XXL Nutrition

Waarom eet coleman geen fruit/groente?

2 stuks fruit per dag... Gewoon in de schaal laten liggen...
Gewoon rijst met kip vreten!
Vezels gewoon uit volkoren(bruin) brood halen, probleem opgelost!

En natuurlijk, elke dag braaf je vitamines uit het potje halen!

Maar wordt hier nu gesuggereerd dat het eten van fruit de kans op
diabetes/hartkwalen verhoogt?
Dat zou kunnen als de hoeveelheid hoog genoeg is en als er daarnaast ook nog veel andere producten met toegevoegde fructose worden gegeten. Maar dat is niet het punt, het punt is eerder dat fruit gezond kan zijn, maar dat zoet fruit met dus hoog suikergehalte vaak veel minder gezond is dan altijd gedacht.

Ik zie in veel van die zogenaamde diëten mensen een stuk fruit eten bij elke maaltijd en dan een sneedje brood ofzo. Eiwitten eten ze amper, ze denken dat het allemaal prima is zolang je maar fruit eet. Dat is dus helemaal niet zo, waarschijnlijk kan je dan zelfs een vitaminetekort in de hand werken.

Als we even kijken naar deze achterhaalde voedselpiramide, dan zien we dat er zo goed als evenveel fruit mag gegeten worden als groenten:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nergens staat wat voor fruit dat moet zijn, er staat ook niet dat er beter wat minder fruit dan groenten kan gegeten worden. Men doet veronderstellen dat je dus weinig fout kan doen met dat fruit eten.

Dit terwijl gezonde vetten helemaal nergens te vinden zijn, nochtans veel belangrijker dan al die koolhydraten en suikers die heel de basis uitmaken.

Dat zou kunnen als de hoeveelheid hoog genoeg is en als er daarnaast ook nog veel andere producten met toegevoegde fructose worden gegeten. Maar dat is niet het punt, het punt is eerder dat fruit gezond kan zijn, maar dat zoet fruit met dus hoog suikergehalte vaak veel minder gezond is dan altijd gedacht.

Ik zie in veel van die zogenaamde diëten mensen een stuk fruit eten bij elke maaltijd en dan een sneedje brood ofzo. Eiwitten eten ze amper, ze denken dat het allemaal prima is zolang je maar fruit eet. Dat is dus helemaal niet zo, waarschijnlijk kan je dan zelfs een vitaminetekort in de hand werken.

Als we even kijken naar deze achterhaalde voedselpiramide, dan zien we dat er zo goed als evenveel fruit mag gegeten worden als groenten:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nergens staat wat voor fruit dat moet zijn, er staat ook niet dat er beter wat minder fruit dan groenten kan gegeten worden. Men doet veronderstellen dat je dus weinig fout kan doen met dat fruit eten.

Dit terwijl gezonde vetten helemaal nergens te vinden zijn, nochtans veel belangrijker dan al die koolhydraten en suikers die heel de basis uitmaken.

Mee eens. De voedsepiramide is acherhaald en incorrect.
Voor mensen met een iq onder de 80 is het misschien een aanknopingspunt om een beetje gevarieerd te gaan eten, maar een zelfstandig denkend mens dat open staat voor nieuwe wetenschappelijke inzichten, en bereid is om zich meer in de materie te verdiepen is het een waardeloze piramide.
De meerderheid van de mensen (heb het niet over dit forum) heeft dan ook geen idee hoe ze fatsoenlijk moeten dieten: Ontbijt overslaan, crackertje om 12 uur, appeltje om 15 uur, en op naar het avondeten. Vooral vrouwen in mijn omgeving zie ik zo dieten.

Ik zal zeker niet ontkennen dat een mens genoeg eiwitten en vetten moet binnenkrijgen. Integendeel!

Alleen het overslaan van fruit snap ik dus echt niet. Is dat vanuit het idee dat fruit ook schommelingen in de insulinespiegel zou veroorzaken net als geraffineerde suikers?

