XXL Nutrition

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Haha ach vroeger was alles beter toch? Er zijn nu ook interessante trainingslogs. Maar ik mis er ook best een paar hoor. Ik wil best bv mijn opzet voor de maandag posten in mijn log. Het gehele schema post ik niet meer vroeger deed ik dat wel nog

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.303
Haha ach vroeger was alles beter toch?
Haha nee zeker niet. Ik kijk zelf nog wel eens door mijn oude logs als ik zoek naar mijn gevoel bij bepaalde trainingen of de flow waar ik in zat, en ik merk aan de hand daarvan ook wel dat ik zelf een behoorlijke ontwikkeling heb door gemaakt gelukkig. Geldt ook voor veel anderen denk ik (hoop ik). Verder is veel van de activiteit qua trainingsupdates/-filmpjes enzo natuurlijk verplaatst naar social media. Daar volgt nog genoeg te volgen.
Er zijn nu ook interessante trainingslogs. Maar ik mis er ook best een paar hoor. Ik wil best bv mijn opzet voor de maandag posten in mijn log. Het gehele schema post ik niet meer vroeger deed ik dat wel nog
Het is ook nogal tijdrovend allemaal, maar ik vind het sowieso wel interessant om te zien welke opbouw je gebruikt.

Ik heb ook bijna nooit echt een goeie fiets gehad, geen zin om een paar barkies neer te leggen als ik 'm toch bijna nooit gebruik. Misschien later nog eens.

Ik ben nog wat dingen aan het bijschaven aan mijn eigen nieuwe trainingsblock omdat ik nog niet 100% tevreden was met de opbouw en indeling van vorige week. Vraag me wel eens af in hoeverre men geïnteresseerd is om ook de outline van zo'n block te zien of dat men hier liever alleen de dag-tot-dag trainingen volgt? Ik praat er namelijk best veel over, maar volgers krijgen natuurlijk verder maar moeilijk een idee van hoe zo'n block er dan uit ziet. Misschien is een trainingslog op dbb er niet helemaal de juiste plek voor en moet je dan uitwijken naar weightxreps ofzo, maar daar is de interactie weer zo gelimiteerd. Een combinatie tussen een mooi statistisch format waarin je allerlei data kwijt kunt, en een log waarin je ook nog steeds interactief je dagelijkse trainingen kunt bijhouden is denk ik best iets om over na te denken.
Zou imo wellicht nog wel eens interessant zijn voor dbb.

Zomaar een brainstorm.

Count me in :) Programmeren is wel interessante materie, dus ik lees heel graag mee.

Als daar staat 3-5 x 5 dan is dat 3 a 5 reps op 5 sets?

• #4.308
Als daar staat 3-5 x 5 dan is dat 3 a 5 reps op 5 sets?

nee, dat zijn de sets als ik naar de rest van het schema kijk
Het is in dat overzicht inderdaad setsxreps. Dus 3-5x5 = 3 à 5 sets van 5 reps.

Zo'n set- en/of reprange heb ik er in staan om drie redenen:
- het gewicht loopt lineair op en het wordt dus op een gegeven moment natuurlijk gewoon zwaarder. Het kan zijn dat ik dan op een gegeven moment terug schakel naar minder sets/reps om toch nog even te kunnen verhogen / minder fatigue op te bouwen etc.
- de tijdsfactor speelt mee. Als ik door een setje minder te doen de training nu wel af krijg dan is dat wellicht een logische sacrifice. Dat bekijk ik dan dus wel tijdens de training zelf.
- de betreffende lift of training voelt gewoon erg matig en dus moet ik even wat gas terug nemen. Kan ook zijn dat ik het werkgewicht dan wat terug schroef.

Het wil ook niet zeggen dat dit per se altijd straight sets zijn trouwens. Meestal wel, maar in sommige fases doe ik ook ramped up sets, met oplopend gewicht per set dus.

Ik vind het fijn dat er ook een factor van 'de vorm van de dag' in zit. Dit vergt wel wat aanpassingsvermogen. Met name op de topsets programmeer ik maar zelden echt een vast percentage of getal in. Ik heb dan wel wat in mijn hoofd maar het is maar net hoe het gevoel van de dag dan is. Vaak is het verstandiger om daar wat conservatief mee om te gaan imo.

• #4.309
B2W3D1

Squat, low bar
172,5x5x4

Deadlift, from blocks, beltless
185x4x5

Leg extensions, unilateral
lightx20x4

Hyper extensions, banded
BW+green band x 15 x 3

Ab wheel
BWx15x3

Zal je altijd zien, loop ik hier de goeroe uit te hangen en dan heb ik een hele matige training meteen daarna. Echt alles voelde off vandaag, zelfs een plate aan de halter hangen was al zwaar om de één of andere reden. Ach ja, zo gaat dat... got the work done, morgen weer een dag.

