alleen met chest supported t-bar rows. Na de eerste 5 reps o.i.d. hoor ik minder en tegen het einde van de set soms helemaal niets. Alsof er een soort van noise cancelling koptelefoon op je hoofd wordt gezet. Direct na de set ook weer weg. Nooit écht begrepen waar nou vandaan komt, altijd gedacht het hoor toenemende druk was van bijv. ademhaling en maximale (kracht)inspanning.
En wat doe je met je ademhaling daar?

Terug
Naar boven