Want wat ik dus heb begrepen is dat fruit de kans op diabetes en hartproblemen zou kunnen verlagen, evenals de kans op bepaalde soorten kanker. Volgens mij zelfs zonder aanknopingspunten dat bepaalde zoetere soorten fruit een andere werking zouden hebben.

Maar fruit eet je toch niet alleen om de vezels. Zoals ik het heb begrepen heeft fruit een aantal unieke gezondheidsbevorderende aspecten net als bijvoorbeeld groenten en vis.

Dat vitaminen uit potjes dezelfde uitwerking zouden hebben op de gezondheid als fruit (of groenten) heb ik nooit in een studie teruggevonden.
Vaak worden vitaminen gegeten onder het mom: om tekorten tegen te gaan.
Wanneer vervolgens wordt gevraagd om een concrete uitleg hiervan weten mensen vaak geen voorbeelden te noemen.
Volgens mij zijn er maar een paar vitaminen en mineralen die een gunstige werking zouden kunnen hebben op de algehele gezondheid, maar ik heb nooit ergens gelezen dat dit ook voor multivitaminen geldt.

Ben het 100% eens met T en met...

Daarbij bevat groenten ook weinig kcal, maar vult goed. Ideaal als je een hongeraanval krijgt in de cut.

Hier een hele lijst
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/tips-tricks-over-voeding-dieet-3363/index2.html

In de bulk wil je zoveel mogelijk schranzen, en door de lage cals maar remming van je eetlust wordt je maag dus wel gevuld, maar krijg je geen massa hoeveelheden cals binnen.

In de bulk at ik nooit groente of fruit, ik voelde dat ik ruimschoots voldoende vitamines en vezels binnenkreeg uit andere bronnen.

In de cut is het een heel ander verhaal voor me.

water uit zee drinken? wat een bull-shit daar droog je juist van uit man!

Haha, OT maar ik zag eens op Discovery dat een drenkeling na een dag zeewater dronk en zichzelf daarmee compleet uitdroogde en het werd hem fataal.

De hoeveelheid zout in zeewater is 10 x zo vochtafdrijvend als het water zelf dat je binnenkrijgt.

Maar fruit eet je toch niet alleen om de vezels. Zoals ik het heb begrepen heeft fruit een aantal unieke gezondheidsbevorderende aspecten net als bijvoorbeeld groenten en vis.

Welke unieke eigenschappen heeft fruit dan, net zoals vette vis deze heeft?
Vette vis levert Omega 3 vetzuren, onverzadigde vetten welke je lichaam goed kan gebruiken.
Fruit leveren slechte suikers (fructose), hierdoor stijgt je insuline-spiegel hier ook als een idioot, waardoor je altvleesklier op den duur ongevoelig kan worden en je op die manier diabetes type 2 in de hand kan werken...
Enige positieve van fruit is dan de vitamine... Welke ook gewoon in de bekende Multi's zitten! Multi's worden ook gewoon goed opgenomen, sommige mensen die er zelfs teveel van innemen, kunnen een overdosis aan vitamines in het lichaam ophopen, welke ook weer gezondheidsklachten kunnen geven..
Dus Multi's werken!

Dat vitaminen uit potjes dezelfde uitwerking zouden hebben op de gezondheid als fruit (of groenten) heb ik nooit in een studie teruggevonden.
Vaak worden vitaminen gegeten onder het mom: om tekorten tegen te gaan.
Wanneer vervolgens wordt gevraagd om een concrete uitleg hiervan weten mensen vaak geen voorbeelden te noemen.
Volgens mij zijn er maar een paar vitaminen en mineralen die een gunstige werking zouden kunnen hebben op de algehele gezondheid, maar ik heb nooit ergens gelezen dat dit ook voor multivitaminen geldt.

Als je niet gelezen hebt wat het doet, kan je ook niet zeggen dat fruit beter is dan multi's!

