MuscleMeat

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Jezus wat een gewichten man :eek!:

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.723
FYP

Bij die 235 beurt, haal je daar doelbewust de spanning van je handen polsen? Je handen rollen helemaal open en je ziet de schijven ook meedraaien.

Nee niet bewust en is iets waar ik al wel veel aan verbeterd heb. Doordat ik mn rug zo hard op span trek ik m'n ellebogen naar voren en naar beneden, en daardoor komen m'n handen soms los / draaien ze open. Dat was eerst nog veel erger, de vingers gleden soms helemaal van de halter af. Nu is het een stuk minder doordat ik onderin niet meer zo agressief de ellebogen naar voren ram maar het is nog steeds niet optimaal. Gevolg is dat vooral bij higher rep werk de halter soms gaat rollen. Blijf er aan werken dus.

Belachelijk easy die 200 bench.

Nee niet bewust en is iets waar ik al wel veel aan verbeterd heb. Doordat ik mn rug zo hard op span trek ik m'n ellebogen naar voren en naar beneden, en daardoor komen m'n handen soms los / draaien ze open.
De vraag is of je handen open draaien omdat je ellebogen bewegen, of dat het andersom is. Probeer maar eens het halter goed vast te pakken en je polsen strak/in een lijn te houden, dan kan je met je ellebogen bewegen wat je wil maar rolt het halter nog maar amper. Ook heb je minder beweeglijkheid met je ellebogen. Het is dus eerder andersom.

Wat je respectievelijk kan proberen om dit te verbeteren is hard knijpen in het halter net zoals bij deadliften, je polsen recht te houden in plaats van ze naar achteren te buigen en je duimloze grip verlaten. Als je hier niet mobiel genoeg voor bent kan je ook overwegen om het halter breed beet te pakken. (Als je gym geen squatrack heeft met een smalle stand moet je een fatsoenlijke gym zoeken.)

Dat was eerst nog veel erger, de vingers gleden soms helemaal van de halter af. Nu is het een stuk minder doordat ik onderin niet meer zo agressief de ellebogen naar voren ram maar het is nog steeds niet optimaal. Gevolg is dat vooral bij higher rep werk de halter soms gaat rollen. Blijf er aan werken dus.

Had je vroeger een nog andere techniek qua vastpakken en opspannen? Het kost je kracht en stabiliteit wanneer je niet je hele lichaam strak en op spanning hebt staan. Zwabberende ellebogen, opendraaiende handen en rollende halters zijn verre van optimaal als je zoveel mogelijk kracht direct wil overbrengen aan het halter.

Ook, als je uit de hole komt gaan je heupen meer omhoog dan je hoofd en het halter, je buigt lichtelijk voorover. Je zou juist lichtelijk rechtop moeten gaan staan wanneer je net uit de hole komt, daarvoor moet je hele rug goed strak en op spanning zijn.

• #3.726
Bedankt voor de tips. Duimloze grip ga ik echter zeker niet verlaten omdat die grip me een hoop tendonitis ellende bespaart. Ik heb al heel veel moeten vogelen met gripwijdte en manier van grippen om aan de ene kant pijn te verminderen en aan de andere kant wel goed stabiel en strak te blijven. Dit voelt prima nu. Vroeger was mijn setup anders ja. Het zal vast nog beter kunnen maar ik heb zelf het gevoel dat ik vrij strak en solide sta nu bij de squat.

Ook zie ik dat probleem van naar voren komen niet helemaal. Het idee kan zijn dat men totaal geen forward lean zou mogen hebben voor de meest efficiënte squat maar zo werkt het in de praktijk niet bij iedereen als je kijkt naar lichaamsverhoudingen. Ik heb redelijk lange bovenbenen en echt veel verder naar achteren met m'n heupen kan ik ook niet. Dus met een klein beetje naar voren hangen ben ik sterker. Ik zie ook die dip naar voren toe onderin niet echt. Ik heb idd wel een beetje forward lean over de gehele rom maar dit voelt het sterkst en het meest efficiënt op deze manier.

Ik vind de squat er wel goed uitzien ondertussen. Blijft wat apart om zo smal te staan en de bar tussen high en low te hebben. Met jouw benen krijg je dan ook een beetje dat idee van wat naar voren leunen onderin. Iets breeder staan of de bar iets hoger zou denk ik een natuurlijker beeld geven maar je moet altijd doen wat het sterkste voelt.

Duimloos snap ik ja. Het probleem is niet alleen wel of niet duimen denk ik zelf maar in welke mate je de ellebogen naar voren wrikt. ellebogen wat naar voren geeft meer spanning op de rug (dus positief) ik krijg helaas altijd dan ook meer last van de pezen bij mijn elleboog. Door duimloos te doen kan het wat bewegen zonder meteen teveel spanning op de pezen te geven. Toch geeft dit ook meteen weer minder spanning op de rug. Mijn middenweg is breed pakken met duim eromheen bij max gewichten.

• #3.728
Thanks Gijs, ja ik heb de week na de WEC wat uitgeprobeerd met wijder staan maar voelde niet echt overtuigend en het is nu te kort naar het NK toe om drastisch zaken te gaan veranderen. Dit voelt nu het sterkst.

Vandaag

Squat
150x8x5

Bench press
135x8x4
135x15

Slingshot bench press
180x3x5

JM press
90x8x4

Rope pushdowns
20x10x4

Curls, face pulls en side raises

Damn easy bench!! Mooi man. Heel mooi 200ook man!

• #3.730
  • #3.731
Squat
190x3x10

RDL
160x5x5

Pulldowns
70x4x10

En toen was ik pushdowns aan t supersetten met chins en kreeg ik ineens een vrij heftige astma aanval. Er was niemand in de loods en ik had ook geen spul bij me dus was wel even schrikken. Had er de afgelopen jaren ook nauwelijks meer last van gehad op wat kortademigheid na. Naar t ziekenhuis gegaan en nu net weer thuis en nooit meer mn puffer thuis laten liggen.

Gelukkig is het goed afgelopen, sterkte man.

10 setjes. Rip in piece

• #3.735
  • #3.736
Deze training had ik eigenlijk gisteren moeten doen maar ja... life happens

Squat
207,5x2x5

Bench press
180x2x4
180x3

Deadlift
185x2x7

Besloten om deadliftsetjes licht te houden voorlopig, rug voelt nog steeds niet super en die conservative maxes, zeker op deadlift, trekken ook wel aardig op m'n herstel. In het verleden heeft het ook gewerkt voor mij om intensiteit op deadlift lager te houden dan op de andere lifts, met wel 1 of 2 zware pulls om de week.

• #3.737
Squat
160x8x5
dodelijk

Bench press, touch and go
140x8x4
140x12

Slingshot bench press, medium grip
185x3x5

JM press
100x6x4

Hypers
BWx15x4

Pushdowns
30x10x4

Curls en facepulls

Lange sessie

lekker kapot sterven op 8x5

• #3.740
Donderdag

Deadlift
160x4x6

Benchpress
165x3x7

Vandaag

Squat
20x10
70x5
120x3
160x2
200
220
230
240

210x2x5

Bench press
20x10
60x5
100x3
130x2
160
180
195
205
210

185x2x3

Deadlift
Tot 220x1 hookgrip, voelde waardeloos
Daarna single met 230 mixed die wel ok ging
180x2x5
Nog wat sumo geprobeerd maar dat is het ook echt niet.

Super bench, hopelijk komt de rest de komende weken ook mee

Terug
Naar boven