Laatst bewerkt:
Leuk om te zien. Maar persoonlijk vind ik het nog te vaag. De percentages zijn in enorme brackets. Vorm van de dag ben ik met je eens maar gaan we nu 2% omhoog of 4% per week bv? Als je een getal hebt om op te richten en je vorm van de dag is er niet dan doe je iets anders en schuift je target bv een week op. En wat ik vaak mis is de assistance. In programming wordt assistance vaak ook zo benoemd: "assistance" waarom? Omdat het niet de kern van de zaak is? Dat zal best maar daar gaat nu mijns inziens wel het meeste fout bij mensen die zulke programma's volgen. Het vergt net zo goed iets van je herstel en te weinig mis je een waardevolle bijdrage aan je progressie. Kun je de opzet eens explicieter maken?

• #4.311
Leuk om te zien. Maar persoonlijk vind ik het nog te vaag. De percentages zijn in enorme brackets.
De laagste percentages in die range is waar ik mee begon in week 2 (vorige week dus), de hoogste percentages is waar ik dan hopelijk op uit kom in week 6.
Vorm van de dag ben ik met je eens maar gaan we nu 2% omhoog of 4% per week bv?
Hangt er van af hoeveel procent er zit tussen de lower end en higher end van die range. Als er 10% tussen het hoogste en het laagste percentage in die range zit dan zijn de increments normaal gesproken 2,5% per week
Als je een getal hebt om op te richten en je vorm van de dag is er niet dan doe je iets anders en schuift je target bv een week op.
Nee hoor, die increments op werksets staan wel behoorlijk vast. Er moet wel echt iets bijzonders aan de hand zijn als ik niet gewoon verhoog. Die vorm van de dag zit 'm vooral in de topsets en in de ruimte die ik mezelf hier en daar geef in het aantal reps en sets op bepaalde werksets.
En wat ik vaak mis is de assistance. In programming wordt assistance vaak ook zo benoemd: "assistance" waarom? Omdat het niet de kern van de zaak is? Dat zal best maar daar gaat nu mijns inziens wel het meeste fout bij mensen die zulke programma's volgen. Het vergt net zo goed iets van je herstel en te weinig mis je een waardevolle bijdrage aan je progressie. Kun je de opzet eens explicieter maken?
Dat zou ik kunnen doen, maar dat heb ik niet gedaan nu. Daar is deze opzet niet per se voor bedoeld. Dit is gewoon hoe ik werk, assistance staat hier niet in uitgeschreven want dan wordt t voor mij nogal een onoverzichtelijk geheel. Dit is waar ik telkens op terug val bij de wekelijkse programmering en daar moet ik dus snel mee kunnen rekenen.
Ik neem assistance zéér serieus, ik denk dat dat toch wel te zien is aan mijn trainingen. Ik vind het vreemd dat je hier uit lijkt te halen dat ik dat niet zou doen. Die assistance staat gewoon niet uitgeschreven in dit overzicht, maar natuurlijk wel gewoon in mijn eigen wekelijkse schema's.

Let op: dit is mijn eigen opzet he, voor mijn trainingen. Dit is geen standaard template voor iedereen die bij ons traint of die ik coach ofzo. Er is niemand bij ons die precies zo traint als ik (voor zo ver ik weet). Sommigen programmeren hun eigen trainingen, anderen coach ik of worden gecoacht door andere lifters bij ons. We hebben inmiddels een flinke database van trainingtemplates. Ik had ze laatst nog geteld, het waren er meer dan dertig. Dus van mensen die bij ons trainen, getraind hebben of gecoacht worden door mij of iemand anders bij Powerhouse. Die templates zijn allemaal weer anders.

Laatst bewerkt:
Ah ik snap hem. Dus 65-80 betekent 65% week 2, 67,5 week 3, 70 week 4 etc.

Dus puur lineair op gewicht.

Nee ik weet dat jij de assistance serieus neemt maar welke principes zijn die op gebaseerd. Dus hoe compenseer je bv als de intensiteit omhoog gaat op je assistance. Ik vind idd wel (het gebrek) aan programming van assistance bij veel programma's een zwak punt.