Fructose is een dikmaker, en verhoogt de kans op diabetes 2, waarom dan wel fruit eten?

Eet dan een volkoren broodje met 2 eitjes, goede suikers en ook veel vitamines uit het ei!

Als je niet gelezen hebt wat het doet, kan je ook niet zeggen dat fruit beter is dan multi's!

Fructose is een dikmaker, en verhoogt de kans op diabetes 2, waarom dan wel fruit eten?

Eet dan een volkoren broodje met 2 eitjes, goede suikers en ook veel vitamines uit het ei!

Ik heb nog nooit 1 studie gelezen die aantoont dat multi's een positief effect zouden hebben op algehele sterfte, kanker of cardiovasculaire ziekten.

Dat fruit een dikmaker is geloof ik niet zomaar. Zodra iemand me een link laat zien naar een studie die aannemelijk maakt dat je er diabetes van krijgt, of dat je insulinespiegel er als een idioot door zou stijgen, wordt het wat aannemelijker, maar dit lijkt me op zijn minst zeer onwaarschijnlijk.

"Multi's werken want ze worden goed opgenomen"? Dat ze worden opgenomen zal best. Maar nog niemand heeft een antwoord gegeven waarom we ze zouden moeten nemen.

Suikers houden vocht vast, bovendien hebben spieren niks aan fructose omdat ze het niet kunnen opnemen. Het nesteld zich in de lever en blijft daar zitten om ofwel omgezet te worden naar glucose als er dringend energie nodig is, ofwel naar vetzuren als er een overschot aan energie is.

Lees dit ff door http://www.mercola.com/2002/jan/5/fructose.htm

Ik zie in de gehele review geen enkele maal de link van fructose naar fruit.
Ik zie in de referenties ook geen enkele maal de link naar fruit.

Fruit staat niet gelijk aan fructose only.
Fruit + groenten staan niet gelijk aan vitaminen only.

Het boeit Ronnie geen zak of ie nu wel of niet gezond bezig is. Als je gezondheid belangrijk is voor je dan moet je hem nooit als voorbeeld nemen. Ronnie is nou eenmaal niet het toonbeeld van gezondheid!

Verder is het eten van fruit maar weinig van invloed op je Vet% en als je niet beneden de 5% hoeft te komen kan het ook niet zoveel kwaad. Zolang je totale calorie inname maar goed blijft.

Bullshit verhalen dat je van fruit ook suikerziekte kan krijgen. Ja van water kan je ook overlijden als maar genoeg binnenkrijgt. Je moet dan elke dag erg veel fruit binnenkrijgen....

Een vitaminepil kan fruit nooit vervangen ook omdat er in fruit nog een hoop stoffen zoals aviculrine, quercetin-arabinoside, monogalactosyl-diglyceridecarotenoïden, glucosinolaten, fyto-oestrogenen, organosulfiden, terpenoïden, flavanoiden , flavolen etc etc zitten. Watvoor stoffen ? Ja de meesten zitten niet in een vitaminepilletje.........

Misschien maakt het voor spiergroei niet zo heel veel uit maar voor veel verouderingsprocessen (geheugen , imuunsysteem, etc) in het lichaam maakt het wel uit.

Lees de onderstaanden stukken maar eens als je ze kan vinden.......

- Macieira-Coelho A. Contributions made by the studies of cells in vitro for understanding of the mechanisms of aging. Exp. Geront. 28:1-16, 1993
- T Anlasik, H Sies, HR Griffiths, P Mecocci, W Stahl, and MC Polidori. Dietary habits are major determinants of the plasma antioxidant status in healthy elderly subjects. Br J Nutr, November 1, 2005; 94(5): 639-42.
- Calder PC n-3 polyunsaturated fatty acids, inflamation, and inflamatory diseases. Am J Clin Nutr.2006 Jun; 83(6 Suppl):1505S-1519S
- Clarkson PM, Thompson S. Antioxidants: waht role do they play in physical activity and haelth? Am J Clin Nutr 2000; 72(suppl):637S-46S
- Song Y Ridker PM, manson JE, Cook NR, Buring JE, Liu S. Magnesium intake, C-reactive protein, and the prevalence of metabolic syndrome in middle-aged and older U.S. women. Diabetes care 2005 Jun; 28(6): 1438-44.

Verder zijn er veel studies die de voordelen van fruit eten bevestigen maar heb geen zin om ze op te zoeken.

Ik heb nog nooit 1 studie gelezen die aantoont dat multi's een positief effect zouden hebben op algehele sterfte, kanker of cardiovasculaire ziekten.

Dat fruit een dikmaker is geloof ik niet zomaar. Zodra iemand me een link laat zien naar een studie die aannemelijk maakt dat je er diabetes van krijgt, of dat je insulinespiegel er als een idioot door zou stijgen, wordt het wat aannemelijker, maar dit lijkt me op zijn minst zeer onwaarschijnlijk.

"Multi's werken want ze worden goed opgenomen"? Dat ze worden opgenomen zal best. Maar nog niemand heeft een antwoord gegeven waarom we ze zouden moeten nemen.

Geloof je niet zomaar??? Je weet toch dat de helft van de carbs in fruit, uit Fructose bestaat...? Daar is je antwoord, ga daar echt niet een apparte studie voor zoeken hoor, typ de hit 'Fructose' maar in op Google.

Betreft de Multi's, zodra ze opgenomen worden, dragen ze dus bij aan de algehele conditie&gezondheid!

Als jij (bouwens62) je niet in het bovenstaande kunt vinden, gewoon lekker je negatieve karma bij je houden! ;)

Lees anders het topic-titel nog eens goed!

Ronnie laat zn fruit&groente niet voor niets staan! De kans dat hij de fruit-fructose niet nuttig kunt gebruiken en dat het omslaat in vet, is hoger dan dat het waarschijnlijk zal bijdragen aan zijn fysiek!
Ook de groenten hebben geen positieve bijdrage, aangezien het vult terwijl het 'lege' carbs zijn..
De vezels haalt hij waarschijnlijk uit volkorenbrood of andere voeding ofzo...

Als jij (bouwens62) je niet in het bovenstaande kunt vinden, gewoon lekker je negatieve karma bij je houden! ;)

Het moest eigenlijk gewone karma zijn met een afkeurende boodschap. Ben blijkbaar in het negatieve blijven hangen :o Overkomt me wel vaker zo heb ik ookal mensen gefeliciteerd met hun verjaardag dmv een lading negatieve karma :D

Maar ik zal het goed maken.......

Ja idd, je kreeg het niet over je hart om positieve te geven... :roflol:

np ;)

Ik zie in de gehele review geen enkele maal de link van fructose naar fruit.
Ik zie in de referenties ook geen enkele maal de link naar fruit.

Fruit staat niet gelijk aan fructose only.
Fruit + groenten staan niet gelijk aan vitaminen only.
Zoet fruit barst van de fructose hoor. Ik ben hier niet om fruit af te gaan kraken, ik leg uit waarom deze prof geen heil ziet in fruit en warom het vaak overrated is. je hoeft er dus zo geen punt van te maken. feit is dat je geen fruit nodig hebt, het is niet essentieel, je kan met groenten en andere bronnen al je vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Fruit = gezond snoepje , punt.

Het gevaar van fruitsuiker is overrated. De voordelen van het fruit zijn duizenden malen groter dan eventuele nadelen.
Duizenden malen dan nog wel, en dat allemaal uit dunne lucht, of zijn hier ook nog studies van te vinden. Fruit is gehyped tot en met, elke diëtist lult erover, maar niemand heeft zich ooit afgevraagd of het allemaal wel zo goed is als men zegt. Maar goed zoals gezegd ga ik hier niet fruit gaan afkraken, zou het makkelijk kunnen maar heb er ff geen zin in. Lees er maar wat meer over, het is interessant om niet alles te geloven wat men je probeert wijs te maken.

fruit en groente is gay...