• #4.313
Ah ik snap hem. Dus 65-80 betekent 65% week 2, 67,5 week 3, 70 week 4 etc.
Nou ja, in jouw voorbeeld dan weer niet, dat zouden namelijk increments van ~4% betekenen: 65% in week 2, 69% in week 3, 73% in week 4, 77% in week 5, 80% in week 6. Ik begin bij het laagste eind van dat percentage in week 2 en eindig op het hoogste eind in week 6, met normaal gesproken evenredige verhoging.
Dus puur lineair op gewicht.
Meestal wel ja. Deadlift wil ik nog wel eens in waves verhogen. Dus bvb 70%-65%-75%-70%-80%
Nee ik weet dat jij de assistance serieus neemt maar welke principes zijn die op gebaseerd. Dus hoe compenseer je bv als de intensiteit omhoog gaat op je assistance. Ik vind idd wel (het gebrek) aan programming van assistance bij veel programma's een zwak punt.
Ik denk dat daar wel een verschil zit in strongman en powerlifting. De focus is puur sbd voor mij, alles is daar op ingericht. Jouw tak van sport is veel breder, waarbij je misschien meer dan bij powerlifting soms heel specifiek met een bepaalde assistance oefening een (bepaalde range of motion binnen een) event kan imiteren of sterker maken, en ik kan me daarom voorstellen dat je je assistance op een andere manier indeelt en programmeert dan ik.

Ik maak zelf bij mijn programmering een onderscheid tussen:
1) de main lifts (sbd)
2) varianten op de main lifts (bvb paused sq, t&g bench, blockpulls)
3) directe assistance (bvb rdl, ohp, rows)
4) indirecte assistance (bvb leg extensions, pushdowns, ab wheel).

Er zit een bepaalde hiërarchie van belangrijkheid in die verdeling maar alle vier zijn ze onmisbaar. Er zitten belangrijke verschillen tussen categorie 1 t/m 3 maar de overeenkomst is dat die wel altijd helemaal zijn voor- en uitgeschreven, met load, sets, reps etc erbij. De vierde categorie is wat vrijblijvender, niet in de zin van dat ik ze lekker kan skippen ofzo, maar daar zit niet per se een lineaire progressie in en dat gaat meer op gevoel, pomp etc. Of ik dan een keer een cable curl ipv een ez bar curl pak maakt ook niet zoveel uit, dus daar kan ik ook nog wel wat variatie op het moment van trainen in aanbrengen.

Verder bepaalt waar ik zit in mijn programmering en wat voor block ik draai hoe intensief die assistance is. Over het algemeen is het zo dat ik dicht bij een peak een deel van de assistance schrap en nog meer focus op de main lifts. Maar in een ander block dat misschien veel meer 'off season' is en gericht is op hypertrofie oid zal die assistance wellicht zelfs opgeschroefd worden naarmate het block vordert.

Laatst bewerkt:
Heb zelf 0.0 verstand van powerlifting programmering maar ik vind donders interessant

• #4.315
Wel echt een hele flinke tegenvaller vandaag.

B2W3D2

Squat, low bar
work up to 180x1

Voelde een hele vervelende pijn in mijn linkerknie, precies waar ik mijn knieband ingescheurd heb, drie jaar geleden alweer inmiddels.
Dit voelde helemaal niet goed en ik ben ook meteen gestopt hierna.
Het doet nu nog steeds pijn, even aanzien hoe dit morgen en de komende dagen voelt.

Het is even afwachten maar het valt me wel even behoorlijk zwaar nu, net nu het zo lekker gaat. De revalidatie destijds is enorm lang geweest en daar heb ik dus echt geen zin meer in eigenlijk.

Shit man wat balen. Hopelijk valt het mee

B2W3D2

Squat, low bar
work up to 180x1

Voelde een hele vervelende pijn in mijn linkerknie, precies waar ik mijn knieband ingescheurd heb, drie jaar geleden alweer inmiddels.
Het doet nu nog steeds pijn, even aanzien hoe dit morgen en de komende dagen voelt.

Het is even afwachten maar het valt me wel even behoorlijk zwaar nu, net nu het zo lekker gaat. De revalidatie destijds is enorm lang geweest en daar heb ik dus echt geen zin meer in eigenlijk.

Oef, dat zou enorm klote zijn. Er waren geen signalen toch afgelopen periode? Moed houden het kan ook een kwestie van dagen zijn.

B2W3D2

Squat, low bar
work up to 180x1

Pff, klote man. Hoop dat het allemaal meevalt en het vandaag al een stuk beter gaat! Sterkte ermee!

Ik hoop voor je dat het meevalt!

Ow shit, hopelijk een minor pijntje. Het is echt zuur als je net lekker in de flow zit en je word uit je flow gehaald.
Helaas is dat soms de realiteit, het zal altijd vallen en opstaan zijn.

Terug
Naar boven