Geloof je niet zomaar??? Je weet toch dat de helft van de carbs in fruit, uit Fructose bestaat...? Daar is je antwoord, ga daar echt niet een apparte studie voor zoeken hoor, typ de hit 'Fructose' maar in op Google.

Betreft de Multi's, zodra ze opgenomen worden, dragen ze dus bij aan de algehele conditie&gezondheid!

Ik weet de suikers in fruit voor een groot deel uit fructose bestaan inderdaad.
Dat is echter absoluut geen antwoord.
Mijn punt is dat de studies die aantonen dat fructose ongezond zou zijn gedaan zijn op basis van fructosesuiker die NIET in fruit zit. Zoals de link van BigT postte ook aantoont. Nergens staat de link naar fruit!

Wanneer iemand zoekt naar een causaal verband tussen gezondheid en fruit, dient hij te komen met studies die het verband tussen gezondheid en fruit onderzoeken en niet het verband tussen gezondheid en fructose.

Is wel eenvoudig om zomaar aan te nemen dat multi's OMDAT ze worden openomen bijdragen aan conditie + gezondheid.
Ook hier geldt weer:
De studies die een causaal verband tussen multi's en gezondheid aantonen doen dit niet aan de hand van studies die het verband tussen gezondheid en multi's onderzoeken, maar in dit geval door het verband tussen groenten/fruit en gezondheid te gebruiken om te suggeren dat multi's hiervoor verantwoordelijk zouden zijn.

Duizenden malen dan nog wel, en dat allemaal uit dunne lucht, of zijn hier ook nog studies van te vinden. Fruit is gehyped tot en met, elke diëtist lult erover, maar niemand heeft zich ooit afgevraagd of het allemaal wel zo goed is als men zegt. Maar goed zoals gezegd ga ik hier niet fruit gaan afkraken, zou het makkelijk kunnen maar heb er ff geen zin in. Lees er maar wat meer over, het is interessant om niet alles te geloven wat men je probeert wijs te maken.

Ik zou zeggen: Typ eens de zoektermen "diabetes fruit" in google of pubmed.
Als je na het lezen van de informatie die je dan vindt nog steeds overtuigd bent dat fruit niet gezond is - zelfs gezondheidsbevorderend is - mag je me met de bewijslast om de oren slaan.

Ik weet de suikers in fruit voor een groot deel uit fructose bestaan inderdaad.
Dat is echter absoluut geen antwoord.
Mijn punt is dat de studies die aantonen dat fructose ongezond zou zijn gedaan zijn op basis van fructosesuiker die NIET in fruit zit. Zoals de link van BigT postte ook aantoont. Nergens staat de link naar fruit!

Wanneer iemand zoekt naar een causaal verband tussen gezondheid en fruit, dient hij te komen met studies die het verband tussen gezondheid en fruit onderzoeken en niet het verband tussen gezondheid en fructose.

Is wel eenvoudig om zomaar aan te nemen dat multi's OMDAT ze worden openomen bijdragen aan conditie + gezondheid.
Ook hier geldt weer:
De studies die een causaal verband tussen multi's en gezondheid aantonen doen dit niet aan de hand van studies die het verband tussen gezondheid en multi's onderzoeken, maar in dit geval door het verband tussen groenten/fruit en gezondheid te gebruiken om te suggeren dat multi's hiervoor verantwoordelijk zouden zijn.

Fructose-suikers, zijn fructose-suikers.. Als ze uit cola komen, zijn het niet ineens andere suikers dan wanneer ze uit fruit komen imo..
De fructose-suikers zorgen dus voor de schommeling in je bloedsuiker, waardoor je altvleesklier genoodzaakt is om snel insuline aan te maken...
Dus als jij de godganze dag fruit loopt te vreten........ ;)

Terug
Naar boven